Hulp bij slapen

Wie kan mij helpen, want ik weet het niet meer…



Ons zoontje van bijna 7 maanden slaapt 's nachts slecht.

Hij heeft lang geleden een paar weken doorgeslapen, maar daarna ging het van kwaad tot erger.

Soms is hij elk uur wakker, soms ligt hij 2 uur lang achter elkaar wakker.

Hij heeft geen honger o.i.d.

Nu de laatste weken wordt hij tussen 4 en 5 wakker en dan is hij gewoon klaar met slapen. Hij krijst net zo lang tot hij beneden mag gaan spelen.

Op schoot wil hij niet, bij ons in bed wil hij niet, eten wil hij niet. Hij wordt alleen maar stil als hij mag gaan spelen.

Maar wat moet ik hier nou mee? Moet ik dan maar elke dag om 4-5 uur naar beneden gaan en de dag beginnen?



Herkent iemand dit? Hoort dit bij een sprongetje o.i.d.?

Wie heeft er tips voor mij?

Misschien tandjes die onderweg zijn?

Mijn zoontje heeft rond die leeftijd ook een hele periode gehad dat hij onrustig was en kort daarna kwamen er tandjes door. Vaak is het al flink aan het rommelen in het gebit voordat er iets te zien is.



Je zou een keer iets van Dentinox of VSM voor het doorkomen van tandjes kunnen proberen.

Hoe laat gaat jullie zoontje op bed 's avonds?

En hoeveel slaapjes (en hoe lang) doet hij overdag?

Slaapt hij op zijn eigen kamer? Of bij jullie op de kamer?

Slaapt hij in een kamer met verduisterende gordijnen?



Ik herken wel dat mijn zoon ook rond die periode slecht sliep.

Hij sliep wel in, maar was vaak wakker en wilde rond een uur of 5 niet meer slapen. Sprongetje, tandjes, maar bij ons speelde helaas ook een aantal oorontstekingen.



Maar… hij sliep ook bij ons op de kamer i.v.m. borstvoeding (nachtvoeding)

1 nacht verliep zo dramatisch dat we hem de volgende dag naar zijn eigen kamer hebben verhuisd. En sindsdien slaapt hij voorbeeldig. Hij vraagt of een late voeding of een nachtvoeding. Niet meer beide. En de rest van de tijd slaapt hij. Blijkbaar sliep hij op een paar momenten in de nacht wat licht en werd hij dan wakker van ons.



Onze dochter was rond die periode ook altijd vroeg wakker. Bij haar hebben we toen een verduisterend rolgordijn op gehangen. (de overgordijnen waren niet donker genoeg blijkbaar) Sindsdien slaapt zij ook veel beter.



Misschien helpt het als je hem later op bed doet 's avonds. Of een slaapje minder overdag? Mijn zoon is de afgelopen maanden van 3 slaapjes overdag naar 2 gegaan.

Clair: ik heb al chamodent, maar niet het idee dat dat iets doet, kan dentinox nog even kopen, kijken of dat iets doet. Hij zit al wel een hele poos overal op te kauwen enzo, maar ik zie en voel nog niks in zijn mondje.



Miro: hij gaat meestal om 19.00 naar bed, hij slaapt overdag niet heel veel, dus is dan ook wel echt moe. Overdag is dus heel wisselend, meestal 2x, soms 3x. Hangt een beetje af van hoe lang hij geslapen heeft. Slapen blijft gewoon heel rommelig. De ene keer slaapt hij 30 min, dan weer 1,5 uur of langer.

Hij slaapt op zijn eigen kamer. Hebben een verduisterend rolgordijn en daarvoor nog een dun, donker gordijn. Maar langs de randen van het rolgordijn komt wel licht en dat zie je ook wel een beetje door dat gordijn wat ervoor hangt, maar heel licht is het niet, het raampje boven de deur hebben we al afgeplakt om te proberen.



Later op bed had ik ook aan gedacht, maar op de een of andere manier is hij rond 19.00 gewoon echt moe, ook al heeft hij bijvoorbeeld nog tot 17.00 geslapen.

Heb ook al een paar keer gehad dat hij na 15.00 niet meer wilde slapen en dan tot 19.00 wakker was.



Bedankt voor het meedenken.

Had van iemand anders nog een tip gekregen over rijstebloem, dat sommige kinderen daar juist wakker van worden, omdat de darmen dan extra gaan werken, dus dat heb ik gisteravond weggelaten uit de fles. Hij werd even goed om 4 uur wakker, dus dat lijkt het ook niet te zijn.

Dat kauwen maar nog niets zien of voelen is niet uitzonderlijk. Ik denk, als ik je verhaal zo lees en met wat je al geprobeerd hebt dat het in het gebit al flink aan het rommelen is.

Je kunt natuurlijk voor alle zekerheid zijn oortjes laten nakijken bij de HA maar ik denk dat het even doorbijten is.

Misschien dat je als hij wakker wordt een nachtlampje aan kan doen op zijn kamertje en iets te spelen kan geven in zijn ledikant zodat jullie nog even verder kunnen slapen.

de dokter heeft m al 2x nagekeken, omdat hij ook al een week of 4 verhoging heeft, maar die kon niks vinden.

het zullen dan misschien toch wel tanden zijn, maar overdag lijkt hij er geen last van te hebben.

Meestal hebben kindjes meer last van de doorkomende tandjes als ze liggen. Dat is vaak ook zo met kiespijn, dat de pijn erger is op het moment dat je ligt. Misschien kan je proberen om paracetamol te geven voor je het 's avonds op bed legt? En kijken hoe hij daarop reageert.



Nou weet ik niet wat je beoogd te bereiken, maar is het natuurlijk volstrekt normaal als een baby op die leeftijd 's nachts nog een keer wakker wordt. Ook al heeft hij een tijdje doorgeslapen, dat is denk ik eerder uitzondering dan regel op die leeftijd. Dus pin je daar niet teveel op vast. Maar meerdere keren wakker of heel vroeg wakker en niet meer willen slapen is uiteraard erg vervelend.



Mijn zoon heeft nog nooit doorgeslapen.

En mijn dochter ging dat pas vanaf 14 maanden doen.

Oh nee hij hoeft ook zeker niet door te slapen hoor, vind het echt niet erg om er uit te moeten voor hem, alleen als hij midden in de nacht een paar uur wil gaan spelen, lijkt me niet helemaal de bedoeling toch? Dat doorslapen wat hij even heeft gedaan is al heel lang geleden, dat was toen hij een week of 6 was. Daarna werd hij een paar keer per nacht wakker en ging dan meestal na eten of een speentje wel weer slapen.

Maar ik zit nu de afgelopen tijd soms van 4 tot 7 beneden, voordat hij pas weer wil gaan slapen.

Paracetamol heeft denk ik niet zoveel zin om te geven als hij naar bed gaat om 19.00. Werkt een uur of 6? Dat is rond 4 uur dan al wel weer uitgewerkt.

Is het trouwens niet vreemd dat hij elke nacht ongeveer rond dezelfde tijd wakker wordt? Waarom niet om 1 uur last van tanden bijvoorbeeld? Of gelijk als hij naar bed gaat.

Mijn 2e dochter had het ook een periode, waker vanaf 5 uur. Ik zat dan ook uitgeput beneden. Om 7 uur wilde ze weer naar bed, en dan werd de grote zus wakker… Bij haar was het rond een periode met oorontstekingen. Sterkte!

Kan je niet meteen tips geven, er is al wel wat gezegd, alleen dit:



ik ging nooit naar beneden s nachts… bleef in hun kamer, lichten gedempt.

Gewoon mee willen geven dat het nacht is…