Hond...

De titel zegt het al…wij willen graag een hond.

Bij voorkeur een puppy.De oudste is helemaal weg van een hond en het lijkt me een geweldige aanvulling op ons gezin.



Maar, waar moet je op letten?

Onze voorkeur gaat uit naar een labrador of een bouvier.Het moet een flinke hond zijn/worden.

De labrador en de golder retriver zijn de echte gezinshonden maar zijn gediagnostiseerd als de nummer 1 en 2 qua bijtgedrag.



Daarbij komt nog het probleem en tot nu de reden dat we geen hond wilden, dat ik 2 dagen werk en dan geen oppas heb.

Hij kan wel in ons huis met mogelijkheid tot naar buiten gaan, en de buurvrouw die in de middag even checkt…



toch twijfelen we heel erg…hondenbezitsters met ervaring (werken en hond) gevraagd!!!

wat bedoel je precies met dat labradors en golden retrievers nummer 1 en 2 zijn qua bijtgedrag?

Ik heb er helemaal niks mee, honden en kleine kinderen… daarbij zeg je het zelf al, die 2 staan in de top qua bijtgedrag… zou zo zonde zijn als een kind straks wordt gebeten en hond asiel in wordt gemieterd… :frowning:

Bovendien, grote honden moeten flink uitgelaten worden… als ik zie wat mijn zus allemaal moet doen met 2 grote honden… en uitlaten in de tuin vind ik persoonlijk erg sneu… Als je veel werkt, en je man ook… en je kan daardoor niet 3x daags een FLINKE WANDELING maken, zou ik het niet doen… hoe leuk het allemaal ook lijkt…



Als je er wel voor gaat, kan ook natuurlijk :mrgreen: pb dragon es van kok… zij heeft er veel verstand van…



Ik zou een cavia nemen… :angel:

Wij hebben sinds begin september een chocobruine labrador; Joep.

Het is best wel druk, maar hij leert graag en snel. Hij kan nu al los met ons meelopen en reageert goed op commando’s.

Mijn schoonouders zijn allebei jachthondentrainers en hebben ons uitgelegd waar wij op moesten letten toen wij een pup gingen uitzoeken.

Joep was zo’n beetje de lelijkste pup :mrgreen: maar wel de enthousiaste! Honden die van je weg kruipen, die kun je beter niet nemen. Dat worden vaak angstbijters. Goed letten op de oogjes, oortjes, maar ook de leefomgeving!

Alleen een pup heeft zeker in het begin veel aandacht nodig, dus kan mij voorstellen dat het dan moeilijk word, gezien je dan werkt.

Maar daar is vast een oplossing voor te vinden.

Pleuntje… de golden retriever de echte FAMILY DOG zeg maar, stond op nr 1 van bijt incidenten met kinderen… (ehm, ik laat het even aan de echte kenner over of dit ook klopt maar eh, ik ken dit verhaal nl ook)

@Sabje wrote:

Maar daar is vast een oplossing voor te vinden.




Zou wel EERST over de oplossing nadenken en dan over gaan tot de aanschaf van pup… niet eerst de pup en dan ehm… toch een probleem hebben…



Ow, eh maar das natuurlijk ook de opzet van je vraag… :angel:

Wij willen dolgraag ook een hond, maar toch hebben wij besloten het niet te doen! Ik mag graag wandelen, dus uitaten zal het probleem niet zijn, maar wij gaanbv graag op vakantie 2 weken, en dan zit je altijd met die hond, in de ochtend is het hier al zo hectisch, kids kleren aan, eten geven enz enz… en dan moet ik ook nog een hond uitlaten

We hebben de ruimte genoeg voor, maar ik denkd at ik eerst wacht tot de kids wat groter zijn, zodat zij ook een keer kunnen lopen :mrgreen: .

@faizaa wrote:

@Sabje wrote:
Maar daar is vast een oplossing voor te vinden.




Zou wel EERST over de oplossing nadenken en dan over gaan tot de aanschaf van pup… niet eerst de pup en dan ehm… toch een probleem hebben…



Ow, eh maar das natuurlijk ook de opzet van je vraag… :angel:




Tuurlijk! Eerst goed nadenken, dan nog eens goed nadenken. En dan misschien eens voorzichtig rondkijken :wink:

ik ben dan geen echte kenner maar heb wel een labrador en die heeft nog nooit geen vlieg kwaad gedaan, dat wil dan niks zeggen natuurlijk, maar ik dacht altijd dat labradors juist heel goed samen konden met kinderen. dat ligt dan denk ik ook echt aan de opvoeding. die van ons kan ook spelen met de vogel zonder er in te bijten!

@Sabje wrote:

@faizaa wrote:
@Sabje wrote:
Maar daar is vast een oplossing voor te vinden.




Zou wel EERST over de oplossing nadenken en dan over gaan tot de aanschaf van pup… niet eerst de pup en dan ehm… toch een probleem hebben…



Ow, eh maar das natuurlijk ook de opzet van je vraag… :angel:




Tuurlijk! Eerst goed nadenken, dan nog eens goed nadenken. En dan misschien eens voorzichtig rondkijken :wink:






Ik hoor altijd zo’n sneue verhalen… zo zo zielig… voor die beessies… en idd helemaal mee eens, heel heel goed nadenken en dan NOG eens nadenken… Dune, je mag die van mijn zus weleens lenen 2 weken… :mrgreen:



Maar idd Oessie… het is vervelend met vakantie… mijn zus en vriend zijn laatst een 2 dgn weggeweest en mijn moeder is daar moeten blijven overnachten :shifty: want anders braken die 2 de tent af… :mrgreen:

oh maar die zijn wel super mooi zeg :inlove:

We twijfelen aan een hele poos.

Het huis en tuin zijn echt groot genoeg voor een hond.Uitlaten is ook geen probleem.

Kinderen en honden kunnen aan elkaar wennen, weet ik uit ervaring, ben er mee opgegroeid.

De 2 dagen dat ik werk vind ik dus ook het grootste struikelblok.



ALs je een hond neemt moet je ook zeker weten dat je e’m niet meer wilt missen. Tot de dood u scheid, denk ik dan maar.

En voorlopig zou het wel bij 1 hond blijven…

eventueel een hondenuitlaatservice voor die 2 dagen :think:

Mijn advies: Niet doen… althans, nu nog niet.



Wacht tot je kinderen wat ouder zijn (jaar of 4).

Een hond (zeker een pup!) kost tijd… veel tijd… tijd die je nu niet hebt.

Geef je gezin de kans om zich te vormen en stabiel te worden en ga dan eens kijken naar welke rassen je aanspreken. Ga dan eens praten met wat fokkers en kijk goed of het in je leven past.



Alleen “willen” en “leuk” is niet voldoende voor een hond. Zeker niet bij de grote honden! En al helemaal niet bij de labrador of Golden. Wat mensen nog wel eens vergeten bij de bovengenoemde, is dat het van oorsprong jachthonden zijn en erg veelbeweging nodig hebben. Daarbij luistert een hond niet vanzelf en zal je dus ook behoorlijk wat tijd vrij moeten maken voor training.



Je schrijft dat je oudste helemaal weg is van honden. Super :thumbup: , maar zij gaat voorlopig nog niet de hond uitlaten en met hem trainen. Naar alle waarschijnlijkheid is zij na een week wel klaar met de hond en heb jij er een handenbinder bij.



Suggestie: ga eens per week naar het asiel met je kinderen en ga met 1 van de honden wandelen. Hond blij, kind blij, jij blij :slight_smile: :thumbup:

Wij hebben een Golden retriever pup van een half jaar :inlove:

Probleem met dit ras (en de lab) is dat mensen er van uit gaan dat deze rassen áltijd lief zijn met kindjes en dat daardoor mensen te laks worden en niet opletten.

Honden zijn nooit te vertrouwen met kinderen (ze zien ze tot een jaar of 12 als ranglagere) en mogen gewoon niet samen alleen gelaten worden. Ook zijn deze rassen een tijd zo populair geweest dat er vreselijk is doorgefokt door malafide fokkers, met alle karakterstoornissen van dien.

Ga je voor een van deze rassen (of voor een andere), laat je dan niet verleiden tot een ‘goedkope’ van marktplaats, maar ga naar een erkende fokker/rasvereniging voor info.

Ik zag trouwens pas dat de teckel op de 1e plaats staat qua bijtincidenten :wink:



Je wil een grote hond, die heeft veel beweging nodig. Heb je de tijd om verdeeld over de dag zo’n 2 uur te wandelen/trainen?

Deze rassen hebben dat echt nodig en het is ook aan te bevelen om op cursus te gaan. Dat kost je minimaal een avond in de week (en daar komt natuurlijk ook de tijd bij die je zelf dagelijks aan de training besteedt.)



