Ideeen nagerecht kerst gevraagd

We gaan het dit jaar eens anders doen met de familie met het kerstdiner. Iedereen maakt een gerechtje en neemt dit mee, erg leuk. Ik heb het toetje toegewezen gekregen en ik wil er graag iets bijzonders van maken. Maar er zijn een paar kinderen bij en bij mijn schoonfamilie zitten een paar moeilijke eters, dus iets heel aparts hoef ik niet te maken. Ook is iets met ijs lastig, omdat ik het vantevoren moet maken en niet weet hoeveel ruimte er in de vriezer is bij de gastvrouw. Ik zat zelf aan verschillende soorten chocolademousse in glazen te denken, maar dat vind ik weer niet zo orgineel. Heeft iemand een leuk idee voor me?



Liefs,

Winnie

Er is bij de gastvrouw toch vast wel ruimte voor 1 of 2 doosjes ijs? en anders van te voren even zeggen dat je daar dus vriesruimte voor nodig bent…



Ik heb dus een ijstipje:



Kies een lekkere ijssoort: iets van caramel of stroopwafelijs of, voor de moeilijke kiddies, gewoon vanille. Verder heb je een pak kletskoppen (die koekies) nodig en vers geklopte slagroom.



haal het ijs een half uur voor de bereiding uit de vriezer zodat je het goed verwerken kunt.

leg een koekje op een mooi dessertbordje. Smeer het koekje in met een flinke laag ijs.

leg er een koekje bovenop en smeer ook die in met een dikke laag ijs.

Leg er nog een koekje bovenop en spuit er een flinke toef slagroom op. Beetje decoreren; klaar!



Je kunt de ingredienten meenemen en als iedereen klaar is met het hoofdgerecht maak jij het dessertje af. Het kost maar heel even tijd om het dessertje te maken! (persoonlijk heb ik er een hekel aan als de ene gang heel dicht op de andere zit. Even lekker de tijd na het hoofdgerecht voor het dessert komt om het eten wat te laten zakken!



Smakelijk!

sorry hier ook een ijstip.



Chocolade parfait :drool: kan je thuis maken en ingevroren mee nemen, enigste ruimte die je nodig hebt is de ruimte voor een cake vorm.



Voor de parfait: 100 gr. melk chocolade

50 gr. pure chocolade

5 eierdooiers

4 el. abrikozen brandenwijn

2.5 dl. slagroom





Voor de saus: 1 glas uitgelekte abrikozen

1 el. abrikozenlikeur

2.5 dl. slagroom

1 zk. vaniellesuiker



Chocolade schaafsel en abrikozenschijfjes.



Voor de parfait:



De helft van de melk chocolade laten smelten samen met de pure chocolade au bain marie, hierbij de 5 eierdooiers toevoegen en opkloppen tot een rommige massa. De abrikozen brandewijn erbij mengen.

Slagroom beetje opkloppen en mengen met de helft van de melk chocolade wat er over was, deze chocolade eerst redelijk fijn hakken.

Vervolgens dit mengsel in een vorm gieten en in de vriezer doen.



Voor de saus:



Vanillie suiker en slagroom beetje opkloppen.

Paar abrikozen pureren en hierbij toevoegen samen met de likeur.





Ik heb alles in een cakevorm gegoten en hierin had ik eerst plasticfolie gedaan, anders krijg je het amper of niet uit de vorm als het bevroren is.

Als het goed is trek ik de parfait als klaar is zo uit de vorm met het plastic.





Met deze hoeveelheden heb je de cakeblik maar half vol, dus ik doe hem meestal dubbel. Ergggg fout maar lekker. Pas wel op, het is vrij machtig

Makkelijk te maken en echt mega lekker:



Potjes appelcompote in een ovenschaal doen en voor en overheen een crumble maken van boter,bloem, suiker en een beetje zout.

Voor erbij mascarpone met vanillesuiker er door geroerd.

