Honden vraagje

Zet het ff in spoiler





Mijn hond van 13 had zaterdag een mega teek onder zn oksel :sick:

Is verwijderd en zat gelijk al een bult onder …

Keek ik vanmorgen en duwde er wat aan en kwam best beetje pus uit…

Nu komt er niks meer uit als ik druk het is nu gewoon nog klein bultje met een gatje erin zeg maar…

Moet ik nu gewoon schoonhouden en aan zien

Of naar de dierenarts voor antibiotica :think:

Ik zou toch voor alle zekerheid even naar de dierenarts gaan.

Beter voor niets dan te laat :wink:

Even de dierenarts bellen, het verhaal aan de assistente uitleggen en kijken wat hun adviseren? Hier weten de assistentes ook al veel en als ze twijfelen krijg ik een da aan de lijn.

Krijg de dierenarts nu niet te pakken denk dat ik vanavond ff langs om te laten zien :slight_smile:

@San 27 wrote:

Krijg de dierenarts nu niet te pakken denk dat ik vanavond ff langs om te laten zien :slight_smile:




Oke, veel sterkte, hopenlijk is een kuurtje voldoende

Hoop ik ook hij is wel levendig…

Maar houd hem in de gaten …

Ondertussen hou ik het schoon met gedistileerd water

zolang het hele beest eruit is moet het niet veel probleem zijn… maar idd goed schoonhouden en ff bellen…





heb je al gebeld ondertussen

Nadat dus de viezigheid eruit is…

Is de bult tot nu toe verdwenen en is ook veel minder rood





Dus zit nu in dubio gaan of niet vanavond …

Komt ook niks meer uit nu

Honden kunnen ook Lyme krijgen, wist je dat? Dat kan pas over een paar maanden de kop op steken!

Weet wel dat ze lyme kunnen krygen maar daar kan ik nu toch niks aan doen ??

ff in de gaten houden dan… of gewoon ff bellen om info… vragen kan geen kwaad toch :slight_smile:

psies vragen staat vrij :wink:

Ziekte van Lyme bij dieren

Ook dieren kunnen Ziekte van Lyme oplopen door besmetting met de Borrelia-bacterie, ofschoon minder vaak dan de mens.

Deze bacterie bevindt zich in de darm van teken en wordt overgedragen door deze huidparasieten. Als de teek zich in de huid van een hond (of een ander zoogdier, zoals de mens) hecht en bloed zuigt, gaat de bacterie zich vermenigvuldigen en via het speeksel of de darminhoud de hond besmetten. De meeste honden die gebeten worden met een geïnfecteerde teek zullen echter nooit de ziekte van Lyme krijgen.



ff gegoogled voor je

@pearlie wrote:

Ziekte van Lyme bij dieren

Ook dieren kunnen Ziekte van Lyme oplopen door besmetting met de Borrelia-bacterie, ofschoon minder vaak dan de mens.

Deze bacterie bevindt zich in de darm van teken en wordt overgedragen door deze huidparasieten. Als de teek zich in de huid van een hond (of een ander zoogdier, zoals de mens) hecht en bloed zuigt, gaat de bacterie zich vermenigvuldigen en via het speeksel of de darminhoud de hond besmetten. De meeste honden die gebeten worden met een geïnfecteerde teek zullen echter nooit de ziekte van Lyme krijgen.



ff gegoogled voor je




thx :slight_smile:

Ik zou in iedergeval even overleggen met de dierenarts wat te doen.



Een hond met Lyme is ook niet alles…

niet alleem lyme hoor ( copy paste )



Een andere (niet inheemse) soort is de Rhipicephalus sanguineus die afkomstig is uit de zuidelijke landen, maar zich jarenlang in nederlandse woningen weet te handhaven. Buitenshuis sterft deze soort in het nederlandse klimaat. Met name als ze afkomstig zijn uit de landen rondom de Middellandse zee kunnen deze teken de voor honden gevaarlijke ziekte Babesiose en ook Ehrlichiose, beide parasieten van rode bloedcellen, overbrengen.De parasieten kunnen onder de microscoop zichtbaar worden gemaakt.

Weer een andere soort uit zuidelijke landen werd in het voorjaar van 2004 op diverse plaatsen in nederland gevonden als veroorzaker van Babesiose bij honden. Het betrof hier de Dermacentor-teek, die werd aangetroffen op de besmette dieren. Ten dele bleek dat de teken met andere honden waren meegekomen en hier ook honden hadden besmet die zelf niet in het buitenland waren geweest.



die laatste kan na een maaltijd duizenden eitjes leggen …



mensen onderschatten vaak het gevaar van dit kleine rotbeestje

Als de bult kleiner is, en alle viezigheid heb je er inmiddels uit en je hond eet en drinkt gewoon, gedraagd zich niet ziek. Dan zou ik het nog een dag of wat aankijken! :thumbup: Antibiotica maakt ook weer een hoop stuk in zo’n hondenlijfje en ze hebben van nature een goed afweersysteem. Hou het wel goed schoon, als het kan even uitspoelen onder de douche bijvoorbeeld (als hond dat toelaat).