hoeveel uur kraamzorg

hoeveel uur kraamzorg krijg je en is dat nog te beïnvloeden tijdens het intake-gesprek??? :wink: :oops:

Hangt van van alles af hè. Ik kreeg na de ks maximaal aantal uren, heb na thuiskomst nog 6 dagen gehad :eh:

ks was indicatie, bv, salomé was zo

mini dat de kraamvz langer wilde blijven etc.

Moet even heeeel hard nadenken het ook alweer zat bij de jongste… volgens mij kreeg ik in de basis 49 uur + 10 uur extra vanwege bekkenklachten.

Dus 59 uur waarvan ik er alweer 8 kwijt was omdat ik in het zhuis bevallen ben… (dat ik in totaal nog geen 2,5 uur in het zhuis was en geen kraamzorg thuis meer kreeg die dag omdat we na 6 uur in de avond belden (namelijk 5 over 6 ongeveer :wall: ) dat doet er niet toe… door te bevallen in het zhuis was ik een dag kraamzorg kwijt :shock:

Dus uiteindelijk had ik 51 uur over 8 dagen.

Ik heb recht op 49 uur kraamzorg, maar omdat onze zorgverzekering kraamzorg stimuleert bieden ze nog eens 8 uren extra aan. Dus ik krijg nu in totaal 57 uur kraamzorg. Dit kan trouwens in de kraamperiode zelf nog veranderen als het toch niet nodig schijnt te zijn, maar ik moest dat nu alvast aangeven dat ik die 8 uur er toch wel bij wou hebben. ( Dat is dan elke dag een uur langer)

En het ligt natuurlijk aan of je kindje afwijkingen heeft, je in het ziekenhuis bevalt, je bij je vorige zwangerschap een depressie had, of je nog meer kinderen hebt. Maar standaard was 49 uur bij deze kraamzorg.

Voordat je meer kraamzorg afspreekt/regelt met het bureau, wel even goed je verzekering checken: je eigen bijdrage gaat ook over de extra uren…

Hier heb ik 49 uren toegekend gekregen, gebaseerd op de 53 standaard uren, bladiebladiebla, zoveel kinderen onder de 6 jaar, geen borstvoeding = 4 uur er weer af en voila 49 uur.

Dat ik een ppd heb gehad na Peter namen ze wel mee, maar omdat het bij Mies juist goed ging, gaf dat nu geen extra uren. Wel is het opgeschreven en mocht er nu in de kraamweek sprake zijn van " andere gevoelens en een emotieleven dat niet goed gaat" dan kan er nog wat uur bij…

ach… t zal me niet verbazen als ik na 3 dagen de kraam het liefst de deur uitkijk… :shifty:

er wordt idd gezegd dat het aantal kinderen of meer kinderen onder 4 invloed heeft op aantal uren (dus uurtjes extra) maar officieel mogen ze tegenwoordig geen zorg meer verlenen aan andere gezinsleden van het kraamgezin behalve moeder en kind.

Dit was bij onze jongste al zo, maar gelukkig hadden wij een kraamhulp die dat onzin vond en deed ook wel dingen met onze oudste 2 en op een hele leuke manier nog wel ook :thumbup:

Ze gaan er in het protocol tegenwoordig vanuit dat je voor alle andere benodigde zorg volledig terug kan vallen op mantelzorg… wat er dus op neer kan komen dat je man thuis is voor de andere kinderen en hij na de kraamweek weer aan het werk moet omdat de dagen op zijn en je dus veel sneller er alleen voor staat…

Hier krijg ik 64 uur, is pas vastgesteld tijdens de intake. Ook vanwege 3 kids onder de 6 en een eerdere ppd. Ze zorg voor de andere kinderen wordt gewoon gedaan door de kraamhulp. Manlief werkt nl de eerste week, zodat ik de tweede week ook hulp van hem kan krijgen en ik heb verder geen mantelzorgers. Ze heeft juist bij de intake genoteerd dat de zorg voor de kinderen belangrijker is dan het huishouden en mocht ook alleen maar vragen of we mantelzorg hadden, maar het niet opleggen of zo. Ook staat genoteerd dat manlief wel de eerste week in huis is, maar zoveel mogelijk ontzien moet worden omdat hij vanuit huis gewoon moet kunnen werken.

@mamaMarije wrote:

er wordt idd gezegd dat het aantal kinderen of meer kinderen onder 4 invloed heeft op aantal uren (dus uurtjes extra) maar officieel mogen ze tegenwoordig geen zorg meer verlenen aan andere gezinsleden van het kraamgezin behalve moeder en kind.

Dit was bij onze jongste al zo, maar gelukkig hadden wij een kraamhulp die dat onzin vond en deed ook wel dingen met onze oudste 2 en op een hele leuke manier nog wel ook :thumbup:

Ze gaan er in het protocol tegenwoordig vanuit dat je voor alle andere benodigde zorg volledig terug kan vallen op mantelzorg… wat er dus op neer kan komen dat je man thuis is voor de andere kinderen en hij na de kraamweek weer aan het werk moet omdat de dagen op zijn en je dus veel sneller er alleen voor staat…

e.e.a. is ook erg afhankelijk van je verzekering :wink:

Mijn verzekering is pro-kraamzorg en dat merk je. Zo vergoeden ze ook een thuisintake voor kraamzorg bij het 2e , 3e en 4e kind enz.

Terwijl Unive en nog een paar anderen dat dus NIET vergoeden waardoor je een telefonische intake krijgt.

Mijn verzekeraar vergoed kraamzorg toch vrij uitgebreid en de kraamzorg organisatie waar ik voor heb gekozen (niet standaard Icare ofzo) gelooft in een aangepaste aanpak per gezin. Ze zijn niet heel erg alleen maar van de protocollen. Hier is dus niet eens gevraagd naar mantelzorg.

Er werd gevraagd hoe zelfstandig de kinderen waren en welke zorgtaken er wellicht voor handen kwamen.

Het enige wat me verzocht werd was om wel iets te regelen om de kinderen naar school te brengen en te halen indien nodig. Ik ben 6 dagen voor de schoolvakantie uitgerekend, dus het zou zo maar kunnen natuurlijk.

Hier werd er wel gekeken naar mantelzorg. Vind ik op zich ook wel terecht. Alleen geen mantelzorgers in de buurt :mrgreen:

@Cell, telefonische intake boeit me niet zo bij 2e en volgende kind :lol:

Vond het eigenlijk wel zo makkelijk, had geen verdere vragen oid, dus zag te de toegevoegde waarde van een huisbezoek eigenlijk ook niet :oops:

Als je bij Univé gezinspolis hebt krijg je 16 uur extra kraamhulp (en de eigen bijdrage daarvan wordt ook vergoed) dus in dat opzicht zijn ze wel pro kraamzorg.

Overigens was de info van mantelzorg regelen ed hier vanuit het kraambureau, ongeacht welke verzekeraar je had. Onze kraamhulp gaf echter aan dit dikke onzin te vinden, want die andere kinderen wonen er ook en die kan je moeilijk negeren.

Haar insteek was: mama en kind staan voorop, daarna de rest van het gezin en alles wat ik verder in huis kan doen (naast babybed, kraambed, douche en toilet… das wel normaal dat ze het doen) is mooi meegenomen.

Bij ons had ze een eitje, ze heeft op de laatste dag zelfs nog alle meubels opzij geschoven en de hele vloer gedweild toen manlief met de oudste 2 naar sinterklaas was en ik met de jongste lagen te tukken :mrgreen:

Het is dat het de echte eerste dagen wel fijn is, maar ik kan echt meestal na 3 dagen de kraam wel wegkijken.

Ze halen de was onder je neus weg en pleuren alles bij elkaar en dat kan ik als uber waskneuterigerzeikerd niet goed hebben.

Ze willen we altijd aan het fruit hebben, wat ik doorgaans amper eet en dus ook denk… waarom nu ineens wel.

Staan overal bot bovenop met de snufferd en bedoelen het goed, maar ook dat vind ik eerder irri dan prettig na zeg maar 3 dagen…

Ach ja… ze hebben meestal niet zoveel aan mijn gesjaggerijn… bij zowel Peter als Mies hebben we de laatste 3 dagen steeds na 2 uur gezegd… oke, t belangrijkste is gedaan, ga maar lekker joh…

whahahaha

Ben gewoon te erg een controlfreak… aan mijn huis geen polonaise enzo :oops: :lol:

Ik kreeg ook meer Door bekkeninstabiliteit, overlijden van 1e kindje , en bv Heb ze maar 2 dagen gehad. :oops: hoefde van mij niet langer hhahahaha

het hangt idd wel enorm af van de kraamhulp en de wisselwerking met haar (ben zelf nog geen man tegengekomen, zouden ze eigenlijk wel bestaan??? :think: )

Maar zeker onze laatste kraamhulp was een topwijf :thumbup:

Ze noemde zichzelf een wasneuroot :lol: en bij alles waarvan zij zoiets had: dat zou ik zelf echt nooooooit bij elkaar doen kwam ze vragen hoe wij dat deden. Ze heeft een paar nieuwe shirtjes op de hand uit staan wassen en een mini wasje met azijn erbij om doorlopen te voorkomen… heb het ook echt anders gehoord van 1e pakjes die compleet vern**kt zijn door het wassen door de kraamhulp.

En wat we ook wel deden was dat wij (nou ja manlief, ik ben de eerste week niet op zolder geweest) 's avonds een was volladen en die draaide dan in de nacht en die hing zij in de ochtend op.

Nee echt, mocht er hier nog een 4e komen wil ik zeker proberen of we haar hier nog een keer kunnen krijgen (kans is klein, woont relatief ver weg, maar vorige keer zat ze hier ook natuurlijk).

Hier ook standaard 49 uur, heb uiteindelijk in de kraamweek er meer bij gekregen ivm niet lopende bv en kraamtranen die maar bleven komen :roll:

Noui om op je vraag terug te komen: tijdens het intakegesprek is het aantal uur nauwelijks ter sprake gekomen. Tenzij je natuurlijk al een ppd hebt gehad oid, denk ik niet dat ze van tevoren willen vastleggen dat je extra uren krijgt. Je weet gewoon niet hoe het straks loopt. Bij mij moest ook echt de vk de extra uren ondertekenen, anders vergoedde de verzekering het niet.

De uren die horen bij Bv, uiteindelijk maximale zorg gehad met extra dag.

Ivm ernstige complicatie.