huh... tomboy?

In de poll staat het woord “Tomboy”…

Ik snap dat daar een jongensachtig meisje mee bedoeld wordt, maar heb hier nog noooooit van gehoord. Waar komt die naam vandaan? :smiley:

is ‘gewoon’ de engelse term voor ‘jongensachtige’ meisjes.

Bij mij werd die vroeger al wel gebruikt… was er zelf namelijk ook eentje :lol:

Ik las Toyboy :shifty: :oops:

Tomboy zegt mij niets…

@Karin2 wrote:

Nee, dat zijn de vriendjes van Patricia Paay :smiley:

@Mejis wrote:

@Karin2 wrote:

Nee, dat zijn de vriendjes van Patricia Paay :smiley:

:lol:

ik kende het ook niet…

Ik gebruik het woord al jaren en werd er altijd op aangekeken omdat “men” niet wist wat ik ermee bedoelde. :lol: Daarom vond ik het zo leuk om hier te lezen, ik dacht meteen “Zie je wel! Dat is gewoon een woord” whaha!

Gebruik het ook al jaren… een jongensachtig meisje…

Ik was zelf vroeger een tomboy… :inlove:

Weet iemand ook waar het vandaan komt en wat het precies betekend?

Ik kon me bij het woord Tomboy wel gelijk een jongensachtig meisje voor stellen!

En ik snap natuurlijk dat het laatste deel gewoon jongen betekend, maar tom ken ik alleen als jongensnaam.

Het komt van de Amerikanen…

Als je eens zoekt op sites van antropologen kom je wel wat tegen.

zoals dit…

Het is niet precies bekend waar het begrip tomboy vandaan komt, maar vermoedelijk is het geïntroduceerd door de Amerikanen die van 1898 tot 1945 de macht hadden in de Filippijnen. Zij noemden, net als in Amerika, jongensachtige meisjes tomboys, maar dan wel met in hun achterhoofd het idee dat dit gedrag tijdelijk was.

En verder kun je ook wel lezen dat de letterlijke betaling van het woord Tomboy in Amerika zoveel betekent als " manwijf" wat ik dan weer niet zo heel lieflijk vind.

Maar in de vrije vertaling van de meeste mensen betekent het gewoon een " stoere meid"

In veel aziatische en afrikaanse landen is het een beschrijving van een bevolkingsgroep zoals we ook hetero en homo gebruiken.

men heeft het dan over vrouwen in een vrouwenlichaam die zich verder mannelijke gedragen, mannelijke kleding dragen en ook t liefst mannelijk werk doen.

Gelukkig bedoelen wij gewoon een stoere meid als we het over een tomboy hebben. :inlove: