Hoeveel groei tussen 6 en 14 maanden bij jongetjes?

Ik ben wel benieuwd naar hoe andere kindjes zijn gegroeid in totaal van het bezoek rond de 6 en 14 maanden?

Ik ben 2,5 week terug naar het bureau geweest en moet ipv over een paar maanden al over 3,5 week terug komen.



Ons mannetje groeit namelijk maar heel weinig, terwijl hij prima eet.

(Heeft wel vaak 3-4 poepluiers op een dag en dat is vaak heel zacht.)



Inmiddels maken we ons daar dus wel zorgen om, hij is nu namelijk in ruim 7 maanden tijd nog geen 500 gram gegroeid terwijl hij rond de 6 maanden een klein beertje was. Hij is nu ook pas net 73,4 cm met 14 maanden.



Onze oudste was ook klein maar fijn, maar volge wel zijn eigen lijntje in de groeicurves, de jongste buigt echter al een tijd naar beneden.

Als hij nu over 3,5 week niet wat beter is gegroeid, gaat ze doorverwijzen om toch eens te kijken naar een mogelijke glutenallergie o.i.d. De slechte groei is namelijk tussen de 6 en 7 maanden begonnen, net als de bijvoeding. :?

Luc

8 maanden: 10400 gram en 72 cm

14 maanden: 10760 gram en 79 cm



Stan

8 maanden: 10600 gram en 73 cm

14 maanden:11140 gram en 79 cm



Stan was net 500 gram gegroeid, Luc nog geen 400 gram in 6 maanden tijd. Ze waren die winter veel ziek geweest (luchtweginfecties, oorontstekingen) en hadden ook maagklachten, waardoor er veel energie verloren ging en ze een afbuigende groeicurve kregen.

Rond 1,5 jaar kregen ze medicijnen voor hun maagklachten en met 2 jaar een operatie aan keel/neus/oor en sindsdien groeien ze weer beter en zitten ze op de middellijn van de groeicurve.

Echter is de groeicurve gebasseerd op de geboortegewicht dus je kan het niet met andere kindjes gaan vergelijken :slight_smile:

Sassie, bij jou dus wel een reden waarmee het te verklaren viel, en dat was in 6 maanden en hier dus ruim 7 maanden en geen verklaring.

Maak me er wel zorgen over eerlijk gezegd, maar hopelijk voor niks.



Mariyelle; Dat snap ik, ik vraag het toch ook omdat ik benieuwd ben naar de gewichtstoename in die periode, niet de gewichten…

Ik snap ook wel dat een kindje die 3 kilo woog en 1 die 4,5 woog op andere plekken in de curve zitten, mijn zoontje was geboren net boven middenlijn, zat na 6 maanden tussen midden en bovenste, en nu dus tegen de onderlijn aan. (op de curve van het groeiboekje, die van bv.com en CB zien er iets anders uit maar ook daar zakt hij af in de curve.)



Maar ik dacht misschien zijn er wel meer kindjes die zo matig gegroeid zijn en waar er ook geen duidelijke reden was op dat moment.

Ons jongste is niet vaak ziek en eet meestal prima en ging ook pas 2 weken voor zijn verjaardag nog even kruipen dus door meer activiteit kwam het ook niet.

Roan was met 6 maand; 72.3 cm & 9.665

En met 11 maand 78.2 cm & 10.710

Hij moet maandag weer en is dan precies 14 maand, maar verwacht niet dat ie qua gewicht veel is gegroeid.



Wat weegt jou ventje nu dan?? Hij is ook maar klein in de lengte.

Hoe zit het dan met je andere kindje?? Hoe groot en zwaar is die nu dan en wat is zijn leeftijd?

Hoi Sennapen,

Ik kan het groeiboekje van de oudste even niet vinden, maar die was in diezelfde periode ruim 2 kilo gegroeid en zat in kledingmaat 80 waar de jongste nu nog in 68 en 74 zit.

De jongste was bij de geboorte 1cm langer en net zo zwaar, terwijl de oudste 2 weken langer in mijn buik heeft gezeten.



Hij woog met 6 maanden 8380 en 2 weken terug (met 14 mnd) pas 8830.



De oudste word bijna 5, is ongeveer 1,10 en gewicht ik denk een kilo of 18 :think: Heeft ook altijd een lijntje wat onderin de curve gevolgd maar is nooit zover gezakt als de jongste nu doet.

hier ook een enorm slechte groeier, in drie maand tijd een halve cm gegroeid, beide staand gemeten, dus best betrouwbaar.



In gewicht de eerste keer 60 gram gegroeid, nu dus in totaal 260. in drie maand tijd.



Hij zit, staat geen seconde stil, eet slecht, en weinig, gunt zich geen tijd omt e eten, koek beland overal behalve waar het hoort.



Ben voro andere dingen bij de kinderarts, wat nu was afgesloten, maar vanwege de groei wil hij mij toch nog opnieuw zien. Hij zit nu in 68/74.

Ook zo’n kleintje dus, mensen zeggen nu steeds zooooooo die is vroeg met lopen! Wat dus wel meevalt alleen hij lijkt door zijn lengte natuurlijk een stuk jonger.

