Houtkachel

In ons nieuwe huis hebben we een houtkachel. Een hele mooie met een groot raam erin. Nu het buiten zo koud is stoken we in ieder geval iedere avond maar eigenlijk zou ik soms ook wel overdag willen stoken.

Heerlijk warm en het scheelt stookkosten !



Maar ik durf het niet bij de kinderen. Eva wordt in april 3, ze snapt wel dat de kachel heet is en pijn doet maar toch is ze nieuwsgierig. Logisch natuurlijk. 1 keer branden en ze komt er nooit weer aan maar toch, ik vind het maar niks.

Christan is 14 maanden en is altijd op ontdekkingstocht. Hij vindt de haard altijd mega interessant, ik denk dat hij het niet zo snel zal snappen dat de kachel echt heet is. Stel nou dat hij de kachel wil voelen, trekt zich er aan op,voelt dat het heet is en valt om! Met zijn hoofd er tegen aan of zo :frowning:



Ik denk dat ik het stoken overdag toch nog maar even laat voor als ze allebei wat ouder zijn.



Zijn hier mensen die het wel aandurven ?

Hekje erom misschien? Er zijn van die hekjes die je om de kachel heen kan zetten. De kids kunnen er dan niet bij, en de warmte komt er gewoon doorheen tussen de spijlen.

Mijn zoontje kroop toch altijd door als mijn ouders de kachel aan hadden.

Hij voelde dat het wel heel erg heet (warm) werd dus hij wist dat hij niet dichterbij moest gaan.



Idd, misschien zo’n speciaal hekje ervoor, dat is een idee.

Vroeger hadden ze bij mijn opa en oma thuis ook een grote houtkachel en daar stond toen de kleinkinderen nog klein waren idd ook een hekwerk omheen (als die bij opa & oma waren).

Ik zal eens voor een hekwerkje speuren. Al zie ik dat vooralsnog niet zo zitten om zo’n spektakel in ons huis te hebben.

wij hebben ook een houtkachtel en stoken die ook vaak overdag altijd ook als de kinderen er bij zijn.Ze komen er niet in de buurt vanaf dat ze klein zijn doen we dit al dus ze weten ook niet beter.



Lekker hoor die warmte wij hebben het gewoon koud als we bij anderen zijn.

@Karin2 wrote:

Ik zal eens voor een hekwerkje speuren. Al zie ik dat vooralsnog niet zo zitten om zo’n spektakel in ons huis te hebben.


Um…die lijken meer op buiten hekken?

Een simple scherm is niet zo groot, zou ik denken.





edit beheer; link verwijderd

wij hebben de ope haard wel aan maar das natuurlijk heel anders.

Misschien dat je bij Feenstra in Groningen een mooi hekje kan vinden?

wij hebben ook een houtkachel en die staat bij ons in de zijkamer, laat dat nou ook net de speelkamer van de kinderen zijn…



hier met Teun nog nooit problemen gehad, dat ding geeft zoveel warmte, daar blijft hij wel uit de buurt.

Maar nu Stijn net kruipt, hebben we zelf een hek ervoor gemaakt. Stijn lijkt me het type kind dat niet terugdeinst voor warmte, en dat risico wil ik niet nemen.

Bovendien spelen ze altijd zo leuk samen dat ik ook weleens in de keuken ben en dan wil ik gewoon dat de kamer kindveilig is.



We hebben ook afgesproken voor de toekomst, als hier bijv. de kindjes van vrienden over de vloer komen, dat hekje voor de kachel moet. Zo weet je zeker dat het niet fout gaat en kun je ook een beetje relaxed zitten.



Wij hebben de kachel in de winter bijna non-stop aan, 's avonds een briket met natte krant erin, dan brandt hij 's morgens nog…heerlijk gewoon, en het scheelt een boel stookkosten :thumbup:

Karin, wij hebben sinds deze herfst ook een houtkachel, maar die van ons hebben we zelf gemaakt, en dus een soort verhoging gecreerd, waardoor de kinderen automatisch niet de kachel zelf kunnen aanraken, ze hebben een natuurlijke barriere, hoop dat je een hekje kunt vinden, want Christan is idd een beetje klein om al te snappen dat het warm is.

Kachel stoken is heerlijk, is zo lekker warm en knus.

Succes met zoeken.

@Nefarious wrote:

@Karin2 wrote:
Ik zal eens voor een hekwerkje speuren. Al zie ik dat vooralsnog niet zo zitten om zo’n spektakel in ons huis te hebben.


Um…die lijken meer op buiten hekken?

Een simple scherm is niet zo groot, zou ik denken.





edit beheer; link verwijderd






Ja inderdaad… goed idee… en die eerste is :thumbup:

@Nefarious wrote:

@Karin2 wrote:
Ik zal eens voor een hekwerkje speuren. Al zie ik dat vooralsnog niet zo zitten om zo’n spektakel in ons huis te hebben.


Um…die lijken meer op buiten hekken?

Een simple scherm is niet zo groot, zou ik denken.



edit beheer; link verwijderd




Het was een grapje :eh:

:smiley:

hier staan ook leuke hekjes maar niet te kolossaal…

edit beheer; link verwijderd

@Karin2 wrote:

@Nefarious wrote:
@Karin2 wrote:
Ik zal eens voor een hekwerkje speuren. Al zie ik dat vooralsnog niet zo zitten om zo’n spektakel in ons huis te hebben.


Um…die lijken meer op buiten hekken?

Een simple scherm is niet zo groot, zou ik denken.

edit beheer; link verwijderd




Het was een grapje :eh:

:smiley:




Ik ben langzaam van begrip! :lol:





Even tussendoor…Beheer link verwijdert? Deed ik iets verkeerd?

link is verwijderd, daar het commerciele link is

deze zijn niet toegestaan

Wij hebben ook een houtkachel, altijd al gehad en Sytze die weet niet beter.



Wij hebben hem geleerd dat kachel auwie is (geen barbaarse middelen gebruikt hoor) en hij voelt idd de warmte; tot nu toe geen ongelukken en het is zo gezellig met de kachel aan lekker warm.