Hoop is uitgestelde teleurstelling!
Dit is een uitdrukking die ik nog nooit had gehoord, maar de laatste tijd ineens een paar keer voorbij heb horen komen.
Zelf zie het niet zo, ik denk dat hoop op teleurstelling kan uitdraaienn, maar vaak ook op blijdschap/opluchting etc, maar veel belangrijker is, denk ik, dat hoop toch vaak houvast geeft in moeilijke periodes.
Ik ben benieuwd wat jullie van deze uitdrukking vinden.
voor mijzelf een te negatieve instelling in het leven.
Als je niet meer durft te hopen omdat je bang bent om teleurgesteld te worden, dan doe/durf je toch niks meer.
Wat je zegt… als je ergens op hoopt kan je tegen een teleurstelling aanlopen… maar als je nergens meer op hoopt dan zal je volgens mij ook nooit meer echt blij zijn.
En dan nog trouwens… een beetje teleurstelling in het leven is niks mis mee denk ik. Leert je ook relativeren en soms ook echt gewoon reeeler te worden in je hoop/verwachtingen etc.
Nee ik kan me echt meer vinden in hoop doet leven.
Das een instelling van het glas is halfleeg…ik leef liever met de gedachte dat het glas halfvol is en helemaal gevuld kan worden.
Een collega zei dat laatst tegen me toen ik zei: ik hoop dat er met deze nieuwe werkwijze een stuk minder gedoe is.
Ik schrok er van dat hij dat zei.
Het is wel zo maar ik vind het toch niet leuk om zo te denken.
Wat is hoop? Hoop is voor mij op dit moment iets waar ik bitter weinig vertrouwen in heb.
@Marieke_5000 wrote:
Wat is hoop? Hoop is voor mij op dit moment iets waar ik bitter weinig vertrouwen in heb.
:hug: :-* Ik hoop voor jullie (en met mij vast nog veel meer mensen!) dat er een zeker aantal zeer belangrijke personen hun verstand vinden en wat voor jullie gaan doen. Volgend jaar een jaar waarin je weer hoop mag terugvinden.
@meisje1974 wrote:
Dit is een uitdrukking die ik nog nooit had gehoord, maar de laatste tijd ineens een paar keer voorbij heb horen komen.
Zelf zie het niet zo, ik denk dat hoop op teleurstelling kan uitdraaienn, maar vaak ook op blijdschap/opluchting etc, maar veel belangrijker is, denk ik, dat hoop toch vaak houvast geeft in moeilijke periodes.
Als je maar vaak genoeg hebt ervaren dat hoop uitdraait op teleurstelling dan vind ik dat geen rare gedachte…
Ik heb nooit verwachtingen, of nooit, dat klopt natuurlijk niet, maar ik hoop en verwacht weinig. Dat is minder negatief dan zeggen dat hoop uitgestelde teleurstelling is

Ik vind het een nare manier van denken.
Hopen is geloven dat er beterschap kan komen. Ook al is het voor kort.
Een voorbeeld;
Dinsdag is mijn grote vriend P geopereerd. We wisten dat het heel slecht kon aflopen. Maar ik heb de hele dag gehoopt, met buikpijn , kaarsje branden… met heel lang wachten tot dat telefoontje zal komen met óf goed nieuws óf slecht nieuws…
Maar als ik al de hoop op geef met het idee dat er teleurstelling komt of nu of op korte termijn wat moet dat kleine ventje in het ziekenhuis dan ? Ook op geven ?
Hij heeft het gehaald en kan vooralsnog even weer lachen en kletsen en dus leven. We weten dat hij zal komen te overlijden , maar moeten we dat nu al opgeven en niet hopen? Elk moment is er 1 !
Mensen moeten daar dankbaar voor zijn. Zonder hoop en vooruitzicht op de kleintste momenten kun je zo veel missien in het leven. Een beetje egoïstische gedachte mijn in ziens.
Hoop is ook bidden… hoop is verwachtingsvol zijn
hoop is in gedachte bij iemand zijn en hoop is van iemand houden of om een situatie geven en hoop is geloof. Hoop is een heleboel laat dat niet vervliegen omdat het wellicht ooit niet meer hoopvol is. Pak elk moment dat er hoop kan zijn en geniet daar van het is zo enorm waardevol.
Maar dat is mijn mening en gevoel en niet alleen gebaseerd op het voor beeld wat ik gaf maar zo sta ik in het leven.
Ja maar het ligt er ook aan hoe je het woord hoop ziet.
Je weet dat iets fout kan gaan maar je hoopt dat het goed zal gaan…
Dat betekent toch dat je hoop altijd koppelt aan iets positiefs wat de uitslag ook mag zijn?
Ik zeg altijd: ‘hoop doet leven’.
En zo blijf ik ook denken.
Als je al negatief in het leven staat zonder hoop, maakt de uitdrukking van TS, het leven alleen maar nog negatiever.
Ik vind dus dat de uitdrukking NIET klopt, want de uitkomst van een bepaalde iets heeft vooral te maken met allerlei verschillende aspecten en heeft niets met hopen an sich te maken.
Ik vind het ook een negatieve stelling en ik zie het dan ook niet zo.
Ik zie hoop als iets goeds. Wij hebben alle jaren hoop gehouden dat ik ooit zwanger mocht raken én blijven en dit is uitgekomen tot nu toe.
Als ik de hoop op had gegeven was ik niet zo positief gebleven. En dit zou hub ook zeggen.
Jullie halen me allemaal stuk voor stuk de woorden uit de mond.
Ik schrok ook een beetje toen iemand me die uitdrukking de eerste keer vertelde. Moeten we dan maar nergens meer op hopen? Nee, te negatief voor mij. Maar natuurlijk zijn er dingen waar je niet op hoopt of niet op durft te hopen.
Voor Marieke: :hug:
hier afgelopen maand zowel een negatieve uitkomst als een positieve mogen ervaren op hoop…
In eerste instantie waren er voor mijn vader ongeveer 3 scenario’s mogelijk en dan hoop je natuurlijk op het meest gunstige. Helaas werd het het minst gunstige scenario. Dat voelt idd als een klap, helemaal met de boodschap er achteraan dat hij het weekend misschien niet door zou komen… die kans groter was zelfs als er wel doorheen komen…
En ja dan hoop je ook dat er nog wat aanslaat en je vader er nog wel is na het weekend.
Mijn vader was er nog na het weekend en hij is er zelfs nu 2 week later nog! We durven zelfs na laatste doktersbezoek te hopen op een ‘echte kerst’ met elkaar.
Die hoop geef ik ook pas op op het moment dat het echt niet zo is.
@meisje1974 wrote:
Het viel mij ook op, ja. Gek, dat zo’n uitdrukking ineens ‘hot’ wordt.
Ik begrijp wel waar hij vandaan komt en misschien is het vaak ook zo maar ondanks dat doet hoop ook leven, tenminste bij mij wel.
Hoop doet voor mij leven.
Soms hoop je ergens op maar dan valt het toch tegen, maar dan heb ik altijd nog de hoop dat het weer goedkomt. En vaak gebeurt dat ook zonder hoop geen leven voor mij in ieder geval.
@Christine wrote:
Een collega zei dat laatst tegen me toen ik zei: ik hoop dat er met deze nieuwe werkwijze een stuk minder gedoe is.
Ik schrok er van dat hij dat zei.
Het is wel zo maar ik vind het toch niet leuk om zo te denken.
Het is helemaal niet zo… dingen kunnen ook ten goede veranderen hoor.
Dat klinkt inderdaad als of je, wanneer je iets hoopt, er al van uit gaat dat het toch niet zal gaan gebeuren.
Tuurlijk wordt je ooit teleurgesteld als je ergens op gehoopt had, maar vaak ook niet.
:hug: voor iedereen bij wie de hoop wel op een teleurstelling uit liep!!
Hoop doet leven ,
Ik hoop, en soms eindigt het idd. op een teleurstelling, maar soms geeft hoop moed, en even een houd vast om door te gaan.
Weet je die collega van jou zegt dat soort dingen om zichzelf alvast in te dekken voor het geval het toch misloopt.
Ik heb een tijd lang (10/15 jaar geleden ook zo geleefd)…je gaat alvast van het negatieve uit want dan kan het altijd positief uitvallen en als het toch negatief uitvalt kan je altijd zeggen “zie je dat zei ik toch”…hele slechte instelling, maar dat komt soms voort uit een reeks negatieve ervaringen achter elkaar waardoor je dus niet meer “hoop” wil hebben omdat je jezelf de teleurstelling wil besparen.
die uitspraak heeft een erg hoog Hans Dorrestijn en Iejoor gehalte. Nu mag ik beide heel erg graag, maar ik ben toch heel blij dat ik wat positiever in het leven sta.
@fiep klophout wrote:
die uitspraak heeft een erg hoog Hans Dorrestijn en Iejoor gehalte. Nu mag ik beide heel erg graag, maar ik ben toch heel blij dat ik wat positiever in het leven sta.
briljant… heb veel mensen en dingen met elkaar vergeleken, maar Dorrestijn en Iejoor nog niet. Maar je hebt eigenlijk wel gelijk :lol: .