http://www.telegraaf.nl/binnenland/5527154/Keith_overleeft_horror-oppas.html?p=2,2
UTRECHT - Oppasmoeder Jane G. (46) staat binnenkort terecht voor poging tot doodslag en zware mishandeling van minstens vier kleine kinderen.
De affaire kwam aan het rollen toen de politie Utrecht een echtpaar oppakte dat verdacht werd van mishandeling van hun eigen baby. Nader onderzoek leerde dat vermoedelijk oppas Jane van Gastouderbureau Leidsche Rijn uit Alphen aan den Rijn verantwoordelijk was voor het letsel. Naderhand bleken nog vier ouderparen Jane te hebben ingehuurd. Ook hun kinderen waren mishandeld.
De ouders van een van de mishandelde kinderen hopen dat verdachte Jane een forse straf krijgt.
“Wij willen dat ze net zoveel lijdt als wij de afgelopen anderhalf jaar hebben gedaan.” De 31-jarige vader vindt het “schandalig” dat er geen enkele controle is op gastouderbureaus. “Je weet dus eigenlijk niet bij wat voor persoon je kind terechtkomt.”
Eigenaar Nury Rook van het betrokken gastouderbureau bestrijdt dat. “Wij hebben wel degelijk jaarlijks een controle bij de gastouders. Wel is het zo dat wij niet controleren of een gastmoeder gediplomeerd is. Ze moeten wel affiniteit hebben met kinderen.” Vanaf 1 januari 2010 moeten gastouders volgens de wet gediplomeerd zijn. “Het blijkt maar weer hoe belangrijk een nieuwe wetgeving is”, zegt Gjalt Jellesma van de Belangenvereniging van Ouders in de Kinderopvang en peuterspeelzalen (BOinK).
het is toch eigenlijk van den gekke dat IEDEREEN zich maar als oppas kan verhuren…
@marloes vip wrote:
Toen ik als gastouder aan het werk ging moest ik een verklaring van goed gedrag overleggen.
Dat wil niets zeggen hé… niet naar jou toe hé maar je kan je voor doen zoals je wil en dan toch… erg zielig is dat, arme kindjes!
tsja ben ook oppasouder geweest LANG geleden, en ja moest ook een verklaring van goed gedrag etc etc…
maar ( en let wel dat zou ik dus nooit doen) als ik had gewild had ik toch wel vrij spel gehad :shock: als je snapt wat ik bedoel…
iemand die dit doet …ik vind het zwaar verteerbaar, zulke kindjes zijn overgeleverd, kunnen niks zeggen, zich niet verdedigen
en als ik dan verder lees,dat die ouders dus als verdachten waren aangemerkt in eerste instantie en zelfs een periode niet zelfstandig voor hun kindje mochten zorgen
wat een leed…DUBBEL leed veroorzaakt zo n oppas dan
heel erg zoiets!
afschuwelijk zeg, dat is toch je ergste nachtmerrie als je besluit je kind naar een oppas te brengen…
Diploma zegt mij ook niet zo veel, als ik soms zie hoe peuterjuffen/kdvleidsters met kinderen omgaan… Dan vraag ik me ook af wat ze in vredesnaam leren op die opleiding. En dan nog, hoeveel gevallen zijn er wel niet bekend van leerkrachten (gediplomeerd en al) die kinderen mishandelen…
Het blijft gewoon een risico, je laat iemand alleen met je kind (en of dat nu een onbekende is of niet maakt niet eens zoveel uit, seksueel misbruik zijn de daders juist vaak bekenden).
@marloes vip wrote:
Nou ja zeg. Ik zou volgens mij de neiging hebben die oppas zelf ook even flink door elkaar te schudden.
Neiging..
Ik zou nu nog mn gummi knuppel gaan halen in de garage en mevrouw op gaan zoeken.. serieus.. is dat ok? nee misschien niet.. maar ik zou geen seconde twijfelen.. ze zou voortaan zonder knieen en tanden door het leven gaan.. :silenced:
Gast ouders hier moeten eerst gecheckt worden door de politie, dan moeten ze een cursus volgen, dan wordt hun huis gekeurd, en dan moeten ze zich registreren als gast ouder. EN dan worden ze regelmatig gecontroleerd door Offsted of de Welsh versie ervan.
En toch wil dat niet zeggen dat ze dan lieve zorgzame gast ouders zijn. :?
@kristalkindje wrote:
“Je weet dus eigenlijk niet bij wat voor persoon je kind terechtkomt.”
Nee maar dat weet je nooit. Iedereen kan zich anders voor doen als dat ze daadwerkelijk zijn. Zelfs kenissen/vrienden.
hier om de hoek woont een vrouw die is ook gastouder, heeft altijd hier in de straat gewoond,maar na haar zelfmoordpoging en opgesloten kinderen zijn ze verhuisd.
Haar man gebruikt coke en verbergt dat ook niet.
Zij werkt nu als gastouder…onbegrijpelijk…
Ik snap ook niet dat niemand daar controles op uitvoert :x
@Mam van 2 wrote:
hier om de hoek woont een vrouw die is ook gastouder, heeft altijd hier in de straat gewoond,maar na haar zelfmoordpoging en opgesloten kinderen zijn ze verhuisd.
Haar man gebruikt coke en verbergt dat ook niet.
Zij werkt nu als gastouder…onbegrijpelijk…
Ik snap ook niet dat niemand daar controles op uitvoert :x
:shock: is hier al eens door iemand een melding over gedaan bij het gastouderburo. Ik vind het echt heel erg dat ze in huis zitten bij een man die drugs gebruikt, helaas zijn die mensen meestal niet te voorspellen en dat vind ik best gevaarlijk voor die kindjes.
Misschien kan je zelf eens contact opnemen met het gastouderburo of anders met de GGD, al is het alleen voor advies.
Nou ja zeg. Ik zou volgens mij de neiging hebben die oppas zelf ook even flink door elkaar te schudden. Absurd hoor.
Toen ik als gastouder aan het werk ging moest ik een verklaring van goed gedrag overleggen.
Zit nu nog in dubio overigens om weer aan de slag te gaan als gastouder. Lijkt me voor Stijn wel goed een leeftijdgenootje er bij om mee te spelen omdat hij niet naar een psz of kdv gaat. En ik heb diploma spw!
Ik hoop dat die dame, als ze schuldig is, een flinke straf krijgt. :evil: