huiduitslagkwestie

hej,

Ik dacht even ik doe het niet, maar wil toch eens weten of hier niet iemand is die dit kent. ik heb al jarenlang huiduitslag tussen mn navel tot onder mn borsten, ertussen en nu ook wat erboven een paar vlekjes.

met warm weer word het vaak erger en met stress. volgens de huidarts zou het Pityriasis versicolor zijn. maar dit kan niet kloppen namelijk want dat zouden kleine vlekjes zijn die jeuken en schilveren en das niet bij mij. het zit er alleen meer niet…

en daarbij is dat p.versicolor veroorzaakt door een gist. De gist heeft olie of vet nodig om te kunnen groeien. Hoge temperaturen, een vochtig klimaat en het gebruik van (zonnebrand)olie kan de groei van deze gist bevorderen. maar in mijn geval: babyolie is het enige dat het helpt verminderen. (kwam ik gister achter. of het nu blijvend verminderd en dan wegblijft is en 2e)

ik zal een foto posten. hopelijk is er iemand die me kan helpen te vertellen wat het nu is, en misschien of iemand dit herkent… want ik irritieer me er toch wel best wel mateloos aan :shock: gewoon omdat het er zit en het er niet mooier op word ofzo… het ziet er gewoonweg niet uit :?

Ik hou dit topic even in de gaten, want ik heb precies hetzelfde.

Ook bij mij zei de huisarts dat dit Pityriasis versicolor is.

De vlekken jeuken ook absoluut niet.

Ik heb ze wel eens ingesmeerd met bepanthen, en dat leek wel iets te helpen.

dus toch iets wat niet uniek is voor mij :mrgreen: ( blijft fijn om zoiets te horen dat het niet een of andere enge nieuwe ziekte zou zijn ofzo)

Mijn huisarts heeft destijds opgezocht in een of ander dik boek ( bijna de bijbel van huidziekten oid?) maar gewoon werkelijk niets wat hij kon vinden leek er op… we hebben daar wel zeker een uur staan zoeken.

Ik denk dat ik maandag alsnog weer een verwijzing vraag. want zowiezo: was het die versicolor geweest dan is het niet besmettelijk. maar ik zag vandeweek ook een klein vlekje bij mn vriend komen :shock: …

ik ga verder googlen, misschien kan ik alsnog wat vinden. zelf heb ik het gevoel dat het iets met de hormonen is omdat dat bij mij eigenlijk sinds de pubertijd al vaak tussentijdse bloedingen, eerder al een jaar pilloos geweest met onregelmatige cyclus en geen zwangerschap (gelukkig) en nu weer zo onregelmatig als maar kan.

Is dat bij jou ook?

Hmmm :think: Nu je het zegt…

Mijn cyclus is behoorlijk de weg kwijt, en de vlekjes zijn nu wat erger. Tijdens mijn zwangerschap heb ik ze bijna niet gezien.

Het zou dus best iets hormonaals kunnen zijn. Mijn vriend heeft de vlekken niet, en Julian ook niet.

ik heb ooit ook zoiets gehad alleen bij mij was het binnen een paar weken weg, het heette PITYRIASIS ROSEA

het zag er precies hetzelfde uit en het jeukte ook niet, maar bij mij was het dus maar van tijdelijke aard en als ik op internet kijk dan hoort het ook binnen een paar weken weg te zijn, dus ik denk niet dat dit het is, maar het lijkt er wel heel erg op…

hm… kan ook toeval zijn dat mn vriend ook zon vlekje heeft hoor, misschien ist bij hem wel juist die versiecolor, heb geen idee. bij hem is het tot nu toe maar 1 dus ik laat hem even voor wat het is (wat dat betreft dan :wink: )

even nog iets: ben je veel moe?

Ja ik ben wel moe, maar dat komt omdat ik te weinig slaap.

(baby van een half jaar die een feestje gaat bouwen midden in de nacht :zzz: )

Het zal dus toch wel een vorm van PITYRIASIS zijn.

heeft er wel iets van weg idd.

maar zelfde als bij de versicolor: rosea schilverd en is wat je al zegt met een paar maanden weg.

hier schilverd het niet (alleen af en toe na het douchen, net of je verbrand van de zon bent op die plekken, maar eignelijk bijna niet) en heb het al jaren. eigenlijk vanaf mn pubertijd : dan begint ook de hormonale kwestie

@Joos wrote:

Ja ik ben wel moe, maar dat komt omdat ik te weinig slaap.

(baby van een half jaar die een feestje gaat bouwen midden in de nacht :zzz: )

Het zal dus toch wel een vorm van PITYRIASIS zijn.

hmm ja das een ander verhala ja hihi :stuck_out_tongue: maar aan de andere kant: moe zijn geeft stress, en stress word het bij mij ook meer. ik weet niet of dat bij jou ook is?

k ga even de pityriasisvormen opzoeken

• Pityriasis versicolor komt veel voor bij jongvolwassenen en wordt veroorzaakt door een schimmel. De huid vertoont roodbruine, schilferachtige plekken, vooral op borst, schouders en rug. De plekken jeuken gewoonlijk niet en ze zijn ook niet pijnlijk. Bij donkere mensen zijn de plekken gewoonlijk lichter dan de rest van de huid (hypopigmentatie). Pityriasis versicolor komt het meest voor in een warm en vochtig klimaat.

• Pityriasis rosea is een gelokaliseerde uitslag, die bij tieners en jongvolwassenen voorkomt. De oorzaak van deze huidaandoening is niet precies bekend, maar het zou om de nasleep van bepaalde virusinfecties kunnen gaan. Voordat de uitslag echt opkomt, verschijnt meestal eerst een ronde plek met een doorsnede van 2 tot 6 centimeter, de zogeheten plaque mère. De uitslag zelf bestaat uit ronde of ovale roze plekken met schilferige randen, die op de romp talrijker zijn dan op armen en benen. De voetzolen en de handpalmen blijven over het algemeen vrij. De uitslag verspreidt zich symmetrisch over het lichaam en lijkt de huidlijnen te volgen. De aandoening komt vooral voor in de lente en de herfst. In instellingen waar veel jongvolwassenen bij elkaar verblijven, kan er sprake zijn van een echte uitbraak.

• Pityriasis alba komt vooral voor onder kinderen en tieners; de oorzaak ervan is niet bekend. Dit type pityriasis verschijnt meestal op de wangen, maar ook op de hals, de armen en het bovenste deel van de romp. Deze uitslag bestaat uit kleine plekjes, rond of ovaal, die lichter van kleur zijn dan de huid eromheen. De plekjes kunnen door zonlicht snel rood worden, maar ze worden niet bruin.

• Pityriasis rubra pilaris gaat gepaard met hardnekkige rode, schilferige plekken, die dikwijls over het hele lichaam zijn verspreid.

eigelijk klinkt me geen van allen echt aan onze symtomen te voldoen… bijna allemaal tijdelijk, schilferend. rosea is juist meer in lente en herfst, wat bij mij juist zomers is. het schilfert niet dus vallen rosea, versicolor en rubra al af. en alba is juist lichter dan de huid en dat klopt ook niet…

bij mij schilferde het ook niet, maar mijn huisarts zei dat dat niet hoefde

anders moet je eens om een verwijzing naar een dermatoloog of huidarts vragen, misschien weten die er meer van…

lijkt me wel prettig, aangezien je het al jaren hebt!

ben al 2 keer eerder bij een andere huisarts gewes daar heb ik hormoonzalfjes voor gehad wat wel gelijk werkte (binnen een paar dagen was het helemaal weg) maar zodra ik stop: is het gelijk nog sneller trug dan dat het ging.

de 3e keer huisarts was dus die huisarts die niets kon vonden in zijn boeken en heeft me naar de huidarts gestuurt. die zei ook idd versicolor. maar dit kan niet kloppen gezien de oorzaak (gist heeft olie nodig=> meer olie/vet=meer uitslag dus. maar bij mij is meer olie=minder uitslag)

heb toen wel een zalfje gehad maar hielp weinig (geen idee meer welke)

Ik heb niet zoveel last van stress, dus geen idee of dat van inlvoed is.

Ik heb trouwens ook wel witte vlekjes. Zou het een combinatie zijn?

Bij mij zit het alleen op mijn borst, hals en rug.

witte vlekjes? dat heb ik niet echt (op 1 pigmentloos vlekje iets boven mn linkerheup)

t zit bij mij alleen (op de foto ook te zien) op mn buik (tot navelhoogte) totaan onder mn borsten, tussen mn borsten een beetje en nu ook wat boven mn borsten (ik weet niet of ik dat tot hals kan rekenen)

niets op mn rug of schouders

overigens hier is een ander forum een topic over de vlekken. een reactie ook met foto, daar staan wel vlekjes op die erop lijken. alleen kleiner ( zoals ik ze op het begin had)

ennuh nee, hier geen vergetarier, en tja vit.b tekort kan zoooveel symtomen geven dat ik daar niet aan ga beginnen om te bekijken op al die sites.

http://www.medischforum.nl/onderwerp/5412/20/

op de 2e pagina staat misschien een oplossing:

1. Koop SelSun Shampoo (selenium sulphide) bij de apotheek, ongeveer 7,95 euro. Dit wordt niet door de verzekering vergoed, maar dit is de beste 7,95 die je ooit zult uitgeven. Lees altijd eerst de bijsluiter of je allergisch bent voor een van de bestanddelen.
  2. Voor het slapen gaan 1 maal alleen op de vlekjes goed insmeren en de volgende ochtend uitwassen. Na een dag of 3 zijn de vlekjes verdwenen!
  3. 2 weken later moet je de behandeling opnieuw uitvoeren om de vlekjes permanent te laten verdwijnen. Je kunt de vlekjes dan niet meer zien, dus onthoud goed waar ze ongeveer zaten, maak desnoods een foto.

Dus, je hoeft je in totaal maar 2x in te smeren met een periode van 2 weken ertussen. Je hebt dus een hele fles gekocht en gebruikt hiervan maar een paar druppels

ik blijf eerst even de babyoli gebruiken, of bepanthen (heb er nog 2 volle tubes van, voor mn tattoage toen). als het dan nog niet weg is of terug komt ga ik die shampoo eens proberen

hé bedankt voor de tips!

Ik eet zelf wel deels vegetarisch, vanwege een allergie. Vis eet ik wel.

:slight_smile: graag gedaan :slight_smile:

je kan vit b (12) altijd laten nakijken bij de ha. althans een normale huisarts zou dat wel laten nakijken. allen die van mij denkt altijd dat ik spoken zie :roll: