hoi,
Stijn is nu 3 jaar, maar ik vind zijn taalontwikkeling de laatste tijd erg moeizaam gaan. Sinds een helf jaar zie ik niet vzoveel verandering meer en dat baart me zorgen… Hij spreekt best veel woorden, maar omdat hij zoveel letters verkeerd of niet uitspreekt is er zoms geen touw aan vast te knopen. Ik wil hem niet frustreren, maar hij is soms zo onverstaanbaar dat het hoog tijd wordt dat hij echt leert praten. voorbeelden:
mama isse pot ( mama, dit is kapot)
hajo (hallo)
sosie uile (Sofie moet huilen)
tia even talen, tita bloembloem. (die meot even betalen, daarna rijden: broembroem)
die moet oppassen, op daar ( bji vragen van verklaring: die moet op mama passen)
isju teavisie tijte ( ik wil televisie kijken)
nijntie (nijntje)
hij spreekt de S nooit uit, hoewel hij de letter wel kan lezen, en twee medeklinkers achter elkaar spreekt hij ook zelden uit.
wat is jullie ervaring met taalontwikkeling van jullie 3-jarige kinderen?
ik meot erbij vermelden dat Stijn tweetalig opgroeit: Noors en Nederlands. Hij heeft ook moeite met het Noors en krijgt op het KDV daarvoor begeleiding. Ik ben erg trots op hem, maar vraag me af of hij niet meer begeleiding nodig heeft.
liefs, Niene
tja, en dan zit er dus bijna een jaar verschil tussen! ’ mijn’ Stijn, zingt maar 1 liedje, bae bae lille lam (noors liedje). Hij slaat dan heel veel tekst over, zingt bij wijze van spreken alleen de samenvatting. (bij ‘ik zag twee beren’ zingt hij alleen ‘hihihaha stonte keekena’)
hebben jullie ook enig idee hoe ik Stijns taalontwikkeling kan stimuleren?
ik corrigeer hem nu indirect door het foutieve correct te herhalen.
(toffie dlinke --> oh, wil jij koffie drinken, Stijn?)
ik heb echter niet het idee dat hij dit nu oppikt of ernaar luistert en het verschil tussen mijn en zijn versie merkt.
het blijft lastig de taalontwikkeling.
het gaat er nu vooral om wat hij kan zeggen, ik denk het hoe is nog niet belangrijk.
mijn oudste heeft nu een ontwikkeling op taal van ongeveer 3jr en ik herken veel van wat jullie schrijven.
met 3jr moeten ze ongeveer 240 worden kunnen met goede ontwikkeling.
stimuleren van de taal kun je het beste doen om je kind na te doen, na te zeggen en vervolgens goed te zeggen.
of samen een boekje lezen kind zegt boe boe en kent het woord koe nog niet. dan zeg je boe en zodra hij je aankijkt en je hebt contact zeg je dat doet de koe (is een klein voorbeeldje).
belangrijk dat je het foute ook nazegt want dan voelt hij zich begrepen en heb je contact.
stimuleren van de taalontwikkeling is het belangrijkste dat je oogcontact hebt.
ik heb ooit een cursus gedaan voor ouders om de taalontwikkeling te stimuleren (hanan ouder cursus).
als je twijfelt kun je altijd 1x naar logopedie gaan en die kan dan meteen zeggen of vervolg afspraak nodig is of niet.
Onze dochter is ook 3, en praat net zo als jou Stijn. Ze gaat nu sinds 2 weken naar de logopedist en dat gaat goed. Misschien een idee dat hij daar ook een keer heen gaat, hoewel dat natuurlijk moeilijk wordt omdat jullie in Noorwegen wonen. Maar goed misschien is er iets te doen als je op visite bent in nederland. Hou er wel rekening mee dat er wachtlijsten zijn.
Sterkte ermee verder.
groetjes van Dijanka
ik heb morgen een afspraak op het noorse cb, ik kan wel even vragen wat zij weten over logopedie, maar het is hier zeer ingewikkeld om een kind aan professionele hulp te krijgen. ( je moet of een drama schoppen of bijna dood gaan, dan krijg je hulp… hahaha)
Diejanka: heb ook overwogen om een videoband naar een logopedist te sturen, maar ik heb geen idee waar ik die in Nederland moet zoeken. Ik zal nog wel even op internet kijken… Hoe zijn jullie er achter gekomen dat jullie dochter logopedie nodig had?
monique: een mooi idee, dat herhalen wat een kind zegt en daarna goed herhalen als je contact met hem hebt. Ik ga dat zeker eens uitproberen! Het is best moeilijk contact met Stijn te maken, maar het is de moeite van het proberen waard
hoewel ik je behoefte kan voorstellen, denk ik dat het niet heel zinnig is hier te proberen te vergelijken met andere kinderen. Sowieso omdat dat heel moeilijk via geschreven berichten is te bepalen. En zeker ook omdat jouw zoontje in een heel andere situatie zit.
Het is algemeen bekend dat kinderen die tweetalig opgevoed worden meestal met beide talen langzamer starten dan leeftijdsgenootjes. Als je naar het Nederlands gaat kijken, wordt hij natuurlijk ook veel minder gevoed in die taal dan kindjes in nl die dat overal waar ze komen, horen.
Lastig dat het in Noorwegen zo moeilijk is om met een logopedist in contact te komen. Dat leek me nl idd de meest voor de hand liggende stap om te kijken of je kind echt zorgwekkend achterloopt in zijn taalontwikkeling, of gewoon op dit vlak ietsje onder de middenmoot scoort.
qua tips om het taalgebruik te stimuleren, zou ik zeggen: heel veel voorlezen. Ik heb hier een kind met een goed taalgevoel, en ik ben er van overtuigd dat dat deels komt door het ontzettend veel voorlezen. Ze pikken daar echt erg veel van op.
en verder heb je hier misschien wat aan:
http://www.kindentaal.nl/meertaligheid/index.php?site=stimuleren
Fiep: bedankt voor je link, ik had deze toevallig gisteren ook gevonden, wat een duidelijke en nuttige info!
vandaag ben ik even naar het Noorse cb geweest, die kijken er over 2 maanden weer naar, nu was er geen tijd voor. ondertussen op zijn kdv ook aangekaart en zij hebben een programma voor kinderen die tweetalig opgroeien, dus zijn Noors wordt ook gestimuleerd.
op die link van jou stond ook een korte test om te kijken waar je kind zou moeten zitten qua taalontwikkeling, daar kwam hij net onder het randje uit, dat stelde me ook wel gerust. (hij is 36 maanden, en in de categorie 33-37 maanden scoorte hij net op het randje, als hij 1 vraag meer met ‘ja’ had beantwoord, was er niks aan de hand geweest.)
Stij houdt enorm van lezen en we lezen hem gemiddeld zo’n 4 boeken per dag voor (buiten de boeken die hij op het kdv leest) hij kijkt ook graag Nl videobanden met sesamstraat enzo.
nu ik er beter op let, merk ik dat dat hij vooral moeite heeft met het uitspreken van letters en meerdere medeklinkers achter elkaar, en niet met het taalbegrip.
bedankt voor de info !
wat ook helpt bij taalontwikkeling is eenvoud aanhouden.
Dat klinkt logisch, maar in de praktijk zijn wij als ouders geneigd het moeilijker te maken.
Bv… je kindje wijst naar een bal en je zegt “mooie bal he, die rolt zomaar naar de deur…”
Terwijl het beste zou zijn om enkel te zeggen… ja moooii, BAL!
Of je kindje zegt tiets en bedoelt fiets en je zegt “ja, mooie fiets, we gaan zo fietsen naar de stad”
Terwijl het meest effectieve gewoon is om dan te zeggen "Fiets, ja wij gaan zo op de fiets, mooie fiets waarbij je het woord dan meerdere keren herhaalt zonder het werkwoord te gebruiken.
