Ideeen , ervaring kinderfeestje thuis voor 7 jarige

Hallo allemaal,



Dewi is bijna 7 jaar en mag ook dit jaar weer een kinderfeestje geven.

Ze mag het ene jaar thuis en het andere jaar buiten de deur.

Dit jaar mocht ze buiten de deur, maar ze wil lekker thuis :mrgreen: .



Nu komen er totaal 10 kinderen (7-8 jaar).

Het begint om 14:30 tot 17:30 (willen patat eten).



Iemand ideeen of een planning hoe in te vullen?

Ik dacht aan iets knutselen en spelletjes, afsluiten met disco, of is dit teveel?



Ik hoor het wel,



groetjes Claudia



ps en de kosten, wil ik zo laag mogelijk :oops:

Mijn ervaring is dat ze bij binnenkomst heeeel druk zijn. We doen dus altijd kadootjes en iets te eten (we doen het altijd meteen na school op een korte dag) en daarna naar buiten. De laatste keren steeds een speurtocht, dat blijft toch wel een enorm succes.

Daarna binnen iets knutselen, taart/cake eten/versieren, dan nog wat spelletjes doen en dan is de tijd om :smiley:



Veel plezier!

Heel herkenbaar dat ze als ze binnenkomen erg druk zijn. Ik heb dat dit jaar opgelost met een speurtocht. Die had ik vanaf school uitgezet naar mijn huis en liep via de speeltuin/ voetbalveld. Ideaal moet ik zeggen. De speurtocht had ik met foto’s gemaakt, daardoor lopen ze niet te ver vooruit. Ze weten pas waar ze naar toe moeten als ze de volgende foto zien :). En zo had ik gelijk het vervoersprobleem van school naar huis opgelost :wink: . Toen we eenmaal thuis waren was de ergste drukte eraf en deed iedereen mee met de ouderwetse spelletjes (spekhappen, spijkerpoepen etc.) daarna gegeten en tot slot een kleurplaat laten kleuren. Toen de ouders ze kwamen halen zaten de kinderen heerlijk te kleuren!

Succes, want de kinderen vinden de feestjes thuis inderdaad meestal de leukste (maar voor de ouders is het soms even aanpoten :smiley: )



:o zie net dat het feestje waarschijnlijk al achter de rug is, maar misschien heeft iemand anders er nog wat aan.

Hallo allemaal,



Ik heb in Juli twee feestjes te geven… voor een kleuter van 5 (meisje) en een jongen van 8.



Voor m’n dochter is het niet zo heel erg lastig.

prinsessen thema, lekker knutselen en in de tuin leuke dingen doen, filmpje kijken, kleuren etc. dat komt wel goed.



Maar voor m’n zoon… ben ik zo inspiratieloos, maar dat komt ook omdat hij zelf niet iets HEEL erg leuk vind. Hij heeft praktisch geen vrienden dus we zijn al blij als er 1 of 2 kindjes komen op zijn verjaardag.



Ik zat zelf te denken om dan met hen naar Jeugdland te gaan of te gaan zwemmen. Maar hij wordt ook nooit uitgenodigd op andermans feestjes, dus ik heb ook geen idee hoe anderen dat doen met deze leeftijdsgroep.

Dus ik tob nog even verder. :wink:

Vindt hij niets erg leuk of heeft hij gewoon weinig ervaring met feestjes door de weinige vriendjes?



Mijn jongens (8 en 9) vinden speurtochten fantastisch, al een paar jaar, zou hij dat niet leuk vinden? Dat is ook leuk met een klein groepje kinderen en dan ben je best een poosje zoet.

Daarna wat lekkers eten, misschien zelf broodjes bakken boven de vuurkorf, dat is hier altijd een succes. Dan wat spelletjes doen, gewoon de echte feestjes-spelletjes doen wij altijd; koekhappen of een snoepje uit een bak water met de handen op de rug, etc.

Bij de speurtocht kan je zo ook een schat laten opsporen en daar iets in doen, bijv schattendoosjes die ze daarna zelf kunnen versieren, mooi steentje erin en ze hebben meteen wat leuks om mee naar huis te nemen.

Lune dank je voor je reactie.



Hij heeft zeker weinig ervaring met kinderfeestjes.

Maar ook in het dagelijks leven vind hij dingen niet echt heel geweldig ofzo.



(hij wordt momenteel ook getest op gedragsstoornissen) Dat maakt het soms wel eens heel lastig om iets voor hem te verzinnen. :wink:



Op jeugdland kunnen ze lekker ravotten (hutten bouwen, voetballen, knutselen etc.) entree en verjaardagsarrangement is ook zeer betaalbaar.

(1,- entree en 4,- per kind voor arrangement ranja en friet)



Broodjes bakken boven de vuurkorf vind ik wel een heel leuk idee.



Broer en zus zijn overigens 2 en 22 juli jarig en voor de familie/vrienden etc. vieren we het op één dag (de 12de) maar ze krijgen uiteraard wel beide een klein feestje.

Claudia:



Tips voor een kinderfeest thuis:

  • verstoppertje doen met de cadeautjes(jarige in de gang) en dan de cadeautjes laten zoeken.
  • stoelendans om de cadeautjes (degene die verliest mag het cadeau geven)
  • bingo met kleine prijsjes (dat vonden ze hier geweldig toen oudste 7 werd)
  • als je alleen meiden hebt (of meeste meiden/jongens die daar ook van houden), kun je cupcakes laten versieren ipv taart aansnijden

    tip voor de friet, dat deden wij met heel veel succes:
  • ga de friet bakken en maak dan ipv borden een hele tafel vrij (wij deden met alufolie, maar kan ook met tafelzeil) zet op de tafel geen borden, maar de friet gewoon op tafel (teken met ketchup/mayo cirkels als borden en bestek) en dan mogen ze met zijn allen van tafel eten.
  • disco is altijd leuk voor een meidenfeest, en dan misschien ook een beetje optutten (zichzelf schminken, nagels lakken)



    @broekie: ik zou inderdaad ook iets actiefs gaan doen, wel jammer dat je denkt dat er weinig kinderen komen, dat dachten wij soms ook de afgelopen tijd, maar uiteindelijk willen er zelfs nog meer kids op de verjaardagen komen dan dat we kunnen meenemen. Misschien valt het dus nog mee? overleg even met de ouders van sommige kids waar je aan twijfelt, want dan kunnen ze je nog verrassen

Dat jeugdland klinkt ook leuk :smiley:



Wat sneu dat je zoontje nergens echt enthousiast van wordt, moeilijk hoor.

Mijn middelste wordt ook onderzocht en heeft niet veel vriendjes, maar dat maakt op zich toch ook niet uit? Hij heeft de laatste keer drie kindjes uitgenodigd waarvan er 1 op het laatste moment niet kon, maar het was toch echt een echt feest hoor :smiley:

Het gaat er toch om dat hij even in het middelpunt staat, dat die anderen er speciaal zijn voor hem en of dat nu een paar kindjes zijn die hij wel echt mag of een halve klas waar hij niets mee heeft… Ik zou het lekker klein houden :wink:

Mijn oudste was met zn eerste feestje trouwens onwijs bang dat kinderen niet wilden komen omdat hij nog niet echt vriendjes had gemaakt (zat toen nog niet zo lang in die klas), maar ze waren allemaal erbij en het heeft juist gezorgd dat dat echt vriendjes worden opeens heel makkelijk ging :slight_smile: Ik zou dus ook zeker vragen als hij aangeeft geen vriendjes te hebben, niet weet wie hij uit moet nodigen met wie hij vriendjes zou willen zijn. De kinderen willen vast wel komen, feestjes zijn altijd leuk.

hier eind juni zoon die 7 wordt en hij wil ook wederom een speurtocht.



We doen het waarschijnlijk net als vorig jaar weer op een middag van een korte schooldag (waarschijnlijk vrijdag omdat zijn beste vriendje de dag na hem op woensdag jarig is… en die moet wel komen natuurlijk).



Dan eerst lekker even wat eten (zal vast iets van pannekoeken of patat worden) en drinken, cadeautjes uitpakken (in de vorm van een spel, nog even kijken wat we daar dit jaar voor verzinnen) en daarna hopelijk lekker naar buiten.



Verschil met vorig jaar is dat alle kinderen nu natuurlijk kunnen lezen, dus kan de speurtocht al wat ‘echter’ met opdrachtjes en aanwijzingen. Vind ik overigens nog wel moeilijk, binnenkort maar vast eens over na gaan denken denk ik.

Maar lintjes zoeken zoals vorig jaar gaat het in elk geval niet worden… denk dat ik een route ga schrijven met ‘tel ? bomen en ga daar rechtsaf’ dat soort dingen en dan onderweg wat spelletjes/opdrachten alla ‘schrijf allemaal je naam met stoepkrijt op de stoep’ zoiets en parcourtjes kloslopen.



Zorgen dat we weer thuis uitkomen :mrgreen: en daar lekker ijsje eten of een cakeje versieren (denk dat zoonlief het laatste wil) en dan kindjes weer naar huis.



