Hoeveel uitdaging biedt de PSZ?

Door wat gedragsproblematiek bij mijn zoon die voort lijkt te komen uit verveling/gebrek aan uitdaging bij de gastouder ben ik zoekende op wat voor manier ik hem meer kan prikkelen dan nu gebeurt. Thuis gaat dat prima, ik bied hem aan waar hij behoefte aan heeft, maar bij de gastouder wordt dat lastiger. Het loopt daar ook gewoon niet zo lekker de laatste tijd.



Ik vroeg me af of het voor hem meerwaarde heeft om twee dagdelen naar de PSZ te gaan, maar ik heb niet zo goed zicht op in hoeverre dat ‘uitdaging’ biedt, of dat het gewoon een veredeld knutselklasje is (no offence, écht niet! :slight_smile: )



Kunnen de mama’s met ervaring met de PSZ mij daar iets over vertellen? Ik heb de PSZ overigens ook al gemaild. :slight_smile:

volgens mij per psz erg verschillend dus zaak om ouders te spreken die kind op peuterspeelzaal/voorschool bij jou in de buurt hebben zitten.



is het voor jou gastouder niet mogelijk hem extra uitdaging te bieden??

ben zelf gastouder en heb bewust in extra mtrialen geinversteerd om kinderen van alle leeftijden uitdaging te kunnen bieden ,binnen maar ook buiten. misschien idee om eens met je go om de tafel te gaan zitten wat er mogelijk is,jij kunt aangeven wat jou zoon uitdaging bied.go kan aangeven of dat bij haar haalbaar is of evt andere iedeen operen om te proberen. evt kun je het gob erbij betrekken om tot oplossing te komen.

succes

Het kan per psz erg verschillend zijn dus ik zou bij verschillende informatie opvragen en een gesprekje aan knopen hoe zij met jou kind om zouden gaan.

Zoals al gezegt het zal ongetwijfeld wisselen, voordeel van de PSZ is wel dat er kids tussen de 2,5 en 4 jaar zijn dus ze ook aanbod van materiaal in de leeftijdscategorie hebben. Het is ook al vaak althans een uitdaging om dus te ‘functioneren’ in een wat grotere groep kinderen. Maar hoeveel uitdaging dat is wisselt ook per kind en het is handig te weten wat voor jouw zoon als uitdaging geldt, is dat materiaal voor wat oudere kinderen? Is dat echt 100% 1 op 1 contact met een stimulerend spel. 1 op 1 zullen ze iig niet kunnen bieden op de PSZ want daar draait het dus vooral om het groepsverband en alvast wat wennen aan een wat schoolsere omgeving en ritme.

Lastig D.

Bij mijn Jo zag ik de meerwaarde ook niet zo,daarbij was e.e.a. niet goed te combineren met mijn werk.

Bij Eli hebben we een andere afweging gemaakt,mede door de nieuwe situatie (icm schooltijden Jo) en achteraf gezien had een PSZ voor Jo misschien ook een betere keuze geweest.



Let wel, er zit wel degelijk verschil in PSZ. Wij zijn erg tevreden en sinds kort (voor het laatste half jaartje) gaat Eli zelfs 3 dagen (kost me wel een bulk geld,maar vooruit dan maar).

Het heeft Eli (onze kleine egotripper) zeker een stuk socialer gemaakt. Hij vind het heel erg leuk, gaat heel graag naar school en ligt kennelijk ontzettend goed in de groep.

Het is in mijn ogen zeker heen knutselklasje. Ze voeren gewoon hetzelfde dagritme als op school. Starten in de kring, daarna een ‘taakje’, tussendoor spelen, leren opruimen en dagritmes volgen en ze werken net als op school met thema’s. Elke zoveel weken een nieuw thema,waar ze de klas mee inrichten en de taakjes op aanpassen.



Jo was het type omgeduwd worden, Eli was het type omduwen en van zich af schreeuwen. Vind het mooi om te zien dat hij echt heel erg met andere kindjes bezig is en elke ochtend door diverse kindjes heel leuk begroet word.

Ik vind het knutselgehalte wel meevallen eigenlijk.

Uiteraard is het wel goed opletten of het een PSZ is waar je gevoel goed over is. Eli is nu 3,5 en je begint sterk te merken dat hij klaar is voor de basisschool. Dan valt de uitdaging misschien ook een beetje weg,maar het contact met leeftijdsgenoten wordt wel sterker.

Grappig was trouwens dat kort geleden zowel school als PSZ hetzelfde thema hadden. Thuis konden de heren er leuk over praten samen. Het was kunst.

@mandy dat was hier laatst ook! toen hadden ze het allebei oer gezondheid!

Onze meiden hebben beide erg veel aan de psz gehad en vonden het beide ook erg leuk. Ze spelen met andere kinderen, samen eten en drinken, op je beurt wachten, luisteren naar de juf, stil zitten ed.

Ik vind het erg goed voor kinderen de psz, tuurlijk hangen sommige dingen ook van de peuterspeelzaal af. Je kunt altijd eens gaan kijken toch bij de psz bij jou in de buurt.

Onze jongste is bijna 3 en nu al van de psz af omdat ik 4 ochtenden ben gaan werken en dit ivm de opvang niet te combineren is met de psz. Ze gaat nu 2 ochtenden tot 13 uur naar de kinderopvang, dat komt qua tijd beter uit met mijn werk. Hier doen ze eigelijk ook dezelfde dingen als op de psz.

Ik denk , maar dat is mijn mening, dat de psz wel erg goed zou zijn voor je zoon.

Dank jullie voor de reacties! :slight_smile:



Ik had dus de PSZ afgelopen weekend een mail gestuurd met een aantal vragen, tot op heden nog geen reactie, vind ik eerlijk gezegd wel wat lang duren. Dus ik waag er morgen maar een telefoontje aan. :slight_smile:

@D. wrote:

Dank jullie voor de reacties! :slight_smile:



Ik had dus de PSZ afgelopen weekend een mail gestuurd met een aantal vragen, tot op heden nog geen reactie, vind ik eerlijk gezegd wel wat lang duren. Dus ik waag er morgen maar een telefoontje aan. :slight_smile:




Daar zou ik kribbig van worden als je geen reactie krijgt,maar misschien geeft het telefoontje (en even een kijkmoment) wel meer informatie.

Anders even rondshoppen bij meerdere PSZ. Het kan net de klik met een leidster zijn wat je mee kan helpen.

@mandy_d. wrote:

@D. wrote:
Dank jullie voor de reacties! :slight_smile:



Ik had dus de PSZ afgelopen weekend een mail gestuurd met een aantal vragen, tot op heden nog geen reactie, vind ik eerlijk gezegd wel wat lang duren. Dus ik waag er morgen maar een telefoontje aan. :slight_smile:




Daar zou ik kribbig van worden als je geen reactie krijgt,maar misschien geeft het telefoontje (en even een kijkmoment) wel meer informatie.

Anders even rondshoppen bij meerdere PSZ. Het kan net de klik met een leidster zijn wat je mee kan helpen.




Dit is de PSZ die gekoppeld is aan zijn vermoedelijk toekomstige basisschool, dus dat heeft wel de voorkeur. Maar eerst maar eens zien hoe het voelt en of we het uberhaupt zien zitten idd. :slight_smile:



(Ik ben er ook wel een beetje geïrriteerd over. Je mag mailen voor meer informatie, maar dan krijg je die niet. Vind ik stom. :oops: )

Binnenstappen kan ook helpen als je daar de kans voor hebt. Dan hebben ze je gezicht ook bij de mail en wat korte vraagjes kun je vaak wel stellen als ze bv net klaar zijn met de middaggroep. :thumbup: Bij ons zijn de leidsters meestal een kwartier voor begin aanwezig voor vragen en erna ach duurt toch ook wel een kwartier voor alle kids weer in de jassen zitten en de deur uit zijn.

Je kent mijn verhaal :wink: en hier niks anders dan eh… laaiend enthousiast wat betreft de meerwaarde van een psz. Ik heb een relaxter, vrolijker kind die zich begrepen voelt in zijn “honger” naar meer. Echt, ik ben zo verschrikkelijk blij dat hij erheen gaat en hij ook!

@Affie wrote:

Je kent mijn verhaal :wink: en hier niks anders dan eh… laaiend enthousiast wat betreft de meerwaarde van een psz. Ik heb een relaxter, vrolijker kind die zich begrepen voelt in zijn “honger” naar meer. Echt, ik ben zo verschrikkelijk blij dat hij erheen gaat en hij ook!




Wat fijn! :inlove:



Nou, omdat de PSZ niet reageerde op mijn mail ben ik vanmiddag even langs gelopen. Ik werd uiterst onvriendelijk en bijdehand te woord gestaan, de sfeer was ijzig en kil, er werd een kindje terecht gewezen op een toon waar je U tegen zegt… binnen drie minuten was mij al duidelijk dat dit iig niet dé PSZ zal worden waar zoonlief iets aan heeft. Maar we kijken gewoon verder hoor. :slight_smile:

@D. wrote:

@Affie wrote:
Je kent mijn verhaal :wink: en hier niks anders dan eh… laaiend enthousiast wat betreft de meerwaarde van een psz. Ik heb een relaxter, vrolijker kind die zich begrepen voelt in zijn “honger” naar meer. Echt, ik ben zo verschrikkelijk blij dat hij erheen gaat en hij ook!




Wat fijn! :inlove:



Nou, omdat de PSZ niet reageerde op mijn mail ben ik vanmiddag even langs gelopen. Ik werd uiterst onvriendelijk en bijdehand te woord gestaan, de sfeer was ijzig en kil, er werd een kindje terecht gewezen op een toon waar je U tegen zegt… binnen drie minuten was mij al duidelijk dat dit iig niet dé PSZ zal worden waar zoonlief iets aan heeft. Maar we kijken gewoon verder hoor. :slight_smile:




Jammer dat je eerste ervaring minder was. Gelukkig zijn ze niet allemaal hetzelfde.

He gatver wat jammer! Gewoon ff verder kijken joh! Succes!