Zoals de meesten van jullie wel weten sta ik er sinds 3 maanden alleen voor.
Toen mijn man en ik trouwden is het gegroeid dat mijn man alle rekeningen regelde.
Ik hoorde wel geregeld hoe het ervoor stond, maar voor de rest had ik nergens omkijken naar.
Nu is het allemaal dus helemaal anders.
Ik woon nu bij mijn ouders, maar dit kan natuurlijk niet voor altijd.
Langzaamaan begint mijn inkomsten binnen te komen en heb ik een duidelijker overzicht van mijn maandinkomen.
( pensioenen ed)
Daardoor durf ik ook iets beter uit te kijken naar een huisje voor mij en mijn kindjes.
Maar ik vind het ook doodeng, wil geen verkeerde beslissingen nemen en straks erachter komen dat ik het niet kan betalen.
Daarom is mijn vraag wat zijn jullie kwijt aan vaste lasten.
Tv, internet, gas/water/electriciteit.
Welke rekeningen komen iedere maand weer terug?
- Ziektenkosten?
- En als je een auto heb, autoverzekering?
- Gemeentebelastingen?
Ik zit gewoon even met je mee te denken.
ziektekosten heb ik al een duidelijk bedrag van.
ik heb geen auto.
gemeentelijke belastingen is 1 keer per jaar toch?
In ons geval
Hypotheek
levensverzekering
gas en energie
water/afvalstofheffing
gemeentelijke belastingen (per 3 maanden geloof ik, maar dat bedrag delen wij door 3 en reserveren we al per maand, we houden niet van verrassingen)
wa/woonhuis/brandverzekeringen (jaarlijks, maar wederom, wij reserveren maandelijks)
ziektekosten voor het hele gezin
ziggo voor tv/internet en telefonie
sparen (rekenen wij ook tot de vaste lasten)
Staatloterij
vaste donatie aan de nierstichting van 10 euro per maand.
Verder een aantal variabelen die we NU wel maandelijks hebben, maar die veranderen afhankelijk van keuzes, diploma’s en opgroeiende kids.
Peuterspeelzaal 126 euro
Zwemles voor 2 kinderen 108 euro
Pianoles voor Niek, 37 euro per maand
sparen op de kinderrekeningen (15 euro per kind per maand)
En wij hebben ook ons huishoudelijk budget voor boodschappen vrij vast staan.
Ik heb daarvoor 120 euro per week beschikbaar, geen cent meer.
Meestal geef ik tussen de 90 en 110 uit, de rest blijft op mijn boodschappenrekening staan en dan heb ik wat extra bij verjaardagen en dergelijke.
Wat over blijft proberen we vaak ook nog wat van over te houden en te sparen, maar het gaat ook vaak wel op, gewoon aan kleding en dergelijke…
en wat we kwijt zijn…
effe kijken in excel… monument
Hypotheek heb je niks aan, je gaat ws huren.
Gas/electra 145 euro per maand
woonhuisverzekeringen 56 euro
water 42 euro
Ziggo 100 euro per maand (tv/internet en telefoon en dat is dus incluis overige belkosten en het is een gereserveerd bedrag waar we vaak onder zitten, t was nu bijvoorbeeld ook 75 euro)
gemeentelijke belastingen is hier 100 euro per maand, maar we betalen maar 8 maanden, dat is dan alles…ook de ozw (heb je niet als je huurt)
Kosten voor electra en dergelijke zijn ook afhankelijk van woonhuisgrootte, isolatie van de woning, gezinsgrootte (en gos wat voelt dat rot om te schrijven, je woont er straks met 4 en dat had gewoon 5 moeten zijn… )
Dat is het wel zo ongeveer…
@ollie wrote:
ziektekosten heb ik al een duidelijk bedrag van.
ik heb geen auto.
Dat klopt, maar het kan ook per maand.
@Kwakje wrote:
@ollie wrote:ziektekosten heb ik al een duidelijk bedrag van.
ik heb geen auto.
Dat klopt, maar het kan ook per maand.
Hier 1 keer per jaar, maar je mag in 2en betalen.
Ik weet verder niets van je financiële plaatje, maar hier kan je vrijstelling van krijgen.
Als je het heel moeilijk vind dan kan je ook met je financiën naar maatschappelijk werk, ze kunnen je helpen met aanvragen van dingen en het invullen van formulieren.
Enkel zaken van de belastingdienst doen ze niet,daar heb je weer de sociaal raadsman voor bij je gemeente.
Maar verder zou het best weleens handig voor jou kunnen zijn, om je op weg te helpen.
Sterkte meis :hug:
Nou volgens mij hoef ik geen andere dingen aan te vragen.
Het inkomen wat ik krijg is vrij royaal schat ik.
Maar ik heb gewoon totaal geen inzicht in wat een maand nu een beetje kost.
Voel me net een 18 jarige die voor het eerst op zichzelf gaat. :shifty:
Wij betalen aan:
Ziggo €79 (alles in 1pakket)
Eneco €104 (gebasseerd op verbruik)
Vitens €23,88
Waterschapheffing €23.
En gemeentebelasting €51,32. (maar ook dat is per gemeente verschillend.)
@ollie wrote:
Wij hebben het in per maand.
Hoop ondanks je moeilijke tijden dat je het goed gaat hebben met je kindjes! Dat je zorgeloos kan leven!
Dikke :hug:
Je betaald ook aan het Waterschap, hier Brabantse Delta.
En ook alle andere verzekeringen zijn belangrijk. Weet niet welke je hebt of wilt afsluiten.
En ook boodschappen zijn vaste lasten en niet het goedkoopste.
Als je huisdieren hebt komen ook hier de kosten er voor bij.
Succes!
Bij ons, huishouden met 2 volwassenen:
Huur € 700
g/l/w € 135
Transport van g/l € 15
Waterschapsbel. € 15
zorgverzekeringen ca. € 200
inboedel / WA ca. € 7,50
auto (de mijne dan even) € 44 wegenbel. € 35 verz. ca. € 60 benzine ( 1 volle tank)
tv ca. € 20
telefoon & internet € 32
en dan boodschappen ca. € 300
Totaal: 1563,50
Gemeentelijke heffingen ca. € 450 (per jaar)
En uiteraard sport en dergelijke waar je kinderen eventueel op zitten.
Sterkte met alles regelen, hopelijk vind je snel een fijn huisje voor jou en je kinderen!
Je kunt evt bij de gemeente vragen naar een cursus hiervoor. Bij ons in de gemeente hebben ze dat, dat iemand bij je langskomt en vertelt hoe het werkt of in buurthuizen in kleine klasjes. Vaak gratis. En op de website van het Nibud staat ook veel info.
Goede tip de site van het Nibud.
Ik maak me waarschijnlijk druk om helemaal niks en zal het best wel gaan redden.
Maar ik zal heus niet de enige zijn die het spannend vind om weer totaal op eigen benen te gaan staan.
Och meis, kan me dat heel goed voorstellen hoor.
Enne… heel raar is dat echt niet.
Gaat het allemaal lukken denk je met de verkoop van het oude huis?
Ik hoop echt dat het vlot verkocht gaat worden en je voor jezelf en de kinderen een doorstart kan maken op een eigen plekje.
Voor ik samen was met Ruud, woonde ik alleen en had ik huurtoeslag.
Weet nog dat ik in het begin vaak het gevoel had, of de angst, dat ik posten over het hoofd zou gaan zien en schulden zou krijgen.
Maar huis/gas/water/licht/belastingen/verzekeringen/telefoon/tv/internet/zorgkosten is voor de meeste mensen gewoon de basis.
Betaalde uiteindelijk iets van 375 euro huur, 120 euro aan gas/electra en 20 euro water.
zorgverzekering heb je al duidelijk.
gemeente belasting was stuk minder dan nu omdat de WOZ er niet bij zit als je huurt en woonhuisverzekeringen zijn ook lager bij huur. Je hebt dan geen opstalverzekering nodig namelijk.
Je zal natuurlijk ook herinrichtingskosten hebben en voor jullie 3e kindje nog wat dingen nodig hebben.
Ik neig naar schrijven dat het wel goed komt, alhoewel dat voor jou niet zo zal voelen, maar ik bedoel wel te zeggen dat je gevoelens en angsten voor veel mensen herkenbaar zullen zijn en dat je goed bezig bent om jezelf nu al voor te bereiden. Dus ik denk wel dat het met jou eigen huishoudboekje wel goed zal komen.
:hug:
Wat een nare situatie, ik kan me voorstellen dat je je onzeker voelt. Bij veel gemeentes geven ze korte budget cursussen, hier wordt bijvoorbeeld budget in balans gegeven. Het zijn hele leerzame cursussen waarin je al je rechten en plichten leert en hoe je het beste je budget kan verdelen. Het geeft je wat houvast.
Sterkte hoor. :hug:
Dank jullie wel :-*
Nou maar je neemt wel initiatief en je denkt er over na! Dat is toch een supervolwassen instelling! Je stort je er niet in om dan over een half jaar erachter te komen dat het niet gaat. Het is knap om zoiets van tevoren niet alleen toe te geven, maar er ook werk van te maken. Pluim hoor!