Huilen en niet naar school willen

Pff vind het echt moeilijk hoor! Onze tweede ging vorige week maandag vol goede moed naar de basisschool! Heel trots met haar nieuwe tas, de weg wist ze wel van haar ‘grote’ zus die in het lokaal ernaast zit.



Eenmaal binnen leek ze het moeilijker te krijgen maar nog steeds trots en blij: dag mam tot straks. Dikke kus, nog even zwaaien bij het raam en daarna wachten tot het weer tijd was om haar op te halen. Wat onwennig kwam ze naar buiten, ze zag mij niet meteen dus werd een beetje witjes, maar toen ze mij zag was ze weer helemaal blij.



Maar nu, opeens donderdagmiddag: ik wil morgen niet.

Vrijdagochtend: huilen, krijsen en roepen: ik wil met mama meehee…



Tja, de hele week, moe natuurlijk dus ik schonk er weinig aandacht aan: dat kan niet, je bent nu op school dus mama komt je vanmiddag weer halen (Ze hebben maar een ochtendje dus was goed te overzien)



Bleek dat de juf had gezegd dat ze nu wel moest gaan spelen, omdat ze telkens niks deed maar afwachtend stond te kijken in de klas. Dat wilde ze dus niet.



Vanmorgen (gister eigenlijk al en vannacht drama) ook huilen, niet naar school willen. Huilend op de fiets mee genomen, huilend in de klas gebracht. dit vond ik echt vreselijk.

Vertelde tegen de juf dat ze niet wilde spelen en dat ze naar de peuterspeelzaal terug wil. Juf beetje lachen, deed er niet zoveel mee, maar toen kwam de opmerking:

Als ik straks zeg dat ze mag huilen bij de meester maar hier stil moet zijn, is ze meteen stil hoor!



:think: wat moet ik daar nu van denken? De andere kinderen raken overstuur als ze huilt dus dan mag ze bij de meester gaan huilen en als ze daar dus niet heen wil moet ze stil in de klas zijn? Geen idee hoe de juf het anders moet oplossen maar ik ben bang dat ze straks helemaal niet meer wil, want dan moet ze naar de meester.



Ik weet het niet, maar op deze manier laat ik mijn kind niet gerust bij de juf achter eerlijk gezegd. Kan me voorstellen dat de juf er niet helemaal in mee kan gaan, want dan zit ze met 18 kinderen op schoot :lol: maar ik vond dit echt moeilijk en hard :oops:



Ben benieuwd hoe ze straks is, of ze vanmiddag wel weer wil…

Moeilijk… Ik vind eerlijk gezegd dat de juf er niet fijn mee omgaat en zou daar dus nog lastiger mee hebben :?

Dreigen een kind weg te sturen is gewoon niet oke, zeker niet zo’n uk die net komt wennen.

Zeggen dat een kind moet gaan spelen werkt natuurlijk ook nooit he. Ik had in mn klasje ook weleens kindjes die niet tot spel kwamen. En die mochten gewoon kijken of mij een beetje helpen met wat ik deed, en daarbij probeerde ik ze natuurlijk wel tot spel te verleiden.

Ooh wat lastig!En bij de meester gaan huilen? Sorry hoor, maar dat vind ik een beetje raar. In mijn zoons klasje zit ook een jongetje dat elke ochtend gaat brullen. Juf neemt hem heel rustig naast zich, en houdt hem een beetje vast, maar praat heel rustig en zacht tegen hem en zegt dat hij netjes mag gaan zitten, naast haar. Mijn zoon zit met open mond te kijken, maar gaat er echt zelf niet van huilen. het hoort er gewoon bij in het klasje, ik denk dat kinderen dat helemaal niet raar vinden.

Ik zou als ik jou was met de juf in gesprek gaan, en vragen of ze je dochter gewoon maar wil laten. Dan speelt ze toch niet? Ze zal vast vanzelf zo ver komen dat ze wel uit zichzelf mee gaat spelen.

heb er vanmorgen ook wel meteen wat van gezegd, dat ze op deze manier helemaal niet meer gaat willen… maar toen kreeg ik ook een niet zo heel leuk antwoord dus was een beetje overrompeld.



Spelen heeft ze op de psz ook nooit gedaan, stond ook in de overdracht naar school dus de juf dacht dat ze het maar wat moest dwingen zodat ze wel wat gaat doen. Nouja, dat vind ik op zich nog niet eens echt slecht, al mag ze daar nog wel een paar weken mee wachten. Laat haar eerst maar wennen :think:



maar ik kijk het deze week nog aan, hoe het dan gaat, maar gaat het volgende week nog steeds op deze manier dan hou ik haar liever nog een paar maanden thuis dan dat ik haar zo achter laat in dit klasje :shifty: al weet ik dat het ook niet de beste oplossing is.

Eerst maar eens nog een keer met de juf praten. Oudste had vorig jaar ook deze juf en toen was het imo heel anders, misschien heeft ze dr dag niet (of de hele week niet ofzo) waardoor ze een beetje snel gefrustreerd is :think:

Sorry ik vind het ook heel raar omdat juf er niet mee om kan gaan met huilen de kids de kids maar wegsturen ?



Hier krijgen de nieuwe kids een maatje … Een kindje wat al lang in de klas zit er meestal een beetje de moederende kindjes… Die vinden dat leuk en zijn trots dat ze de nieuwe mogen helpen en de nieuwe hebben gelijk een leeftijds genootje mee te spelen en beetje aan op te trekken … Lukt het niet of heel erg huilen dan blijft het kindje wat huilt beetje bij juf en een beetje juf helpen enz… En juf probeerd ze met iets bezig te krijgen …

Ik zou een gesprek willen met de juf en even kijken hoe jullie het beste met elkaar kunnen afstemmen.



Nu wordt het “even uithuilen bij de meester” negatief opgevat. Misschien is het wel een hele aardige meester, die haar even weg haalt uit de situatie en aandacht voor haar heeft.



Ik denk dat moeheid en te veel indrukken ook mee spelen. Direct een 5 daagse schoolweek is misschien voor je dochter wat te hoog gegrepen.



Wat was de reden dat je dochter op de peuterspeelzaal niet wilde spelen?

Heb er nog een keer met de juf over gehad, die vond dat ze zelf misschien iets te snel zo had gereageerd maar ivm de overdracht van de psz was ze bang dat mijn dochter int zelfde spoor verder zou gaan wat ik Ook wel begrijp. Maar vanmiddag ging het een stuk beter, al wil ze liever thuis blijven, ze huilde niet.

Reden van het niet willen spelen bij de psz is volgens mij echt dwarsheid omdat ze naar de basisschool wilde en ze heeft een verkeerd voorbeeld van grote zus met angst/pddnos maar die doet het op school beter dan verwacht en kleine zus minder dan ik had gedacht.

@rijstkorrel wrote:





Nu wordt het “even uithuilen bij de meester” negatief opgevat. Misschien is het wel een hele aardige meester, die haar even weg haalt uit de situatie en aandacht voor haar heeft.




Zo had de juf het ook bedoeld maar die van mij zag dat meteen als straf. Kwam bij mij ook een beetje vreemd over maar na uitleg vanmiddag snap ik haar punt wel al ben ik het er niet 100% mee eens.

Alweer een tijdje geleden, maar hier had ik een kleuter die in mei in ene een hele periode niet naar school wilde. Antwoord: ik wil bij joooou blijven mama. Ik vind jou lief! En krijsen op school als ik wegging… Was een drukke mei maand met vakantie van school, weer school, zelf op vakantie, enz. Veel stress dus en erg onregelmatig ritme.



Misschien dat als ze eenmaal het ‘ritme’ te pakken heeft het al een stuk beter gaat… En misschien is 5 dagen meteen al erg veel voor je dochtertje, kan ook! Eerst eens halve dagen doen anders?

Ook hier een huilertje 's morgens. Hij gaat wel graag naar school en wil zelfs perse overblijven terwijl ik thuis ben. Hij heeft moeite met afscheid nemen en verzint steeds wel een andere reden voor het huilen. De ene keer heeft opeens overal pijn of hij zit niet naast de goeie kindjes,… Hij heeft een hele lieve juf. Zodra hij huilt neemt ze hem over en neemt hem op haar schoot. Zodra ik de klas uit ben is het ook direct over, ik blijf dan ook nooit hangen in de klas, dat deed ik bij de twee andere wel die vonden dat heel leuk dat ik bleef tot de bel ging.

huh… ik ben perplex! zo een juf zijn bij instroomkinderen1 hier instroom gedraaid afgelopen jaar bij groep 2 in, geen ideale situatie, twee kindjes moest ik van de ouders afplukken en hebben echt mega veel gehuild. Ik hoopte wel dat ze zachter gingen huilen, gewon lekker op de stoel, heeeel dicht bij mee neergezet, hun handjes vastgehouden… en na weken ging het stukken beter!



Ik hoop dat jullie meiske het snel beter gaat krijgen!



was al erg benieuwd hoe het met haar zou gaan…

Vanmorgen thuis nog heel ffies piepen maar op school weer een grote ( wel een beetje verlegen) lach en heel schuchter een arm omhoog om te zwaaien. Hopelijk gaat het weer de goede kant op net als vorige week!

De juf zat er overigens toch ook wel mee, ze was heel blij dat het vanmiddag super goed ging, ze heeft zelfs gepuzzeld, uitgebreid naar me gezwaaid en vond het maar raar dat ik zei dat we morgenmiddag wat leuks gingen doen: want ze moest toch naar school :wink:



Heb me gelukkig zorgen gemaakt om niks, al kan het natuurlijk wel weer omslaan, vooralsnog heeft ze er morgen weer zin in. Ze is alleen jaloers dat haar zus zwemles krijgt en zij niet… :wink: