hoogbegaafd

Vanavond een gesprek gehad over T.ara op school.



Het gaat qua leren heel erg goed met T.ara ze scoort ruim boven gemiddeld.

het woord hoogbegaafd is niet gevallen. Maar de juffen noemden haar zeer intelligent.

Ze werkt samen met nog twee jongens regelmatig apart aan extra taakjes. samen met de juf.



verder is haar gedrag in de klas besproken, ze doet erg kattig en bozig naar andere kinderen. juf is bang dat dat op den duur niet goed uitpakt en dat andere kinderen haar niet meer leuk gaan vinden.

Dit gedrag herkennen we thuis ook (thuis is ze regelmatig onhandelbaar vanaf April krijgen we pedagogische gezinsbegeleiding voor haar)



mijn vraag: zijn er hier ouders van hoogbegaafde kinderen (als ik dat zo ma noemen) en waarin herken je dit.

Ik vind het nogal wat dat een juf een zeer intelligent kind het label “hoogbegaafd” opplakt.

Ik weet van zeer dichtbij dat bij hoogbegaafd toch echt wel meer komt kijken dan zeer intelligent zijn alleen.

Als je zekerheid wilt zou ik een test voor je dochter aanvragen.



Ik heb zelf ook een zeer intelligent meisje, maar het label hoogbegaafd past niet bij haar, wij hebben geen test laten doen juist omdat we weten dat hoogbegaafd zo veel meer is dan slim. Ook zij werkt in zogenaamde plusgroepen om te zorgen dat ze uitgedaagd blijft. (om een voorbeeld te noemen spellen/stellen lezen op niveau M8 in groep 3 en rekenen op niveau M5 in groep 2). Pas alsjeblieft op dat je kindje niet buiten de groep gaat vallen door labeltjes! :-*

Het label hoogbegaafd is niet benoemd, zei ik ook in de openingstitel, was meer mijn eigen interpretatie.

Ons meisje vertoont ook erg moeilijk gedrag.

Ook tov andere kinderen maar ook Thuis.



Misschien benoem ik zelf te snel het woord hoogbegaffdheid. Maar wil namelijk iets meer hier over hoten / weten

Ik loop nu met de jongste ook zo…

Zijn cito toetsen, en leergedrag, zijn ver boven het gemiddelde…

alleen logopodie/ zijn spraak gedrag is minder.



maar zijn gedrag in de klas, is ook de baas spelen, eigen regels…

zijn wil is wet…



De school werkt goed mee, ze geven hem meer zelfstandigheid,

Hij mag alleen naar de keuken, om bijv boter te halen,

of de speelplaats openen, hulpje van de juf,

andere avi boekjes, en werkjes :thumbup:



ik heb ook ped. hulp in huis, 1 uur per week.

en zij zeggen nu ook dat ik hem moet los laten,

dus meer zelfstandigheid geven.



Bijv. mee tafel dekken, eigen brood mee maken…

mee groentes snijden… en ga zo maar door…



Vind het enorm moelijk, maar hij is klaar voor…



ook thuis in de avond spelen we extra spelletjes,

maar wel met regels, en ik werk met een beloningssysteem.

geen luxe beloningen, maar extra tv kijken, 1 extra verhaaltje voorlezen,

kiezen wat we eten…



Hij is pas 4 jaar, voor mij nog een klein mannetje, maar voor de buitenwereld groot, en die vrijheid moest ik hem geven…

hier een getest hoogbegaafd kind en een bovengemiddeld intelligent ongetest kind.



Onze HB’er is op vraag van school getest. Zowel zij als wij liepen tegen dingen aan. Maar niet dingen als bazig. Wel ontzettend boos, gefrustreerd tot op het bot en op een bepaald moment een kleuter die bedacht dat hij er misschien beter niet kon zijn, want dat was makkelijker voor iedereen… hij werd niet begrepen door de kinderen in zijn klas, die waren bezig met de spelen en ondertussen leerden ze van alles, hij had zichzelf al leren schrijven met 3 en lezen met 4 en was wel klaar met dat hele spelen en wist echt niet wat hij op school kon doen.

Vereenzaamde in rap tempo en thuis kregen we de frustraties in grote ladingen over ons heen gestort.