Als het je wat leukt moet je maar even vragen om een wat uitgebreider recept. Succes verzekerd iig.

tiramisu is heeel makkelijk zelf te maken van lange vingers!

Ik heb zo geen recept bij de hand maar mijn nichtje maakt dit eigenlijk altijd voor ons met dit soort dagen. Makkelijk en lekker!

Dat vind ik ook heel lekker, maar daar zit toch koffie en alcohol in? Hmmm… misschien kan ik dan voor de kinderen iets anders maken, daar had ik nog niet aan gedacht. Voor de volwassenen tiramisu en voor de kinderen een leuk ijsje. Wat gaan jullie maken voor de kerst?

Bedankt voor jullie hulp!



Liefs,

Winnie

Wat een leuk onderwerp :drool: :drool:



Ik heb in Molenhoek met mijn moeder bij een pannenkoekenrestaurant gegeten afgelopen zomder en daar heb ik HET ijsje gegeten!!



Een dameblanche et noir :drool:



Onderin een groot ijsglas een flinke bol chocolademousse, daar bovenop heerlijke softijs (zelf te maken met roomijs)

Afwerken met slagroom (kan natuurlijk ook zonder he Winnie :wink: )



Dat was zooooooooooooo lekker!!!

Chocoladefondue… :drool: :thumbup:

@miekske wrote:

Chocoladefondue… :drool: :thumbup:
heb jij zo’n pannetje?? anders doen we dat tweede kerstdag… ik heb nog massa’s chocolade :P(letters)…



enneuh, misschien een tip voor de kinderen… In het krantje van de lidl stonden sneeuwman-ijsjes, kant en klaar en o zo leuk als toetje voor de kids, kunnen de groten aan de tiramisu

@mv2kids wrote:

@miekske wrote:




enneuh, misschien een tip voor de kinderen… In het krantje van de lidl stonden sneeuwman-ijsjes, kant en klaar en o zo leuk als toetje voor de kids




Die wilde ik net opnoemen :mrgreen:



Wij hebben die al 2 keer gehad met kerst voor de kids wel van een andere supermarkt,ze zijn erg leuk :thumbup:

@prinsjeJason wrote:

@mv2kids wrote:
@miekske wrote:




enneuh, misschien een tip voor de kinderen… In het krantje van de lidl stonden sneeuwman-ijsjes, kant en klaar en o zo leuk als toetje voor de kids




Die wilde ik net opnoemen :mrgreen:



Wij hebben die al 2 keer gehad met kerst voor de kids wel van een andere supermarkt,ze zijn erg leuk :thumbup:




die neem ik ook maar dan van de ah.



wij maken vaak een soort tiramisu maar dan zonder koffie ne drank,lange vingers mascapone en vannille kwart door elkaar op de lange vingers en klaar

traditioneel maar tegenwoordig niet meer zo bekend: chestnutcream!

Oftewel Kastanjepuree. Wij doen het met zelf gemkookte kastanjes maar je kunt ook een blikje bij de supermarkt kopen. Al dan niet mengen met gesmolten chocola; dan een bakje mascarpone mengen met honing en eroverheen doen, afwerken met een laagje cacaopoeder… uit de koelkast: smullen!!! :drool:

weet niet of het al genoemd is maar

Mini pannekoekjes met ijs

Creme brulee

jaaaah, flensjes met warme kersen (of cranberry’s) en kaneelijs :drool:



slagroomsoesjes met gesmolten pure en witte chocolade en poedersuiker ziet er ook erg leuk uit als je er torentjes van maakt.



of een klein stukje taart (appel-kaneel, appel-speculaas, notentaart) met een bolletje ijs en slagroom.

is makkelijk vooraf te maken en ter plekke opscheppen.

irish coffee met heerlijke bonbons :drool: lekker simpel en toch heeerlijk…hier echt een hit na 5x kerstdiner waarbij we het toetje niet meer opkregen :oops: :mrgreen:

:drool: :drool: :drool:



Winnie zie de jan. mama’s :wink:



natas