Huishouden en kinderen die nog niet

naar school of een peuterspeelzaal gaan.

Ik moet zeggen dat ik het lastig vind om dat te combineren. Het is niet zo dat ik niet aan het huishouden toekom (of soms toch wel :wink: ) Maar ik voel mij altijd schuldig als ik een halve dag aan het huishouden besteed. En dan heb ik alleen nog de standaard dingen gedaan zoals de afwas, de was en stofzuigen.

De grotere dingen kom ik eigenlijk amper aan toe.

Hoe combineren jullie het?

Mijn kinderen zijn dus altijd bij mij en de jongste slaapt nog 1 keer overdag en de oudste slaapt af en toe ook s’middags, heerlijk tegelijk met de jongste!

Ik poets gewoon in gedeelten als de kids wakker zijn, en zéker niet als ze slapen. Dan heb ik heel ff tijd voor mezelf.

Dan weer ff de meubels af doen, dan weer ff de stofzuiger erdoor. Ff de keuken opruimen…

Mijn zoon vindt het superleuk om te helpen met de was, dus dat doen we als de jongste in bed ligt.

Alleen strijken doe ik echt niet waar de kids bij zijn, dat vind ik gevaarlijk.

hier al 7,5 jaar altijd wel een kind om me heen en voorlopig is dat nog wel 3 jaar zo. Gelukkig maar voor ons en het huis is het hier niet 10 jaar aan 1 stuk 1 grote puinbak :wink: .

Maar ben ook niet de hele tijd aan het poetsen met de kinderen om me heen.

Was doe ik idd vaak met de jongste 2 bij me.

Wasmachine staat op zolder en daar is ook de kamer van de oudste. Nummer 3 ‘helpt’ vaak met sorteren en in de machine laden. Terwijl ik dan even snel wat afhaal en vouw speelt hij met de jongste (of als die slaapt alleen) op de kamer van de oudste.

Verder vooral dingen tussendoor.

Even snel het toilet of stofzuiger door de kamer trekken. Even afstoffen in de woonkamer terwijl zij gewoon om me heen spelen… kan allemaal.

Aan 1 stuk doorwerken en goed doorpakken zit er dan wel niet in, maar over het algemeen ziet het er prima uit hier (al moet je nu niet binnenlopen met al het speelgoed op de grond en een strijkplank vol strijkgoed achter me :angel: ).

Ik heb gelukkig een huishoudelijke hulp voor de grote klussen :thumbup: maar als zij ziek is of vakantie heeft dan moet ik dat ook zelf doen.

Beneden (stofzuigen, dweilen, afstoffen) doe ik als ik de kids even voor de tv zet met een bakje fruit erbij.

De wc en de keuken doe ik vaak als ze aan het spelen zijn, dan kan ik ze gewoon in de gaten houden.

Wasje opzetten, droger inladen/uitladen (staat op zolder) doe ik even snel als ze beneden zijn.

Wasgoed om te vouwen neem ik mee naar beneden of doe ik als de kids 's avonds slapen.

De bovenetage stofzuigen en afnemen, dan neem ik de kids gewoon mee naar boven en laat ze even in een van de slaapkamers spelen.

Strijken doe ik 's avonds als de kids op bed liggen, want dat vind ik te gevaarlijk om te doen als de kids rondlopen.

Stofzuigen en dweilen doe ik savonds na 19.00 als de kids op bed liggen en dan haal ik overal even een doekje over. Heeft totaal geen zin als de kids wakker zijn want binnen no time is het weer een zooitje! Strijken doe ik als Nout op bed ligt en Noelle wel wakker is maar lekker tv zit te kijken ofzo, of savonds voor de tv, net als wasgoed vouwen.

Ik verdeel het sowieso over de dagen. Iedere dag iets. (Bijna) iedere dag verwerk ik een was. De ene keer als de kids aan het spelen zijn en de andere keer als ze al in bed liggen. Stofzuigen doe ik ook gewoon als ze erbij zijn. En al het poetsen waar water bij komt kijken, hoef ik niet alleen te doen. Dan wil zoon altijd helpen :wink: Chloor gooi ik dan wel in het toilet als de kinderen slapen.

Nu moet ik wel zeggen dat hub heel veel doet in het huishouden. Dus ik hoef niet iedere dag iets te doen. Buiten de was om dan. En voor de grote dingen heb ik ook een poets die eens in de maand 3 uurtjes komt.