Ze waren op school ook zonder score al bezig met uitdaging bieden, maar de standaard dingen als moeilijker werkjes etc werkten niet bij hem. Als je het hem voorschotelt slurpt hij het op en binnen een week of wat is het weer hetzelfde probleem…



Uiteindlijk is hij versneld van groep 2 naar groep 3 vorig jaar (als hij 3 week eerder was geboren had hij sowieso in die groep gezeten, dus hij scheelt niet belachelijk veel met de jongsten voor hem, al is hij wel de jongste van de klas).

Daar vindt hij meer aansluiting bij de kinderen, al is en blijft hij ‘anders’ in sommige dingen. Zijn denken is zo snel en voor anderen soms zo onlogisch (ik kan hem heel goed volgen, maar ik denk zelf net zo, ook als kind… ik ben nooit getest en zie de meerwaarde verder ook niet meer, maar ik herken zoveel van mezelf als kind in hem).



Hij heeft een ‘belachelijk’ hoog leerrendement, waarvan ze nu ook aangeven eigenlijk niet precies te weten wat ze hier mee moeten/kunnen. Het maakt dus eigenlijk niet uit wat je hem voorschotelt, hij slurpt het op en maakt het eigen.



Hoewel de plusklas hier van groep 5 tm 8 is wordt hij op proef als groep 4 toegevoegd vanaf deze week. Om hem uit de reguliere lesstof te trekken en daarbij niet nog meer uit te laten lopen (hij mocht al wel plus/extra taken doen) maar juist eens zijn hersens op iets heel anders te laten kraken en dat in een hele andere setting als klassikaal/ met leeftijdsgenoten.



De oudste is bovengemiddeld intelligent en leert ook gemakkelijk en dat wordt goed afgevangen met extra taken en ook hij gaat per deze week naar de plusklas (oh jee, zal dat goed gaan, die 2 in 1 groep die ochtend in de week? :mrgreen: )

Ook hij kent wel die bozigheid etc en toch… toch vermoed ik bij hem geen HB.



Het is het totaalplaatje dat gewoon zo anders is.



Misschien vergissen we ons daar wel in hoor, maar voor nu zien we geen reden om hem te laten testen, bij de 2e waren die redenen er te over en merken we wel dat school er daardoor bij hem wel extra alert op is (en ja dat heeft ook effect op hoe er gekeken wordt naar onze andere kinderen geef ik toe… met dus 1 ‘officieel’ HB broer en 1 die ver boven gemiddeld scored op alle testen wordt onze 3e wel in de gaten gehouden… bij hem lijkt het voor nu ook op bovengemiddeld intelligent en is het niet het gevoel als bij de 2e dat er meer is dan alleen maar slim zijn… toch ben ik wel blij dat mochten er bij hem toch problemen ontstaan ze hem niet zo lang zullen laten zwemmen als zijn broer).

Ik zou me niet zo richten op de al dan niet aanwezgheid van hoogbegaafdheid, maar op haar algehele functioneren. En als jullie de indruk hebben dat ze ongelukkig/ontevreden is en daarom bepaald gedrag laat zien, dan moet daar iets mee. Kan school hier jullie niet in ondersteunen?

Tja, als ze zeer intelligent is is het zeker belangrijk dat ze op haar niveau uitgedaagd moet worden. Onze dochter werd dus thuis onhandelbaar omdat ze op school zo haar best moest doen om niet op te vallen en zich aan te passen. Een versnelling betekende veel rust bij haar, ze viel eindelijk niet meer op en dat zagen we na drie dagen terug. Inmiddels vanaf de kerstvakantie zit ze in groep 2. Na de voorjaarsvakantie zouden we evalueren, gaan we dus binnenkort doen. We zijn blij en we zien dat ze ook gewoon heerlijk de juul blijft die ze is! We hebben ahar weer terug, het vrolijk, ongineel, creatief en zingend meisje wat ze was en nu weer is! Een genot!!



Op school zijn ze het niet heel erg eens met mijn stap omdat te doen. Ze maakten gebruik van een voorbeeld. Ze mocht als eerste een sticker kiezen omdat ze hulpje was, het favoriete velletje van de hele klas had zij dus als eerst. Ze was aan het zoeken en twijfelen welke ze wilde. Kind nr 2 mocht ook kiezen en wilde van haar velletje. Juul gaf toen duidelijk aan, neeeh, ik ga eerst en dan mag jij. Ze vonden dat sociaal zeer jong gedrag, terwijl ik dat absoluut niet vind maar dit past bij juul hoe ze is. Rechtvaardig, wil de tijd voor haarzelf voor een overwogen keus. DUs… meer karaktertrek dan jong gedrag.



Het is veel interpretatie van anderen. Ze ligt lekker in de groep maar heeft erg moeite met ondeugende kinderen. Maar dat had ze altijd al, straf vind ze erg als andere kinderen dat krijgen, dus weer stukje karakter.



Ik zou toch duidelijk voor mezelf uit willen zoeken wat nou karakter is en wat nou gedrag is wat voor kan komen uit onvoldoende uitdagen.



Ze dagen onze juul op school op dit moment niet uit. Ze leest wel, maar de cito had neit de score zodat ze de uitdagende groep in mogen… (ze zat net een week in 2 heeft direct de groep 2 cito meegedaan, twas een volkomen vreemde groep, plus vreemde leerkracht!.. geen eerlijke overweging) Maar… zolang ze zo in haar vel is! hoor je mij absoluut niet verder klagen!

Talysha zit op het dalton onderwijs, en werken daar vaak met groepjes. Eens per half jaar worden er nieuwe groepjes gevormd op school. De kindjes die makkelijk door de taakjes heen komen vormen een groepje, de kindjes die het wat lastiger vinden krijgen minder moeilijke taakjes en meer hulp etc…

Dus als ze merken dat een kindje verder is in de ontwikkeling passen ze de taakjes/lesstof erop aan, dat vind ik echt ontzettend fijn op die school.



Maar misschien nog even een tijdje aankijken tot het volgende gesprek en dan event kijken wat jullie verder kunnen doen.

@D. wrote:

Ik zou me niet zo richten op de al dan niet aanwezgheid van hoogbegaafdheid, maar op haar algehele functioneren. En als jullie de indruk hebben dat ze ongelukkig/ontevreden is en daarom bepaald gedrag laat zien, dan moet daar iets mee. Kan school hier jullie niet in ondersteunen?




school vind dat die ondersteuning buiten school moet plaatsvinden

waarom dat dan? in je openingspost geef je aan dat haar gedrag in de klas ook aandacht verdient en er risico’s zijn voor haar sociale ontwikkeling met klasgenootjes. hoe gaat de juf daar aan werken?

@elisaatje wrote:

waarom dat dan? in je openingspost geef je aan dat haar gedrag in de klas ook aandacht verdient en er risico’s zijn voor haar sociale ontwikkeling met klasgenootjes. hoe gaat de juf daar aan werken?




Goede vragen. Wat mij betreft heeft school hier ook een rol in, of ze nu hoogbegaafd is of niet.

@D. wrote:

@elisaatje wrote:
waarom dat dan? in je openingspost geef je aan dat haar gedrag in de klas ook aandacht verdient en er risico’s zijn voor haar sociale ontwikkeling met klasgenootjes. hoe gaat de juf daar aan werken?




Goede vragen. Wat mij betreft heeft school hier ook een rol in, of ze nu hoogbegaafd is of niet.




ik heb gevraagd of school ondersteuning bied.

zij bieden dus idd alleen ondersteuning als het binnen school plaatsvind, dit gaat dan via de ib-er

ze vinden het nog niet erg genoeg in de klas, maar houden het in de gaten.

en ze onderhouden ook contact met ons.

Wij hebben hier ook een kleuter die het ineens echt heel erg moeilijk heeft op school (thuis totaal niet). Waardoor dat precies is, is speculeren, we hebben vanmiddag een gesprek met de juf. Maar ik verwacht echt van school dat we dit probleem sámen tackelen, dat we samen kijken naar wat hij nodig heeft, wat hij mist, en hoe we dat gaan ondervangen. Ik persoonlijk hoef niet te horen dat zij het ‘niet erg genoeg’ vinden, er is een kind ongelukkig, daar actie op ondernemen is een taak van alle betrokken partijen, m.i.

Hier ook een bovengemiddeld intelligente kleuter. Onze school (Jenaplan) pakt dit juist erg goed op. Dochter krijgt extra werkjes die ze met plezier maakt, en 1 ochtend per week zit ze met een groepje andere bovengemiddeld intelligente kleuters waarmee ze dan wat zwaardere lesstof krijgt. Wij zijn hier erg tevreden over, lijkt me ook een taak van de school om deze kinderen uitdaging te blijven bieden.