het gebeurt nu regelmatig, een paar keer per avond/nacht:
Tyg wordt hysterisch wakker en ligt dan heftig rollend en krijsend in zijn bed.
Geen idee wat er dan aan de hand is.
vanavond wel:
hij had na het eten yoghurt (met stukjes aardbei) gekregen uit de blauwe beker.
hij wilde eigenlijk de groene beker, maar die zit in de vaatwasser.
nu wordt ie net weer wakker, 2e keer al
en uiteindelijk hebben we er uit gekregen dat ie dus nog steeds met het voorval met de groene beker zit :wall:
nog een keer uitgelegd dat ie in de vaatwasser zit en dat ie morgen weer schoon is
maar hij blijft er boos over.
herkenbaar voor deze periode, dot soort dingen?
Ja hoor. Anne is gister naar de psz geweest. Blijkbaar heeft ze daar iets op moeten ruimen wat ze niet wilde (tja, opruimen hoort er ook bij, daar en thuis), want vanacht werd ze gillend wakker dat ze niet wilde opruimen :? . Echt helemaal hysterisch. Ze is geloof ik een keer of 5 zo gillend wakker geworden . Ik hoop dat het maar tijdelijk is.
wij hebben dit ong 2-3 maanden gehad… en dan meerdere keren per nacht… zwaaaar vermoeiend
yep, vannacht ook
werkelijk hystérisch huilen niet te troosten, amper ademhalen
en allemaal om niks :roll:
hij huilde zo dat hij bijna braakte :eh:
en na die sessie waarbij papa en ik hem samen vasthielden in een grote famielieknuffel werd hij na 20 minuen rustig en sliep weer verder :roll:
ja bijna braken doet ie ook ja
het is dus herkenbaar,…
zou het een soort van verwerken zijn ofzo?
ik weet ook niet zo goed wat we moeten doen,
want het lijkt er op dat alles verkeerd is.
naast zijn bed blijven zitten: geen optie, want hij blijft dan huilen, draaien, stoten, bonken, zichzelf over de top huilen en vervolgens dus braken
optillen: hij gooit zichzelf zo achterover, we moeten nog oppassen dat ie niet los komt, want dan vliegt ie zo achterover op zijn hoofd…
hij wordt uiteindelijk wel stil als je hem gewoon alleen maar vasthoudt,
maar zodra je weer tegen hem gaat praten begint ie weer opnieuw.
ik vraag eigenlijk wel altijd of hij auw heeft.
hij moet daar antwoord op geven.
als hij geen auw heeft, dan vind ik eigenlijk dat ie dan na het troosten (en nadat hij weer stil en rustig was) niet meer opnieuw hoeft te beginnen met dit gedoe.
hij mag best even huilen, maar getroost is getroost.
als er nog iets is, dan mag hij het vertellen, natuurlijk
maar het lijkt er soms wel op of hij het juist doet om weer getroost te worden.
ik probeer hem nu dus normaal te laten zeggen dat ie even bij ons wil zitten. Dat mag natuurlijk. Maar dat hysterische gedoe… moeilijk hoor
hadden wij woensdag ook
hij was op kdv geweest…en mocht voor de eerste keer een hele dag op de peutergroep…
zoveel indrukken …zoveel keer wakker op een nacht…
dus toen hij om 3.20uur voor de zoveelste keer wakker werd…heb ik hem tussen ons in gelegd…ik was zo moe…dan maar zo…
hij sliep iets rustiger en wij ook…
dit doen we niet vaak …maar soms zijn we gewoon te moe en dan mag hij tussen ons in liggen…
het is hier ook herkenbaar.
hysterische wakker worden en niet meer willen slapen.
bijna hyperfentileren en braken.
tranen rollen over zijn wangen terwijl hij nooit met tranen huilt.
ik probeer hem dan ook gerusttestellen en zeg steeds “mama houd van je” maar verder kan ik ook niks doen. later gaat hij dan wel weer rustig slapen. de laatste tijd is het hier niet meer gebeurt gelukkig.
maar denk wel dat het met verwerken te maken heeft.
hij heeft dit dus al weken… :roll:
heb hem eergister bij ons in bed gelegd.
dat wilde hij ook graag, dus hij lag daar als een koning :mrgreen:
alleen was het toen feest: zijn bumba pop zat telkens bij ons hoofd te ‘zeggen’ dat wij moesten slapen (ik en mario dus hahaha)
en hij zong er liedjes mee.
lekker dan, om 2 uur 's nachts.
moest weer ff dreigen: als je gaat praten, dan ga je weer naar je eigen bed.
2 tellen stil
en toen kwam dat bumbading weer :mrgreen:
hij is naar zijn eigen bed gegaan en viel meteen weer in slaap.
tussen ons in is dus niet echt een idee (of we moeten eens proberen of bumba dan wel gewoon in tygo’s bed wil blijven)
bij ons gebeurde het vaak in de vooravond omdat hij vrij vroeg naar bed gaat 17uur (nu niet meer) en dan werd hij zo rond 21uur zo wakker, hij mee naar beneden en eenmaal daar was er niks aan de hand en maakte hij weer de grootste lol, maar na 10 min weer in bed gelegd en hij sliep ook weer verder.
het helpt denk ik wel ff om uit de situatie te halen en daarna weer terug te leggen, maar ik makkelijk lullen dat doe je niet om 2uur `s nachts want dan wil je slapen.
gelukkig ging tygo daarna weer lekker slapen in zijn eigen bedje!
ja nouja, ik ben meestal nog wel wakker om die tijd
maar ik kan hem zelf zo moeilijk optillen enzo (heb erg last van BI weer)
dus na de 4e keer had ik zoiets van: dan maar ff lekker bij ons.
maar het hielp dus niks haha
hier begint het meestal pas na een uur of 23.
(maar heb hem nu nog niet gehoord, dus hij is lekker rustig vanavond :thumbup: )
Sleutelwoord: fase…
Twee tipjes: bekijk je naar bed gaan ritueel; spreek je voor het gaan slapen de dag met hem door? Dat scheelt vaak in de verwerking 's nachts!
En: als hij het standaard op dezelfde tijd doet, maak hem dan een kwartier voor die tijd wakker, laat hem even wat doen (plassen ofzo, even op schoot) en leg hem dan direct weer terug. Dan doorbreek je dat gekke ritme van wakker worden.
Kun je een paar avonden doen en dan bouw je het af door hem steeds wat vroeger wakker te maken. Na een tijd is het niet meer nodig vaak.
oe daar heb ik mijn twijfels bij
bij het wakker maken.
als ik hem wakker maak is ie strontsjaggerijnig joh
(kind van zijn moeder :mrgreen: )
ja ik spreek de dag nog met hem door
(maar ik denk daarbij dus niet aan die kleine dingen (in mijn ogen) als een blauwe beker ipv een groene beker waar ie yoghurt uit heeft gedronken :wall: :mrgreen: )
ben wel blij dat meerdere het herkennen hier,
dus dan zal het inderdaad een fase zijn.
(ik hoor hem woelen inmiddels,
dus hij zal zo wel weer een keer wakker schieten)
Snap dat je daar je twijfels bij hebt, maar je moet kijken naar hoe hij reageert. Als hij uit zichzelf hysterisch wakker wordt en bij het wakker maken chagrijnig .
De tip werkt 9 van de 10 keer is inmiddels mijn ervaring :mrgreen: