Honing

Hey meiden,

Onze Justin is al 4 weken verkouden, ben al 3x bij de ha geweest en die zegt zolang hij vrolijk is, geen koorts heeft, goed slaapt en eet er niets aan de hand is.

Nou kwam mijn moeder met het idee om 1 theelepeltje honing in zijn flesje te doen.

Wat vinden jullie???

Kus, Naatje

Volgens mij is honing niet goed voor kinderen jonger dan 1 jaar! Ik zou het dus niet doen…

Hoi Lu,

Ik heb ff op google gezocht en je hebt gelijk, zit heb ik gevonden:

Honing is een natuurproduct dat besmet kan zijn met sporen van de bacterie Clostridium botulinum. Dit is de bacterie die botulisme veroorzaakt. Sporen van deze bacterie kunnen normaal gesproken geen kwaad. Bij heel jonge kinderen kunnen sporen van de bacterie echter uitgroeien tot volwaardige Clostridium botulinum-bacteriën. De stoffen die deze bacterie aanmaakt in de darmen, zijn uiterst giftig en kunnen bij heel jonge kinderen leiden tot ernstige ziekteverschijnselen. Het Voedingscentrum adviseert daarom kinderen tot 1 jaar geen honing te geven.

De bacterie Clostridium botulinum komt overal in de natuur voor. Sporen van de bacterie komen bijvoorbeeld via de pootjes van bijen in honing terecht. Na het eten van besmette honing kan de infectieziekte infantiel botulisme uitgroeien.

Tijdige behandeling noodzakelijk

Door de nog niet volledig ontwikkelde darmflora van baby’s, kunnen uit sporen in honing bacteriën in de darmen ontstaan. Deze maken schadelijke stoffen aan die inwerken op het zenuwstelsel. Klachten zijn een verminderde eetlust, aanhoudend huilen, sloomheid en verstopping (obstipatie). Dit kan al snel leiden tot spierzwakte en verlammingen. Een snelle behandeling in het ziekenhuis kan complicaties voorkomen. Het kind kan dan binnen enkele weken herstellen. Zónder tijdige behandeling kunnen ernstige complicaties optreden waardoor baby’s zelfs kunnen overlijden. Voor volwassenen en oudere kinderen heeft het eten van honing geen nadelige gevolgen omdat zij een beter ontwikkelde weerstand en darmflora hebben.

Gevaarlijk voor kinderen jonger dan 1 jaar

In Nederland krijgen baby’s doorgaans geen honing. In andere culturen wordt honing soms wel gebruikt om baby’s te troosten. In alle gevallen adviseert het Voedingscentrum kinderen tot 1 jaar géén honing te geven. Als een baby honing heeft gekregen, is het goed te letten op de symptomen van infantiel botulisme. De kans dat de baby ziek wordt, is zeer klein. De ziekte heeft altijd een aantal dagen nodig voor het kritisch wordt. In die dagen zijn er al wel verschijnselen zoals verstopping die dagenlang aanhoudt, sufheid, niet kunnen zuigen en daardoor slecht drinken. Raadpleeg in dat geval de dokter.

Dus ik ga mijn moeder zeggen dat ze hem dat absoluut niet mag geven!!!

Thanks!!!

Kus, Naatje

:thumbup:

En beterschap voor Justin!

het staat ook op het etiket dat honing onder de 1 niet geschikt is

ik wilde dus precies hetzelfde zeggen als wat jij zelf al hebt gevonden!! :thumbup: honing is een no no tot het jaar :hand:

gebruik je al wel luuf, bisolvon druppels en neusspray??? De enige toepassing van honing die ik kan bedenken is dat hij keelpijn zou hebben, dat zou kunnen verzachten, maar als hij dat niet heeft, zie ik zowiezo al het nut van honing niet…

hey meiden,

bedankt voor jullie antwoorden… We hebben de honing dus idd laten staan…

Wat is Luuf???

Ja bisulfon en neusspray hebben we al maar het lijkt alleen maar erger te worden…

En nu heeft hij sinds vanavond ook verhoging (normaal 37.0 en nu 38.2) maar hij poept de laatste dagen ook 2x perdag en ik denk dat er een tandje aan zit te komen dus ik denk dat de koorts daarvan komt…

En zoals ik al zeg, ik ben 3x bij de ha geweest maar die zegt dus dat zolang hij vrolijk is, goed drinkt en slaapt er niets aan de hand is, maarja vind 3 weken verkouden en als hij op zijn buik ligt piept hij enorm wel een beetje lang, maarja de ha zal het wel weten denk ik dan…

Mocht hij morgenochtend nog koorts hebben dan blijf ik thuis en neem ik contact op met de huisartsenpost…

Kus, Naatje

luuf is een soort vicks of dampo speciaal voor babies… in de reguliere dampo zit een te hoge concentratie eucalyptus.

Ik merk hier duidelijk dat hij minder rochelt en piept als ik dat gebruik…

Wat je ook kunt proberen is in een stoomdouche gaan zitten met hem… zet de hete douche tegen de koude douche muur aan, (zachtjes) zet een krukje in de ruimte, doe de deur goed dicht, en ga met je kindje in de stoom zitten… Dat maakt het slijm wat los… en helpt hem beter adem halen…

en… als kindjes wat verhoging hebben, tot net aan koorts, doen ze nog niks… pas als er sprake is van plotseling zeer hoge koorts( 40 graden voor babies is hoog te noemen, zeker als het plotseling is) of als de koorts( dus boven de 38.5) enkele dagen aan houdt gaan ze actie ondernemen. Kinderen kunnen nu eenmaal zomaar ineens verhoging krijgen, of op onverklaarbare reden wat koorts krijgen.

Wat je wel kunt doen is als je merkt dat hij er last van heeft, een paracetamol-zetpilletje geven… Ik doe dit persoonlijk pas bij temperaturen boven de 38.5, daaronder mag hij het in eerste instantie zelf van me uitvechten…

En je huisarts heeft een beetje gelijk… zolang hij vrolijk is, goed eet, en vooral goed drinkt, speelt en alert is, valt het over het algemeen wel mee. Zodra hij minder gaat drinken, suf wordt, apathisch gaat reageren etc, moet je onmiddelijk aan de bel trekken, zeker met koorts gecombineerd!!!

nog een kleine aanvulling… als je het zelf echt niet vertrouwt, zou ik zowiezo altijd effe bellen… bovenstaande is in elk geval om je voor te bereiden op eventueel soortgelijke berichten vanuit een hap

Hoi Marieke,

Bedankt voor al je antwoorden!!

Het lijkt alsof de koorst nu weg is (maar zul je altijd zien, de thermometer is kapot, dus morgen een nieuwe kopen hahaha)

En idd als ik het niet vertrouw bel ik de hap…

Ik had nog even gisteren gegoogled bij hoeveel koorts je de ha moest bellen en 38.2 was idd te laag…

Kus, naatje

het is niet alleen de temperatuur die telt, maar vooral hoe het kind oogt en is…sommige kinderen krijgen geen 39 of hoger maar zijn wel vreselijk ziek.

kijk goed nar je kindje en volg je gevoel.

tevaak bellen kan niet he :wink: :-*

Je kan ook even een ui doormidden snijden en dit bij zn bedje zetten.

Is goed voor de verkoudheid, en misschien het hoofdeind van het bedje wat hoger zetten.

Tip van oma, werkt hier altijd erg goed.

Ik hoop dat hij snel weer beter is.