Hoeveel rijstelboempap/sap

Ik ben nu begonnen met Stuart in de ochtend een rijstebloempapje te geven.

Niet als eerste fles maar op aanraden van CB zo rond 10.00 uur een papje met lepeltje omdat hij nogal onwennig blijft met het lepeltje.



Daarbij komt dan de fles van 16.00 uur te vervallen en mag een sapje worden.



Nu vraag ik mij alleen af, dat is me bij het CB niet duidelijk geworden, hoeveel rijstebloempap en sap ik hem nu mag/moet geven.

Iemand idee wat een goede hoeveelheid zou zijn?



Stuart is nu 6,5 maand en krijgt naast de pap en sap dan nog een fruithapje en groentehapje en dan 3 flessen van 180cc/6.

Ik zou helemaal geen sap geven :? Onnodige suikers voor een baby!

Als het om het vocht gaat zou ik kiezen voor water of thee.

Verder heb ik wb oeveelheden geen idee, hij zal zelf toch wel aangeven hoeveel hij wil?

@Lune wrote:

Ik zou helemaal geen sap geven :? Onnodige suikers voor een baby!


Alle voeding bevat suikers, ook groentehapjes, fruithapjes etc.
Je moet alleen opletten dat het geen geraffineerde suikers zijn.

Alle suikers worden door je lichaam op dezelfde manier verwerkt, en xijn dus niet zo goed. Juist omdat er in vrijwel alles suiker zit is het goed om op te letten wat je kind binnenkrijgt.

Sap uit geconcentreerd vruchtensap zonder suikers klinkt gezond, maar is dat niet, er zit meer suiker in als wanneer je zelf de vruchten perst ( er wordt bij het opnieuw toevoegen van water minder toegevoegd als er oorspronkelijk in zat, om het zoeter te maken; je krijgt dus meer suiker binnen. ).



Hier lees je meer over suiker/aanbieden van drinken aan baby’s

/www.kiind.nl/articles/208/Introductie_van_drinken.htm

Lune bedankt voor de info, natuurlijk overdaad schaad en er zijn verschillende filosofiën over wat wel en niet goed is.

Maar mijn inziens kan één sapje op een dag echt geen kwaad voor je kindje zolang je het maar niet onbeperkt gaat aanbieden als basis drank.

Als je wel sap aanbied (bijv appelsap) zou ik het wel met veel water vermengen (limonade effect) .



Wij gaven rond de 6 mnd water of thee rond de 120 ml, vaak dronken ze dat niet eens leeg, vooral omdat elk geval de oudste om 17-1800 u avond eten kreeg.

Wat kreeg hij normaal rond 10 u? En heeft hij bijv al een ritme mbt bijvoeding?



Mijn oudste kreeg vroeg bijvoeding was nog niet zo op de hoogte als nu, en zat in een vast schema ( 6-10-12-16-18 iets te eten 10 u fruit, 12 brood met melk, 16 sap met koekje en 18 avond eten) , maar Luna daar in tegen at pas toen ze rond de 10 maanden was ook maar echt iets wat op eten leek qua groente, fruit, en pap lust ze niet eens.

Daar moet je dus wel rekening mee houden hoeveel je hè, geeft qua pap als hij nog 12 u brood moet eten enz.

Stuart zit nu op het volgende schema:

07.00 FV 180cc+6

10:00 Rijstebloempap

12:00/12:30 FV 180cc+6

14:30 Fruithapje

16:00 sapje

18:00 groentehapje

20:00 FV 180cc+6



Dit schema, behalve het fruithapje, was richtlijn van het CB maar zij hebben mij niet aangegeven de hoeveelheid van het Rijstebloempapje en het sapje. Fruithapje had CB geheel weggelaten maar ik wil het fruit er wel in houden.

Ik geef nu zelf rijstebloempapje van 100cc melk + 3 scheppen rijstebloempap en sapje geef ik inderdaad iets van 120cc.

Alles doet hij goed behalve het fruit. Het sapje begint hij nu meer behoefte aan te krijgen.

Dit schema is om hem beter te laten wennen aan vast voedsel/lepeltje omdat hij wat onwennig blijft.