Ik heb toch 2 kinderen die vroeg spraken, ben daarin verwend. Maar werd hier op gewezen omdat ik automatisch een heel verhaal maakte van 1 woord als Michel dit woord aangaf. :oops:
we merken nu al verschil…
Bij Anne op het zwemmen zit ook een kindje dat 2 talig wordt opgevoed (nederlands en portugees). Hij sprak ook erg laat, maar in 1 keer ging hij als een trein in beide talen. Nu kan ik haast niet geloven dat hij ooit zo slecht sprak. Hij is even oud als Anne nu.
Ik denk dat je de oorzaak van het probleem niet al te snel in de tweetaligheid moet zoeken, in dit geval.
Laura wordt ook tweetalig opgevoed, en ik heb al aardig wat informatie en adviezen gelezen over dit thema, en het kan inderdaad zijn dat de taalontwikkeling wat langzamer gaat dan bij eentalige kinderen.
Maar dan gaat het voornamelijk over het hebben van een kleinere woordenschat per taal, of het gebruiken van kortere zinnetjes, fouten bij werkwoordsvervoegingen en meervouden, dat soort dingen.
Maar als ik jouw verhaal zo lees, dan heb je het vooral over de uitspraak van beide talen, niet over de woordenschat of het begrijpen van de taal.
Dus dat is echt iets anders, lijkt me meer iets voor een logopedist, dan een probleem bij de (tweetalige) taalontwikkeling.
(maar goed, ik ben geen expert natuurlijk - misschien toch eens voor de zekerheid een logopedist raadplegen?)
Nog los van het feit dat het ene kind gewoon sneller is met praten dan het andere, dus vergelijken is sowieso erg lastig!
Tussen mijn zoontje en mijn oppaskindje zit 4 mnd verschil. De een praat al sinds hij 2 is de oren van mijn hoofd en vanaf 2,5/ 3 ook alles heel duidelijk. Sinds 3,5 zijn de puntjes op de i gezet en verstaat iedereen alles, hij heeft een enorme woordenschat, zinsopbouw etc etc. Kan al pratend door voor 5/6. Het oppaskindje praat nog in zinnetjes van 3/ 5 woorden, kan de r niet uitspreken en ik versta het vaak echt niet (begrijp het overigens meestal wel ). Dit jongetje heeft nog 2 oudere broertes die ook zo laat waren met duidelijk praten. Er wordt daar wel gelezen maar het is niet een echt heel taalvaardig gezien, ik daarintegen lul de hele dag. Ik heb altijd heel heel veel gelezen en alles alles benoemd. Of daar verschil in zit weet ik niet. Ik denk het zelf wel want zij zegt ook dat haar zoontje de 1e is die zo snel zo veel kan praten, en ik denk dan goh dat kon die van mij al op 2 jarige leeftijd allemaal zeggen.
Moraal van dit verhaal, er zit zo veel verschil in kinderen dat je er geen peil op kunt trekken. Het Nederlandse CB heeft door jarenlange ervaring een soort van richtlijn kunnen maken over woordenschat maar zoals het woord al zegt. Richtlijn. Om eerlijk te zijn zou ik doorgaan zoals je al doet en me zelf er niet te druk om maken. Ik vind het logopedieverhaal in Nederland vaak al veel te vroeg alhoewel soms wel terecht.
natas
Ik zou me er niet te druk om maken. Ze hebben allemaal hun eigen tempo. Het komt vanzelf. Mijn oudste wil weer te veel zeggen en is bijna vier maar stottert dus vaak (ook als hij nerveus is). Tot vijf jaar doen ze er niks aan is me verteld en 99% is ook op goed niveau met vijf jaar. Vooral niet de nadruk er op leggen, dan krijgen ze het idee dat ze het niet goed kunnen en kunnen ze juist problemen ermee krijgen.