Ennuh… je hoeft ze niet constant te vermaken hè :wink:

Ik heb me ook heel lang schuldig gevoeld als ik aan het poetsen was als V.era wakker was, dus poetste ik als zij sliep en kwam ik zelf niet meer aan rust toe. Vanwege mijn zwangerschap ben ik toch maar gaan schoonmaken gewoon als ze wakker is en het is me opgevallen dat V.era zichzelf prima even kan vermaken en ze vindt het vaak ook leuk als ik haar een opdrachtje geef zodat ze kan “helpen”. De echt grote dingen doe ik vaak in het weekend, zodat manlief even met V>era bezig kan zijn, of we doen het samen. Werkt best goed :slight_smile:

Hier doe ik beneden alles gewoon als ze allebei wakker zijn, dat gaat best, ze vermaken zich wel.

Boven doe ik als de jongste op bed ligt, en dan haar kamer zodra ze wakker is (dan ligt ze dus in bed toe te kijken :smiley: ). De oudste doet vaak mee, boven. Hij poetst sowieso altijd alle spiegels, dat kan hij prima, en hij vindt het geweldig. Daarna gaat hij vaak wel ergens boven spelen, of beneden.

De was doe ik tussendoor, of 's avonds, net als strijken, ook altijd 's avonds.

De ramen buiten zemen als de jongste op bed ligt, de oudste kan ik best alleen binnen laten, of ik neem hem mee naar buiten om buiten te spelen.

En me er gewoon niet te druk om maken, ik heb geen heel minihuis, en verdeel het vaak wel over 2 dagen, zodat ik niet een hele dag in het huis bezig ben, maar veel langer dan dat hoef ik er niet aan te besteden eigenlijk. De grote dingen doe ik eens in de paar weken erbij, dan eens de ene slaapkamer heel grondig, dan eens de badkamer, dan eens alle keukenkastjes van binnen etc. Dan kost het ook niet meteen een hele dag.

Ik heb me echt nog nooit schudlig gevoeld. Ik vind het fijn om een schoon huis te hebben en het idee dat mijn kinderen in een schoon huis rondkruipen is heel wat waard.

Is het echt zo belangrijk om de hele dag kleuterliedjes te zingen, te knutselen, kleien en luiers verschonen? Kinderen varen ook heel wel bij reinheid.

Als ik moest soppen, stofzuigen of dweilen dan zette ik de kinderen of aan tafel of in de box of kinderstoel met iets waar ze anders niet mee mochten spelen, iets leuks, iets nieuws. Als ik de badkamer moest doen, nam ik ze mee naar boven. Radio aan, speelgoed op de grond en soppen maar.

Niet zo moeilijk denken joh. Waarom zou je ? Het is toch fijn om de boel weer aan kant te hebben ?

Ohhhhh… nu snap ik de reinheid van de 3 r-en pas :doh: Ik dacht altijd dat daar duidelijkheid mee bedoeld werd :shifty:

@cees77 wrote:

Ohhhhh… nu snap ik de reinheid van de 3 r-en pas :doh: Ik dacht altijd dat daar duidelijkheid mee bedoeld werd :shifty:

??

Hier is het schoon genoeg om in te leven en vuil genoeg om gezond in te blijven. Je kan hier van de vloer eten, er ligt doorgaans namelijk genoeg :angel: Reinheid is zeker een fijn iets, maar overdrijven is ook een vak.

Persoonlijk denk ik niet dat mijn kinderen zich zullen herinneren hoe fijn schoon het vroeger thuis was, maar wel dat ze op hun kop hebben gekregen voor iets waar zijzelf nu de waarde nog niet zo van zien.

Zelf zit ik inmiddels in een acceptatieproces van accepteren dat ik met 4 kinderen nu eenmaal altijd rommel in huis zal hebben. Niet zo erg dat ik me schaam, maar het is hier ook niet zo spic en span als ik dat soms wel zie.

En voor dat wat ik soms zie, ben ik emotioneel allergisch. Huizen waar wel kinderen wonen, maar die al het speelgoed op hun kamers moeten houden en achter de Wii worden gezet als ze willen spelen maar mama net heeft gedweild. Die houd het liever schoon, spelen doe je maar een andere keer.

Tja, zo steek ik dus niet in elkaar.

Hier gaat er elke dag een borstel door de wc en een dettol doekje over de bril, 3 plassende kinderen, 2 volwassen+vriendjes laten een boel vuil achter, dus dat vind ik wel belangrijk.

Stofzuigen doe ik s’avonds na het eten als de kinderen naar bed zijn. Eerder heeft het bar weinig zin, dan veeg ik enkel met de bezem na de maaltijden alle broodkruimels en vlokken even in de hoek achter de prullenbak.

Dweilen doen we in het weekend.

Wassen doe ik elke dag, maar dat is iets waar die kleintjes prima bij kunnen zijn.

Boven stofzuigen doe ik ook gewoon met de kleintjes om me heen. de traphekjes gaan dicht en dan spelen ze gewoon op de kamers terwijl ik rond hen stofzuig en opruim.

Losse rommel is hier wel meer aanwezig dan wellicht bij een ander, maar dat boeit mij dus niet en stofrag hangt hier bij tijd en wijle ook wel aan het plafond.

De keuken en badkamer pikken niet, maar denk ook niet dat het met een vergrootglas moet bekijken.

Tot op heden vind iedereen het nog steeds altijd erg gezellig om te komen en staan wij niet te boek als een vies gezin. Maar ik ben geen moeder geworden om kostbare tijd die mijn kinderen nodig hebben te verspillen met meer doen in het huishouden dan strikt noodzakelijk… :shifty:

Inmiddels zijn beide dames hier naar school, en dat scheelt inderdaad een hoop! Toen ze bedien of eentje nog thuis was, deed ik het als volgt:

Dingen die ik echt moest soppen (badkamer, wc’s) deed ik 's avonds. Het meehelpen i.c.m. water vond ik nooit een succes, het eindigde 9 van 10 in een groter waterballet dan ik nodig vond. Manlief schakelde ik daar ook bij in, als ik de hele dag thuis was geweest met de meiden was ik misschien net zo moe als hij van een dag werken, dus hij mag dan ook best even meehelpen.

Bovenverdieping stoffen en stofzuigen deed ik altijd met de meiden erbij. Traphekjes dicht, zorgen voor wat speelgoed en ga jullie gang maar. Tuurlijk kost het meer tijd, maar je kunt ook niet alles in slaaptijden doen. Beneden stoffen en stofzuigen idemdito, gewoon als zij aan het spelen waren.

Was opvouwen deed ik ook altijd met de meiden erbij. Ze ‘‘hielpen’’ of speelden met de was of de wasmand. Wij hebben een hoekbank en ik kieperde de wasmand altijd om in de hoek van de bank. Enorme lol om met zo’n stapel wasgoed te spelen! Ik leg het gevouwen goed altijd op de salontafel en ik had ze al vroeg geleerd dat alle het wasgoed op de tafel van mij was en niet om mee te spelen.

Manlief strijkt hier altijd en doet dat 's avonds. Dweilen is ook zijn afdeling en dat deed hij meestal in het weekend, meestal vertrok ik dan eventjes naar boven met de dames.

De keuken doe ik meestal 's avonds na het eten. Elke avond even een doekje er over heen en iedere avond iets extra’s meenemen. Dan weer een la soppen of achterwand een goede beurt. Na verloop van tijd is dan alles wel weer een keertje aan de beurt geweest.

Succes ermee, ik heb ook een hele poos naar een evenwicht moeten zoeken. Mijn moeder is enorm schoon en kan ik me bijna niet anders herinneren dan poetsend. Ik heb dat als kind niet echt leuk ervaren, dat er vaak zo weinig aandacht was voor ons en wel voor al het gepoets. In het begin sloeg ik dus door in het aandacht geven aan de kinderen. Maar gelukkig ben ik uiteindelijk wel erg geeindigd waar het voor iedereen leuk is (denk ik, tenminste :wink: )

@missmelody wrote:

naar school of een peuterspeelzaal gaan.

Ik moet zeggen dat ik het lastig vind om dat te combineren. Het is niet zo dat ik niet aan het huishouden toekom (of soms toch wel :wink: ) Maar ik voel mij altijd schuldig als ik een halve dag aan het huishouden besteed. En dan heb ik alleen nog de standaard dingen gedaan zoals de afwas, de was en stofzuigen.

De grotere dingen kom ik eigenlijk amper aan toe.

