Zoals een aantal van jullie weten moest ik vanwege mijn gezondheid de bv af gaan bouwen. Maar aangezien ik me al een paar weken eigenlijk best goed voel, geen extra medicatie nodig heb, en Tosca het zo goed doet op de bv, krijgt Tosca op de dagen dat ik thuis ben nu nog maar 1x kv (de late avond), en de rest bv (4 à 5x). Op mijn werk kolf ik één voeding per dag.
Maar sinds een paar dagen is mijn linkerborst in staking. Van de 200 cc die ik overdag op mijn werk kolf komt er 160 cc uit rechts, de rest (net 40 cc) met moeite uit links. Ik heb al extra gekolfd op alleen links. Leg Tosca wat vaker aan links aan. Maar niets lijkt echt te helpen en ik merk dat Tosca aan links ook steeds sneller ontevreden is (toch te weinig…?) en de stuwing zoals ik die rechts wel eens heb na een paar uur doorslapen, links helemaal ontbreekt. Met één borst zou ik ook door kunnen gaan, maar zijn er nog tips om toch links nog ‘op te peppen’ :think: ?
Ben zooooooo blij dat de bv nu toch wat langer mag duren dan in eerste instantie verwacht, dat ik niet wil riskeren dat het hÃer op fout loopt :?.
Ik heb dit gehad in de periode dat het slecht ging met mijn moeder, toen heb ik me helemaal suf gekolfd. Echt na elke voeding én tussendoor kolven kolven kolven. Dat hielp wel.
Bij mij is links ook altijd “drama” geweest.
Maar blijf links gewoon als 1e aanbieden, isn iet zijn favoriet, maar zo gaat het al de tijd al goed.
Ik denk niet dat het bij jou zo is omdat het al een paar dagen speelt, maar ik had dat ook en toen kwam er een borstontsteking aan…
Net met het kolven zag ik dat ik nu op mijn linkertepel een wit bultje heb zitten. Het is alsof er melk uit wil, maar dat wordt verhinderd doordat er een stukje huid overheen zit. Net een… en nu wordt het vies… :lol: … puistje wat op het punt staat uitgeknepen te kunnen worden. Snappen jullie het nog? Maar als ik erin knijp gebeurt er niks, 't zit echt nét onder de huid ‘vast’. Zou dat de oorzaak kunnen zijn? Zit er iets verstopt? Uhm, help…?!
Ik heb zoiets nog nooit gezien maar klinkt als een melkblaar.
Floor, jáááá… dát is het… geweldig bedankt voor de info :-* !!! Hoe wist je dat? Had er nog nooit van gehoord. Zo zie je maar, er is áltijd nog wel iets te leren op bv gebied .
Nu maar 's kijken of dat op te lossen is en hopen dat de productie dan weer toeneemt .
Voor toekomstige referentie voor anderen:
Een melkblaar is een blaasje op de top van de tepel, dat bedekt is met een dun laagje huid. Soms is er in het blaasje melk te zien, soms niet. Het blaartje zit op de uitgang van een melkkanaaltje. Vaak ontstaat een melkblaar door niet goed aanleggen en meestal is het erg pijnlijk. Een melkblaar kan behandeld worden door de borst vóór de voeding onder te dompelen in warm water en daarna te voeden (althans een poging daartoe te doen). Tussen de voedingen door kan een watje gedrenkt in olijfolie op de tepel gedragen worden.
De combinatie van vochtige warmte en olijfolie moet ervoor zorgen dat de huid zachter wordt, zodat de blaar ‘opengedronken’ kan worden. Als dit na een paar dagen nog steeds niet gelukt is, kan de huisarts de blaar openen (doe dit niet zelf). De huisarts dient er eveneens aan te pas te komen als de (pijn-)klachten erger worden, of als er harde plekken in de borst ontstaan.
@Jassie wrote:
Floor, jáááá… dát is het… geweldig bedankt voor de info :-* !!! Hoe wist je dat?
Ooit iets over gelezen en even gegoogled.
Overigens goed in de gaten houden, want het zit inderdaad wat verstopt en dat kan leiden tot borstontsteking. Dus als je harde plekken krijgt meteen laten doorprikken dat ding. Succes!
Oei… klinkt niet fijn… en ook voor mij geldt: weer wat geleerd!
