Honger! (nieuw vraagje)

Gisteren heb ik Lev de hele dag niet kunnen voeden, en de dag ervoor ook niet. Ook niet gekolfd trouwens want ik was op pad.

Maar gistermiddag heb ik hem gevoed, om zeven uur en om elf uur.

Om half twaalf ging hij helemaal door het lint. Echt zo zielig. Ik heb een fles gepakt en hem die gegeven en toen was het over. Hij had gewoon honger :frowning:

Komt dat nou omdat hij de hele dag niet bij mij heeft gedronken (bij de oppas heeft hij fles gehad en fruit etc. en thuis nog groenten) of heeft hij gewoon niet meer genoeg aan die avondvoeding? Ik weet het even niet meer zo goed :think:

Hoi Lydia,

Uit je bericht maak ik op dat je melkproductie twee dagen lang overdag in ieder geval niet is gestimuleerd, klopt dat? Borstvoeding geven is een kwestie van vraag en aanbod. Als er een sterk verminderde vraag is, zal het aanbod zich daarop aanpassen en zal er minder melk zijn. Op die manier heeft het niet stimuleren van de melkproductie (hetzij door je kindje bij je te laten drinken, hetzij door te kolven) dus inderdaad invloed op de hoeveelheid melk die je nog wel produceert, wat blijkbaar niet voldoende was om tegemoet te komen aan de behoefte van je zoontje.

Lydia, een tijdje terug had Jasper ook zo’n vreetbui. Ik heb hem ook gewoon een flesje meer gegeven. Ging vanzelf na een paar dagen over: hij maakte daarna wel een groeispurt, dus of het daardoor kwam…

toch maar weer een vraag…

Vanmorgen had hij om 9 uur gigantische honger volgens de gastouder. Dat geloof ik meteen want hij had vanmorgen al zitten rommelen met eten.

Zij heeft m een fles gegeven en toen was hij pas stil.

Volgens haar kan ik beter gaan afbouwen omdat hij gewoon niet genoeg meer heeft. Ik wil ook niet dat zij met een hongerig kindje zit.

Kan het zijn dat de voeding gewoon veel minder is nu? De laatste maanden is hij bijna niks gegroeid, ben gisteren op het cb geweest en er is 250 gram bijgekomen in 2 maanden :think:

heb de curve er even bijgepakt.

Lydia wat eet hij precies overdag en wanneer geef je nog bv? Ik vind het een beetje moeilijk iets te zeggen zo. En tja die groeicurves zijn maar gemiddeldes he, som staan ze ff een tijdje stil om dan een spurt te maken en zelfs afvallen kan als ze ziek zijn, dus ik zou me daar in ieder geval niet op fixeren maar meer letten op ontlasting en op wat hij aangeeft.

Sterkte, en je kunt ook gewoon meer eten geven en bv op zelfde peil houden hoor.

hij eet:

's nachts en 's morgens bv (op een soort van clustermanier)

rond tien uur fruit

rond 11 uur bv

rond 12 uur brood

rond 16 uur bv

rond 17.30 groente/fruit

rond 19 uur bv

rond 23 uur pijamahapje of bv

vind het nog best veel en ik vind het sneu als hij echt honger zou hebben.

Ontlasting en plassen gaan redelijk, hij lijkt soms wat te weinig vocht te hebben.

Overigens drinkt hij niet erg geconcentreerd. Soms kan hij 10 minuten achter elkaar slobberen maar vaak stopt hij na een paar slokken om vervolgens hele gesprekken met me aan te gaan :smiley: wel lief maar niet erg effectief natuurlijk. En maar kijken met die oogjes he en lachen :inlove:

Erg herkenbaar :inlove: Maar ze kunnen in korte tijd best veel naar binnen werken hoor, misschien een keertje kolven zodat je weet hoevel, dat zegt natuurlijk ook niet veel met bv maar goed meer het idee voor jou.

Denk dat zolang hij genoeg ontlasting heeft hij dus ook genoeg binnenkrijgt je zou er om een uur of drie nog wat fruit kunnen geven of groente kijken of dat helpt :think:

Hoe kom je erbij dat je dan BV moet afbouwen? :think: Hij is 9 maanden, geef em dan meer vast eten :angel: en de gastouder kan toch flesje water geven voor het vocht? Ik snap dat nooit zo goed net alsof de voedingswaarde van de BV omlaag gaat en ze honger krijgen… :silenced:

Hai Lydia,

Wat Yvonne ook al eerder aanhaalde dat het wel belangrijk is dat je bijft kolven als je niet bij Lev bent om je productie op peil te houden… Maar dat weet je vast wel :mrgreen:

Heb even zitten denken wat je zou kunnen doen om je productie te verhogen en dit is wat ik heb bedacht: Op de dagen dat je thuis bent, Lev niet zijn bijvoeding te geven maar een dag of 2 alleen maar BV. Hij zal dan vaak komen voor drinken en jij moet hem dan uiteraard elke keer aanleggen. Het lijkt mij dat dat je productie omhoog zal gaan, wat ik niet weet of je zomaar die vaste voeding uit zijn menu weg mag laten (vraagje voor het bijvoedingsforum???)…

Je zal dan ook weer meer kolven, dat kan je weer meegeven naar de gastouder (en heeft zij wat extra’s staan) of invriezen.

Succes!

trouwens, doordat je een verminderde melkproductie hebt (zie antwoord Yvonne) kan het zijn dat ie minder tevreden is… denk ik dan… voer dat op en menneke is qua vochtinname weer happy :angel: of denk ik te simpel… :eh:

Nog iets bedacht,

Als het bijvoeden weglaten niet wenselijk is zou je ook een paar dagen kunnen gaan clusterkolven; elk half uur die kolf erop zetten. 5 minuten maar en weer afkoppelen. na een half uur weer.

Het is wel even werk (rotwerk ook :hand: ) maar het krikt je productie wel op.

Misschien is het juist een idee om idd meer vaste voedingsmomenten in je dag op te nemen :think: (zie spoiler voor Jasper’s schema)

Jasper’s ‘schema’ is al een tijdje het volgende:

('s nachts tel ik even niet mee :wink: )

7.00 bv

9.30 cracotte met smeerkaas, yoghurt met fruit of af en toe een liga koekje met beker water(drinkt hij weliswaar maar een paar slokken van maar zo wordt het wel een gewoonte)

12.30 1-2 sneetjes brood+ beker drinken(water), op kdv krijgt hij dan ook nog een flesje melk(thuis hoeft ie dan niet te drinken :think: )

14.30 fruit met beker water

16.30 bv

18.00-18.30 avondeten

19.30 bv soms ook pyjamapapje

1.00 bv

vaste voedingsmomenten is wel handig.

Ik heb nu 2 weken vakantie dus dat ritme moet ik kunnen gaan krijgen lijkt me.

Wij zijn met dit schema(=is wat ze op het kdv doen) begonnen toen Jasper naar de creche ging en 's avonds ook mee wilde eten met ons. Ik gaf hem eerst ook zijn groeten wat eerder, maar dan kwam hij 's nachts nog vaker :roll: Dus nu krijgt hij om 16.30 nog bv en dan gaat hij 30-45min slapen zodat hij rond 6/half 7 redelijk uitgeslapen is om met ons aan tafel te kunnen. Alleen is daardoor z’n bedtijd wel van half 7/7 uur naar half acht/ acht uur. Maar ja dat stoort ons niet.

Maar nu heb ik hem de laatste dagen extra aangelegd en vannacht was hij zo overstuur dat ik van ellende een fles ben gaan maken. En toen was het dus goed he.

Hij had weer honger. Dat vind ik gewoon zielig.

Misschien ga ik gewoon op 2 voedingen zitten maar ik denk dat het dan helemaal klaar is?

Ik denk niet dat het dan op houdt hoor: de productie zal zich gewoon aanpassen neem ik aan :think: Ik snap je overigens heel goed. Ik heb ook het idee dat het steeds minder wordt en ben echt niet van plan om hem vaker aan te leggen zodat ik meer melk heb :silenced: Ik vind het al lang prima als hij tot z’n verjaardag nog 1-2keer per dag drinkt :shifty: . Dat ie daarnaast ook kv krijgt vind ik prima :thumbup: , maar ja dat is mijn keuze. Doe gewoon wat goed voelt, jij moet er tenslotte mee leven :wink:

haha nou gisteravond was ik weg en ik kwam thuis, staat er een lege fles op het aanrecht :wink:

Meneer had honger en papa was weer gezwicht :smiley:

Weet iemand of dat nou goed zit met die curve die ik plaatste :think:

Heb net even gekeken naar de curve en als ik het zo zie, lijkt Lev qua lengte wat meer onder het gemiddelde te zitten en hij lijkt langer te worden en meer de gemiddelde lijn op te zoeken en waar hij qua gewicht er eerst boven zat, zwakt dit juist meer af, ook weer naar de gemiddelde lijn.

Ik zou zeggen dat Lev langer aan het worden is (logisch dus :mrgreen: ), meer is gaan bewegen en daardoor minder aankomt en dat dat prima is.

Maar dat zegt natuurlijk niets over zijn honger gevoel :think:

Heb je na 2 weken al de boel op kunnen krikken (los van het feit dat papa een fles heeft moeten geven, kan me namelijk voorstellen dat je nog niet extra voedingen kolft :wink: )?

Lydia, as you know, Xander en Lev gaan zo’n beetje precies op in groei (en gedrag :wink: ), met dat verschil dat Xander vanaf 6,5 maanden meerendeel KV krijgt. Maar hij groeit dus precies zo als Lev

Ik merk wel dat bij mij de voeding die ik nu nog heb (meestal 's avonds rond 20uur en 's nachts) niet echt lang verzadigd. Het is ook niet veel meer heb ik het gevoel.

Enfin, wat ik dus wilde aangeven is dat zijn groei niet direct een gevolg hoeft te zijn van jouw melk, want op LV doet Xander dus het zelfde.

Xander is erg actief aan het stappen en kruipen, dus hij verbruikt zijn energie voor andere zaken dan groeien :wink: