Hygiene op de peuterspeelzaal.

Ik ben regelmatig op de speelzaal te vinden omdat ik in de ouderwerkgroep zit, vaak wat langer blijf kletsen en soms meehelp op de groep. Gisteren ben ik ook een hele dag geweest en is mij toch opgevallen dat ik hun dagdeel-indeling niet logisch vind.



Ik heb zelf op een peuterspeelzaal gewerkt, ik heb SPW gedaan en op onze groep ging het het net even anders wat betreft eten, plassen en handen wassen.



Op de psz van onze kinderen gaan ze om 10uur aan tafel en na het eten/drinken gaan de kinderen naar de wc of krijgen een schone luier en dan mogen ze spelen.

Er worden geen handen gewassen. Vóór het eten niet en na het plassen/poepen ook niet. Sommige kinderen vegen zichzelf schoon en als ik dan zie hoe dat gaat, kan het niet anders dan dat ze natte of vieze handen krijgen.



Ik vind het van groot belang dat ze tijd nemen om de kinderen hun handen te laten wassen.



Onze volgorde was dan ook anders.



Om 10 uur naar de wc, schone luiers. Dan handen wassen, eten/drinken en dan weer spelen.



Hoe gaat dat bij jullie ?



Ik wil het morgen aankaarten bij de leidster maar ik weet zeker dat ze in het verweer gaat en met een volgens haar goed argument om het volgens haar indeling te doen. Ze geeft altijd veel kritiek maar kan zelf kritiek niet verdragen.

Lastig :think: Maar ik ga het toch ter sprake brengen.

Hoe het hier gaat weet ik eigelijk niet precies, want ben daar zelf nooit bij. Heb het idee dat de hygiene bij de leidster van mijn dochter wel goed zit, maar goed als ik dit verhaal zo lees…weet je dat maar nooit.



De leidster mag het zeker volgens haar indeling doen, maar ik lees in jouw verhaal dat er geen handen gewassen worden voor het eten en na het poepen en plassen… :eh: En daar zou ik dan ook zeker iets over zeggen.

Over de indeling, kan je ook ter sprake brengen of de leidster er iets mee doet is dan aan haar. Maar, de hygiene MOET gewoon anders.

Ik dacht dus ook dat het wel goed zat, ze zijn altijd heel kien met schoonmaken van de wctjes na een ochtend spelen.

Maar dat de kinderen hun handen niet wassen vind ik onhygienisch. Ze zitten overal met hun handen aan en sommige kleinere kinderen stoppen nog speelgoed in hun mond.



Ook hebben wij een grote zandbak binnen. Ook niet lekker als de kinderen met vieze handen in het zand spelen.

@Karin2 wrote:

Ik dacht dus ook dat het wel goed zat, ze zijn altijd heel kien met schoonmaken van de wctjes na een ochtend spelen.

Maar dat de kinderen hun handen niet wassen vind ik onhygienisch. Ze zitten overal met hun handen aan en sommige kleinere kinderen stoppen nog speelgoed in hun mond.



Ook hebben wij een grote zandbak binnen. Ook niet lekker als de kinderen met vieze handen in het zand spelen.




Ik vind het ook erg smerig :sick:

Kan me ook voorstellen hoe het gaat als sommige van die peuters zichzelf afvegen…en dan daarna niet handen wassen :think: :sick:



Succes morgen !

Ben benieuwd hoe de leidster zal reageren.

Het is in iedergeval terecht dat je er wat van zegt :thumbup:

Heb je het er met de leidster over gehad Karin ? En hoe nam ze het op ?

Het kwam eigenlijk vanzelf ter sprake. Ik zei tegen haar dat E.va zichzelf goed kan afvegen maar dat ze van mij wel haar handen moet wassen en heb de juf gevraagd of ze hierop wilde toezien. En toen zei ze dat ze dat altijd deden. Ik mooet daar op vetrouwen ook al heb ik het hen nog nooit zien doen met de kinderen.



Eenmaal thuis na de speelzaal laat ik de kinderen sowieso hun handen wassen na het spelen en het komt goed uit omdat we dan meestal vlot aan tafel gaan.

Ik weet dat de kinderen op Anne s psz niet naar de wc gaan op vaste tijden, maar ze geven het aan en worden wel of niet geholpen (ligt eraan hoever ze al zijn). Daarna wordt erop gelet dat de handen gewassen worden, er is dan ook een wastafeltje met enkel koud water en een handdoek op kinderhoogte. Luiers worden verschoont als een kindje gepoept heeft, anders niet. Ze wassen handen voor en na het fruit eten, dat gaat allemaal in een rijtje en het hulpje mag als eerste en zit dan klaar met de handdoek om te helpen afdrogen. Voor ze buiten gaan spelen wordt wel gevraagd wie er nog naar de wc moet.

Goed geregeld hier vind ik.