Slecht weer alternatief wordt waarschijnlijk een ‘bioscoop’ feestje.

Popcorn bakken in een pan met glazen deksel, alle kussens van de bank etc op de grond, de boel zo donker mogelijk en leuke film kijken met in de ‘pauze’ even lekker actief dansen enzo om dan het 2e deel van de film te gaan bekijken.

@Esther75 wrote:

Claudia:



Tips voor een kinderfeest thuis:
  • verstoppertje doen met de cadeautjes(jarige in de gang) en dan de cadeautjes laten zoeken.
  • stoelendans om de cadeautjes (degene die verliest mag het cadeau geven)
  • bingo met kleine prijsjes (dat vonden ze hier geweldig toen oudste 7 werd)
  • als je alleen meiden hebt (of meeste meiden/jongens die daar ook van houden), kun je cupcakes laten versieren ipv taart aansnijden

    tip voor de friet, dat deden wij met heel veel succes:
  • ga de friet bakken en maak dan ipv borden een hele tafel vrij (wij deden met alufolie, maar kan ook met tafelzeil) zet op de tafel geen borden, maar de friet gewoon op tafel (teken met ketchup/mayo cirkels als borden en bestek) en dan mogen ze met zijn allen van tafel eten.
  • disco is altijd leuk voor een meidenfeest, en dan misschien ook een beetje optutten (zichzelf schminken, nagels lakken)



    @broekie: ik zou inderdaad ook iets actiefs gaan doen, wel jammer dat je denkt dat er weinig kinderen komen, dat dachten wij soms ook de afgelopen tijd, maar uiteindelijk willen er zelfs nog meer kids op de verjaardagen komen dan dat we kunnen meenemen. Misschien valt het dus nog mee? overleg even met de ouders van sommige kids waar je aan twijfelt, want dan kunnen ze je nog verrassen




Leuke ideeën voor de cadeautjes uitpakken! :smiley:

Met name die stoelendans is natuurlijk wel erg leuk.

Hij mag van mij de hele klas wel uitnodigen, maar om even aan te geven hoe erg het is;

Er werd laatst door een meisje (waar hij in het begin best goed mee kon opschieten) in zijn vriendenboek geschreven: ik HAAT jou

En bij de vraag ‘wat wil je het liefst?’ was haar antwoord: dat jij DOOD bent!



En ja dit is echt waar groep 3… hij wordt regelmatig geslagen en geschopt en er is al voor het ‘vriendenboekjes voorval’ al eens een briefje door de klas gegaan waarop stond; wie haat Vincenzo (en daar stond praktisch de hele klas onder).



Mijn zoon is geen engeltje, hij lokt het regelmatig uit, maar het breekt mijn hart om te zien dat hij thuis zit en zegt dat hij zo graag net als zijn zusje zoveel vriendjes wil hebben, maar dat hij niet weet hoe hij dat moet doen, omdat kinderen hem gewoon niet aardig vinden.




Maar we gaan eens bekijken er zit een nieuw jochie in de klas, waar ik hem regelmatig over hoor. En laatst kwam er een meisje uit de buurt hem ophalen, dus wie weet… zou wel leuk voor hem zijn!



Ik lees dat heel veel mensen een ‘speurtocht’ houden.

Ik kan me daar dus echt niets bij voorstellen?

Hoe bereid je zoiets voor? Wat voor soort opdrachtjes doe je?

Ik heb namelijk een inmens groot park naast de deur liggen met een boerderijtje, midgetgolf baan, speeltuin, skatepark etc.

En op zich lijkt een speurtocht me hartstikke leuk, maar is dat te doen in je uppie? Ik verwacht niet dat mijn man vrij neemt :wink:

En misschien dat ik één moedertje mee heb. :smiley:

@Broekie



allereerst… mijn hart doet pijn met dat van jou als ik dat soort dingen lees :hug:



speurtocht was hier vorig jaar vooral gewoon lintjes zoeken en onderweg spelletjes doen… had van die loopklossen mee en gingen ze dan mee over de brug lopen (nog best lastig bleek :lol: maar ze hadden dikke lol en daar ging het om).

Bij 1 grasveld staat een omzoming van bomen, gingen we kijken of ze de bomen konden tellen etc.



Nu kunnen ze zelf lezen en zijn ze weer een jaartje ouder dus wil ik het echt wat meer gaan maken met een routeomschrijving en wat nadenken… ‘zoek nummer 156 en ga daar rechtsaf’ dat soort dingen.

Had al zitten denken om letters in de tocht te verstoppen en dat ze dan aan het eind een woord kunnen maken. Als je dan bijvoorbeeld taart doet of zoiets dan is dan hetgeen we gaan doen aan het eind van de speurtocht.



Vraag me alleen af of de kaarten met letters wel blijven hangen of dat het risico op grapjurken die het weghalen heel groot is :think: Maar we zijn er zelf bij, dus kan ze ook een letter geven als ze een ‘opdracht’ goed hebben gedaan natuurlijk.



Of je het alleen doet of met iemand erbij (wat natuurlijk altijd gezellig is :thumbup: ) hangt denk ik ook een beetje van het aantal kinderen en de drukte van die kinderen af.

Vorig jaar waren er 2 jongens bij waarvan ik wist dat dat bij elkaar nogal ehm explosief zou kunnen worden (los van elkaar hele rustige jongens, maar bij elkaar pffff). Mijn man heeft toen dus wel vrij genomen om er bij te zijn.



Verjaardag van nummer 2 was hij ook vrij, maar toen was ik ook 37+ week zwanger.

Ik doe het eigenlijk altijd alleen. De laatste keer een beetje lastig (met al redelijk dikke buik achter die kinderen aanhobbelen die mij veel te hard gingen :wink: ).



Mamamarije, hier waren letters zoeken en een woord puzzelen nog te hoog gegrepen met zeven jaar :wink: Evengoed was het een leuke speurtocht hoor, maar dat deel was echt nog te moeilijk.

Voor mijn middelste deden we laatste keer een kruispuntenroute. Ieder kruispunt dat je tegenkomt uittekenen en daar dan zorgen dat je de goeie kant op gaat. En idd vragen tussendoor als bij de 6e boom het steegje in, na het huis met de blauwe bloembakken naar links etc.

Opdrachtjes onderweg: over een krokodillenrivier (teken je met stoepkrijt) springen, eierrace, hinkel een rondje met je handen op je hoofd, zing een liedje over X etc.



En ongelooflijk, wat een rotkind zeg, dat ze zoiets bedenkt om in een vriendenboekje te schrijven (en dat die ouders dat niet in de peiling houden op die leeftijd…) :sick:

Wat moet dat moeilijk zijn voor jullie allemaal :hug:

Je zou ze toch ook bij elk ‘station’ een letter uit een ‘geheime kist’ laten pakken, waarmee ze aan het einde een woord kunnen maken :think:

Een speurtocht is altijd leuk.



Hier hebben we laatst een speurtocht gedaan met als thema: Dolfje Weerwolfje. Was heel leuk… :thumbup:



Opdrachten als: huil als een wolf, verzin een wolvendans, en aan het eind een schat graven. Heel leuk…



Dat kan ook met prinsessenthema bv.

wij gaan dit jaar een meiden feest houden , alles word roze aangekleed



bij binnekomst eerst wat drinken stukje taart en kadootjes



dan zet ik spiegels op tafel dan mogen de kids elkaar opmaken, en de haren doen,



ik zelf ga dan steeds bezig zijn met 1 kindje, die ik de haren doe , smink of opmaak, glittertattoo en verkleedkleren aan trek, en als iedereen dan klaar is met verkleden eharen makeup , nageltjes gelakt, ik ga ook gekleurde vlechtjes enz in het haar maken bij ze,



en als ze helemaal verzorgd zijn, gaan we wat spelletjes spelen met de prinsessen ,

en na de spelletjes, dan ga ik de eetkamertafel het blad met zilverfolie, bekleden, helemaal , dus word het een zileren tafelblad,

dan worden er frietjes gemaakt en snackjes

en sdan komen de frietjes in het midden met de snackjes op tafel te liggen , zonder bordjes of zo , en bij elk kind een kloddertje curry of wat ze willen en mogen ze heerlijk met hun handen samen van tafel eten hihihih ik heb dat een keer gezien, nou dat is natuurlijk geweldig leuk voor een hele tafel kinderen



en daarna gaan we nog een kralen ketting maken, tot ze weer opgehaald worden en tot nou toe ben ik met bedenken zo ver gekomen, maar ik heb nog tot februari dus ik kan nog vanalles er bij bedenken



:inlove: :inlove:

Zelf houten robots laten maken is ook heel leuk! Voor jongens en meisjes een leuk idee. Schuren, timmeren en dan versieren. Google maar eens op ‘houten robots kinderfeestje’.

Tip: koop een draaiboek. Dan heb je een compleet thema. Bijv op www.thuisfuif.net