Wij wonen in België en Teun had gisteren z’n eerste schooldag. Met 2,5 jaar mogen ze hier al naar school en hij gaat nu alleen de donderdag -en vrijdagmorgen. 1 Juli is het hier vakantie dus dit leek me een mooie periode om te wennen.
Maar wat ik helemaal niet verwacht had van hem: hij heeft telkens huilbuien op school. De juf zegt dat ie vooral tijdens druktes/ wisselingen gaat huilen (vind ik ook nog logisch) maar vandaag ook uit het niets, bijvoorbeeld tijdens de kring.
Vandaag kwam z’n klas naar buiten en ik zag Teun niet direct. Kwam ie huilend aan de hand van een andere juf mee naar buiten; hij was achtergebleven. Ja, als ie het allemaal al niet zo snapt en huilerig is, neem hem dan mee aan de hand als juf :wall: .
Maar goed, ze zei dat ie het ritme te pakken moet krijgen en het allemaal nog niet zo snapt.
Toch heeft Teun na school praatjes zat en merk ik thuis (nog) niks aan hem. Als ik vraag of ie school leuk vond, zegt ie ja :lol: . Afscheid nemen ging gisteren en vandaag ook goed en hij zegt dat ie volgende week ook weer terug gaat :think: .
Maar mijn vraag : waarom zou ie huilen? Dit had ik dus helemaal niet verwacht, eerder bij het afscheid nemen maar dat gaat goed.
Iemand hier ervaring mee? En zo ja, hoe lang gaat dit duren :? ? Ik vind het zo zielig…
Bedankt alvast!
Groetjes, Anne
Oooh wat lastig voor je zeg! Misschien moet hij wennen aan de nieuwe situatie?
Amy is tussendoor van kdv gewisseld en heeft toen ook heel veel gehuild. Ze was het overzicht een beetje kwijt. Misschien heeft hij dat ook wel tijdens de wisselingen. Is het druk, rommelig, lawaaierig en snapt hij niet goed wat er gaat gebeuren.
Hoe lang gaat hij al naar school? Bij Amy heeft het toen wel een aantal weken geduurd voor ze een beetje zichzelf kon zijn.
waarschijnlijk is hij zijn vastigheid kwijt,weer nog niet goed wat er wanneer gaat gebeuren en schrikt van sommige situatie’s
misschien dat ze bij jullie ook met dagritmekaarten werken,dan zou het kunnen helpen om voordat jij weggaat het dagritme met hem door te nemen zodat hij weet wat er allemaal gaat gebeuren en wat er van hem verwacht wordt.
anders zou je aan juf kunnen vragen of ze vast schema van dagindeling heeft,als ze die jou dan geeft kun je je zoontje voorbereiden wat er gaat komen.waarschijnlijk gaat het dan stuk makkelijker op school,het lijkt namelijk onzererheid waarom hij huilt omdat hij het wel leuk vind.
gaan kinderen vanaf 2,5 dan al heel de week naar school of mag je dat zelf bepalen hoeveel ze komen?
misschien beseft ie ineens als ie in de kring zit dat mama er niet is… en moet ie daar even van huilen… Dat gaat vanzelf wel weer over lijkt me…
Ik vind 2,5 ook nog wel heel erg jong voor een school. Zo klein is het hele besef van in een kring zitten en samen spelen er toch nog helemaal niet?
Is hij niet gewoon te jong? Het lijkt mij beter als kinderen van 2,5 nog gewoon lekker de hele dag spelen en slapen, in plaats van alles te moeten zoals kring zitten enzo.
Is het verplicht dat hij gaat?
Bedankt voor jullie reacties!
Becca, hij is nog maar 2 ochtenden geweest :shifty: …
Maritkollau, hier mogen ze al hele dagen en dan elke dag. Maar daar kies ik zeker niet voor. Gewoon 2 ochtendjes om te beginnen. Dat mag je dus wel zelf bepalen.
Littlewonder, het is zeker niet verplicht maar hier hen je geen PSZ. En nu gaat ie maar 2 ochtendjes.
Ik denk zelf wel dat ie er aan toe is :think: … maar begin nu zelfs te twijfelen… Hij heeft geen moeite met afscheid nemen en ik denk niet dat ie huilt omdat ie mij mist. Ik denk vooral dat ie erg moet wennen aan de nieuwe situatie en het ritme.
Hij was ook echt uitgespeeld hier en andere kinderen vindt ie geweldig.
Pfff… moeilijk zo… Vooral omdat ik het niet verwacht had. Mijn gevoel zegt nu dat ie even moet wennen. Is ook niet niks natuurlijk… Nog 4 weekjes dan is het hier vakantie; ik hoop maar dat het steeds een beetje beter gaat .
Ik hou jullie op de hoogte na donderdag .
Groetjes, Anne
@littlewonder wrote:
Ik vind 2,5 ook nog wel heel erg jong voor een school. Zo klein is het hele besef van in een kring zitten en samen spelen er toch nog helemaal niet?
Bij ons in het kdv zijn er ook al kringmomentjes hoor en dat lukt prima :wink:
Ik merk dat driejarigen het soms echt beu zijn in de creche en echt helemaal klaar zijn om naar school te gaan. In de peuterklasjes is het wel allemaal nog heel losjes en aangepast :)
AnneK, praat er eens met de juf over en zij zal waarschijnlijk wel een dagschema hebben denk ik, eens navragen en dat zal Teun sowieso helpen ... Hij gaat nog maar juist dus denk dat het gewoon ff wennen zal zijn... heb voor Mea ook al schrik :shifty:
Nou, ik dadelijk de school bellen dat ie voorlopig nog mooi thuis blijft :snooty: !
Vanmorgen begon ie al te huilen toen ie hoorde dat ie naar school moest, op het plein huilen en huilend is ie naar binnen gegaan.
Net kwam ie aan de hand van een andere juf huilend naar buiten (z’n eigen juf moest weer weg naar een vergadering deze keer :wall: ). Die juf zei dat ie de hele ochtend had gehuild. Niet met vlagen, maar de hele tijd met “zeurderige” huiltjes tussenin. Ze zei zelf dat ie er misschien nog niet aan toe was :think: … En dat dit zo helemaal niet leuk is voor Teun.
Ik kan me ook voorstellen dat de juf dit ook niet fijn vindt omdat ze nog meer kinderen in de gaten moet houden.
En hij had z’n koek en drinken helemaal niet op, dat vind ik ook zo raar :think: . Helpen ze die kleintjes niet? Dan zie je toch dat Teun niet zit te eten :wall: .
Ik had me zo voorgenomen om het niet op te geven :shifty: … ben zelf juf en heb 9 jaar kleuters gehad. Dus ik weet heus wel dat er wat doorzettingsvermogen nodig is, maar nu gaat het om m’n eigen kind en die is nog maar 2,5.
Ik ben bang dat ie echt nog te jong is :think: … dan zal het 1 september worden of zelfs na de herfstvakantie dat ie weer naar school zal gaan (prettig vooruitzicht :mrgreen: ).
Anne
denk dat je er goed aan doet om te stoppen dit heeft geen zin,zou het er komende tijd verder ook niet met hem over hebben.en pas als hij bv 3 is opnieuw proberen,als hij nu zelfs niet wil eten en drinken is het blijkbaar toch nog te veel van het goeden
evt in de tussebntijd eens bij kennis laten spelen bv uurtje en dit steeds uitbreiden wat tijd betreft.zodat hij er aan went dat jij wel eens even weg bent maar altijd terug komt.
Vanmorgen zijn we gaan kijken op een klein wijkschooltje. Daar zitten maar 2 peuterklasjes in een gebouw met een mooie speelruimte. Veel kleinschaliger dan zijn “oude” school.
Ik had hier een veel beter gevoel bij. Hij komt dan ook in de klas bij een zoontje van vrienden van ons.
Maar toen ik zei dat we naar een ander schooltje gingen kijken, zei ie meteen: niet school! niet school!
In de klas begon ie ook even heel zielig te huilen toen de juf hem alles liet zien. En hij wilde ook weer heel graag naar huis :lol: .
Dus zo rond oktober/ november bekijk ik het nog eens of ie “toe is” aan school en dan gaat ie fijn ( :eh: ) naar dit kleine schooltje.
Nu laat ik het voorlopig rusten en heb het er niet meer over met hem.
Bedankt voor de reacties trouwens!
Groetjes, Anne