Hoogbegaafd. Wat betekent dat voor de thuissituatie?

Kira, hoe is het nu met jouw zoon? Gaat ie weer met plezier naar school? Hoe zit het bij hem eigenlijk met vriendjes?

Chantal, bij mijn zoon noemen ze het ook hoogbegaafd/zeer begaafd. Hij heeft een zogenaamde dubbeltest gehad, waarbij ze niet alleen naar de IQ kijken maar ook naar zijn gedrag (vragenlijst voor ouders en leerkracht en observatie). Hoogbegaafden hebben naast een hoge IQ (hoogintelligent) ook nog dat ze erg gemotiveerd en creatief zijn (ik zeg het niet even heel beknopt).

Dat hij niet hoort wat je zegt, is volgens mij wel een kenmerkt van hoogbegaafdheid, zeer geconcentreerd met zijn eigen werk bezig.

Probeert de school hem evengoed uit te dagen of wachten ze tot hij gaat klieren en/of onderpresteren? Hoe zijn zijn sociale contacten?

Met mijn zoon gaat het goed. Hij is blij en nog steeds leergierig.

Op school hebben ze een aantal maanden (op advies van een speciaal team, SAT-team ofziets) elke week hem een samenspeelopdracht gegeven, krijgt daar ook uitdagingen (spreekbeurten en nieuw materiaal speciaal voor hem aangeschaft), heeft de nodige verjaardagspartijtjes, speelt nog niet na school met kinderen maar ik las zojuist in zijn rapport dat ie sinds kort ook in de pauzes wel met anderen meespeelt. Ik vreesde toen hij naar groep 4 ging dat deze juf niet zoveel voor hem zou doen, maar hij heeft weer een juf die zich goed voor hem inzet (hoe kan ik deze juffen toch bedanken behalve met woorden?). Hopelijk volgend schooljaar weer zo’n goede leerkracht.

He Dodde: met mijn zoon gaat het goed. Hij heeft wat aanpassingsproblemen gehad. Van groep 4 (3,4,5) naar groep 6 (6,7,8) is echt een verschil (en waar ze over praten…)

Maar de leraar steunt hem goed en het is ook beter geweest. Hij gaat op hetzelfde tempo door, maar ondertussen heeft de school er ook veel aan gedaan. Er zijn mappen gekomen voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben.

Mijn tweede zoontje zit nu in groep 4 en gaat ook zo hard, maar hij is veel speelser dan zijn oudere broer (en jonger in dezelfde klas) Hij heeft nu net als zijn oudere broer een map met uitdagender werk en dat gaat prima.

Pff, heel verhaal.

Oh ja, over vriendjes: in zijn eigen klas heeft hij niet veel vriendjes, maar heb er ook over gesproken en de kinderen in die klas liggen hem ook niet zo. Maar met zijn “oude” vriendjes is het contact nog wel gebleven dus hopelijk zitten ze volgend jaar weer bij elkaar.

Fijn dat de juf is meegevallen. Als ik iets heb gemerkt de laatste schooljaren is dat een leraar een schooljaar kan maken of breken bij je kind. Hopelijk blijft het zo goed gaan en blijven ze hem ook uitdagen.

Met de zoekfunctie kwam ik bij dit topic terecht. Ik heb vanmorgen een topic geoepend bij basisschool groep 1-2, willen jullie daar even kijken?

http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=75298