hond in laten slapen

Wij hebben de moeilijke beslissing moeten nemen om onze hond te laten inslapen.

Hoe gaan we dit de Kids vertellen.

Vrijdag gaat dit gebeuren.

En nemen we de oudste 2 mee.

4 en 6 jaar

@knollie1 wrote:

Wij hebben de moeilijke beslissing moeten nemen om onze hond te laten inslapen.

Hoe gaan we dit de Kids vertellen.

Vrijdag gaat dit gebeuren.

En nemen we de oudste 2 mee.

4 en 6 jaar




Moeilijke keuze :hug:

Een paar maanden terug hebben we dezelfde keuze moeten maken. Wij hadden er voor gekozen om de kinderen niet mee te nemen.

Haar duidelijk verteld dat de hond heel ziek is/was (maar bij ons was het duidelijk te zien, hij had een aantal tia’s gehad vlak achter elkaar)

We hebben met onze oudste (bijna 6) foto’s gemaakt. Van de hond alleen en van haar met de hond. Mijn man is toen met de hond naar de dierenarts gegaan. Daar vandaan door gereden naar zijn ouders (hebben een enorme tuin) en de hond is daar begraven. Daarna zijn we met de kinderen heen gegaan en alles uitgelegd, ze hebben een mooie steen gemaakt (kei geverfd) en tekenen neer gelegd.

Nu gaat de oudste altijd even bij de hond kijken als ze bij opa en oma is.

Veel sterkte… :hug: :hug:





Hoe de kids vertellen… eerlijk zijn en vertellen wat er gaat gebeuren.





Ik weet alleen niet of ik ze mee zou nemen… :shifty: … maar jij kent je eigen kinderen het beste en weet of ze het eventueel aan zouden kunnen. Wij hebben 2 x de keuze moeten maken en ik vond het voor mezelf al heftig om erbij te zijn… helemaal omdat de oudste het uitgilde van de pijn omdat ze zo uitgemergeld was dat de spuit haar gewoon zeer deed… :cry: … gelukkig ging het bij de jongste hond (1,5 jaar later/andere cocktail!) iets anders…

Sterkte :hug: hier de afgelopen 4 jaar, 2 honden en 1 kat moeten laten inslapen. Heb de kids het verteld van hoe of wat maar heb ze zelf nooit meegenomen.



Vond bij mn ene hond (bernersennen) het heel heftig om te zien, hij heeft nog heel lang doorgeschokt na de laatste spuit, vergeet zelf dat beeld nooit weer :cry: mn andere hondje en kat die gingen gelukkig heel rustig weg

Bij mijn eerste hond hebben we na het eerste slaapspuitje afscheid genomen. Misschien een idee voor jullie? De hond ligt dan rustig te slapen.



Mijn tweede hond ( een bouvier) is heel rustig in mijn armen weg gegleden. Heel vredig en kalm.



De eertse keer was na het sprekkuur en dat vond ik vreselijk. Ik liep met mijn hondje ( ik was 15 en hij 16! ) te ijsberen in de wachtkamer. Aan de ene kant wilde ik dat het opschoot en aan de andere kant mocht de tijd van mij stilstaan.



De tweede keer op afspraak en waren we meteen aan de beurt. We hadden uitgebreid de tijd en dat was wel zo fijn.



Hoe dan ook heel veel sterkte!!! :hug:

Ik zelf heb 1 van mijn honden 2 jaar geleden inlaten slapen. Mijn moeder heeft toen op de kids gepast . Onze hond was zo o dat ze bij het inslaap spuitje al haast weg was . :kaars:



Sterkte

Onze zoon is vorig jaar ook mee geweest naar het dierenziekenhuis om onze hond in te laten slapen. We hebben hem op zijn niveau uitgelegd wat er ging gebeuren en ook dat papa en mama wel even moeten huilen omdat we het zo zielig vinden.



Hij is mee de spreekkamer in geweest, heeft zijn hond nog een dikke knuffel gegeven en daarna zijn we in de wachtkamer gaan zitten. Mijn man is bij onze hond gebleven tot hij overleden was.



Het was prima te doen, wij liepen te snotteren en onze zoon speelde met dokterspullen het hele gebeuren na.



Ik vind het belangrijk dat kinderen ook leren omgaan met verdriet en afscheid en de dood.

nou we hebben het de kinderen verteld.



ze waren in en in verdrietig en wij ook.



ik kan me herinneren van het laten inslapen van onze hond vroeger dat dat heel rustig ging.



we hebben ze zelf de keuze gelaten wat ze willen.

ze willen allebei mee. ze weten ook precies wat er gaat gebeuren.



mag je de hond na de tijd meenemen om thuis te begraven?

vanmiddag om 16.10 laten we onze lieve Swiffer inslapen :frowning:

Heel veel sterkte…



Hier hebben we onze hond (shitzu) en kat begraven in de tuin, onze berner hebben we wel weg gebracht maar ja dat is ook niet echt een formaat die je zo even in de tuin begraaft.



Maar je kan er voor kiezen om je hond gewoon weer mee te nemen, hier was het wel fijn en konden de kids nog even afscheid nemen en altijd even weer naar de plek toe waar ze begraven zijn. Mn oudste gaat nog vaak even naar de plek toe en praat dan even met hun …

ik zou de kinderen niet meenemen . De meeste dierenartsen vinden het prima als je later nog eens komt met de kinderen om te laten zien dat de hond niet meer leeft.



Dat is minder heftig als ze bij het spuitje laten…



Wat je verder met de hond doet mag je kiezen. Je kunt hem achterlaten, op laten halen door een crematorium of meenemen voor in de tuin bv.



Persoonlijk zou ik hem niet achterlaten want dan word hij gewoon op de grote hoop gegooid en dat doe je niet met een dier wat jaren je maatje is geweest.



vind ik he , maar dat is ieder voor zich.



Onze overleden dieren worden gecremeerd en in een urn meegenomen naar huis.





heel heel heel veel sterkte vanmiddag ! en knuffel de lobbes nog maar eens extra goed.



:hug: :kaars: :kaars:

hij gaat idd weer mee terug naar huis.



de kinderen gaan wel mee, dit staat nu vast.

de jongste niet (die is 1)



de andere 2 wel.



ik vind zelf dat als ze per se willen ik ze niet er bij weg moet houden.



ik ben heel erg van het eerlijk zijn, zo gaat het en zo gaat het ook echt in de maatschappij. ze zijn alleen bij het eerste spuitje, daarna gaan ze weg.



onze kinderen zijn hele vragers en willen alles weten en uitgelegd hebben, tot op zekere hoogte doen we dit ook. en ik wil ze hier niet voor weg houden.

Heel veel sterkte vanmiddag :hug:



Onze Franse Bulldag van 8.5 jaar moet morgen weer een knie operatie ondergaan. Als we haar een keer moeten laten inslapen doen we dat ook in overleg met Anne, ze zou dan ook mogen kiezen. Anne heeft al vanaf ze kan praten veel vragen over de dood etc, dus dit is voor ons wel een topic waar we heel open in zijn en moeten zijn voor haar.



Nogmaals veel sterkte want je maatje afgeven is maar niks :frowning:

Als eerste heel veel sterkte gewenst. Verder heb ik echt twijfels over het meenemen van je kinderen. Ik hoop dat je er goed over heb nagedacht. Ik vind ze nog erg klein om te beseffen wat er echt gebeurt. Realiseer je dat kinderen van die leeftijd in hun gedachten anders kunnen reageren dan wij bedenken. Zij kunnen dus dood gaan associeren met spuitjes. Ook al leg je het allemaal goed uit. Je weet nooit hoe dat bij de kinderen een eigen leven gaat leiden met alle gevolgen van dien.

Heel veel sterkte :hug:



Toen onze kat zover was, hebben we de kinderen niet meegenomen uiteindelijk. We wilden het eerst wel doen, maar hebben het uiteindelijk niet gedaan. Achteraf had de dierenarts het ook niet goed gevonden dat de kinderen erbij zouden zijn. Die hadden in de wachtkamer moeten wachten.



We hebben thuis uitgelegd wat er ging gebeuren, ze hebben afscheid genomen en we hebben de kat mee naar huis genomen en ze gelijk laten kijken hoe ze er uit zag en we hebben haar samen begraven.



We hebben ze er dus wel bij betrokken, maar ze laten zien hoe de dierenarts onze poes dood zou maken vonden we toch echt te heftig. Ze waren toen 3 en 6.



Denk er goed over na. Je moet natuurlijk zelf een keuze maken, maar een dierenarts je huisdier zien doodmaken met een spuit is en blijft heel moeilijk te bevatten op die leeftijd (ik denk dat ze dat dus niet kunnen).



Zonder dat moment kun je ze er in mijn ogen nog heel goed bij betrekken. Afscheid nemen, simpel uitleggen wat er gaat gebeuren en ze de hond laten zien naderhand.



In elk geval heel veel sterkte vanmiddag.

tja daar zijn de meningen idd over verdeeld.

maar wij hebben de keuze gemaakt en ik ben ervan overtuigd dat mijn kinderen het aankunnen.

ik denk dat het ene kind er ook anders in is dan de andere.

onze Swiffer is er niet meer, hij is rustig ingeslapen,

vanavond gaan we hem begvraven.



het ging heel goed met de kinderen de erbij. de dierenarts nam alle tijd en legde alles uit op een manier wat erg goed voor de kinderen was te begrijpen (zelfs het verhaal over het spuitje)

er was veel verdriet, maar wat was dit mooi om samen te doen.

de kinderen hebben hem na de tijd samen op gebeurd en met behulp van de da in haar mandje gelegd.



lieve Swiffer hopenlijk ben je nu ergens waar het mooi is en waar je geen pijn meer hebt :kaars:

Sterkte…

Wat fijn dat je er met zo’n goed gevoel op terug kijkt.

Sterkte, :hug:

Sterkte meis :hug: :hug: