Hallo meiden,
Omdat bij ons -na 3 jaar proberen, met 1 miskraam- geen aanwijsbare vruchtbaarheidsproblemen zijn geconstateerd in het ziekenhuis, ben ik zelf nog alle opties die over blijven aan het nagaan.
1 daarvan is endometriose. De echo’s zijn allemaal schoon bij mij, geen cystes en ook geen verklevingen te zien (voor zover dat lukt met een echo). Ik ben ook regelmatig (om de 4 weken) ongi. Ik heb paar maanden terug wel tussentijdse bloedingen gehad, rond eisprong (zwart/bruin). Maar dat is nu over. Wel de laatste 2 keren wat spotting tussen ei en NOD.
Nu mijn grote vraag voor een ieder die er ervaring mee heeft: WANNEER IS PIJN EN KRAMP TE HEFTIG VOOR EEN NORMALE ONGI?
Ik heb de dag ervoor en op dag 1 + 2 heftige krampen, die uitstralen naar onderrug en bovenbenen. Ik ga ervan dubbel liggen op de bank. Heb ook problemen bij ontlastig (moet eruit, dat doet erg zeer maar lucht daarna erg op). Verder zwel ik helemaal op. Zo’n enorme buik dat men mij er zelfs naar begint te vragen (in de veronderstelling dat ik wellicht goed nieuws heb). :wall: Ik weet niet of de pijn echt erger wordt, maar minder zeker niet. Maarja meiden, hoort dit er niet gewoon bij?
Ben benieuwd naar jullie pijn-ervaringen!
Grtjs, -M
He meid, wat k*t allemaal he?
Ik weet niet wat ‘normaal’, is. Wel weet ik dat ik voordat ik ooit aan de pil ging ook altijd extreme buikpijn had. Dat heb ik nu nog nooit meer gehad. Wel al vanaf mijn eisprong regelmatig ongi-krampen maar niet continue.
Vloei je er ook veel bij want dat zou weer kunnen duiden op een cyste? Maar qua MMM gaan jullie dan nu ook voor IVF ofzo?
Oh meid, hoop toch zo dat onze wens als maart stoppers 2005 ooit in vervulling zal gaan en het liefst nu eens zo snel mogelijk natuurlijk!
Dikke knuffel van mij hoor! :hug:
Als je het zonder pijnmedicatie nog uithoudt zeg maar. Dan zal een arts niet snel endo vermoeden. Krampen etc is zo ‘pijngrens-gevoelig’ dat het eigenlijk ook niet meetbaar is.
Misschien is er nog wel een ander onderzoek wat ze kunnen doen voor je? Heb zelf (goddank) geen endo dus wat er allemaal aan te onderzoeken is zonder kijkoperatie durf ik je niet te zeggen.
Maar last van je darmen is iig redelijk ‘normaal’ dat zal meestal weinig met endo te maken hebben (of er moeten haarden op je darmen zitten) maar veelal meer met je hormoonspiegels en vochthuishouding die zoals je zelf al zegt behoorlijk door de war ligt dan. Veel drinken zou iig al iets moeten helpen en is altijd goed en gezond! :thumbup:
He Ineke, de kramp is niet continue maar met golven (net als bij de MK en naar wat ik hoor de weeen bij geboorte). Ik vloei dag 1 en 2 met vlagen veel (gister in 2 uur een nromale tampon doorgelekt). Hoe is dat bij jou?
Ze gaan ons niet behandelen, pas over 6 maanden mogen we daarmee beginnen (zie ons feb/mrt 2005 topic!). En tegen die tijd gaan we eerst nog via IUI.
Jij start komende eisprong met iui he? Met clomid OID?
Sterkte, veel liefs -M
Dank Rhiannon, denk ook dat ik me geen zorgen hoef te maken. Wil alleen wel alle opties overwogen hebben. Toch gek als er niets te vinden is, maar je nog niet zwanger bent (en blijft)!
Ik kijk nhet nog even aan en anders verzoek ik tot bloedprikken, hoor dat ze hier evt iets van endo in kunnen oppikken.
Enneh, veel drinken is een goede dank je!
hai, ja las net je berichtje daar. Ja, ben nu begonnen met clomid. Vrijdag weer voor follikelmeting. En dan bij een eitje links weer IUI voor de 2e keer, volgens mij doen ze bij ons 6 keer en dan verwijzen ze je door.
Waarom moeten jullie dan nog een half jaar wachten, ja, snap dat het theoretisch gezien zelf mogelijk moet zijn maar wat extra hulp zou toch wel fijn zijn of niet?
Ik vloeide voordat ik aan de pil ging ook altijd veel. Daarna niet zoveel meer maar de laatste maanden wordt ook dit wel weer meer. Ook 2 daten dat ik om de 2 uur naar het toilet moet om te verwisselen zeg maar. Soms begint het met een aatnal dagen oud-bloed maar soms ook weer niet. Raar he?
Oh spannend, clomid nu. Zet hem op eitjes!!!
Statistisch gezien gaat ons behandelen minder kans op succes geven en dan raden ze het echt ten zeerste af. Ik zag ook al heel erg op tegen behandelen zonder aanwijsbare reden. Ik focus mij nu op die 49% kans op een ‘natuurlijke zwangerschap’ voor 2008! En anders, plan B ook prima.
Sterkte, xxx
Ik ben er ook wel iets dubbel in…bij ons is het ook al wel 3x gelukt, zonder hulp…
Toch heb ik het ziekenhuis ‘gemist’, de afgelopen 2 maanden. Al is het alleen al om te kijken waar een eitje gaat springen en wanneer hij precies gaat springen enzo. De IUI op zich twijfel ik ook nog wel eens over eigenlijk. Wanneer ik weet dat mijn ei gaat springen kunnen we het natuurlijk ook zelf alleen proberen. Maar dan denk ik weer IUI waar ze de beste zaadjes filteren enzo, voelt toch als iets meer kans. Tja, na de IUI zelf doen we het ook altijd zelf nog even hoor.
We gaan er maar vanuit dat de statistieken deze keer ons allen gunstig gezint zullen zijn he?
Voordat ik zwanger werd van Lasse lag ik altijd een dag helemaal dubbel en niet zonder pijnstillers - al van jongs af aan zeg maar. Door baarmoeder activiteit ook altijd iets op gebied van poepen en ook een dikkere buik. Ik had altijd minstens een dag erge stolsels.
Ik was ook heel regelmatig. Maar ik ben gewoon zwanger geworden en daarna had ik die pijn niet meer. Ik wist niet wat ik meemaakte - ik kon gewoon functioneren de eerste dag.
Ok ik had het maar 1 dag daar waar jij het over meerdere had maar verder komt het me wel bekend voor en ondertussen ben ik dus zwanger van de tweede. Dus bij mij geen verband daartussen.
Succes met alles.
Gr Caroline
Hi,
1 à 2 dagen vòòrdat ik ongesteld moest worden, voelde ik altijd al een flinke pijn op komen zetten onderaan m’n rug. De eerste 2 dagen van m’n ongi werd die pijn dan zò erg dat ik ook het liefste de hele dag dubbelgevouwen op de bank lag. Gèk werd ik ervan, maar heb toch nooit wat geslikt (wist ook niet wat zou kunnen helpen). Ik was wel heel regelmatig ongesteld. Toen ik 18 werd, stelde m’n moeder dan voor om de pil te gaan slikken, want vaak worden zulke klachten dan minder. En idd, zolang ik de pil geslikt heb, heb ik geen rugpijn meer gehad. Zelfs toen ik aug. 2005 ermee stopte, bleef de rugpijn weg.
Na 5 rondes, werd ik zwanger en 8 maanden later werd Mika geboren. 6 weken later ben ik - voor de zekerheid - aan de minipil gegaan, tot ik op een gegeven ogenblik zoveel tussenbloedingen kreeg en de rugpijn ook weer licht terug begon te komen dat ik ermee gestopt ben. Nu zijn we weer 5 maanden verder en ik ben - helaas - (nog) niet zwanger, maar de rugpijn is wel weer steeds sterker geworden, nog niet zo sterk als vòòr de pil, maar inmiddels wel alweer behoorlijk heftig. Nu kom het alleen op de eerste dag zelf en trekt de 2e dag weer langzaam weg. Bij mij is de pijn wel altijd continu…
Lieve Miki,
Ik herken je verhaal echt helemaal! Ik voelde me altijd precies zo! En op de echo’s ed bij onderzoeken was niets te zien, bij het HSG onderzoek was ook niet veel te zien alleen dat de linkerkant wat “verstopt” zat.
Bij de kijkoperatie bleek echter wel dat ik endometriose had, niet veel, maar wel net op de verkeerde plek.
Ik was ook regelmatig ongesteld (cyclus 31 dagen), had dezelfde pijnen als die jij omschrijft. Soms slikte ik paracetamol, maar meestal nam ik er niets tegen omdat ik dacht dat het er “gewoon” bij hoorde. Na de uitslag van de kijkoperatie werd alles me duidelijk!
Endometriose is trouwens op echo’s en in bloed nooit te zien, wil je echt weten of je het hebt dan kan dat (aldus het ziekenhuis waar ik geholpen ben) alleen dmv een kijkoperatie (die ik gehad heb).
Sterkte meis!
Liefs,
Hoop
Hi Miki,
Helaas heb ik ook behoorlijk last van de ongi. Vannacht heb ik er twee uur van wakker gelegen en dat met een ibuprofen erbij. Er was geen enkele houding waarin ik lekker kon liggen. Ook veel stolsels enzo. Toen ik de pil nog slikte had ik daar geen last van.
Ik heb niet zo’n opgezette buik als jij beschrijft en ik weet ook zeker dat ik geen endo heb aangezien ik twee keer een kijkoperatie heb gehad. Het is gewoon pech in mijn geval. wel heb ik veel verklevingen, die op een echo overigens niet te zien zijn.
Ik hoop dat je geen endo hebt, maar is misschien wel prettig om het te laten onderzoeken, zodat je wat meer zekerheid hebt.
sterkte ermee!
groet maya
ps: soms kan ik echt kwaad zijn op de ‘natuur’, waar is al die stomme pijn nou voor nodig? :wall: