Huub Stapel speelt moordlustige sint
Regisseur Dick Maas begint volgende week aan de opnames van zijn speelfilm Sint. Niemand minder dan Huub Stapel speelt in de film de rol van de moordlustige sint Niklas, een uit de dood herrezen bisschop. Sint draait vanaf eind november in de bioscoop
Ben ik nou de enige of zijn er meer die hier hun twijfels over hebben?
Sint is toch een kinderfeest? Waarom moet er nu zonodig weer een horrorversie voor volwassenen van gemaakt worden? En dat straks zeker allemaal filmposters met die horrorsint erop, oh en wie weet nog een enge reclamefilmtrailer ook. Rtl weet die altijd op zulke “gepaste” tijdstippen uit te zenden.
En zelfs al houden ze het horroraspect in de reclames nog achterwege; hoe leg ik mijn kinderen uit dat ze deze sint film niet mogen kijken?
Sint is toch een kindervriend??? Ik vond die sintfilm met leeftijdsindicatie 6 jaar en ouder al zoiets mafs.
Nee, van mij hoeft dit echt niet!
Ik kan mij hier nog echt niet druk over maken.
Ten eerste worden er van alle thema’s wel horrorfilms van gemaakt en daar behoed ik mijn kinderen ook wel voor.
Ten tweede mogen mijn kinderen nu ook niet alle kinder/sintfilms kijken dus ik hoef ook niet perse uit te leggen waarom ze wel of niet naar die film mogen kijken. (je kan ook gewoon uitleggen dat het voor grote mensen is)
En ten derde ben je nogal suggestief met eventuele reclames op eventuele tijden.
Als het zo ver is geef ik wel opnieuw mijnmening…
Lasse ziet nu ook nooit filmtrailers oid dus volgens mij kan het prima langs hem heen gaan voor zover dat nodig zal blijken.
Ik lig er vooralsnog ook niet wakker van.
ik weet wel dat er in Amerika een horrorfilm is, juist over sint en zijn zwarte pieten.
Daar is het blijkbaar iets heel negatiefs, of ze hebben dat zo gemaakt dan :think:
In ieder geval geen kinderfeest.
En tja hier in Nederland, gewoon je kind er niet naar laten kijken?
Misschien heb ik dadelijk ook wel zoiets vanne: dat doe je toch niet :o , maar nu heb ik dat nog niet (misschien als ik de trailer heb gezien)
Kan me er niet druk om maken, zolang ik mijn kinderen er niet naar laat kijken…die keus heb je altijd nog zelf he. Ik hou wel van horror! Mischien ga ik deze dan ook wel kijken, lijkt me wel leuk…
Hihi…o jee…
Manlief dacht bijdehand te zijn.
Hij kocht 2 kinderboeken voor in de schoenen van de kids. Van 2 bekend klinkende kinderboeken schrijvers…
“Een val voor Sinterklaas”.
Ik naief en al begin te lezen zonder het boek eerst door te bladeren…
Het verhaal begon al goed, een tweeling die elkaar ervan overtuigd of de Sint nu wel of niet bestaat…
Goed…(leeftijdsindicatie had ik ook niet gezien).
Geef een eigen draai aan het verhaal,maar sla een pagina om en de Sint is ineens een enge weerwolf…daarna een geest en daarna een vampier…
Jo zat er helemaal in…kon nu niet meer stoppen…het verhaal liep goed af en de echte Sint kwam nog…
Punt, je kan dit soort dingen niet tegenhouden…
Kweetnie of het nu zo’n spannende kaskraker gaat worden,maar ach…Jo en Eli zullen hem niet zien.
Trailers van deze film heb ik eigenlijk nog niet gezien…maar Jo had ook niets met die andere sintfilms…
AMSTERDAM – Regisseur Dick Maas zit momenteel midden in de draaiperiode voor zijn nieuwe horrorfilm Sint. Tussen de scènes door vertelt de filmmaker aan NU.nl over de moordlustige goedheiligman, het Imagine filmfestival dat woensdag is begonnen en zijn aversie tegen probleemfilms.
Dick Maas is een introverte man, met droge humor en een eigen kijk op regisseren. ‘’In Nederland is het een trend geweest dat acteurs in films ongeveer zeiden wat er in het script stond, dan was het wel goed. Daar kan ik niet tegen.’’
‘‘Dan krijg je acteurs op de set die hun teksten niet kennen. Lees wat er staat en als je het er niet mee eens bent, kom dan vooraf naar me toe.’’
‘’Acteurs weten bij mij hoe het werkt. Als iemand een goed idee heeft, prima. Maar uiteindelijk bepaal ik.’’
Sint
Zijn nieuwe film Sint komt eind november in de bioscoop. De film gaat over St. Niklas, gespeeld door Huub Stapel, die een in ongenade gevallen bisschop speelt. Hij plundert op het platteland, maar wordt vermoord door dorpelingen. De bloeddorstige Sint zweert wraak, en komt dat eeuwen later nemen als het op pakjesavond volle maan is.
Van links naar rechts: Caro Lenssen, Egbert-Jan Weeber en Dick Maas
‘’Dit is de juiste tijd om die film te maken’’, lacht Maas. ‘’Je ziet het nu ook met die misbruikschandalen in de Rooms-Katholieke kerk. Er lopen daar oude mannen in mooie, rode jurken rond. Iedereen vertrouwt ze en zet de kinderen bij ze op schoot, maar ondertussen gaat er een griezelig verhaal achter schuil.’’
Het idee van een horrorsint ligt voor de hand. Waarom heeft niemand hier tot op heden iets mee gedaan?
‘’Dat gevoel had ik ook. Destijds bij De Lift was het net zo. Er is een aantal hele lieve Sintfilms voor kinderen en er zijn genoeg Amerikaanse voorbeelden van moordende Kerstmannen. Die figuren zijn een symbool van goedheid, en daar moet je iets mee doen. Bij uitstek geschikte verhalen voor een horrorfilm.’’
‘’Ik heb een hele tijd geworsteld om het in een goede vorm te gieten. Je moet niet in de valkuil komen dat het een verklede serialkiller is, en ik wilde er ook geen komedie van maken. Het moest geen lollige film worden, maar een donkere fantasiefilm met horror er in.’’
Je hebt in je grootste films altijd samengewerkt met Huub Stapel. Toen je een Sint moest vinden kwam je daarom ook direct bij hem uit?
‘’Huub heeft een relatief vrij kleine rol. Tachtig procent van de film zit hij achter een masker. Maar Huub was geen prioriteit in de casting. Het is ook niet zo dat ik per se al mijn werk met Huub moet doen. In de afgelopen negentien jaar had ik niet met hem gewerkt. Maar ik dacht natuurlijk wel snel aan hem voor deze rol. Hij is nu op een leeftijd dat hij er een goede kop voor heeft. Het staat echt prachtig, hij op dat paard in de Middeleeuwen.’’
Een schets van de moordlustige Sint
De focus lag voor Maas op de andere hoofdrolspelers. ‘’Dat was een van de moeilijkste onderdelen van deze film. Je wilt scholieren hebben, van een jaar of 18. Goede acteurs, die ervaren zijn, zijn toch vaak wat ouder. Egbert-Jan Weeber is natuurlijk geen 18, maar hij ziet er wel geloofwaardig uit.’’
Acteerprestaties
‘’In tegenstelling tot wat veel mensen denken vind ik de acteerprestaties toch ook wel belangrijk.’’ Maas doet de uitspraak alsof het een luchtige passage in zijn verhaal is. Zit het de filmmaker dwars dat zijn films vaak voor platte sensatie worden aangezien?
‘’Ik ga nooit beweren dat het Shakespearedrama’s zijn. Maar er zitten wel degelijk goede momenten in. Daar maak ik me hard voor, omdat ze zo spaarzaam zijn. Dan moet het ook meteen goed zijn. Ik hecht daarom veel waarde aan de casting, het moeten geloofwaardige acteurs zijn. We hebben geen tijd om het weg te spelen. Het moet meer zijn dan van naar B lopen.’’
De geboren Heemstedenaar weet waar zijn kwaliteiten liggen. ‘’Ik ben niet zuinig met bloed en ledematen. Als je dat gaat kuisen, dan wordt het een beetje slap. Dat hoort in zo’n film, daar is het voor geschreven.’’
Prijs
Maas, die in 1983 Nederland opschrikte met De Lift, ontving deze week een Career Achievement Award voor zijn bijdrage aan de ‘Nederlandse fantastische films’.
De prijs werd uitgereikt door het filmfestival Imagine, dat tot 24 april plaatsvindt in Amsterdam.
‘’Dat vind ik hartstikke leuk. Zeker op een festival met een rijke traditie. Als je ziet wie de prijs hier hebben gekregen en wie hem op hebben gehaald, zoals Tim Burton en Roger Corman, dan is het een eer om daar tussen te staan.’’
‘’Ik had alleen bijna de neiging om te zeggen; jongens, dit is nog te vroeg, wacht eerst Sint af’. Maar misschien ben ik volgend jaar wel dood. Dan heb ik hem nu toch maar even in de pocket.’