Hoofdluis

Bij Myrthe op het KDV heerst hoofdluis. Nou heeft Myrthe (nog?) niets, maar wie kan me even goed voorbereiden met tips en trucs?

in ieder geval haar haar niet te vaak wassen. Ook raad ik een luizenzak aan als het KDV daarmee accoord gaat. Wel een goede maet een haak eraan. Niet de goedkope, want die heeft een touwtje dat je aantrekt, maar daar klimmen de luizen gewoon naar boven.

Ook zou je gewoon een vluiniszak kunnen proberen met van cdie trektouwtjes.



groetjes Suzanne

Veel gel in het haar, niet teveel wassen en spullen in afsluitbare zakken.

lavendelolie achter de oren en in de nek :thumbup:

Tea tree olie houden de luizen niet van. Dus vanaf nu af en toe een beetje olie (of een shampoo op basis van tea tree) op het hoofd gebruiken en dan heb je kans dat ze jou kind overslaan.

Bedankt! We wassen Myrthe’s haar so wie so niet heel vaak. En ik heb nog ergens tea tree oil staan geloof ik (mag dat al bij kleine kinderen?). Lavendel is misschien ook wel lekker (lekker slapen!). Gel in haar lange krullen is niet zo’n charmante optie vrees ik. :mrgreen:

Vinden jullie het trouwens niet vreemd dat het KDV niet aan luizenmanteltjes doet omdat kinderen toch veel samen in contact zijn? Ergens zit er natuurlijk waarheid in, maar het lijkt me handig om de kans zo klein mogelijk te maken. :think:

o ja, de haren als het kan in een staartje doen …daarmee verklein je de kans ook al dat luizen vanop een ander hoofdje naar haar hoofd komen (geen losse haren die als loopbrug fungeren :wink: )

@S@nne wrote:

Bedankt! We wassen Myrthe’s haar so wie so niet heel vaak. En ik heb nog ergens tea tree oil staan geloof ik (mag dat al bij kleine kinderen?). Lavendel is misschien ook wel lekker (lekker slapen!). Gel in haar lange krullen is niet zo’n charmante optie vrees ik. :mrgreen:

Vinden jullie het trouwens niet vreemd dat het KDV niet aan luizenmanteltjes doet omdat kinderen toch veel samen in contact zijn? Ergens zit er natuurlijk waarheid in, maar het lijkt me handig om de kans zo klein mogelijk te maken. :think:




Vind ik niet gek hoor. Jas apart en wel knuffelen, spelen met hetzelfde speelgoed etc. etc. heeft weinig effect. Wel vind ik maandelijkse luizencontrole goed, waarbij “besmette” kinderen gelijk behandeld moeten worden. Daarna wekelijkse nacontrole in de groep waar hoofdluis is, is effectiever gebleken. Als alles weer goed is maandelijkse controle.

inderdaad moet je het haar van je kind vies houden zeg maar… En je hebt van die spciale shampoos waar ze van doodgaan en ook niet meer terugkomen.



Af en toe doe ik mijn kinderen hiermee en tot nu toe (ff afkloppen haha) werkt het.

Kus celes

oh op het dagverblijf van mijn zoontje heerst het ook weer. ik probeer er goed op te letten. k las toevallig van de week in een tijdschrift dat er een mileuvriendelijke wijze is en vooral ook gezonde wijze is om luizen te verwijderen uit haren.

volgens mij was het zo…

haren wassen, cremespoeling erin dit niet uitspoelen en dan met de luizenkam gaan kammen. beginnen bij het ene oor en dan naar het andere oor toe. je moet naar voren kammen tegen de haren in. Daarna als je klaar bent, kan je de cremespoeling uit de haren spoelen.

als mijn zoontje naar het dagverblijf is geweest en als ik thuis komen dan meteen onder de douche en haren kamen. dit om preventief tegen proberen te gaan. dit doe ik alleen zo uitgebreid als het weer heerst.

ik hoop dat de plaag snel weer voorbij is op al die scholen en dagverblijven…

pinkeltje…dat is de nat-kammethode, is idd een goede methode.

@dietske wrote:

pinkeltje…dat is de nat-kammethode, is idd een goede methode.
ja, mijn zoontje heeft t gelukkig niet, maar ik doe dit preventief. en zeker als het preventief is ga je niet die speciale shampoos gebruiken he.