HSG / THL / Laparoscopie ?

Hallo allemaal,

Naar aanleiding van ons oriënterend vruchtbaarheisonderzoek wil de arts kijken hoe het met mijn eileiders is. Hij heeft ons informatie meegegeven over een HSG, een THL en de laparoscopie. Alles heeft voor en nadelen, en we mochten er over nadenken wat we wilden.

Ik snap geloof ik wel wat ze tijdens alledrie de onderzoeken doen en wat hun meerwaarde is t.o.v. de anderen.

Een HSG kunnen ze alleen je eileiders en baarmoeder zien (doorgang), bij een THL kunnen ze ook de baarmoeder en de eileiders van de buitenkant bekijken ivm verklevingen e.d. Bij een laparoscopie kunnen ze alles in je buik zien en eventueel meteen herstellen / behandelen.

Bij een THL en een HSG sta je “zo” buiten en bij een lap ga je onder narcose en heb je meer last achteraf.

Ik ben nog nooit zwanger geweest, kan niet zeggen dat ik in topconditie ben, mijn lichaam herstelt zich doorgaans niet supersnel.

En ik vind alledrie de onderzoeken eng :?

Ik vraag me af wat jullie ervaringen zijn, en wat jullie me zouden aanraden?

Dankjewel alvast voor jullie reacties!

Liefs, Monne

In ons ziekenhuis doen ze in eerste instantie alleen het HSG-onderzoek. Pas als daaruit naar voren komt dat er verklevingen zijn of afwijkingen, wordt een kijkoperatie gepland. Het THL-onderzoek ken ik niet. Ik zou met de arts overleggen wat je het beste kunt doen. Als er geen aanwijzingen zijn dat je endometriose hebt of chlamydia, dan zou ik in eerste instantie voor een minder belastend onderzoek kiezen. Een kijkoperatie kan altijd nog.

Succes met je beslissing!

Hoi,

Dankjewel voor je reactie. Er zijn in mijn bloed chlamydia antistoffen gevonden dus ik heb het wel ooit gehad. Als ze iets afwijkends vinden zou ik het liefste hebben dat ze het meteen behandelen, maar een laparoscopie is wel meteen het heftigste onderzoek… Zou jij me met die antistoffen in mijn bloed iets anders aanraden?

Een HSG is wel belastender als je nog nooit kinderen hebt gebaard, begreep ik. Heb jij hier ervaring mee?

Ik hoop dat iemand ook nog ervarig heeft met een THL?

Waarom is een HSG-onderzoek belastender als je nog geen kinderen hebt gekregen? Dat snap ik niet helemaal… Met behulp van een eendebek wordt een cupje met een slangetje op je baarmoedermond vastgezogen, daardoorheen wordt de contrastvloeistof gespoten. Dat gaat niks makkelijker of moeilijker als je al eens bevallen bent.

Ik heb zelf een paar jaar geleden het HSG-onderzoek gehad. Het is een vervelend onderzoek. Bij de een doet het doorspuiten pijn, bij de ander niet. Het hangt er een beetje van af of je eileiders doorgankelijk zijn. De mijne waren helemaal open, dus er hoefde niet extra druk te worden gezet bij het doorspuiten. Als er wel belemmeringen zijn, kan het wel pijn doen. Je moet niet op internet de horror-verhalen lezen, want het is voor iedereen verschillend. En de goede verhalen lees je daar niet. :wink:

Als je chlamydia hebt gehad, heb je een vergrote kans op verklevingen. Heb je ook klachten die daarop wijzen? Als je zeker weet dat je ze hebt, dan kun je beter meteen voor een kijkoperatie kiezen. Anders moet je meerdere onderzoeken ondergaan.

hi monne,

Lastige keuze. Ik zou denk ik ook voor het minder belastende onderzoek gaan. Ik heb zelf alleen twee keer een laparoscopie gehad en geen HSG of THL. De eerste keer vond ik de laparoscopie erg meevallen. Ik kon binnen een halve dag weer naar huis. De tweede keer kreeg ik een complicatie en werd het niet zo’n fijne ervaring (licht uitgedrukt). Hoewel de kans op complicatie maar een paar procent is zitten er aan een laparoscopie toch meer risico’s dus daarom zou ik denk ik voor de andere onderzoeken gaan. Ik hoop in ieder geval voor je dat het onderzoek wat oplevert zodat je weet waar je aan toe bent. Succes! :thumbup:

groet maya

Hoi Monne,

Ik heb eerst een HSG gehad, het was niet prettig maar na een paar uur buikpijn ging het snel weer beter en bij mij bleek toen dat mijn eileiders verkleefd zijn. Het is echt wel te doen hoor. Ik zou daar zelf eerst voor gaan, een laparascopie kan dan altijd nog als de hsg afwijkingen vertoont.

Vervolgens heb ik een laparascopie gehad onder narcose en dat voel je helemaal niet en als je wakker wordt mag je meestal na 2 uurtjes weer naar huis. De week erna moest ik wel herstellen omdat je navel een wond heeft en onderin je buik is een sneetje van nog geen cm, maar al met al vond ik het allemaal erg meevallen. Hierdoor is wel goed aan het licht gekomen dat het flink verkleefd is en dat ik endometriose heb waardoor ik direct naar het ivf traject doorga en iui bij mij geen zin heeft.

Ik vond het alleen een gek idee om onder narcose te gaan, maar eigenlijk is het juist wel fijn omdat je lekker slaapt en niks merkt.

Succes!

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties!

Ik laat even een berichtje achter omdat er misschien mensen zijn die ook info zoeken over eileideronderzoeken.

We zijn uiteindelijk voor de THL gegaan, omdat het de meeste informatie oplevert maar het minst belastend is. Er werd ons beloofd dat het nagenoeg pijnloos was en binnen no time achter de rug. En ik kan jullie verzekeren: dat is echt zo.

Mijn pijnscore op een schaal van 1 tot 10 was een 1. Ik voelde niet eens iets van de verdoving. Alleen bij het doorspuiten van de eileiders kreeg ik een beetje kramp, maar die kramp kent iedere vrouw wel van haar menstruatie. De arts heeft eventjes gewacht tot het verdween. Tussen het aan- en uitkleden zaten 20 minuten; je ligt hooguit 10/15 min in de stoel!

De meerwaarde van een THL t.o.v. een HSG is dat ze bij een THL ook de buitenkant van je eileiders en baarmoeder kunnen bekijken en kunnen controleren op vergroeiingen enz. Dat kan bij een HSG niet.

Bij een laparoscopie wordt bij 75% van de vrouwen geen afwijkingen geconstateerd, terwijl het onderzoek best belastend is. Het staat niet in verhouding tot de informatie die het oplevert. En als er wel afwijkingen gevonden worden, moet je vaak toch opnieuw een laparoscopie om het te verhelpen.

De THL geeft daarom meer info als een HSG, dezelfde info als een lap en is minder belastend dan de andere twee, omdat je niet onder narcose hoeft, maar wel een plaatselijke verdoving krijgt.

Ik vind het echt een super tussenoplossing en ik zou het iedereen aanraden.

Groetjes, Monne