Vorige week hebben wij helaas met veel verdriet onze oudste kat van 11 moeten laten inslapen ten gevolge van nierfalen.
De diagnose, onderzoek, behandeling, inslapen en individuele crematie heeft tot aardig wat onvoorziene kosten geleid. Ze werd vrij plotseling en onverwacht ineens heel erg ziek.
Van het weekend gaan we een kitten ophalen, een nieuw maatje voor onze andere kat die nog nooit alleen is geweest.
Wij denken erover om dit keer een verzekering af te sluiten, zijn hier nog niet zeker van. Ik snap dat zelf sparen de simpelste optie is, maar je weet nooit waar je tegen aan gaat lopen en de kosten kunnen nu eenmaal flink oplopen tot gerust 500 euro per behandeling. Dat schud ik niet in elke willekeurige maand zo even uit mijn mouw. Gelukkig hadden we nu ons vakantiegeld binnen en was het geen probleem
Wij gaan elk jaar voor een check naar de dierenarts en dan krijgen ze ook hun vaccinaties.
Maar goed, mochten we besluiten het te doen bij wie verzeker je dan?
Petplan, Proteq of Ohra of …?
Iemand tips en ervaring?
Hier heb je wellicht weinig aan, maar toch:
Wij hebben sinds kort een pup en hebben besloten geen verzekering te nemen. We leggen liever elke maand wat geld opzij om zo zelf een buffer te maken. Ik vind de verzekering zo ontzettend duur. Als je evenveel geld weglegt, dan ben je uiteindelijk gewoon goedkoper uit (vooral als er niets met je dier gebeurt).
Zelfde als Noekie eigenlijk. Zelf sparen levert je mss een leuk spaarpotje op tzt want niet iedere kat wordt ziek of overkomt wat. Daarbij weet ik dat onze dierenarts bij plotselinge hoge kosten best bereid is de rekening op te splitsen in delen als er onverwacht en heel snel iets gebeurd terwijl je spaarpotje er (nog) niet is. Dat zal voor veel dierenartsen gelden. Daarbij heb je er 2 waarbij ws je oudste mss tegen een heel hoge premie zou oplopen, dat spaarpotje is dan natuurlijk ook voor 2 katten terwijl de verzekering van je wenst dat je 2 polissen afsluit ofwel flink meer premie moet neertellen. En denk daarbij ook aan bepaalde uitsluitingen die vaak in dergelijke verzekeringen zitten. Jijzelf sluit niets uit uiteraard! :-*
@Noekie wrote:
Hier heb je wellicht weinig aan, maar toch:
Wij hebben sinds kort een pup en hebben besloten geen verzekering te nemen. We leggen liever elke maand wat geld opzij om zo zelf een buffer te maken. Ik vind de verzekering zo ontzettend duur. Als je evenveel geld weglegt, dan ben je uiteindelijk gewoon goedkoper uit (vooral als er niets met je dier gebeurt).
Dit gaat niet altijd op. De verzekering voor onze kat kost 7,83 (vind ik niet bepaald ‘ontzettend duur’) dat opzij zetten zet geen zoden aan de dijk. Zeker niet als het gaat om een onvoorziene dure behandeling (zoals het verwijderen van een oog, wat bij onze kat is gebeurd) Daarnaast worden ook de vaccinaties en het chippen vergoed, dat is op jaarbasis al duurder dan wat ik betaal aan premiekosten.
Wij hebben 'm verzekerd via Kruidvat. Goede dekking en lage kosten.
@Rhiannon wrote:
Zelfde als Noekie eigenlijk. Zelf sparen levert je mss een leuk spaarpotje op tzt want niet iedere kat wordt ziek of overkomt wat. Daarbij weet ik dat onze dierenarts bij plotselinge hoge kosten best bereid is de rekening op te splitsen in delen als er onverwacht en heel snel iets gebeurd terwijl je spaarpotje er (nog) niet is. Dat zal voor veel dierenartsen gelden. Daarbij heb je er 2 waarbij ws je oudste mss tegen een heel hoge premie zou oplopen, dat spaarpotje is dan natuurlijk ook voor 2 katten terwijl de verzekering van je wenst dat je 2 polissen afsluit ofwel flink meer premie moet neertellen. En denk daarbij ook aan bepaalde uitsluitingen die vaak in dergelijke verzekeringen zitten. Jijzelf sluit niets uit uiteraard! :-*
Ik snap niet wat je bedoelt. Hoeveel katten je verzekert is toch optioneel, daar kies je toch zelf voor?
D., kruitvat ga ik zeker eens kijken. Dat klinkt goed en is wat ik zoek . Hebben zij ook een eigen risico van 19 of 20 %?
Het is inderdaad niet zozeer dat de kosten van de preventieve zorg mij tegenstaan. Maar een onvoorziene behandeling zoals gebit, oog, letsel door ongeval etc. daar zou ik voor willen verzekeren.
Allemaal bedankt voor de reacties alvast!
Wij zijn bij proteq verzekerd voor onze hond.
Het kon nu wel uit denk ik maar toch doen we het denk ik niet weer.
Er werd veel uitgesloten omdat hij ziek was als pup.
Omdat hij nu 10 is houden we de verzekering maar bij een volgend dier sparen we liever zelf.
Wij zijn bij proteq verzekerd voor onze hond.
Het kon nu wel uit denk ik maar toch doen we het denk ik niet weer.
Er werd veel uitgesloten omdat hij ziek was als pup.
Omdat hij nu 10 is houden we de verzekering maar bij een volgend dier sparen we liever zelf.
@Smurf78 wrote:
D., kruitvat ga ik zeker eens kijken. Dat klinkt goed en is wat ik zoek . Hebben zij ook een eigen risico van 19 of 20 %?
Het is inderdaad niet zozeer dat de kosten van de preventieve zorg mij tegenstaan. Maar een onvoorziene behandeling zoals gebit, oog, letsel door ongeval etc. daar zou ik voor willen verzekeren.
Allemaal bedankt voor de reacties alvast!
Een eigen risico van 35 euro per ingediende declaratie. Als je dus over een jaar je declaraties opspaart, betaal je maar eenmalig die 35,-

let wel op de kleine regeltjes…
per ras wordt er al veel uitgesloten…’
wij hebben een boxer… en omdat (toen wij hem als pup kochten bestond er nog geen verzekering) ik me er in verdiepte had hij al een probleem met enkelband…
dit viel al buiten de verzekering. omdat het een boxer is, wordt hd ook uitgesloten.
tja en dan blijft er al minder over…
nu heeft hij last van zijn prostaat (sinds een half jaar) dit houdt in dat hij via pillen chemisch gecastereerd wordt. weet niet precies wat dit kost… maar kan je zeggen dat wij goedkoper uit zijn zonder verzekering.
Ben eens aan het neuzen en denk dat we het toch niet gaan doen.
De dierenarts heeft een kostenraming gegeven voor de 2 vaccinaties, chippen, paspoort, en sterilisatie. Als ik de vergoeding aftrek van de daadwerkelijke kosten plus de premie voor een jaar daarbij optel dan ben ik veel meer kwijt dan zelf de kosten betalen.
Niet aantrekkelijk dus. :roll:
Dan toch maar zelf 10 euro per maand apart zetten voor onvoorziene kosten als ze iets ouder is
Wij hebben een Franse bulldog, ze is verzekerd bij Proteq.
Ondanks de giga prijsverhogingen voor onze hond (we begonnen met 125euro per jaar en zitten nu op 450euro per jaar verzekering) zijn we ontzettend blij ermee.
Onze hond heeft tot nu toe ongeveer 10.000euro aan dierenarts kosten gekost (als we alles zelf moesten betalen). Oa 3 knieoperaties (kapotte kruisbanden, tja dat kan bij elke hond gebeuren), keeloperaties, sterillisatie, demodex gehad, geregeld oorontstekingen, rugproblemen etcetcetc.
Ik heb geen idee hoe het met katten geregeld is. Maar proteq betaald altijd keurig op tijd. Op dit moment hoef je operaties duurder dan 500euro niet eerst zelf voor te schieten, maar kan het vanuit de da meteen naar hun doorgestuurd worden, zo krijg jezelf achter de rekening van het percentage dat je moet betalen (19%).
Bij een volgende hond gaan wij weer verzekeren. Omdat dat een ander ras wordt ligt de prijs niet zo hoog als nu, maar wij vinden die zekerheid van vergoeding wel erg fijn en 10.000euro kan niet iedereen in die 9 jaar die ze nu in oktober wordt bij elkaar sparen alleen voor de hond.
Over andere verzekeringen hebben we veel klachten gehoord, veel kleine lettertjes, laat uitkeren etc. Proteq heeft ook wel kleine lettertjes, vooral bij honden wat rasafhankelijk, maar wel duidelijk wat er wel of niet vergoed wordt.
Dus wij zijn zeer tevreden.
Als wij een hond hadden die nooit wat mankeerde dan zou je idd achter je oren kunnen krabben of dat het geld wel waard is, totdat je voor de kosten komt te staan.
Wij kunnen het ‘makkelijk’ betalen, we hebben het geluk dat we het goed hebben…maar als je het niet zo breed hebt en je komt voor dierenartskosten te staan is een verzekering zeker niet verkeerd.
(Mijn mening)
Foto is van Cita na haar laatste knie-operatie zo n 4 weken geleden.
(waren net met de voortuin bezig)
@Smurf78 wrote:
Ben eens aan het neuzen en denk dat we het toch niet gaan doen.
De dierenarts heeft een kostenraming gegeven voor de 2 vaccinaties, chippen, paspoort, en sterilisatie. Als ik de vergoeding aftrek van de daadwerkelijke kosten plus de premie voor een jaar daarbij optel dan ben ik veel meer kwijt dan zelf de kosten betalen.
Niet aantrekkelijk dus. :roll:
Dan toch maar zelf 10 euro per maand apart zetten voor onvoorziene kosten als ze iets ouder is![]()
Waar haal jij een kitten vandaan dan, als je zelf nog zorg moet dragen voor inentingen, chippen en steriliseren?
De vorige 2 namen we via de dierenbescherming (die regelen idd alles incl paspoort) maar die heeft geen aanbod in onze omgeving. Het is daar erg stil.
Nu via MP aan een adres gekomen. Kitten is netjes ontwormd en dergelijke volgens schema. Ze is 9 weken als we haar meekrijgen en dan mag je ook pas voor het eerst enten Alles gaat dus keurig volgens schema.
Sterilisatie doe je pas als ze iets ouder zijn toch? Dat was bij de vorige twee ook aan ons zelf.
Onze Djinka (nu 10 jaar) heb ik als puppy verzekerd bij Proteq.
Toen ben ik daar heel blij mee geweest. Ze heeft een levershunt gehad met 6 mnd en moest naar Wagenrenk, operatie e.d. Ze heeft me toen iets van 3000 euro gekost. Ik heb daar toen veel terug van gehad. Ook werd toen nog de sterrelisatie helemaal vergoed.
Nu hebben we het stop gezet omdat er steeds minder vergoed werd. Je moet nu allemaal bijverzekeringen nemen.
Wij hebben wel een speciale rekening geopend voor Djinka en storten daar elke maand een bedrag op van 25 euro.
@Smurf78 wrote:
De vorige 2 namen we via de dierenbescherming (die regelen idd alles incl paspoort) maar die heeft geen aanbod in onze omgeving. Het is daar erg stil.
Nu via MP aan een adres gekomen. Kitten is netjes ontwormd en dergelijke volgens schema. Ze is 9 weken als we haar meekrijgen en dan mag je ook pas voor het eerst entenAlles gaat dus keurig volgens schema.
Sterilisatie doe je pas als ze iets ouder zijn toch? Dat was bij de vorige twee ook aan ons zelf.
Er zijn heel veel kattenopvangorganisaties die barsten van de nestjes. Daarvan weet ik dat ze zorgen voor inentingen, chippen en vooral steriliseren/castreren. Dat laatste mag vanaf een aantal maanden (4 of 6, zoiets?) maar wordt dan door hen betaald. Net als bij asiels. Dit terzijde, want je hebt al een kitten

Ik heb dus een kat die alleen nog gechipt moest, dat is dan idd een ander sommetje dan bij jullie. Dan nog blijf ik voorstander van verzekeren hoor, als er echt iets mis is heb je het gauw over honderden euro’s. Dat risico wil ik niet lopen.
Hoe oud is de kat die jullie nu nog hebben? Overleeft die het wel, zo’n levenslustig en speels kitten?

De kat die wij nu hebben is bijna 8 :inlove: Is een klein, pittig ding hihi.
Heb sinds vandaag de feliway in het stopcontact gedaan. Lijkt nog te werken ook, ze is heel relaxed en ligt nu zelfs op de vaste slaapplek van de kat die vorige week overleden is. :shock:
Ben heel benieuwd hoe het gaat. Zullen zien.
Feliway is fijn spul, ik hoop dat het allemaal goed zal verlopen! :thumbup: