houdbaarheid nutrilon

Op de pakken nutrilon staat dat deze na opening slechts 4 wkn houdbaar is.



Heeft iemand enig idee wat de achterliggende reden hiervan is en hoe nauw ik dat moet nemen?

Euhm geen idee, maar ik hou me er wel aan. En het komt hier nooit voor dat we langer dan 4 weken met een bus doen.

Tja hier dus wel, want ik geef bv en we hebben een bus gekocht voor incidenteel als ik er een keertje niet ben of graag snachts door wil slapen.

Die bus gaat dus never nooit nie op tijd op.

Ik heb geen idee hoe nauw.

Ik neem het wel nauw, juist omdat om mijn kindje gaat.



(Toen ik nog bv. gaf, kreeg L. soms KV. na 4 weken had ik nog 1 zakje over (400gr.) die dicht was, dat was prima, maar andere verpakking heb ik zo weggegooid.

@femmie wrote:

Tja hier dus wel, want ik geef bv en we hebben een bus gekocht voor incidenteel als ik er een keertje niet ben of graag snachts door wil slapen.

Die bus gaat dus never nooit nie op tijd op.




Wij kochten voor dat soort gevallen dan van die kant-en-klare pakjes Nutrilon!



Wat houdbaarheid na het openen van zo’n pak betreft: het is natuurlijk wel een melkproduct… zou er toch voorzichtig mee zijn… 1 of 2 dagen langer dan 4 weken zou geen ramp zijn lijkt me, maar om het nu na 8wkn nog te gebruiken… nee…

Hier is een keer een pak open blijven staan en vergeten nadat we overgingen op melkpoeder voorgeschreven door de kinderarts.

Op een gegeven moment werd dat keihard. Maar dan heb ik het niet over een paar dagen extra open, maar weken.



Meestal heeft een houdbaarheidsdatum wel wat speling. Paar dagen later zou ik dus gerust nog geven.

Friso heeft pakken waar er 2 van 400 gram in zitten, mss handiger?

Ik kocht in die gevallen ook van die kant en klare pakjes. :slight_smile:

Ik heb ook wel eens proefverpakkingen Nutrilon gehad :think: een zakje met precies 6 schepjes erin, dat was zoooo handig voor onderweg :thumbup:

Heb even gegoogled :wink: maar die zijn helaas niet te koop. Zitten in blije doos en i las dat iemand ze op de 9 maanden beurs had verzameld :smiley:



Maar ik zou met dit soort producten ook geen risico nemen :oops:

Hoewel ze wel eens een test op tv gedaan hebben met houdbaarheid maar dan vooral van sauzen in poedervorm ed. Vind ik toch anders omdat je dat nog flink verhit voordat je het eet.

Melk warm je alleen maar op, dan wil ik wel zeker weten dat het goed is.

En dan kijkt het inderdaad niet op een paar dagen maar na 5 weken zou ik het niet meer doen.

Ik zie ze nu zelfs op marktplaats en ebay staan :shifty: maar ik weet niet of ik dat zou doen…

Nee, ik bedoel niet zakjes maar pakjes.



In ‘mijn’ tijd kon je gewoon pakjes kopen, net als limonadepakjes.



Is dat niet meer?



Eeuwig zonde…

Kruidvat heeft ook pakjes, waar 3 zakjes inzitten, dus voor 3 flessen…

dames, dank jullie voor de reacties!



Ik wil uiteraard ook geen risico’s nemen, vandaar mijn vraag hier ook. Ik zou het nml standaard weggooien, maar vond het zonde als dat overbodig zou zijn. Maar uit jullie reacties maak ik op dat het dus niet overbodig is.



Vriend wilde eigenlijk zo’n pak “goede nacht” halen maar die is stap 2 dus nog een stap teveel voor ons mannetje. Hij heeft zich een ongeluk gezocht bij de etos en kwam thuis met de conclusie dat ie het eigenlijk maar stom vond dat er geen kleinere verpakkingen te koop waren en het was wel eens een idee om nutrilon daarover te mailen. Denk dus dat onze etos ze niet in het assortiment heeft ofzo.

Ga over 4 wkn als het nog steeds voor erbij en zinvol lijkt dan toch ff verder neuzen, want denk dat het wel de moeite is (financieel) om kleinere verpakkingen te hebben.

@Madre wrote:





:thumbup: ja die inderdaad! Of iets groter, van 500ml.

Zo handig, we hadden altijd wel 3 van die pakjes op voorraad, gewoon voor het geval dat!

kruidvat en friso hebben kleine poeder verpakkingen, van 400 gram maar kunnen ook maar 4 weken open blijven.

nou ik dacht, ik mail de nutricia zelf even met mijn vraag.

Ze belde al meteen op:



De pakken zitten vacuum verpakt en als je hem open maakt komt er zuurstof bij, waardoor essentiele vitamine en mineralen die in de melkpoeder zitten na verloop van tijd verloren gaan. Daarom dat ze toch adviseren binnen 4 weken het product op te maken.



Nou weten we dat ook weer :slight_smile:

Madre, die pakjes klaargemaakte voeding bestaan nog steeds hoor.

Alleen, ik heb ook zakjes poeder gehad, maar die verkopen ze niet los. Dat zijn alleen probeerverpakkingen.



Femmie, ik zou in jouw geval voor die kant en klare pakjes gaan.

Mocht het op een gegeven moment toch meer worden, kun je altijd nog over op de pakken poeder.

@femmie wrote:

De pakken zitten vacuum verpakt en als je hem open maakt komt er zuurstof bij, waardoor essentiele vitamine en mineralen die in de melkpoeder zitten na verloop van tijd verloren gaan. Daarom dat ze toch adviseren binnen 4 weken het product op te maken.


Dat geeft in ieder geval al een beetje weer hoe kwetsbaar dit product is. Toch blijft het een nogal eenzijdige reactie… Kv in poedervorm is sowieso al niet steriel, wat inhoudt dat het ziekteverwekkende organismen kan bevatten. Zodra er zuurstof bij komt, trekt het ook gemakkelijk vocht aan. En dat vergroot weer (de kans op) bacterievorming.

tja ik weet het yvonne, gekolfde melk geniet de voorkeur, zou ik ook het liefste willen en heb hier ook wel wat in de vriezer staan, maar helaas zijn de omstandigheden hier even zo dat het niet lukt om voldoende gekolfde melk in voorraad te hebben voor een flesje te geven :frowning: wilde ook dat het anders was…

@femmie wrote:

tja ik weet het yvonne, gekolfde melk geniet de voorkeur, zou ik ook het liefste willen en heb hier ook wel wat in de vriezer staan, maar helaas zijn de omstandigheden hier even zo dat het niet lukt om voldoende gekolfde melk in voorraad te hebben voor een flesje te geven :frowning: wilde ook dat het anders was…


:hug:

Zie je geen kans om vaak genoeg te kolven of gaat het kolven zelf niet lekker (soms kunnen bepaalde tips helpen om de opbrengst te verbeteren, vandaar mijn vraag)?