Hypothyreoidie en zwanger worde

Hallo allemaal,

Zijn er hier dames die hypothyreoidie hebben en zwanger willen worden?

Eventueel zelfs meiden die zwanger zijn geworden ondanks de hypo?

Ben heel benieuwd. Ik ben zelf hypo en ben heel benieuwd naar ervaringen van anderen in hetzelfde schuitje.

Groetjes,

Anouk.

Hai Anouk,

ik kan je helaas nog geen successtory vertellen over hypothyreoidie en zwangerschap, maar ik blijf sobieso dit lijntje volgen.

Ik ben Sabina, 25 jaar en heb CHT ( aangeboren hypo = geboren zonder schildklier )

Ik loop inmiddels al bij een endocrinoloog en volgende week ga ik samen met haar een behandelplan opstellen. Spannend!

Hoe ver staat het bij jou/jullie met jullie wens en wat heb jij tot nu toe al gedaan/ondernomen?

Misschien is het interessant om contact te houden om de vorderingen te delen?

Ik hoop graag van jou weer te horen.

Groetjes Sabina

Hier wel een succesverhaal :smiley:

Ik werd maar niet zwanger, en na allerlei onderzoeken werd bekend dat ik hypothyreoidie heb. Ik ben ingesteld op Thyrax en moest na 3 maanden op controle. Ik bleek goed ingesteld (redelijk stabiel) en de 4e maand bleek ik zwanger.

Dit geldt uiteraard niet voor alle mensen met hypothyreoidie, en misschien heb ik gewoon geluk gehad, maar het kan dus zeker wel!

Hallo Moon,

Ik heb een paar vraagjes, vind je het goed dat ik die aan je stel?

Wat waren je waardes toen je in verwachting raakte?

En voel je je goed?

Hoe vaak ben je al opgehoogd met je medicatie?

Hoe vaak ga je prikken? En moet je dan ook elke keer ophogen met je medicatie?

Wat slikte je voor je zwanger raakt

Alvast heel erg bedankt voor je antwoorden en ik wens je veel geluk met je zwangerschap, dat je met een aantal maanden maar een mooi wonder in je armen mag houden! :dance:

Want is best interessant om te horen hoe andere vrouwen hypo en zwangerschap combineren.

Ik ben het ook allemaal aan het volgen op een andere site. Ik weet niet of ik die hier mag vermelden anders mail me maar.

Groetjes Sabina

Hallo dames.

Wie weet hebben jullie wat aan mijn verhaal.

Als je goed ingesteld bent, hoeft de hypo geen bezwaar te zijn voor een zwangerschap!

Ik heb na m’n eerste zwangerschap hypothyreoidie gekregen (Hashimoto om precies te zijn :roll: ). Waarschijnlijk heb ik het al jaren gehad maar nooit geweten, maar mijn leven hing van de vage klachten aan elkaar.

Ik ben (onbehandeld) gelijk de eerste maand zwanger geraakt.

Na Esmee werd na vier maanden ontdekt dat ik hypo was. Mijn TSH lag toen rond de 14 en ik was echt heel beroerd, zwaar depressief, huilbuien, migraine en weet ik wat nog meer. Ik ben huilend naar de huisarts gegaan en die heeft gelukkig gelijk de schildklier laten prikken.

Ik ben aan de Thyrax gegaan en het heeft ruim een jaar geduurd voordat ik een beetje ingesteld was. Ik voelde me steeds NET niet goed, en daarom heb ik me laten doorverwijzen naar een hele goede endocrinoloog. DIe heeft me helemaal doorgelicht, Hashimoto geconstateerd en daarna de Thyrax opgeschroefd.

Ergens begin oktober 2007 is mijn spiraal eruit gegaan. In ronde 2 ben ik zwanger geraakt, terwijl ik heel bang was dat het lang zou duren.

Mijn TSH schommelde de laatste maanden tussen de 1,6 en 2,1. T4 tussen de 16 en 18.

Net voordat ik zwanger raakte heb ik laten prikken, mijn TSH lag op 1,4 en mijn T4 op 18. Blijkbaar voor mij goede waarden.

Met 5 wkn zwangerschap heb ik weer laten prikken, TSH was 1,8 en T4 16. Ik ben toen weer met een kwart opgehoogd.

Afgelopen woensdag weer laten prikken, TSH 1,8 en T4 14. Nu dus weer met een kwart opgehoogd, zodat ik nu 4 blauwtjes slik.

Ik heb in de zwangerschap veel minder last van ophoogklachten dan normaal gesproken.

Vanmorgen voor het eerst een kloppend hartje gezien :inlove: dus we hopen dat dat zo goed blijft gaan.

Ik moet zeggen dat ik me deze zwangerschap veel beter voel dan de eerste, niet zo moe, huilerig, niet zoveel koppijn en stramme spieren (voor mij echt klachten dat ik te laag ingesteld ben).

Hoe het na de zwangerschap is, weet ik niet. Daar ben ik wel bang voor want ik heb gehoord dat je de dag nadat je bevallen bent, gelijk weer moet minderen met de medicijnen.

Er is trouwens een forum op http://www.hypoforum.com, daar staat een hele topic over zwangerschap. Echt de meest gekke vragen over hypo en zwangerschap kun je daar stellen.

Als jullie nog meer vragen hebben, aarzel niet. Ik hoop dat ik iemand met mijn ‘ervaring’ kan helpen.

Hai Cathyanne

allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap.

Dank je wel voor je verhaal, ik vind dit soort verhalen altijd erg hoopvol.

Je slikt nu 4 blauwtjes, Thyrax neem ik aan? Hoeveel mg is dat?

Ik ben niet zo thuis in Thyrax. Ik slik namelijk Euthyrox.

Oh ja, dat hypoforum.com kent mijn computer niet. En toen keek ik op hypoforum.nl en kwam ik op een hypotheeksite :silenced:

Er is nog een site http://www.hypomaarniethappy.nl. Dit is echt een supersite.

Ik zou er eens rondkijken.

Als je nog tips voor me hebt, vertel vertel!

Sabina

Hoi Sabina,

het hypoforum is het forum van hypo maar niet happy :mrgreen: ik kom daar ook af en toe.

Vier blauwtjes is 100 mcg Thyrax.

Ik voel me eigenlijk erg goed, natuurlijk ben ik moe maar dat heeft iedere zwangere vrouw. Als je gewoon gezond eet, regelmatig sport en goed ingesteld bent is de kans om zwanger te raken precies hetzelfde als bij iemand die niet hypo is :mrgreen: .

Ik weet niet of je nog specifieke vragen hebt, anders kun je ze gerust stellen hoor.

Ik heb hypo en ben mama van een gezonde dochter!

Ik heb wel 2 mk’s gehad, maar dit hoeft niet daarmee te maken te hebben! Belangrijk is, als je zwanger wil worden, dat je goed ingesteld bent, anders is het moeilijk om in verwachting te komen én de kans op een mk is groter.

Belangrijk is om, zodra je weet dat je in verwachting bent, meteen contact op te nemen met je internist, je moet dan nl. 25 % meer euthyrox gaan nemen, omdat de werking van je schildklier verandert als je zwanger bent!

Ik heb nu niet zoveel tijd, maar als je nog vragen hebt, kun je me gerust een pb sturen!

ik ben 2 weken terug naar 4 en een kwart blauwtje gegaan, dus in totaal al 0,25 mcg opgehoogd.

Hoe gaat het met de anderen die zwanger willen worden?

Ik ben sinds kort ingesteld op Thyrax (50 mcgr) en ik voel me veeel beter… Hopelijk doet het ook wat voor onze kluspogingen :wink: maar ben in elk geval nu nog niet zwanger. Dit wordt de eerste ronde met Thyrax.

Hoe gaat het nu Anouk? Ik ben wel benieuwd.

k heb ook Hypo, al sinds 2002. De auto-immuunvariant. Toen ik mijn endo vertelde dat ik zwanger wilde worden keek hij naar mijn waardes en hoogde mij preventief op met een kwartje. (van 1,0 naar 1,25) Mijn waardes liggen zo rond de 1 (TSH) en 16 (FT4). Dat werd dus iets aangescherpt en ik was na 4 rondes zwanger. Hieke is geboren met 36+5 (spontaan) en helemaal gezond.

Een succes verhaal dus…

hi allemaal

Ik heb waardes van tsh:5.3 en ft4:14.9.Huisarts vind het niet nodig om er iets aan te doen.Volgens hem kan ik prima zwanger worden!!Nu lees ik overal dat dit niet zo is en dat ik eerst stabiele waardes moet hebben, anders is de kans op miskramen en onvruchtbaarheid groot.Ook kan het zijn dat als je zwanger bent je een kindje krijgt met een lager iq.Klopt dit.

Wat moet ik doen.Vandaag ga ik bellen of hij anders dan een verwijsbrief wil geven voor de internist.

groetjes m

@mandy78 wrote:

Wat moet ik doen.Vandaag ga ik bellen of hij anders dan een verwijsbrief wil geven voor de internist.

Lijkt me een goed idee.

Met hogere TSH ben je volgens mij wel verminderd vruchtbaar. Of je onvruchtbaar bent weet ik niet. Over het lagere IQ voor het kindje weet ik niet. Nooit gehoord.

ik had dat gelezen op freya.nl

Krijg de huisarts niet te pakken heb al wel bij de internist een afspraak gemaakt.Nu nog de verwijzing.Krijgen zal ik het.

@cathyanne wrote:

Hoe gaat het nu Anouk? Ik ben wel benieuwd.

Sorrie voor de enorm late reactie. Ik kom maar weinig op dit forum dus daarom ben ik zo laat!

Nou, het gaat opzich wel aardig, maar ik heb vorige maand alweer een miskraam gehad (nummer 3). Ik heb geen idee of de schildklier hierin een rol speelt en ook de gynaecoloog kan (uiteraard) geen uitsluitsel geven. Mijn waardes fluctueren nogal want afgelopen maandag bleken ze ineens weer onderdrukt te zijn door de medicatie, en moest ik dus voor minimaal 6 weken stoppen. :wall:

Ik word er zo moedeloos van.