Het beste ermee…
ik lees dit en herken het verhaal… Dit heb ik gehad in de kraamperiode. Was best pijnlijk.
Misschien dat alex daarom niet meer dronk uit de tepel (ik ben toen op aanraden van de kraamverzorgster gaan voeden met tepelhoedje)…
Had ik het toen maar geweten…
Jassie, succes ermee. Hopelijk gaat het snel over.
Ik kende het alleen van lezen, en heb ook gelezen dat na het doorprikken de melk er uit kan SPUITEN! Was dat het geval?
Hier trouwens ook een linkerborst die veel minder opbrengt dan de rechter, dus dat kan sowieso. Maar eh… wat super dat jullie nog steeds kunnen genieten van de BV!!! :inlove: :dance:
@Biebels wrote:
Maar eh… wat super dat jullie nog steeds kunnen genieten van de BV!!!Oh, ik ben zo blij dat ik misschien binnenkort, bij 3 mnd. ofzo, ook een stukje reactie mag geven bij het ‘mijlpalen topic’… hihihi… wie had dat durven denken een aantal weken geleden :dance: . Ben nu zelfs gemotiveerd om richting de 6 mnd. te gaan en wie weet… halen we het record van Saba (8 mnd.) nog wel in

Wat fijn dat de bv verder zo goed gaat, dat je meisje het er goed op doet, maar vooral ook dat jij jezelf beter voelt, nog steeds!!
Hoe gaat het nu met de blaar? Heb er nog niet eerder van gehoord. Heb wel het stukje even gelezen en moest toch wel lachen om het volgende zinnetje:
Vervolgens dient u de baby duidelijk te vertellen dat hij netjes moet drinken.
:lol: :lol:
Dat zeg ik nou steeds tegen Nynke als ze me bijt.... :mrgreen:
@@nneke! wrote:
Dat zeg ik nou steeds tegen Nynke als ze me bijt… :mrgreen::lol: … en… luistert ze al

De tip van eerst in warm water dompelen heeft al veel goed heeft gedaan :thumbup: : het blaartje is open gesprongen tijdens de voeding (weet dus niet of het eruit spoot, Biebels) maar hij is nog niet helemaal weg. Dus ik wacht het een paar dagen af in de hoop dat hij toch vanzelf verdwijnt voordat ik weer bij de ha aanklop (heb 2 weken geleden een bultje weg moeten laten branden op rechterborst). Pijn doet het niet meer en zelfs kolven ging vandaag zonder problemen. Het lijkt ook echt of de productie ondertussen weer langzaamaan wat toeneemt (* juicht zachtjes *) !!!
juicht zachtjes mee :dance:
Petje af dat je zo doorzet :hug: :dance:
ik heb ook een keer een melkblaartje gehad, was bijna niet zichtbaar maar zeer pijnlijk…
Ik heb hem gelijk door de ha laten doorprikken en toen Veron wilde drinken spoot de melk eruit…
En de ha maar zeggen dat het geen blaar was maar een talgklier… :naughty: :mrgreen:
Fijn dat het weer beter gaat…
gr patricia
ik wist trouwens dat het een melkblaar was door de bv-cursus die heb gevolgd…
Ben blij dat ik hem gevolgd heb dus…
Jassie: :dance: :dance: :dance:
hoe gaat het nu met je melkblaartje Jassie? beetje aan het genezen?
Patricia, fijn volk hè, die ha’en die geen idee hebben :roll: . Slim van je die cursus!
Hazze, 't is al helemaal weg :dance: !!! Dat in het warm water dompelen voor het voeden deed de truc, olijfolie was niet eens nodig. Gisterenavond was het helemaal weg en jawel, de productie neemt ook gestaag weer toe. Tosca heeft er meteen een regelweekend tegenaan gegooid (was even vergeten hoe intensief dat is ) dus ik neem aan dat de productie over een paar dagen weer helemaal bij is
! Achteraf gezien denk ik dat de kolf de oorzaak is geweest van die blaar. Ik heb hem misschien op een standje te hoog gezet de afgelopen tijd :mrgreen: .
Wederom voor dit forum, want ik had er nog nooit van gehoord. Maar gelukkig zo simpel op te lossen :thumbup: !