hoeveel kolfen en hoeveel cc op welke leeftijd

ik kolf melk voor in de avond dan geeft hub de laatste voeding per fles

zo kunnen me kloven beter genezen en kom ik beter aan me rust toe want ze komt

snachts netjes om de 3 uur.

En als hun zo gaat werken ben ik alleen met 2 kindjes wat best zwaar zal zijn de 1e paar keer

en ik ga de 28e uit eten ze doet het goed uit de fles drinken

maar mijn vraag hoeveel kolf je uit 1 borst? Heb nu 80 cc gedaan

had gelezen smorgens heb je meest voeding dus zij meee 1 borst gehad

en de andere kolf ik.

En hoeveel moet ze hebben ik weer 10cc per dag omhoog maar tot hoeveel cc

of tot hoeveel weken is dat?

Dank jullie wel alvast voor de antwoorden

ik moet in januari gaan werken vanaf wanneer ga ik een voorraad aanleggen?

Je mag het 3 maanden bewaren in de vriezer?

Ha Bianca,

Het is eigenlijk gewoon een kwestie van proberen. Ieder kindje is anders en de samenstelling van de BV verschilt ook per vrouw. Je kunt dus niet als bij kunstvoeding zeggen -voor zover dát kan :wink:- dat een kindje een bepaalde hoeveelheid moet drinken.

Het mooie van BV is dat je kind zelf aangeeft wanneer het genoeg heeft gedronken. Alleen kun je dus op de borst geen maatstreepjes zien en heb je als ouders geen idee hoeveel CC dat was. Hooguit kun je een kindje een keer voor en na een voeding wegen op een heel nauwkeurige weegschaal, dan weet je wat er in is gegaan. Maar eigenlijk is het gewoon een kwestie van uitproberen. Je kolft nu al en je merkt dat je dochter aan een flesje van … cc genoeg heeft. Dat kan in de loop van de tijd iets veranderen, maar dan verandert je productie vanzelf mee (vraag = aanbod). Ik gaf T als hij naar het KDV ging met 3 maanden 4x100 cc mee (soms 120cc) en meestal dronk hij daarvan 3 flesjes voor een groot deel op. Ik kolfde makkelijk, dus ik gaf wat ruimt mee. Nu met 10 maanden drinkt hij nog maximaal 200cc (in 2 of 3 keer). Je hoeft ook nauwelijks vooruit te kolven hoor (beetje voorraad is handig voor in de diepvries). Ik werk 3 dagen en kolf op per werkdag gewoon voor de volgende keer. In de diepvries heb ik 1 of 2 voedingen liggen voor in noodgevallen, maar die heb ik nauwelijks nodig gehad.

Ik zou niet proberen per dag steeds meer te gaan kolven hoor. Gewoon steeds de tijd nemen die je nu nodig hebt om 80cc te kolven. En niet veel langer dan 10 minuten per keer. Op je werk kun je dubbelzijdig gaan kolven (een goede kolf is duur, maar zeker de moeite waard als je het geld kunt missen. Zelfs de duurste kolf kost niet meer dan een aantal weken KV, geloof ik). Ik kolfde dubbelzijdig minimaal 400cc in 2 sessies van ongeveer 10 minuten. Maar ik denk dat ik heel makkelijk kolf en dat sommige vrouwen eerder 3x zullen kolven?

O, nog even ter vergelijking: ik geloof dat mijn oudste nooit meer dan 2x80cc heeft gedronken op het KDV. Ze tankte dan wel gelijk bij zodra ik haar kwam halen. Maar dat doet T nu ook. (= ook even tot rust komen).

Kijk ook eens hier: http://www.borstvoedingsforum.nl/index.php (speciaal kolfdeel).

O, en weet je al waar de kloven vandaan komen? Meestal is dat het gevolg van verkeerd aanhappen. Belangrijk om dat even door iemand naar te laten kijken!

Gefeliciteerd met de geboorte van je meisje!

Succes!

dat is heel verschillend…

mijn oudste had genoeg aan 100cc. de 2e 180 :shock:

de 3e ook zoiets…

het kan dus erg verschillend zijn!

dank je wel!

Ja kloven zijn ook vanmiddag verkeerd happen of tepelhoedje verkeerd

ik ga de lactatiekunige komen durf alleen niet te bellen omdat ik het nog niet

aan durf haar zonder tepelhoedje omdat ik in de kraamweek zoveel pijn heb

gehad lizz hapt ook niet goed

ze drinkt nu 100 cc soms meer dus doe 130 in fles en dan kan ze zelf

bepalen

Wel snel iemand laten komen hoor! Anders wordt het alleen maar steeds erger. Misschien kan ze ook kijken hoe Lizz aanhapt mét een tepelhoedje en jullie op die manier begeleiden, zodat het over een tijdje zonder kan. Hoe lnager je zo door gaat, hoe moeilijker het wordt.

dank je wel ja met tepelhoedje gaat opzich wel goed

zet alleen snachts als ik moe ben wel eens niet helemaal goed

ik ga morgen even bellen nu lig ik op bed

ben benieuwd wat de lactatiekundige voor je kan betekenen… vind het echt super dat je zo doorzet… :thumbup:

dank je juudje ik redt het mede door alle lieve kok mama’s

die me helpen en yvonne

dankzij jullie kom ik iedere keer een stapje verder

ik baal wel lactatiekundige wordt niet vergoed daar betaal ik dan bakken geld voor

elke maand :twisted:

ik wacht maandag f af misschien heeft cb een lactatiekundige

en heb haar mail gestuurd met wat ik kan verwachten voor kosten

lees soms bedragen op internet waar ik niet goed van wordt

Lieve Bianca,

Ik kan me voorstellen dat het een teleurstelling voor je is om te moeten ontdekken dat je zorgverzekeraar klaarblijkelijk geen lactatiekundige kosten vergoedt… Je had net de moed bij elkaar geraapt om een lk in te schakelen en nu vormen de kosten een extra obstakel, wat jammer is dat joh :frowning:

Begrijp ik het goed dat je een mail hebt gestuurd naar een lk van je cb? In dat geval gaat het niet om een vrijgevestigde lk, de hulp van een lk via je cb zal als het goed is gratis zijn.

Wel kan het zijn, dat het even duurt voordat je bij haar terecht kunt. Ook is het vaak zo, dat deze lk’s in principe alleen telefonisch contact hebben met hun kliënten.

Bij urgente borstvoedingsproblemen is het juist zo belangrijk dat een lk zo snel mogelijk kan worden ingezet en dat zij de moeder en de baby ook persoonlijk treft, zodat ze kan zien wat er aan de hand is… Vanuit dat oogpunt kan ik dan ook niet anders dan me aansluiten bij Hupsakee; ik denk ook dat het belangrijk is om, als je iets wilt, nu stappen te ondernemen.

Op bv.com kun je informatie vinden over lactatiekundige hulp en adressen van lk’s: Bv.com-lk/NL.

Van lk’s met een VBN- of LLL-achtergrond (zij zijn eerst VBN-contactpersoon of LLL-leidster geweest) mag je sowieso een borstvoedingsgerichte en borstvoedingsvriendelijke begeleiding verwachten (zie o.a. VBN-lk of bijv. Prolacta).

Veel wijsheid en beterschap gewenst!

ik heb naar een lk gemailt wat zij vraagt voor kosten

en vraag maandag op cb of iemand daar me kan helpen

maar heb met me vriend overlegt en wij vinden 100 voor ander half uur veel geld

en besluiten om dus nog even te wachten :oops:

dit omdat ze super drinkt

mijn tepels al bijna heel zijn

gister weer goed ingesmeerd en met bloter borsten gezetten

ze al goed dr mond open doet (sinds gister)

ik op de site goed heb gekeken met de fotos hoe het moet en het eigenlijk

al goed lukt :dance:

en belangrijkste is wel heb dus nu bijna geen kloven meer

geen pijn tijdens voeden alleen 1e paar sec maar dat is normaal

en ze in 3 dagen 240 gram is aangekomen

o ja en groene poepluier is alweer over

dus ik bewaar me geld liever voor als het echt nodig is

of is dat gek :think: