Hotel vlak voor gotthardtunnel richting italie

We zoeken toch een hotel. Willen overnachten vlak voor de gotthard om vroeg de files voor te zijn. Iemand ervaringen?

Kijk anders even of er een formule 1 hotel zit, dat zijn hele basis slaapplaatsen maar wel goedkoop. Zitten volgens mij ook in Zwitserland.

Ik lees even mee… Wij gaan dit jaar voor het eerst met de auto naar Italië. We willen halverwege bij Straatsburg in de buurt overnachten, maar je hebt wel een punt met de files in de tunnel. Hoe druk is het daar 2e helft juli? We gaan de 13e van huis en komen de 14e aan in Italië (Toscane).

Je kunt er ook voor kiezen om over de gotthard heen te gaan. Geen gedoe met file’s, en de tunnel is echt niet prettig.

Mooie route om te rijden :thumbup:

Dat is inderdaad ook een optie.

Ik was op de website van de ANWB eens even naar de route aan het kijken, en bedacht dat het misschien ook wel een idee is om de eerste dag wat verder de rijden en een overnachting ná de Gotthardtunnel te doen. We vertrekken vanuit omgeving Rotterdam; als we de 1e dag rond 7:00 in de auto stappen zijn we om 19:00 ruim de tunnel gepasseerd schat ik zo. Dan hoeven we de 2e dag nog maar 400 a 500 km te rijden en hoeven we niet op zaterdag de tunnel door.

Ik las overigens ook dat ze als het erg druk is de pas afsluiten om te voorkomen dat iedereen daar dan langs rijdt.

Nou, nog maar even verder rondsurfen…

We willen dus ervoor zodat we de ochtend erna vroeg filevrij erdoor kunnen. De pas lees ik als niet aan te raden met vouwwagen? Geen idee of dat uitmaakt?

Paultje, waar ga je heen in toscane? Wij gaan naar bibbona.

We rijden de 1e dag rond 5/6 uur aan en willen voor het avondeten op overnachtingsbestemming zijn. 2e dag rijden we dan nog zo’n 500/600 km.

Formule 1 ken ik idd uit parijs, zal eens kijken!

We gaan naar een huisje vlakbij Siena, heel kleinschalig complex (gerestaureerde authentieke Italiaanse woning) met zwembad erbij, heerlijk!

Ik zou het met een vouwwagen inderdaad niet doen. Over de pas dus.

Wij zijn vorig jaar in de buurt van Siena geweest, hebben toen na de Tunnel een hotel opgezocht (maar dat raad ik je echt af). Wij kwamen daar ook laat aan (rond 9 uur). Maar dat kwam ook omdat wij pas rond 11 uur weg reden vanuit Nederland.

Wij zijn in mei geweest en toen was het al aardig druk op de weg.

Een hotel voor die tijd op zoeken zal ik zeker aanraden.

Formule 1 hotel vond ik persoonlijk vreselijk (hadden wij op de terug weg gedaan, ik voelde me totaal niet veilig en heb geen oog dicht gedaan).

Kwakje, was het erg druk in de tunnel omdat je er relatief laat op de dag door moest? We willen redelijk vroeg 's ochtends al vertrekken van huis en rijden halverwege de middag Zwitserland in denk ik, afhankelijk natuurlijk van de tussenstops en hoe druk het is. De meiden zijn eraan gewend om lang in de auto te zitten (opa en oma op drie uur rijden), dus dat is niet zo’n probleem.

Het lijkt mij fijner om de eerste dag wat langer door te rijden en het de volgende ochtend een beetje rustig aan te kunnen doen (allemaal géén ochtendmens hier, vooral ik niet); dan komen we ook redelijk op tijd op onze plaats van bestemming aan.

Maar dit is voor het eerst dat we zo ver weg gaan met de auto; vorig jaar zijn we naar Denemarken geweest met een tussenstop op de heen- en terugweg bij mijn ouders in Groningen, dus dat was een stuk minder ver.

Dus tips zijn welkom!

Wij hadden de dag ervoor een bruiloft tot diep in de nacht en sliepen toen in het hotel naast het Kasteel (waar de bruiloft was). Vandaar dat we niet echt op tijd konden vertrekken.

Ik zal eens kijken welk hotel wij hadden die nacht (in Zwitserland).

Gothard is altijd een gokje of je er doorkan soms heb je gewoon pech. Daarom gaan wij nu via Oostenrijk ipv Zwitserland.

De pas maakt overigens niet veel uit als er echt veel file is, want de toegang tot de pas is maar een paar kilometer eerder dan de tunnel. En is idd niet an te raden met een vouwwagen en is ook heel vermoeiend rijden. Heeeeeeeel veel haarspeldbochten enzo.

Mijn man zegt overigens net dat formule 1 niet buiten Frankrijk zit, maar dat je via de site van anwb of adac.de heel goed hotels kan vinden. Dus misschien kun je daar wat vinden.

Rijden jullie in het weekend naar Italië? Als je op een doordeweekse dag komt is het niet zo dtuk en dan werkt ook het stoplicht niet voor de tunnel. Dit is in het weekend wel zo, vandaae dat er dan ook zoveel files staan.

Nog één tip, rijd met beleid als je in de file staat voor de gotthard.

Vriend van ons heeft toen de koppelingsplaten van onze auto aan gort gereden.

We hebben inmiddels besloten de eerste dag tot voorbij de tunnel te rijden en erna dus ergens een hotel te zoeken voor de overnachting. We vertrekken op vrijdag. Alle zaterdagen in juli zijn druk daar, dus gaan we toch maar op vrijdag de Gotthardtunnel door.

Oei, veel succes!

Wij hebben er twee jaar geleden op de terugweg in de file gestaan…5 km en daar deden we precies 5 uur over :eh: …:frowning:

Wij kwamen toen terug op 15 mei…geen drukke vakantie-periode dus en de pas was toen helaas niet open wegens sneeuw (wij waren alleen met auto)

Je kan ook via de simplonpas Italie in rijden, stuk rustiger. Weet alleen niet hoe die zit met aanhanger. Daar in de buurt gaat ook ergens een trein door een tunnel heen waar je met je auto opkan…

Overigens zijn we zowel op de heenweg als op de terugweg (we moesten naar Gubbio) blijven overnachten aan deze kant van de Gothard-tunnel. Op de heenweg vlakbij Luzern in een prachtig hotel aan het 4-wouden-steden-meer, en op de terugweg in Sursee. Dat laatste lag verder van de gothard af en daar baalden we zo van wegens die file!

Ons zoontje was nl ziek op de terugweg, flinke golven overgeven toen we net goed en wel op de autostrada reden. Thank god voor Italiaanse autostradas met nog extra vluchthavens op de vluchtstrook…Sta maar eens je kind zijn kleren uit te trekken op de vluchtstrook :thumbdown: . We waren nl net voorbij een tankstation en het volgende was echt nog heeeeeel lang rijden. En zoontje had heeeeeeel veel gekotst.

Maar goed, back to de tunnel. Het duurde maar en het duurde maar, en hij was echt niet blij achterin…en wij niet voorin. Toen we eenmaal door de tunnel heen waren was het echt nog een enorm stuk (voor ons gevoel) tot het hotel. Ik geloof ook dat we daar pas om 22:00 u aankwamen. Na de tunnel nog even in de file gestaan voor een ongeluk wat net was gebeurt. Luc herkende er 1 van onze mede-tunnelfile-genoten in, Nederlanders :? .

Zolang de nieuwe Gothard-tunnel nog niet open is zie je ons daar echt niet meer komen…wat een hel was het wachten in de file daar… :eh:

Nee Gotthard is niet leuk nee, wij gaan nu ook via Oostenrijk.

Laatste keer was er een botsing geweest, hele tunnel 2 uur gesloten. En dat was door de week.

@ariel wrote:

Je kunt er ook voor kiezen om over de gotthard heen te gaan. Geen gedoe met file’s, en de tunnel is echt niet prettig.

Mooie route om te rijden :thumbup:

Dat wilde ik ook zeggen: neem de Gotthard pas! Hartstikke mooie route, niet druk en je hoeft niet door die ellendige tunnel :thumbup:

We hebben het beide ervaren! Heenweg hotel voor de tunnel, waren er rond 18.15 en er stond nog volop file. Wij reden die ochtend rond 7 uur zo de tunnel door, geen minuut hoeven wachten. Terugweg een ander verhaal. Alles ging voorspoedig, we hadden zojuist besloten ineens door naar huis te rijden, zouden rodn 1 uur die nacht dan thuis komen. 4 km file voor gotthard, dachten wij, bleek het kleine tunneltje op km voor de gotthard. Staan hoop mensen met pech, die balen… wat denk je… staan voor de tunnel en mogen door het stoplicht, kapt de auto ermee… aan de praat om in het tunneltje weer stil te staan. Ik wil gaan uitstappen, maar we kregen m nog net aan de praat, om 900 meter voor de gotthard de vluchtstrook op te zoeken. Was wel even spannend zeg, stilstaan in een tunnel! Na 1,5 uur wachten in een weiland (koud!!) zijn we weggesleept. Garage heeft ons naar een hotel gebracht, had al een kamer geregeld. Volgende dag konden we pas om half 6 weer vertrekken en toen dachten wij, maar 800 meter file… was de tunnel dicht! Zijn dus toch over de pass gegaan, ze zeiden daar dat het kon. Hub heeft mega hoogtevrees, maar de rit zwetend goed doorstaan en zegt het zelf zo weer te doen. Dan wel met tussenstop, want het is prachtig daar op die pas! In beide gevallen reden we trouwens op zondag en dat is de ideale reisdag vinden wij.

Wij ook :mrgreen: ! Wel balen van je auto zeg.

We hebben op de heen- en terugweg in Lugano overnacht, dus ten zuiden van de tunnel.

Op de heenweg (vrijdag) hadden we behoorlijk wat vertraging door files en wegwerkzaamheden in Duitsland. We waren rond 21:00 bij de Gotthardtunnel en hebben daar een half uurtje moeten wachten, dat viel dus mee. Wat me opviel was dat het zo warm was in de tunnel! Buiten was het een graad of 20 en het regende flink, maar in de tunnel was het 34 graden.

Ik was wel blij dat we de eerste dag het grootste stuk hadden gereden; de tweede dag door Italië duurde uiteindelijk ook best lang door files bij tolpoorten en wegwerkzaamheden.

Op de terugweg zijn we een extra dagje in Lugano gebleven, het is daar prachtig. Op maandagochtend vroeg vertrokken met prachtig weer en daarom besloten over de pas te rijden. Zo vaak komen we niet in de Alpen tenslotte. Dat is inderdaad een hele mooie route. Boven was het een graad of 9, en we zaten met korte broeken en slippers aan in de auto, brrr… Maar wel een lekker zonnetje en met een sweater erbij aan ging het prima.