Huis ontruimen...

Hallo,

Heeft iemand ervaring met een huis ontruimen?

Heeft er iemand tips voor het volgende…?

In onze nabije omgeving is een alleenstaande man overleden. Hij had geen kinderen, zijn vrouw is 2,5 jaar geleden overleden en de enige familie die hij zelf nog had, zijn 2 verre neven (zonen van een neef van hem) waar hij geen contact mee had en die wonen in de USA.

Van zijn vrouw zijn nog wel een paar nichten in leven, maar zij wonen in Australië.

Wij hebben deze man beloofd om alles te regelen voor hem, mocht hem wat overkomen. Mijn moeder was mantelzorger voor hem, maar tegelijkertijd was hij vaak bij mijn ouders, en kwamen mijn ouders ook vaak bij hem op bezoek. Voor mijn oudste zoontje was het een opa, die altijd appelcake bakte “voor zijn lieve kleine jongen, die daar zo gek op is!�

De crematie hebben we keurig geregeld en is mooi en waardig verlopen…

Maar nu… we zijn gisteren voor het eerst weer in zijn huis geweest, die natuurlijk leeg moet. En eerlijk gezegd, schrok ik echt. Mijn moeder mocht als mantelzorger alleen maar in de keuken, wc, en huiskamer komen om schoon te maken en nu snap ik waarom. Er zijn nog 2 kamers en een kelder waar ze nog nooit was geweest. (Zijn slaapkamer, nog een kleiner slaapkamertje, en de kelder dus.)

Deze kamers zitten/liggen vol! Vol met dozen, papieren, zakken, kleding (oud hoor), boodschappen, nog meer doosjes, oude elektrische apparaten (bijv. een haardroger uit 1959 en een kacheltje uit 1968) Denk bij dit totaalbeeld aan van die verzamelaars bij het programma Jambers.

Ik zou eerlijk gezegd, niet weten waar te beginnen met opruimen.

Kleding gaat naar Terre des Homme, voedsel (houdbaar) gaat naar de voedselbank, en verder….?

Een container huren?

Wie kan me tips geven?

De meeste belangrijke papieren en sieraden hebben we al gevonden, maar we weten natuurlijk nog niet wat we allemaal nog tegenkomen…

Tja, heb je gedurende het regelen van de uitvaart ook contact gehad met een notaris of dergelijke ?

Normaliter is er via een testament iemand aangewezen die de nalatenschap behoort af te wikkelen. Ik begrijp dat dit in dit geval waarschijnlijk niet aan de orde is maar er is familie, dus er zijn erfgenamen.

Ik weet niet hoe het precies werkt maar jij zal eigenlijk niet zomaar, tenzij dit ergens juridisch bevestigd wordt, zomaar zijn nalatenschap mogen afwikkelen.

Ik denk dat je toch echt even contact moet zoeken met een notaris om na te gaan wat je wel en niet mag/kunt doen.

Lees anders ook dit eens:

http://www.erfwijzer.nl/afhandeling-afwikkeling-erfenis.html

O wat een klus! Lief dat je dit voor die man wil doen zeg.

Persoonlijk zou ik zelf gaan uitzoeken en 2 paar sterke handen inhuren om alles naar buiten te dragen. Ik weet niet of daar geld (van de overledene) voor is en of je dat mag gebruiken. Ritje naar de notaris dus, zoals Clair ook aangeeft.

Heel veel succes.

@Clair wrote:

Tja, heb je gedurende het regelen van de uitvaart ook contact gehad met een notaris of dergelijke ?

Normaliter is er via een testament iemand aangewezen die de nalatenschap behoort af te wikkelen. Ik begrijp dat dit in dit geval waarschijnlijk niet aan de orde is maar er is familie, dus er zijn erfgenamen.

Ik weet niet hoe het precies werkt maar jij zal eigenlijk niet zomaar, tenzij dit ergens juridisch bevestigd wordt, zomaar zijn nalatenschap mogen afwikkelen.

Ik denk dat je toch echt even contact moet zoeken met een notaris om na te gaan wat je wel en niet mag/kunt doen.

Lees anders ook dit eens:

http://www.erfwijzer.nl/afhandeling-afwikkeling-erfenis.html

Mijn moeder is Executeur en dit staat in het testament.

Er is al diverse malen contact gehad met de notaris, maar het leeghalen van het huis, daar doet de notaris niets mee. Alleen als er geld vrij komt door verkoop of dergelijke. (zoals de auto)

Mijn moeder mag alle beslissingen maken en doen met alle spullen wat ze wil, de overige erfgenamen krijgen alleen een deel van wat er uiteindelijk over blijft. (Als ze het accepteren!)

Ik ga dus zoveel mogelijk mijn moeder helpen, want zij kan dit ook niet alleen…

Vandaar ook deze vraag, want juist mijn moeder staat nu met d’r handen in het haar.

Als jullie de belangrijkste dingen er tussen uit gehaald hebben, kunnen jullie misschien het leger des heils vragen? Die ontruimen vaker huizen van overledenen.

Mischien dat je een Mamamini(2e hands) in de buurt hebt? Die wel spullen willen hebben voor in hun zaak vaak komen ze het dan zelf uitzoeken en ophalen.

Neem eens contact op met een kringloopwinkel. Zij hebben na de dood van mijn schoonmoeder ook veel overgenomen.

Weet je trouwend hoe zo’n winkel in het dure bekakte heemstede heet??? Een “vintage store” :wink:

Ik zou eerst proberen zoveel mogelijk te laten ophalen door instanties als leger des Heils, misschien dat de kringloopwinkel langs wil komen om het 1 en ander mee te nemen. En voor wat over blijft een container huren van het geld van de overleden man.

Veel succes ermee!

@NoortjeP wrote:

Mijn moeder is Executeur en dit staat in het testament.

Er is al diverse malen contact gehad met de notaris, maar het leeghalen van het huis, daar doet de notaris niets mee. Alleen als er geld vrij komt door verkoop of dergelijke. (zoals de auto)

Mijn moeder mag alle beslissingen maken en doen met alle spullen wat ze wil, de overige erfgenamen krijgen alleen een deel van wat er uiteindelijk over blijft. (Als ze het accepteren!)

Ok, ik wilde even op attent maken dat je, hoe goed ook bedoelt, ook een beetje moet opletten voordat je dadelijk juridisch afgestraft wordt op je goede bedoelingen.

Maar ik zou, wat al aangeraden wordt, instanties als Leger des Heils, Kringloopwinkels e.d. inschakelen om te kijken wat zij voor jou kunnen betekenen.

Misschien dat je ook eens bij de gemeente kan raadplegen, of bij de woningbouwvereniging of maatschapelijk werk, zij zullen dat ook vaker meemaken en je misschien tips kunnen geven.

het maakt wel verschil of een huis in redelijke staat is zodat de kringloopwinkel ook kan ZIEN wat ze evt nog kunnen gebruiken en dus willen meenemen.

Ik heb in 2011 samen met mijn moeder het huis van mijn oma leeggehaald en hoewel mijn oma een nette vrouw is, was ze wel een hamsteraar en kon mijn moeder geen woord meer uitbrengen toen ze eenmaal aan het ruimen moest…echt overal stond wat en er waren “paadjes” tussen de opgestapelde spullen in.

Wij hebben eerst mensen opgetrommeld… buren, mijn buren, die van mijn moeder, van mijn oma en ook heb ik 2 vriendinnen gevraagd of ze wilden helpen in ruil voor iets lekkers dat ik voor ze zou bakken en ze mochten dan ook iets zelf uitzoeken van serviesgoed of lepels als ze wat van hun gading tegenkwamen (het werden uiteindelijk lappen stof voor de 1 en een oud spinnewiel en weefraam voor de ander)

Daarna hebben we eerst 1 kamer/ruimte leeggehaald, dan konden we daar alles stouwen waarvan we dachten dat het wellicht bruikbaar was. Verder rollen en rollen met komo zakken, een kruiwagen voor alles van glas, een paar oude emmers voor evt vloeistoffen (geheid dat je terpentijn en zulks tegenkomt, oma had bijvoorbeeld flessen vol spiritus staan)

We zijn zo systematisch kamer voor kamer doorgegaan en hebben alle meubels en bruikbare kringloop dingen in 1 kamer gezet en toen gebeld. Ze hebben alles meegenomen. Wij konden alleen in de weekenden aan de slag en uiteindelijk heeft het ons 5 weekenden gekost… (10 dagen dus)

De vriend van mijn moeder is ook een klassieke hamsteraar en dan ook nog es niet schoon, dus daar zal ook nog wel het nodige werk verzet moeten worden.

Bij het ontruimen van mijn vaders woning hebben we geen container laten komen, maar dat had wel gekund. We hebben 5x de aanhanger gevuld en afgevoerd naar de stort. Alles was versmeerd, geen redden meer aan…

Maar je zal eerst moeten pogen te inventariseren, hoeveel procent gaat weg en wat zou mogelijk nog bruikbaar kunnen zijn.

En 1 advies, denk niet in termen van “we gaan dit later wel verkopen op marktplaats, want dat is nog wel wat waard” dat namen wij ons 1 dag voor, maar dat schiet dus totaal niet op. Uiteindelijk dat idee laten varen en gewoon veel weggegooid en in dozen gestopt voor de kringloop. Oude sokkenstopklossen bijvoorbeeld… het is brocante en brengt best wat op… maar dan had ik een doos vol van die dingen moeten stallen waar?..

Regel vrienden, kennissen, buren, maak er 1 dag van, regel soep en broodjes en zorg voor emmers, zakken, dozen en papier om evt in te pakken, en maak systematisch kamer voor kamer het huis leeg. Stouw alles voor de kringloop in de eerste kamer die je leeg krijgt en zo verder.

Thanks Cell, dit zijn echt bruikbare tips… :thumbup:

Vooral van de emmers, en dergelijke.

oh en neem eens contact op met de klantenservice van de vuilstort/vuilophaaldienst, oma had bijvoorbeeld dozen vol en stapels en stapels aan oud papier, we trokken op een gegeven moment een kast open en die stond dus gewoon mutjevol met allerlei breibladen, bladmuziek en kranten en dan echt vollllllll… we hebben het niet eens uitgezocht, het risico genomen dat we misschien iets zouden weggooien waarvan we als we het zouden weten zouden hebben gedacht dat we het hebben wilden. Maar dat was echt zoooveeelll… de vuildienst is op een afgesproken dag alle oud papier apart op komen halen. Het was echt veel. We hebben een rolletje bindtouw gehaald bij de supermarkt en daar hanteerbare stapeltjes van gemaakt met touw erom. Dus bel en vraag wat ze evt kunnen komen ophalen in overleg, denk aan papier, chemisch afval, glas enz… vooral als je er veel van hebt.