hoogsensitief en dan naar school

Tis gewoon een lekker ding Ziet!!!

Ik lees hier mee… best herkenbaar allemaal…

oja, lekker ding was ik nog vergeten idd :mrgreen: :dance:

heb deze site gevonden trouwens,

daar staan erg goede tips in ook voor leerkrachten

http://www.opdc-zodrenthe.nl/hsp-hoogsensitief.htm

Leuk om te lezen dat je kunt benoemen dat je zoon nog meer goede eigenschappen heeft. Soms ligt de nadruk heel erg op het hsp zijn, terwijl je kind veel meer goede karaktereigenschappen bezit dan alleen hsp.

Hoe is bij jou onderzocht dat je hsp-er bent.

spannende dag voor jou vandaag trouwens

Hoi Ziet!

Wat een vervelende situatie meid! Kan me voorstellen dat je er zelf ook onzeker van wordt.

De oudste van ons zit ondertussen in groep 3 en is hs. Wij hebben begin dit schooljaar veel problemen met haar gehad maar gelukkig heeft de juf heel goed geholpen. Ze proberen nu ook de klas zo rustig mogelijk te houden zodat ze haar ding beter kan doen. Als de klas 1 dag heel druk is geweest is zij een paar dagen van slag. Het moeilijke voor ons als ouders vind ik dat wij er zo weinig aan kunnen doen. Ik denk dat het belangrijkste is dat hij zijn ei bij jou kwijt kan. Verder zal hij er samen met de juf een oplossing voor moeten vinden en jij kunt daar alleen bij helpen door tips te geven. En dat is echt moeilijk…want dat betekent dat je hem zijn eigen weg moet laten vinden.

Wat betreft het handen geven aan het begin van de dag: ik vind het eigenlijk een beetje raar. Er wordt altijd juist zo hard geroepen door opvoedkundigen dat je kinderen daarin wel voor moet gaan maar niet moet dwingen…Je kunt kinderen daar juist onzekerder door maken. Kun je niet met de juf afspreken dat zij hem 's ochtends benaderd. Bijvoorbeeld door als hij al op zijn plek zit naar hem toe te komen en hem te begroeten met een goedemorgen en een aai over zijn bol? Op die manier is het contact minder rechtstreeks en voelt hij zich waarschijnlijk vanaf het eerste moment al op zijn plek.

Ik wil je nog 1 ding meegeven. Die onzekerheid die hij heeft is heel vervelend. Ik ken het als geen ander om je kind zo te moeten zien. Stimuleer alles wat hij goed doet en laat hem dat veel doen. Blijf daar complimenten op geven. Als hij wat nieuws moet doen op school: laat het hem thuis oefenen om er een idee bij te krijgen en de spanning er af te halen.

Hoop dat je er wat aan hebt! Blijf zelf rustig, dat is voor hem belangrijk. Probeer je frustratie voor hem verborgen te houden, hoe moeilijk ook!

Sterkte hoor meid!

WOW! Ziet, veel van die goede eigenschappen herken ik echt zo van Th! Hij weet bijv. ook zo veel nog van vroeger, soms gewoon eng veel. Ook de gevoelens van anderen voelt hij.

Laatst was hij helemaal in tranen en over de rooie toen een buurmeisje een worm door midden trok, de arme worm! Hij kan zich ook erg verplaatsen in kinderen/mensen die gepest worden of pijn hebben. Hij speelt het liefste de hele dag buiten maar soms vindt hij die wind zo vreselijk! En hij is creatief, snapt al tijden humor heel goed, maakt zelf ook grapjes, de mooiste kleur is groen en alle kleuren van de regenboog. Hij is erg gevoelig voor mooie kleine dingen (laatst zag hij een ster - hij helemaal stralend blij omdat hij een lichtje van het lampje van de sterrekindjes zag = uit zijn favoriete boek!).

Verder is Th ook faalangstig, durft eigelijk niets als de aandacht op hem alleen gericht is (en daarbij heeft hij moeite met zijn uitspraak dus dat zorgt er meer voor dat hij niet durft te praten) en soms is er gewoon te veel informatie/te veel tegelijk en dan ontploft hij min of meer, of hij trekt zich dan heel erg terug.

Hij begint over 2 weken met speltherapie! Daar heeft hij zelf ook zin in omdat hij daar al een intake gehad heeft en weet wat hem te wachten staat daar (speelgoed :stuck_out_tongue: ).

Bij Th op school is het trouwens heel normaal om juffie eerst een hand te geven. Even contact maken, weten dat je gezien bent en welkom bent. Dat was in het begin voor Th wel even wennen, maar nu hij de juffen kent (hij heeft er 2 dit jaar) is het juist fijn.

Succes samen met je mooie bijzonder jongen!

Misschien kan hij meedraaien met een training Sociale Vaardigheden? Doen ze bij onze kinderen op school ook, ons middelste draait ook mee. (ook erg verlegen, niet in de belangstelling willen staan op school) Gewoon een gezellig (klein) clubje, gaan ze lekker ranja drinken en koekje eten en ondertussen spelenderwijs dingetjes leren op het sociale vlak.