En ik was ook een late en niet zo’n grage prater vroeger, maar toen ik eenmaal begon … niemand gelooft dat nu als ze dat horen. Ik ratel nu de hele dag door.
Ik sluit me eigenlijk aan bij Mejis, vooral omdat Jasper ook soort van 2taligopgevoed wordt(ik ben niet heel erg consequent :shifty: ), en voor zijn leeftijd praat hij al heel veel en heel goed(zeggen anderen, want ik zou’t niet weten ).
Heb je al eens in het Engels gegoogled? Volgens mij zijn er namelijk zat tips te vinden om de uitspraak te bevoorderen. Zo hoorde ik van een van onze leidsters op het kdv de tip om muisjes of hageltjes met de tong van het bord te ‘prkken/likken’ om de tong sterker te maken… En ik zag ook een keer in een Duits programma dat ze een kindje lichte snoepjes met een rietje van de ene kant van de tafel naar de andere lieten blazen. En als belooning kreeg hij toen een handje goudberen. Allemaal dingetjes die de spieren die nodig zijn om netjes te praten te trainen…
mejis: ik denk dat je gelijk hebt: hij heeft niet echt een achterstand in begrip van taal, maar meer in het uitspreken ervan. Het heeft ook niet echt zin om te vergelijken denk ik, maar het viel me nu ineens op dat hij zo onverstaanbaar is dat hij gefrustreerd raakt in de communicatie met andere kinderen en ons.
eisblume: wat een goede info! op welke zoektermen kijk je dan? pronounciacion of language development ofzo? leuke tips ook!
het zal hem ook helpen om beter te eten, hij smakt erg en bijt ook heel vaak op zijn tong of lip tijdens het eten, daar stoor ik me zo aan…
bedankt voor jullie feedback, ook leuk om te horen van andere ouders van tweetalig opgevoedde kinderen!
Heb nu een slapende baby op de arm, maar als ik binnenkort ff een half uurtje heb, zal ik kijken wat google te melden heeft weet zelf nog niet waarop ik zou zoeken :shifty:
Zo, eindelijk eens tijd om te googelen
Ik ben zelf natuurlijk ook maar moeder dus vind ik het moeilijk om geschikte oefeningen uit te kiezen, maar dit is wat ik allemaal ben tegengekomen, misschien is het leuk om een aantal oefeningen te doen en te kijken of ze helpen:
http://www.angelfire.com/nm2/speechtherapyideas/articgames.html/
http://www.speechtx.com/articulation.htm
Ik heb overigens gezocht op “speech therapy activities” en dan vooral bij pronounciation gekeken
Ook de moeite waard om te lezen is misschien het volgende artikel over uitspraakproblemen: http://www.drspock.com/faq/0,1511,634,00.html
Ook in het nederlands is er met “mondmotoriek oefeningen” best wat te vinden:
http://www.umcutrecht.nl/subsite/Schisis/Voeding/Mondmotorische-Spelletjes/Spelletjes-die-de-mondmotoriek-stimuleren/
http://www.duimelotzenderen.nl/tips/mondmotoriek+oefeningen
http://www.ggd.net/pool/gezondheidspublicaties/mondmotoriek-GGDDrenthe.pdf
ik hoop dat je er iets aan hebt
heel erg mooi! dank je wel. Ik heb ondertussen ook een boek gevonden over logopedie en ga ermee aan de slag, ben benieuwd!
Lastig hoor. Mijn Stijn is nu ruim twee jaar en kan alle kleuren benoemen, maar spreekt ze niet correct uit.
joot = rood
gjeel = geel
bjauw = blauw
ojanje (favoriet woordje) = oranje
enz…
verder kan hij poes, hond, koe, onijn, kaaaviejaaaaa, pappa, mamma, zijn broers, opa en oma en begint langzaamaan de namen van de winkels te noemen en herkennen. Bij Stijn heb ik het idee dat het nu ook even stil staat maar het gaat meestal met vlagen.
Oh ja en Stijn kan Maak me gek van Gerard Joling bijna letterlijk meezingen.