hommeltjes

Ik heb een huis met balkon. Het balkon loopt over onze woonkamer, en heeft een ‘dak’, namelijk onze zolder. Het plafond van het balkon is afgezet met trespa platen (ik weet niet of ik dat goed schrijf, maar het is wel duidelijk he). Nu vliegen er allemaal hommels naar een kier in die platen. In de ochtend vliegen ze weg, en in de avond komen er echt een aantal ‘naar huis’.

Kortom een hommelnest. Ik heb de woningbouw gebeld, en die zegt dat ik zelf een imker moet bellen om dat nest te laten verdelgen.

De imker zegt: beschermde diertjes, niks aan doen, als u er last van hebt, dan halen we het weg.

Maar dan maken ze het nest dus dood, met een giftig poeder. Dit zou een aantal keer moeten omdat ’ hommels nogal taai zijn ’ aldus de imker.



Er bestaat een kans dat hommels je spouwmuurisolatie aanvreten, maar ik vraag me af of ze daarbij kunnen.



Nu wordt het een gehakketak. Ik wil geen hommelfamilie vermoorden omdat het bij mijn huis zit (waar ik overigens geen last van heb. Wij hebben horren, en het balkon wordt niet gebruikt). Maar ik wil ook niet straks met een rekening komen te zitten omdat die beesten mijn huis aangevreten hebben, en de woningbouw zegt: had je dat nest maar moeten ruimen.



De woningbouw is nu in overleg, wat te doen,… maar ik wil graag visies van anderen. Wat vinden jullie? Hebben jullie ervaringen?



En het gaat echt om hommels, (wespen liet ik verdelgen, meteen, en bijen zijn het ook echt niet)

hommels zijn bijen, maar geen HONING bijen, dus een imker heeft er daarom geen belang bij denk ik

doodmaken tsja ik vind het ook sneu

maar ik denk eigelijk dat zoiets toch een zaak is voor de woningstichting?

ik herinner me dat mn ouders vroeger een nest ( wespen) hadden bij het huis dat dor de woningstichting is verwijdert…dat was hun verantwoordelijkheid mijn ouders hoefden daar niks aan te doen

Ik denk dat ik er heel gauw klaar mee zou zijn. Wat dat betreft ben ik daar dan weer harder in. Ik ben normaal van het leven en laten leven, maar als de kans er is dat mijn huis zou worden aangevreten, dan spijt het me zeer, maar dat moet de imker maar komen. Liever dat dan dat je huis stuk gaat en wat je zelf al zegt, met een (misschien wel behoorlijke) rekening komt te zitten…

ik sluit me aan bij sabje…

zeker als het ten koste gaat van je huis…

Hommels “slopen” je huis niet wat wespen dus wel doen. Die vreten zich overal doorheen. En ze zijn ook niet aggressief wat wespen wel kunnen zijn.



Hommels kunnen wel in de spouw gaan zitten, maar gebruiken maar een hele kleine ruimte en vreten niet door het isolatiemateriaal heen. Het nest wordt ook door de jongen vrijwel geheel opgegeten en als het nest uiteindelijk leeg is, is het ook nagenoeg verdwenen zonder schade achter te laten. Je huis heeft er dus niks onder te lijden in elk geval.



Als je besluit het nest te latenzitten, is het wel slim om de gaten naar het nest toe dicht te maken zodra het verlaten is na de zomer. Zo kunnen ze het jaar erop niet weer gaan nestelen op dezelfde plek.



We hebben twee keer een wespennest gehad en deze onmiddelijk laten verwijderen. En één keer een hommelnest en deze hebben we toen laten zitten en we hebben er helemaal geen last van gehad.

Ik heb antwoord van de woningstichting.



Ze hebben wat onderzoek gedaan. De kans is klein dat ze iets aan het huis beschadigen. Dus zolang het geen heel groot nest wordt (veel hommels) is die kans klein. Ik denk niet dat het een heel groot nest is, want er is geen schiphol op mijn balkon.

Ik had aangegeven, geen familie hommels uit te willen roeien omdat ze mijn balkon hebben uitgezocht als huisje deze zomer. Maar ik wil ze alleen laten waar ze zitten, als ze mijn huis niet schaden.

Ik heb nu te horen gekregen dat als ze wel schade maken, dat de woningstichting dat niet bij mij verhaald, maar wel oplost.

Ai, vervelend…

Wij hebben een nest in het kozijn op het kdv.

Op zich niet zo’n probleem, maar het volkje dat er in zit is een tikkie agressief.

Vooral als het warm weer is kunnen ze lastig zijn.

Er zijn al een paar kinderen gestoken.

We proberen hen uit te leggen dat ze de beestjes niet op moeten pakken of moeten plagen, maar dat snappen die kleinsten niet echt.



Zowel de ongediertebestrijding, gemeente als de imker willen niks doen omdat het een beschermde diersoort is.



Fijn dat je er geen problemen mee krijgt en ze kunnen blijven zitten Chantal!

Wij hebben ook een hommelnest, al een paar jaar. En ook geen schiphol hier, eerder een klein familiefeestje.



Wij hebben ook laten onderzoeken of het kwaad kan. Ten eerste zijn het beschermde dieren. En daarbij veroorzaken ze dus geen schade. Wij kunnen het gat waar ze in vliegen niet dichtmaken (het zit naast ons balkon) en hebben er eigenlijk geen last van. En ik gebruik het balkon regelmatig.

Nooit geweten dat hommels beschermde dieren zijn. Weer wat geleerd.

@Bella wrote:

Nooit geweten dat hommels beschermde dieren zijn. Weer wat geleerd.




Familie van de bijen en die zijn beschermd. Zonder bijen (en hommels dus) geen bloemen en vruchten. En er is niet bepaald een overschot van deze beestjes, dus zijn ze beschermd.

@Esseke wrote:

Ai, vervelend…

Wij hebben een nest in het kozijn op het kdv.

Op zich niet zo’n probleem, maar het volkje dat er in zit is een tikkie agressief.

Vooral als het warm weer is kunnen ze lastig zijn.

Er zijn al een paar kinderen gestoken.

We proberen hen uit te leggen dat ze de beestjes niet op moeten pakken of moeten plagen, maar dat snappen die kleinsten niet echt.



Zowel de ongediertebestrijding, gemeente als de imker willen niks doen omdat het een beschermde diersoort is.



Fijn dat je er geen problemen mee krijgt en ze kunnen blijven zitten Chantal!




Dit vind ik toch wat anders, geloof ik :think: Op een plek waar veel kleine kinderen zitten en er ook nog een paar gestoken worden zou ik wel aandringen op actie.

@juulke wrote:

@Bella wrote:
Nooit geweten dat hommels beschermde dieren zijn. Weer wat geleerd.




Familie van de bijen en die zijn beschermd. Zonder bijen (en hommels dus) geen bloemen en vruchten. En er is niet bepaald een overschot van deze beestjes, dus zijn ze beschermd.




Ik wist ook niet dat bijen beschermd waren. Wel dat ze er niet meer in overvloed zijn en iets met verdrongen worden door grotere import exemplaren uit andere landen.

ik zou ze wel door een professioneel iemand laten verwijderen , maar niet laten doden. beschermde dieren doden kun je een hele hoge boete voor krijgen hoor :wink: zelfs voor die hommeltjes…





maar weghalen dus :wink:

In mijn vorige huis had ik iedere zomer een hommelfamilie te logeren. Vlakbij de achterdeur, in een ontluchtingsgaatje van de buitenmuur. Ik vond het altijd erg leuk om te zien hoe druk ze waren.



Omdat hommels nauwelijks steken èn vaak geen schade toebrengen, heb ik ze lekker laten zitten. Dusss…ik kies voor laten zitten!

Oh, ik zou het zelfs leuk vinden! Bij mij zouden ze zeker asiel kunnen vragen. Ik pak zelfs nogal eens hommels op en ben nog nooit gestoken. Geweldige diertjes. Net teddybeertjes met vleugeltjes. :slight_smile: