hoeveel bv in flesje???

mij is aangeraden om zo stilletjes aan eens een flesje te gaan proberen dit voor als ik straks ga werken.

Ella gaat straks twee halve dagen mee naar het werk en één halve dag naar oma, op het werk kan ik dus gewoon zelf voeden maar bij oma niet.



maar hoeveel bv moet ik aanbieden in de fles???

Ella is vandaag vijf weken oud en weegt 5200 gram, ze is de afgelopen twee weken 500 gram aangekomen en doet het dus prima op de bv.



ps welke fles zou het beste zijn? de dr brown of de avent?

Tja, ik heb niet echt een antwoord op je vraag want ik lees even mee. Mijn kindje is nu 12 weken en weegt ongeveer 5,5 kg. Ik geef nu ook regelmatig een flesje. Bij kunstvoeding houden ze (ongeveer) de formule aan: 150xgewicht:aantal voedingen per dag. Maar dan zou ik op 120cc per keer uitkomen en ik merk dat ze uit de fles heel makkelijk 150-160cc wegklokt en dat binnen 10 minuten (met de kleinste speen) :shock: . En dan lijkt ze ook nog best meer te lusten! Dus ik vraag me ook af wat ik nu moet geven

Ik gebruik trouwens Avent, omdat de bakjes zo handig zijn met invriezen ed.

ik heb de avent fles en als ik ( heel zelden) een flesje afgekolfte bv geef, dan doe ik eerst 100 en als ze meer wilt nog wat erbij, vind het zo zonde om er teveel in te doen en als ze dan niet meer hoeft kan je het weggooien, dus ik vul het steeds wat aan, misschien is dat ook een optie, dus gewoon wat meegeven zodat ze naar eigen behoefte kunnen aanvullen.

Welke fles is erg verschillend per kindje. Avent ging hier prima.



Hoe wij het deden met aan de flesjes wennen (en kolven leren!), was een half uurtje (ongeveer) voor ze een volgende voeding wou even wat afkolven (ging aan het begin nog erg slecht, dat moet je echt leren) en dat dan geven in de fles, kan best maar 20 cc zijn ofzo en daarna gewoon nog de borst aanbieden.



Zo elke dag wat blijven oefenen met kolven en flesje en dan langzaam een voorraadje bij elkaar proberen te kolven tussen voedingen door en dan een keer een hele voeding proberen te geven in de fles en die dan weer bij jezelf te kolven. Dan kun je een beetje kijken hoeveel je kind wil drinken.



Er zijn wel richtlijnen voor hoeveel in de fles zou moeten, maar dat is maar een richtlijn, dus pin je je er niet teveel op vast.

De richtlijn is 115 a 150 cc per kilo lichaamsgewicht per dag. Dit moet je dan dus nog delen door het aantal voedingen dat je kind drinkt om te weten hoeveel er in 1 fles moet.



Hou rekening ermee dat sommige kinderen liever niet veel uit de fles drinken en dan graag de schade weer bij mama inhalen en wat je ook vaak hoort (was hier ook zo) is dat de fles veel makkelijker is dan drinken bij mama en daarom lijken ze niet tevreden na de fles. Maar dit is dan vaak gewoon nog zuigbehoefte die nog niet bevredigd is en geen honger/dorst. Op een kdv zou je dan bijvoorbeeld na de fles nog even een speentje aan kunnen bieden of vragen of ze nog even lekker extra willen knuffelen na de voeding met je kindje.



Naar mijn idee merk je pas goed dat je kind meer wil aan de hand van hoe snel ze na zo’n voeding weer wil drinken.

Zoals Rijntje hierboven zegt, drinken uit de fles is makkelijker dan uit de borst. Je kindje is nog heel klein en als je dan vaak de fles geeft kan het zijn dat ze uiteinelijk geen bv meer wil. Zelf ben ik darom niet zo jong begonnen. Maar als je die luxe niet hebt, zou ik inderdaad met kleine beetjes beginnen en dan ‘afmaken’ aan mama’s borst.

we hebben Ella nu twee keer de fles gegeven met 120cc borstvoeding en dat ging best goed, wel nog veel slurp geluidjes, daarna nog even voor de lekker aan de borst!



ik kolf toch wel in 10 minuten 180 cc, we gebruiken nu de avent fles, ben aan het denken om de dr brown fles eens te proberen aangezien ze zo slurpt, en dus veel lucht binnen krijgt.

wij gebruiken de tommee tippee flesjes echt ideaal! En lijken op de borst!

@Yessie wrote:

Zoals Rijntje hierboven zegt, drinken uit de fles is makkelijker dan uit de borst. Je kindje is nog heel klein en als je dan vaak de fles geeft kan het zijn dat ze uiteinelijk geen bv meer wil. Zelf ben ik darom niet zo jong begonnen. Maar als je die luxe niet hebt, zou ik inderdaad met kleine beetjes beginnen en dan ‘afmaken’ aan mama’s borst.




Geld niet voor alle borstgevoede kindjes.

Hier beide kindjes moeilijk aan de fles te krijgen. snappen niks van deze nieuwe techniek.

Drink nu nog maar max 50cc per keer uit de fles.

Het geldt zeker niet voor alle kindjes, dat klopt. Dat zei ik dan ook niet. Het was ook meer als reactie op hoeveel er in de fles moet. Er zijn veel kinderen die lijken meer te willen, maar dat is dan niet zo.



@lonneke: wat goed dat je al zoveel kan kolven zeg!

@Rijntje wrote:

Het geldt zeker niet voor alle kindjes, dat klopt. Dat zei ik dan ook niet. Het was ook meer als reactie op hoeveel er in de fles moet. Er zijn veel kinderen die lijken meer te willen, maar dat is dan niet zo.



@lonneke: wat goed dat je al zoveel kan kolven zeg!




ben er ook erg blij mee!

@Cariska wrote:

wij gebruiken de tommee tippee flesjes echt ideaal! En lijken op de borst!




past die fles ook in de avent flessenwarmer?

En als het lukt met de fles , regelmatig in een fles blijven geven. Wij dachten ook , nou dat kan hij wel en zjin er vervolgens 3-4 weken mee gestopt. Toen ik weer een fles wilde geven was hij er niet meer aan te krijgen. Nu 7 maanden later nog steeds niet. Gelukkig werk ik aan huis en is het nooit echt een probleem geweest en heb ik de pest aan kolven , maar wel even iets om bij stil te staan.