Hoeveel kinderen in groep 3?

Mijn zoon is maandag begonnen in groep 3. Dit is een samengevoegde groep van 3 maal groep 2. (vorig jaar waren er 3 gecombineerde groepen 1/2) Er zitten nu al 33 kinderen in deze groep en we wonen in een wijk met veel nieuwbouw, dus daar komen in de loop van het jaar nog meer kinderen bij.

Vrijdag hebben we een bijeenkomst voor de ouders over het aantal kinderen in de groep en de werkwijze. Had er nog helemaal niet zo bij stil gestaan, heb zelf ook altijd in vrij grote klassen gezeten.

Maar wat is dan de norm tegenwoordig?

Hoeveel kinderen zitten er bij jou kind in de klas?

O ja, het is een normale openbare lagere school.

Ik vind 33 wel heel veel. Vooral voor een groep 3 waarin toch een basis gelegd word omdat je dan leert lezen en rekenen enzo.



Victor is ook begonnen in groep 3 afgelopen maandag. Hij zit in een klas van 28 en dat vind ik ook erg veel. Maar dat gedeeld is weer te weinig voor 2 klassen.



De oudste zat altijd in een klas van 19 kinderen. Ideaal vonden wij.

33 kinderen is al redelijk veel, maar als er ook nog bijkomen… Komt er dan ook een leerkracht of assistent bij?

Want anders is het echt heel veel, zeker voor groep 3.

hier is de oudste net begonnen in groep 3 en hij zit met 28 kinderen in de klas.

Kleine kans dat daar nog kinderen bij gaan komen, maar ja er kan er altijd eentje hier heen verhuizen natuurlijk.



Als ik naar zijn klas kijk… en dan nog 5 erbij… dat is een heel groepje extra (ze zitten hier in groepjes van 4/5 kinderen). Dan zou ik het volgens mij ongelooflijk vol en krap vinden worden.



Snap eigenlijk niet dat als ze nu al weten dat er nog aanwas komt door verhuizingen naar de wijk ze er niet voor hebben gekozen om 2 kleinere klassen te maken eigenlijk.

bij mijn dochter zitten er 25 in de klas! ik vind dat vrij normaal dat zat er vroeger ook bij mij in de klas!

@mamaMarije wrote:





Snap eigenlijk niet dat als ze nu al weten dat er nog aanwas komt door verhuizingen naar de wijk ze er niet voor hebben gekozen om 2 kleinere klassen te maken eigenlijk.




gebrek aan ruimte geld en leerkrachten??



maar 33 vind ik ook erg veel hoor!

anna zit nu in een kleuterklas van 32 leerlingen.



in de 2 groepen 3 zitten er 23

In groep 7 zitten er maar liefst 35

mijn zoontje zit in groep 3 met 28 of 29 kinderen…

Dit is echt wel normaal volgens mij krijg je zelfs per school een leerkracht betaald per 28 leerlingen. 33 is wel aan de grote kant maar ze zullen ook kleinere groepen hebben en dat heft elkaar dan weer op…

bij ons op school zijn van 5 combi 1/2 groepen 2 groepen 3 gemaakt van 27 en 28 kinderen.



Ik mijn beleving ook weinig; toen ik in de (toen) 1e klas kwam (nu groep 3) zaten we met 39 in de klas! Niks computer/bouw/andere-leuke-dingen-doen hoek, gewoon 39 tafeltjes/stoeltjes met kleine tussenruimte in 1 lokaal (hetzelfde lokaal waar Ruben zijn 1/2 groep zat trouwens 8) )

Inmiddels de bijeenkomst gehad. Het is dus zo dat er 33 kinderen in groep zitten, dit zijn er 5 (!) meer dan vorig jaar. Op zich vind ik het aantal nog niet eens zo schrikken. Er zijn eigenlijk de meeste tijd twee juffen in de klas en daar komt nog een stagiaire klasse-assistent bij, dus lijkt mij voldoende begeleiding in de klas.

De kinderen zitten in omgekeerde U-vorm in de klas, er is een grote en kleine U. (de binnen- en buitenring, zoals de juf dit noemde) Kinderen in de buitenring zijn de kinderen die goed op niveau zitten, kinderen in de kleine kring hebben wat extra begeleiding nodig. Op zicht niet zo verkeerd.

De ruimte viel me echter wel erg tegen, het is erg krap in de klas. Als je binnen komt, staat daar al gelijk het eerste tafeltje. Je kan net tussen de binnenste en buitenste ring doorschuiven.In de binneste ring staan drie van die lage bankjes.



Een aantal ouders hadden het over de veiligheid in de klas. Stel dat er brand zou zijn, dan zouden de kinderen achter in de klas er bijna niet uit kunnen komen :cry:

Dit word natuurlijk weer geweerd met dat er brand oefeningen zijn en de brandweer is geweest om te kijken of het veilig is en alles is goedgekeurd.

Klas splitsen is geen optie, want geen ruimte, geen geld en dus ook geen leerkracht voor. (geen leerkracht voor vond ik een stom argument, want er staan er nu twee voor de klas :think:



Ik heb al gehoord dat op scholen in de omgeving bijna dezelfde aantallen hebben, dus er valt weinig aan te doen.

Hier op school hetzelfde probleem door bezuinigingen.

Mij dochter is naar groep 3 gegaan en er zitten 32 kindjes in de klas.

Ik vind het zelf ook heeel erg veel.

Ik krijg het gewoon benauwd als ik sóchtends in de klas sta,maarja wat doe je er aan?Niks toch.Als er geen geld is.En verder is het een hele goede school,dus het is geen optie om wat anders te zoeken.Iedere dag zijn er klasse assistenten bij die de kindjes die het moeilijk hebben helpen.

Ik heb wel eens gehoord dat 34 de maximale toegestane aantal leerlingen zijn in een klas.Als het er meer zijn moeten ze gaan splitsen.

Bij mijn zoon waren het er 36 en toen is er gesplitst.2x18…ideaal.

Maarja het is niet anders.

Ik ben leerkracht van groep 3. Wij hebben de luxe positie dat er 16 kinderen nu in groep 3 zitten. Helaas door een enorme afname van nieuwe toevoer van kinderen in de wijk, maar heerlijk om te werken in zo’n groepje. Het is allemaal veel beter te overzien, en meer tijd voor alle kinderen.

Mijn dochter zit nu ook in een groep van 30 kinderen. Ik vind het echt te veel. Vorig jaar waren er 2 groepen 3, maar er zijn veel kinderen van school gegaan dus werd het nu 1 groep. Ik heb andere scholen in de buurt gebeld om te vragen hoeveel kinderen daar in groep 3 zaten, maar het komt elke keer in de buurt van de 30 :?

Hier 19 kinderen, en bewust de klassen klein. Wat wel tot gevolg heeft dat er bezuinigd moet worden op andere zaken.



Ik vind het onderwijs in nederland niet voldoende (ben zelf juf geweest), en het is jammer dat er zo op geld gelet moet worden. Met meer financiele middelen zou zoveel meer mogelijk zijn…

Hier zijn voor groep 3 2 klassen van 25 leerlingen, en daarnaast 2 groepen 4 van 25 leerlingen, met nog een combinatieklas 3/4 van 20 kinderen.

Valt dus best mee. Ik zou 33 kinderen echt wel veel vinden.

Sjee, wat een megaklassen! Nina zit in groep 3 met 8 andere kinderen. Ideale groep. De juf kent alle kinderen goed en kan iedereen de aandacht geven die hij/zij nodig heeft. Ze zitten al 4 jaar met deze groep bijeen (kinderen gaan hier vanaf 2,5 naar school) en hebben het superleuk samen. Op feestjes en zo wordt ook altijd de hele klas uitgenodigd.

hier heeft groep 3 22 kinderen in de klas

Als ik zo bekijk welke kinderen er nu oudste kleuter zijn en waarschijnlijk/zeker door gaan naar klas 1/groep 3 dan kom ik toch wel op ruim 20 waarschijnlijk meer richting 30 (weet van de andere kleuterklas niet hoeveel er door gaan maar van zijn klas toch al zeker 10). Ik ben heel benieuwd. Mijn ervaring met Vrije School klassen is dat ze welliswaar groot zijn (ik zat ook met zo´n 30 kinderen in 1 klas) maar de leerkracht goed overzicht heeft en het een heel fijn clubje is.

Bij zoon op school doen sommige klassen ook aan een kampeerweekend aan het begin van het schooljaar met ouders erbij dat is echt een leuke kennismaking/binding!

Ik ben dus wel heel erg benieuwd maar nu mag hij eerst nog lekker kleuteren!

Hier zit Niek met 24 kinderen in de klas en ik vind dat echt zat voor dat eerste echte leerjaar.



Peet zit nu met 25 kinderen in de klas en tot mei komen er hier nog 4 kinderen bij, dan zijn het er 29 en dat vind ik alweer aardig royaal…



Boven de 30 heb ik hier op school nog niet meegemaakt eigelijk. :think:

Jongste zit hier met 31 kinderen in groep 3 en dat is eigenlijk echt te veel, ook gezien de grootte van het klaslokaal. Gelukkig is dit de enige grote klas op school waardoor er veel extra hulp is maar toch…ben wel benieuwd hoe dit de komende jaren gaat lopen…want de kans is natuurlijk wel aanwezig dat de klassen de komende jaren groter gaan worden en er komt door de bezuinigingen natuurlijk wel minder budget

Oudst zit met 22 kinderen en dat is echt super (zelfs 11 meisjes en 11 jongens en dat is dus niet gepland maar gewoon zo uitgekomen)