Hoeveel flesvoedingen met 6 maanden??

Hoi!

Mijn zoontje is nu 6,5 maand en krijgt sinds vorige week geen BV meer (ik gaf nog ochtend- en avondvoeding zelf, maar omdat ik voor een botscan vorige week nucleaire vloeistof kreeg ingespoten werd ik geadviseerd om te stoppen met BV).

Nou was ik op het CB geweest (in Belgie) en daar gaven ze me het volgende eetschema:

8u; fles

12u ; groentepap

16u; fruitpap

20u; fles

Maar mijn schoonzusje heeft een dochter, die is een maandje ouder dan mijn zoontje, en die was daar helemaal verbaasd over want zij geeft haar dochter nog minstens 3x de fles.

Dat staat ook op de pakken Nutrilon.

Dus nu ben ik even :?

Ik heb wel een flinke vent, hij woog bij de geboorte 4,3 kilo (was 12 dagen overtijd). Nu is hij 69 cm en weegt 8,3 kilo, dus het is nou niet zo dat hij niks bij te zetten heeft.

Hij zit ook tussen de voedingen nooit te zeuren om eten, dus ik denk dat 2 flessen wel goed, of krijgt hij dan niet voldoende voedingsstoffen binnen???

Hij drinkt trouwens meestal een fles van 240 ml (8 schepjes poeder).

Groetjes, Marieke

Met 6 maanden was ons schema:

07.00 fles 180+6

10.00 fruit

11.30 fles 180+6

15.30 fles 150+6

18.00 groente

20.30 fles 180+6

Met 7 maanden ben ik met brood begonnen en was ons schema:

07.00 fles 180+6

10.00 fruit

12.00 1/2 boterham en fles 150+5

15.30 fles 150+5

18.00 groente

20.30 fles 180+6

Nu zijn ze bijna 9 maanden en is ons schema:

07.00 fles 180+6

10.00 fruit

12.00 1 a 1 1/2 boterham en fles 120+4

15.30 liga/koek en 100 ml limonade

18.00 groente

20.30 fles 180+6

Volgens mij moeten ze met 6,5 maand nog ongeveer 600 a 700 ml flesvoeding krijgen.

Ik weet niet wanneer jullie warm eten, ook 's middags?

Twee flessen met 6 maanden vind ik ook wel erg weinig, eigenlijk. Bij ons op het CB raden ze pas aan om met 8 maanden over te gaan op drie flessen. Met 6 maanden gaven wij nog vier flessen, maar we zijn ook pas met 6 maanden begonnen met bijvoeding. Dus ze had de voeding nog wel nodig.

Ik denk dat het erg ligt aan wat een kind er naast eet en natuurlijk aan de grootte van de flessen (als jouw schoonzusje flessen van 150+5 of 180+6 geeft, dan zit jij daar qua hoeveelheid niet onder ;))…maar gedeeltelijk ook aan wat een kind zelf genoeg vindt.

Jinthe krijgt nog geen bijvoeding en aan vier flessen heeft ze echt niet genoeg, dus zit ze nog op vijf flessen en dan ook flinke flessen (210+7 - en ook dat is soms eigenlijk niet genoeg). Dit in overleg met het CB. Ik zou gewoon doen wat bij jouw kind past. En ik denk dat juist als ze groot zijn, ze wat meer nodig hebben (ik denk in ieder geval dat dat de reden is dat Jinthe zoveel drinkt - en mag drinken van het CB).

Jouw zoontje komt qua formaat wel overeen met mijn zoon van 5,5 mdn (70cm en ruim 8 kg) en zijn eetschema is op dit moment zo:

06.30 fles 180 + 6

9.00 potje fruit (nu nog een klein 4 mdn potje)

10.30 fles 180 +6

15.00 potje groentje (4m +) plus fles 150+5

19.00 fles 210 + 7 plus n3 schepjes rijstebloem…

Mijn plan is om de derde fles (bij de groente) over een tijdje te gaan vervangen door een ‘toetje’ (steeds kleiner flesje en daarna iets van zuivel)

Dan zal hij s’middags ook nog een tussendoortje erbij krijgen zoals een liga oid…

Ik moest van het cb nog 3 flessen per dag geven. 's morgens en 's avonds was dat een bordje pap, 's middags een tuitbeker melk. Sinds kort ben ik er helemaal vanaf gestapt, mijn zoontje lust echt geen opvolgmelk meer, ik kreeg het er allemaal niet meer in. Dus nu gewone melk, en dat gaat prima.

Maar nu is hij de 9 maanden voorbij, tot 9 maanden sowieso 3 flessen om aan de minimale hoeveelheid opvolgmelk te komen ofzo.

Ik vind twee flessen voor 6,5 maand ook wel weinig. Op het pak staat 3 flessen van 180+6. Ik zie dat jou kleintje flessen van 240 drink, dat zijn dus al 2x2 scheppen meer. Je geeft hem dan al 120 ml extra in die 2 flessen. Ga je van de pakken uit, dan zou je kleintje nog 60 ml nodig hebben.

Misschien dat het CB je daarom geadviseerd heeft om 2 flessen te geven? Drie flessen van 240 is dan wel erg veel nl.

Als hij al goed zijn groente en fruit eet denk ik niet dat hij tekort komt. Hij doet het verder toch goed?

Hier overigens een kleintje van bijna 7 maanden en die zit nog op 4 x 180+6, die schreeuwt echt het hele huis bij elkaar als ze minder krijgt :?