Houten vloer wit verven

We hebben boven een houten vloer, beetje eikenkleur en hij is bijna 4 jaar geleden voor het laatst in de was gezet. Op 1 kamer zou ik de vloer wel wit willen, beetje white wash idee. Iemand enig idee wat te doen dan? Eerst was eraf schuren? Dan voorbehandelen en lakken? Of verven met soort white wash ofzo? Is dit veel werk?



Bedankt!

ik zou m eerst goed schuren en dan pas lakken…



white wash is toch ook dat je de nerven ziet…



denk dat dit een behoorlijke klus gaat worden…

is was er wel goed af te schuren vraag ik mij af :think:

Dat trekt toch ook (deels) in de planken?



Maar anders zou ik idd zeggen: goed schuren en dan verven/ white washen… afhankelijk van hoe groot de ruimte is het best veel werk denk ik (niet onmogelijk overigens, mijn moeder heeft ooit in een ver verleden ook de 50 vierkante meter vloer bij hun thuis geschuurd en geverfd… die vloer stond echter in de lak en dat is sowieso goed af te schuren).

Wij hebben op zolder Glitsa White Wash gebruikt op een onbehandelde vloer. Die eerst geschuurd met zo’n apparaat, gehuurd bij de bouwmarkt. Het was erg veel werk moet ik zeggen (en stof).



We hebben uiteindelijk toch besloten om white wash laminaat te leggen. Sommige delen gingen namelijk weer bladderen. Waarschijnlijk doordat het hout hier en daar toch nog wat lijmrestjes had oid?!

ik zou het niet doen, :oops:



ongeacht de lak, gaat het toch sneller slijten,

zeker met 2 jonge spelende kids…



maar ik vind zo’n vloer heel erg mooi :inlove:

Wij hadden het in ons vorige huis ook gedaan. Ziet er prachtig uit, en het slijten valt heel erg mee als je goede verf gebruikt. (wij vonden het ‘oude’ karakter wat je door het slijten krijgt juist wel mooi…)

Je hebt speciale vloer verf die net als verf voor de trap een stuk stoot/kras vaster is.



Ik weet niet of je wel op jullie oude vloer kan verven met de was erop. Kan je die er helemaal afhalen? Dan lijkt het mij geen probleem.

Misschien even bij de bouwmarkt vragen hoe je dat het beste kan doen.

Dat slijten vind ik idd ook niet zo erg, maar ik vraag me idd meer af of het wel kan met die was erop… ik zal bij de schilder eens navragen. Het lijkt mij dat het in 2 daagjes klaar kan zijn, in 2 etappes dagje schuren en lakken, evt 2e dag lakken en dan andere kant kamer… zou ik dan te positief zijn???

Oh ben heel benieuwd of het kan en vooral hoe het eruit ziet als het klaar is. Ik zou ook dolgraag een whitewash vloer willen dus kijk even bij je af :wink:

Ik denk dat dat inderdaad te positief is…

Misschien is het met white-wash verg wel droog na 1 dag, maar de verf die wij hebben gebruikt (gewoon wit zoals op de foto die je laat zien) duurde het wel 2a3 dagen voordat de eerste laag droog was.

Ook hebben wij wel 3 lagen erop gedaan, maar dat kwam vooral doordat de vloer eronder erg donker was.

Er bestaat ook witte vloer olie.

ik heb dit voor een (onbehandelde) tafel gebruikt.

Dan heb je niet het probleem van verf over was, maar dan gebruik je dus olie, dit trekt ook in de vloer.