huiswerk

hoi



tis even geleden dat ik jullie om raad heb gevraagt om mijn puber dochter maar wil toch graag jullie ervaringen.



mijn meid is nu bijna 13 en zit op het 1e jaar vmbo, ze heeft onlangs der raport gehad allemaal voldoendes tussen de 6 en 7 gemiddelt en een uitschieter van een 8 dus opzich gaat het goed.



Alleen merk ik dat ze er steeds meer de kantjes van af loopt en krijg regelmatig bericht dat huiswerk niet of slecht gedaan is.

Gisteren ook vraag ik der agenda en vraag aan der of ze het gemaakt heeft, ja mam. Vervolgens vraag ik de werkboeken om het te controleren heeft ze de helft niet gedaa omdat zo naar eigen zeggen het niet begreep.

Nu geloof ik daar dus echt niks van, en dan steeds met stomme excuses komen en bood worden op mij want wat er ook gebeurt alles is altijd mijn schuld.



moet ik nu echt iedere dag der huiswerk checken, eigenlijk zou ze het gewoon uit eigen moeten doen. maarja ze is erg druk met de jongens en naar de meiden toe kwa uiterlijk enz. dat ik het idee heb dat school totaal niet meer belangrijk is.



hoe gaat het bij jullie pubers controleren jullie het wel dagenlijks ?

en hoe ga je ermee om als het steeds niet gemaakt is ?

Ik zou elke dag bij haar gaan zitten om samen het huiswerk te doen.



Jij met een kop thee en zij kan je vragen stellen als dat nodig is…



Ik kreeg altijd als ik thuis kwam eerst een kopje thee en dan moest ik huiswerk maken…



Mijn moeder zat er dan vaak bij. Of ze was aan het koken, maar wel in dezelfde kamer…



Je dochter kan duidelijk de verantwoordelijkheid van het zelfstandig huiswerk maken nog niet aan, dus ik zou haar op die manier stimuleren. Niet perse controleren maar gewoon bij haar zitten als ze het doet.

Hier helpt het goed om hem juist zijn gang te laten gaan.

En já dat heeft hem al wel eens strafwerk opgeleverd, en já daarmee zal hij soms een slechter cijfer hebben dan noodzakelijk is.

Maar ik heb gemerkt dat als ik erbij ga zitten, er bovenop ga controleren dat hij het helemaal niet meer doet.

Nu ik het los heb gelaten komt hij vragen: mam ik snap dit niet, kan je helpen, papa ik heb een toets, wil je me overhoren?



Ik denk dat het per kind verschilt natuurlijk, maar bij mijn zoon (bijna 14 en 2de jaar VMBO) is loslaten dus dé oplossing.

hoi



madre had inderdaad ook al de gedachte op mijn vrije dagen in ieder geval met een kopje thee der te gaan begeleiden en op mijn werkdagen te vragen of mijn partner haar dan bij kan staan.

ze kan inderdaad die zelfstandigheid nog niet aan.



mamy heb der ook een tijdje laten gaan maar bij haar op school mag je naar de terugkom klas en laat ze dat nu erg leuk en stoer vinden :?





Dus ga nu proberen haar te helpen zonder te controlerend over te komen in de hoop dat ze beter der huiswerk doet.

vindt het gewoon erg frustrerend te zien wetende hoe slim ze is maar der hersenen amper gebruikt omdat grappig zijn en stoer doen leuker is :?

owkee hoort bij de leeftijd maar toch.

Gelukkig hier kinderen die zelfstandig met hun huiswerk aan de slag gaan. En eerlijk is eerlijk , zou ook geen tijd hebben om bij allemaal met een kop thee aan te schuiven na schooltijd om het huiswerk te begeleiden.

De oudste twee zitten in resp. vwo 1 en 2 , zijn om kwart over 3 thuis. Eten en drinken dan wat en gaan gelijk aan de slag zodat ze klaar zijn met hun huiswerk als ze rond een uur of zes gaan sporten. Als ze hulp bij hun huiswerk nodig hebben of overhoord willen worden kan dat na half negen als de kleintjes op bed liggen.

We hebben hier thuis de verdeling dat mijn man de talen begeleid en ik de exatcte vakken. Maar laten de kinderen nu een wiskunde knobbel hebben dus ik heb nog geen wiskunde boek gezien.

Maar hier heb jij dus niets aan. In jou geval zou ik in ieder geval het huiswerk wat gemaakt moet worden even met haar doornemen en een planning maken. Maar erbij gaan zitten zou me echt te ver gaan.

Sommige dingen moet je leren met vallen en opstaan en leer je niet doordat iemand continu met een vangnet voor je klaar staat.