Persoonlijk heb ik gewacht tot ik thuisblijfmama werd met de aanschaf van de pup. Als je 2 dagen werkt zou ik kijken of je pup dan naar de dagopvang kan. Het eerste jaar mogen ze meestal nog niet mee met een uitlaatservice. In het begin sta je ook elke 2 uur buiten voor een plasje, dus dat redt je ook niet met iemand die tussen de middag even komt kijken.

Niet elke pup is ook meteen zo makkelijk met alleen blijven trouwens, er zijn er genoeg die al moeite hebben met een kwartiertje terwijl ze al ouder zijn.



Kan je er tegen dat

  • je elke dag moet stofzuigen
  • je meubilair er niet mooier op wordt
  • je met weer en wind moet wandelen/trainen
  • je (vooral in het begin) niet lang van huis weg kan
  • je niet overal welkom bent met een hond
  • je geen speelgoed en schoenen op de grond kunt laten liggen
  • je ogen in je achterhoofd moet hebben
  • je niet meer alleen naar de wc kan
  • je je vakantie moet aanpassen
  • je misschien een grotere auto nodig hebt
  • je er nog een 'zorgen’kind bijhebt
  • je iets moet regelen voor die 2 werkdagen



    dan zou ik zeggen; doen!

    Bij twijfel; niet doen!



    Wij zijn ontzettend blij met ons hondje, maar het vergt best een hoop van je!

Goed dat je er zo over nadenkt.



Wij hebben een Duitse staander langhaar buiten in een kennel. (grote ren + degelijk nachthok met windsluis)

Ik wil absoluut geen honden in huis en onze honden (we hebben er meer gehad) zijn vanaf pup gewend om niet in huis te zijn.

het zijn wel hele lieve en gezellige honden omdat we ze veel buiten laten rondlopen.

Nadeel is wel dat je er in huis niet het plezier van hebt wat je mss voor ogen hebt.



Zeker met kinderen ben ik erg blij dat wij dit altijd gedaan hebben. We moeten zo wel met ze lopen, ze eten geven, kinderen leren wel met dieren omgaan maar ik hoef in huis niet altijd super allert te zijn.

Ook een dagje uit of werk is zo geen probleem, wij hadden ook 2 honden toen we fulltime werkten, alleen de puppytijd hebben we veel vakantie en vrij genomen maar verder kon dit prima omdat ze ook hun behoefte in de ren kunnen doen.

Zelfs onverwachts een weekendje weg is voor ons geen probleem, de buren zorgen dan voor 1 x per dag een fikse wandeling en voor het eten en voor een weekend vind ik het ook niet zo erg dat er maar 1 x wordt gewandelt.



natas

Ik heb een pup van 18 weken haast en het is echt een super lief beest,kruising friese staby met een andere jachthond.Wij hebben hiervoor een hond gehad maar die hebben we heleaas na 10 jaar in moeten laten slapen,toen ik haar had en kinderen kreeg vond ik ht best lastig vooral met slecht weer je moet dan toch met heel de bups naar buiten,ik heb toen gezegt als ze er niet meer is neem ik geen nieuwe.

Nou toen ze er dus niet meer was heb ik binnen een week een nieuwe genomen,de kinderen zijn nu wat ouder en krijg dus weer meer tijd om lekkere einden te wandelen en zit nu ook op cursus.Nu komt ze in de pubertijd en luistert minder goed dat vind ik zwaarder dan de eerste weken,maar ben echt super blij met mijn sammie

O ja nu vertelde ze op de theorie avond dat jacht honden de meest sociale honden zijn.

Met een kennel moet je denk ik niet naar het type lab/golden gaan kijken, maar naar een ander ras. Deze honden willen graag deel van het gezin uitmaken.

Maar er zijn genoeg rassen die daar wel geschikt voor kunnen zijn. Ik ken iemand die voor zijn New Foundlanders een kennel heeft gebouwd, want die hadden het binnen veel te warm!

Je zult ook wel een ander kostenplaatje hebben als je een deugdelijke kennel/ren wil bouwen.

Die van ons zijn ook jachthonden en zijn idd supersociaal.



Als ons zoontje de hond uit de kennel haalt dan wacht hij echt met uit de kennel rennen totdat mijn jongen weer van voor de deur is omdat hij hem anders omver loopt.



Ik ken wel mensen die golden’s en labrador in een kennel houden maar je moet dan idd goed weten dat dit ook vanaf pup zo moet zijn anders lukt dit vaak niet en dat ze wel heel veel bij het gezin betrokken worden.

Wij leven gewoon veel buiten en zijn daardoor ook veel met de hond bezig.



natas