Mijn kinderen zijn dus altijd bij mij en de jongste slaapt nog 1 keer overdag en de oudste slaapt af en toe ook s’middags, heerlijk tegelijk met de jongste!

Dat vraag ik mij dus ook al jaren af… :think:

En als ik hier de reacties van anderen lees, vraag ik me nog steeds af waar ze toch dagelijks de tijd en vooral ook de energie vandaan halen om al die dingen op één dag voor elkaar te krijgen… :eh:

Dat lukt mij zelfs bij besten willen dus echt niet. :oops:

Ben altijd al blij als ik de vaatwasser uit- en weer ingeruimd, het meeste gezogen en een was gedraaid + opgehangen heb. :oops: :oops:

Nu ben ik verreweg het grootste deel van de tijd wel alleen met de kids (van opstaan t.m. slapen gaan), maar toch valt het me vaak best wel tegen wat ik op een dag gedaan krijg. :?

Doordeweeks op mijn werkdagen (werk 28 uur) doe ik niet meer dan elke dag stofzuigen, vaatwasser in en uitruimen, koken en misschien wat was.

Woe is een wasdag en dweil ik meestal.

Op zondag is het poetsdag haha. Dus dan is het iedere week beneden alles afnemen met een natte doek incl. keuken, stofzuigen, dweilen en kattenbakken. En nog strijken. En de was wegwerken.

Ben dan ook druk maar ik ben geen 8 uur bezig met schoonmaken. De woonkamer kost mij ong. 1,5 uur. De badkamer een uur. En de slaapkamers doe ik om de week.

De kids lopen gewoon rond. Vinden het heel normaal eigenlijk en hoor ze nooit klagen. Ze weten dat het een keer schoon moet.

Ik vind het belangrijk dat ze zich zelf goed kunnen vermaken en zit dus niet continu boekjes te lezen of te knutselen. Af en toe stoeien of een boek prima maar ik heb ook dingen te doen.

Heb mij daar nooit schuldig over gevoeld eerlijk gezegd.

@Smurf78 wrote:

Doordeweeks op mijn werkdagen (werk 28 uur) doe ik niet meer dan elke dag stofzuigen, vaatwasser in en uitruimen, koken en misschien wat was.

Dat bedoel ik dus, dat krijg ik ook maar net voor elkaar en dan werk ik niet eens… :?

Kinderen vermaken zich hier - als ze thuis zijn - ook altijd zelf terwijl ik bezig ben, maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar om elke dag naast het hoogstnodige ook nog 1 ding wat grondiger aan te pakken. Zou het wel graag willen, zijn best wat dingen die echt dringend weer eens/vaker gedaan zouden moeten worden, maar op de één of andere manier kom ik er gewoon nooit toe. :eh:

Iemand gouden tip? :angel:

@Iuno wrote:

@Smurf78 wrote:

Dat bedoel ik dus, dat krijg ik ook maar net voor elkaar en dan werk ik niet eens… :?

Kinderen vermaken zich hier - als ze thuis zijn - ook altijd zelf terwijl ik bezig ben, maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar om elke dag naast het hoogstnodige ook nog 1 ding wat grondiger aan te pakken. Zou het wel graag willen, zijn best wat dingen die echt dringend weer eens/vaker gedaan zouden moeten worden, maar op de één of andere manier kom ik er gewoon nooit toe. :eh:

Iemand gouden tip? :angel:

Mijn gouden tip: Hak grote klussen in kleine, hapklare brokken.

Als ik de wc´s doe, neem ik een klein stukje van de badkamer mee. Dus de ene keer de wastafel en de spiegel en dan de wc er achteraan. De volgende keer begin ik bij het bad en daarna de wc. De keer daarna weer eens de douche. Zo komt alles wel een keertje aan de beurt. Ik ben niet vreselijk lang bezig en heb toch het gevoel dat ik héél wat gedaan heb.

Stoffen doe ik ook nooit meer in 1 keer achter elkaar. Als ik beneden stofzuig, neem ik meteen 1 of 2 kasten mee met het zachte stofborsteltje van de stofzuiger. De volgende dag gaan bijv. de vensterbanken mee en de dag daarna weer iets anders. Meestal raak ik op die manier alles 1x in de week wel aan, en zo niet, jammer dan.

Dit werkt voor mij heel fijn. Misschien eens uitproberen?

O ja,misschien nog een andere tip: ik laat de wasmachine altijd 's ochtends heel vroeg draaien. 's Avonds gooi ik er een was in, stel de tijdschakelaar zo in dattie zo tegen half zeven klaar is. Net voordat de hele goegemeente hier wakker wordt, hang ik de was al op. Ik heb dan altijd het idee dat ik al heul veul heb gedaan voordat de dag begint. :thumbup: Bijkomend voordeel is dat ik was op de goedkope stroom.

@ Chrissy

Haha, als ik zo jouw berichtje lees, ontdek ik dat ik eigenlijk toch altijd wel meer doe dan ik denk. :think:

Goed, stoffen komt er echt bijna nooit van (vooral omdat ik daarvoor speciaal een stoel over een hekje uit de keuken moet tillen en dat kost toch ook wel weer wat tijd èn energie), maar w.c.bril en -pot gaat misschien niet dagelijks (is nu ook nog niet nodig, als de kinderen straks wat ouder zijn natuurlijk wel) maar wel een paar keer per week een doekje overheen/schoonmaakspul doorheen, de wastafel doe ik toch ook wel een paar keer per week in een vlag ‘ff snel tussendoor’ (heb standaard schoonmaakmiddel in de badkamer staan :thumbup: ) en het bad laat hub altijd zo goor achter als hij heeft gebadderd of gedouched, dat die zowieso altijd eerst grondig schoon moet worden gemaakt voordat de kinderen in bad kunnen (ik douche altijd :wink: ) - gebeurt dus ook minimaal 1x per week.

't Is alleen dat dus stoffen achterblijft, de vloeren (hebben ook een hond die chronisch al veel verhaard, maar richting herfst en lente echt extreem. Hebben ook geen tuin waar ik hem ff een poos in kan sturen, dus als ik wil dweilen mòet dat direct achter het zuigen aan) en dingen als keukenkastjes (van buiten, binnen èn boven - neem me vaak opnieuw voor gewoon elke keer 1 kastje onder handen te nemen, maar op de één of andere manier kom ik zelfs dà à r vrijwel nooit aan toe :? ), oven, koelkast en de tegeltjes van de keuken/w.c./badkamer.

Ik moet om half 7 - kwart voor 7 uiterlijk de kinderen uit bed trommelen om nog enigszins op tijd op schooltje te komen, dus als ik vòòr die tijd de was nog in de (gemeensachps)kelder op wil hangen, mag ik dat wel al om uiterlijk 05:30 gaan doen - is me toch een beetje te vroeg.

Bovendien is het supergehorig bij ons en klaagt de onderbuuf de laatste tijd al over werkelijk à lles wat ze maar kan bedenken, o.a. dus over onze wasmachine. Denk niet dat ik de sfeer hier in huis zou verbeteren door dat ding al om 05:00 's ochtends te laten eindcentrifugeren. :mrgreen:

@missmelody wrote:

Ik heb nog geen kinderen (dat gaat wel zeer binnenkort veranderen ;)), maar kan de afgelopen tijd vanwege zwangerschapskwaaltjes (onderrugpijn en vermoeidheid, vooral) niet alle huishoudelijke klussen meer doen. Mijn man helpt daarmee en wat bij ons goed werkt is juist samen aan de slag gaan (of in ieder geval: tegelijkertijd). Daar gebruiken we meestal de zaterdag- en soms de zondagmiddag voor. Dan schiet het lekker op en de één moedigt de ander aan. Hij stofzuigt, dweilt, draagt de zware boodschappen, doet de kattenbak. Ik doe de was, afwas (nou ja, afwasmachine in- en uitladen), opruimen, keuken poetsen, boodschappen in de kasten laden, en ik kook vrijwel altijd (hij soms, als ik echt heel moe ben). Ook doordeweeks doe ik van die klusjes (incl wat kleinere boodschapjes doen), maar ik merk dat het dan toch op de e.o.a. manier langzamer/met meer tegenzin gaat en ik me eerder vermoeid voel dan wanneer we samen aan het ‘fröbelen’ zijn in het huishouden.

Oh ja, en wij strijken niet (op een héél grote uitzondering na, 1x in de 3 maanden ofzo). Combinatie van zoveel mogelijk strijkvrije kleding en (vooral) niet heel kieskeurig over een vouwtje her en der. Dat bespaart veel tijd - en voor ons, beiden met een grafhekel aan strijken - ook ergernis.