hoi allemaal,
wie heeft hier ervaring mee moest vanmorgen naar de gyn daar is de bloeddruk opgemeten de eerste meeting kwam op een onderdruk van 110 en een bovendruk van 130 de tweede meeting kwam op onderdruk 95 en bovendruk 130 nu moet ik over twee weken weer komen is hij dan weer zo hoog moet ik starten met tabl.
nu heb ik in mijn eerste zwangerschap ons zoontje verloren door hellp toen had ik op het laatst pas zn hoge bloeddruk…
nu ben ik best bang dat ik weer hellp krijg iemand hier ervaring mee?
groetjes willie
Hallo Willie,
Misschien had je voor de zwangerschap zonder dat je het wist al een hoge bloeddruk?
Ik heb bij mijn 1e zwangerschap ook hellp gekregen en zat toen al vanaf 20 weken thuis. Nu echter is mijn bloeddruk (met medicatie) soms zelfs te laag.
Je hebt waarschijnlijk dus gewoonweg pech dat je bloeddruk weer te hoog is. Het scheelt echter dat ze er op tijd bij zijn en dat er veel te voorkomen valt met medicatie. Vaak ontstaat hellp plotseling en kan het daardoor (helaas dus ook in jouw geval) ernstige gevolgen hebben. Begint het echter met hoge bloeddruk, dan kan pre-eclampsie lang voorkomen worden en soms zelfs niet tot uiting komen. Misschien zal je wel eerder moeten bevallen i.v.m. de risico’s.
Hoop voor je dat alles goed blijft gaan en dat je bloeddruk dit keer een momentopname was met wellicht een verhoging door stress.
Een hoge bloeddruk hoeft niet uit te lopen op helpp of wat dan ook :hug:
Mijn mama heeft 3 zwangerschappen gehad waarbij iedere keer de bloeddruk steeds eerder hoog werd. Bij nummer 3 heeft ze zelfs 6 maanden plat moeten liggen. Maar we zijn alle 3 gezond geboren.
Misschien had je wat hard gelopen en was je bloeddruk daardoor hoger of ben je wat verkouden of gewoon van de warmte.
Hopelijk is de bloeddruk over 2 weken wat lager. Nu zijn ze er vroeg bij, dus er zal alles aan gedaan worden om herhaling te voorkomen :hug:
Ik heb bij mijn laatste 2 zwangerschappen (de eerste 2 eindigden in een mk) hoge bloeddruk gehad. Bij mijn dochter (de oudste) had ik bij 36 weken een bloeddruk van 95 en werd ik doorverwezen naar de gyn. en kreeg meteen een reeks testen. Bij mijn zoon bij 30 of 32 weken 95. Bij mijn dochter werd ik iedere week 2 keer gecontroleerd en kreeg ik een echo, ook werd er iedere paar weken bloed afgenomen. Het bleef het rond de 95 totdat ik 42 weken zwanger was, toen was het 100 en werd ik ingeleid. Bij mijn zoon begon het dus eerder, maar ging mijn bloeddruk omlaag tot 80 toen ik met verlof was gegaan. Paar weken erna (met 37 weken) was het opeens weer 90 en moest ik bloed laten prikken en kreeg ik medicijnen. Die hielpen waardoor ik met 41 weken en 3 dagen gewoon bevallen ben.
Hebben ze nog bloed bij je afgenomen? Toen ik zo’n hoge bloeddruk had, moest ik meteen bloedprikken en zeker met jouw achtergrond zou ik geen risico nemen. Verder, let goed op de dingen waarop je moet letten (hoofdpijn, sterretjes, je kent het wel) en bel zodra je denkt dat je ze hebt. Ook al denk je misschien dat het door het weer komt.
Ben heel benieuwd hoe het nu met je is Willie?!
Hier ook twee maal hoge bloeddruk, gebruik zonder zwangerschap medicatie ervoor.
Eerste zwangerschap van merel moest ik al met 10 wkn aan de medicatie onder controle van de gyn en ben met 39+6 ingeleid met een bloeddruk van 169/107.
Bij Jorre ben ik pas 36+5 naar de gyn gestuurd met een bloeddruk van 200/100, was na een ontzettend warme week, weer medicatie gekregen en spontaan bevallen met 39+6.
Wel bij beide op het laatste 2x per week ctg en urine+ bloed.
Maar geen hellp of in de buurt van.
Ondanks mijn hoge bloeddruk is hij nu in deze zwangerschap weer keurig 125/70 laatste keer gemeten, ik zie wel hoellang en hopelijk mag het deze keer zonder medicatie
Hopelijk is het bij jou onder controle enne zoals iemand hier boven al zei, hoge bloeddruk hoeft niet te leiden tot HELLP.
:hug:
Bij ij ws het bij de eerste ook meteen hoog, moest meteen naar het ziekenhuis e.d. :eh:
daar bleek eht weer wel goed te zijn en mocht ik weer terug naar de vk :dance:
Met een electrische meten ze bij mij altijd hoog. met de hadn lager. Volgens mij is mijn bloeddruk ook hoog als ik praat of net even schrik ofzo. Tijdens alle zwangerschappen is het wel hoog geweest maar uiteindelijk ook weer geod gekomen en tot nu toe 3 x thusi bevallen en hoop dat deze kleine ook thuis komt
hier de eerste met pre eclampsie geboren. na twee miskramen de derde zwangerschap begon ik ook met onderdruk van 95. ZOnder medicijnen tot 20 weken, en vanaf de 20 weken begon die elke week te zakken tot een onderdruk van 60. Dus… hier zo opeens was het goed.
sterkte verder!