Hoe zwaar is jouw zoontje nu?



Vind het op zich wel logisch dat een actief kind die niet zoveel eet ook niet zo hard groeit, maar fijn dat ze er wel naar kijken.

Hier 4 okt. terug naar CB en indien nodig verwijst ze dan door.



Weet je al wanneer je naar de kinderarts moet?

zit nu bij de cb boekjes, gister hing ik achter de laptop, dus zal eens alle gewichten optypen…



ik moet 3 december weerkomen. Dna heb ik 3 november een consult gehad bij het cb.



in mei was hij 9.060 en 71 cm

in juni was hij 9.120 en 71,5 cm

in september was hij 9.460 en niet gemeten.



staand gemeten in het ziekenhuis was hij 73, maar dat is een andere meetlat. Als ik hem nu zo zie, lijkt hij wel langer, maar nu ik met de winterkleren bezig was, kom ik toch weer terug in de kleren die ik al in de doos had gestopt, dus, pak ik de broekjes die hij voro de zomer ook al aan had! :shock: Truitjes lukken niet allemaa, had veel 80 gekregen van een vriendin diens kindje had dat aan met 9 maand, maar het zit nog aan alle kanten te groot.



Het valt hier wel mee dat ze roepen wat een kleintje dat al loopt. Hij is nu ook enorm aan het brabbelen, zo ineens, klets hij de oren van het hoofd. ze vragen zich wel altijd af, waarom ik hem vaak laat lopen, en niet in een buggy zet, maar hij is zo licht is, sjouw ik zo een poos met hem op de arm rond, plus dat hij dan beter slaapt als hij veel sjokt!

Even een :hug: hoop dat je ventje toch nog een groeispurt krijgt…



Weet hoe het is ik heb dan een meisje maar Indy groeit ook zeer langzaam vooral dr lengte en zit nu met 2 jaar nog in maat 74 heel soms in maat 80 maar dan moet het echt klein uitvallen kwa shirtjes (broekjes 80 zijn nog veel te lang en moet ik omslaan)

Konijn, ik kan me wel voorstellen dat een meting staand op iets anders kan uitkomen dan liggend. Misschien kun je zelf ook eens liggend meten om te vergelijken? Hoofdje tegen iets aan leggen, beentjes strekken en voetjes recht (dus teentjes niet naar beneden buigen.)



Hier idd ook dezelfde broekjes als vorige winter nog deels aan. Toen had hij in de breedte een maat groter nodig omdat ze niet over zijn bovenbeentjes pastten :oops:

Zelfs het winterjasje van vorige winter kan hij weer aan als er nu geen spurtje komt :think:



Chantal, ook een klein poppetje dus, het heeft wel wat hoor zo’n ukkie, als ze verder gezond zijn is het ook niet erg. Wil alleen wel even zeker weten dat dat het geval is. Valt me namelijk tegenwoordig op dat Cas ook veel dorst lijkt te hebben, bekers gaan in 1x leeg maar valt ook aan alsof hij de hele dag niks heeft gehad. Zal ik op het buro ook maar aankaarten voor de zekerheid. Hoe zwaar is ze nu?



Zitten hier net in een lastige maat, meeste lange broekjes 68 zijn wel wat kort aan het worden, maar meeste 74 is veel te lang (en te wijd vaak).

Ja gelijk heb je hoor :thumbup: wij zijn ook de hele medische molen in geweest met Indy door de Ka, meerdere bloedonderzoeken gehad (ze heeft wel allergieen) uit beide onderzoeken bleek dat haar lichaam te weinig groeihormoon aanmaakt en dr IGA niet goed werkt en te laag is.



In augustus heeft ze een dagopname gehad en een clodine onderzoek gehad ivm haar groeihormoon, gelukkig kwam daar uit dat haar lichaam het wel goed aanmaakt dus een hele opluchting. We blijven nu wel onder behandeling van de ka om dr groei (vooral dr lengte) in de gaten te blijven houden.



Verder is er bij haar niks uitgekomen maar ben blij dat we wel allerlei onderzoeken hebben gehad beter te veel dan te weinig hoor :hug:



Ik zou het gewoon aankaarten op het CB, weet niet hoeveel hij drinkt in totaal?? Indy drinkt op een dag 4 a 5 gewone bekers en 's nachts drinkt ze water uit een tuitbeker die in dr bed ligt…



Ze is nu net 10 kg ze was 10,5 maar ze is weer afgevallen :?

Even een update;



Na 6 weken een goeie groeispurt gemaakt, hopelijk gaan we zo door, hoef nu pas over 3 maanden weer terug. (hij had wel net een beker drinken op, maar lengte ook 2cm erbij). :smiley:



Was 6 weken terug 73,4 cm en nu 75,5

en gewicht 6 weken terug 8830 en nu 9130

Ah wat fijn dat hij even een spurtje heeft gemaakt!



Hier dan een meisje maar die zit pas sinds augustus in maatje 80. Die heeft erg lang in 68/74 gehangen.

En warempel, ze is tussen de 14 en 18 maanden bezoeken 7 cm gegroeid! Dus zo kan het ook ineens gaan.

Ow super zeg! Zie je nou wel, komt helemaal goed!!