Hoi,
T.ristan gaat binnenkort uit logeren, en ik wil uitrekenen hoeveel melk ik ongeveer in een flesje moet laten aanbieden per keer. Sinds een maandje krijgt hij bijvoeding. Veel is het niet, een stukje fruit in de ochtend (bijvoorbeeld 1/4 perzik), een broodkorst in de middag, en wat groente in de avond (50 gr max, meestal minder, het meeste ligt op de grond) Daarnaast alleen mamamelk.
De vorige keren kon ik de regel ‘150 ml mamamelk per kg lichaamsgewicht, gedeeld door aantal voedingen per etmaal’ toepassen, maar nu, door de bijvoeding en het passeren van de 6 maanden, geldt die regel nu niet meer. Ik ben alleen vergeten hoe je het dan wél uitrekent.
Op de borstvoedingsinfosite staat een prachtige tabel, met een gemiddelde van 560 ml per etmaal bij kindjes van 7 maanden, maar er staat bij vermeld dat in die tabel ook kindjes zijn meegeteld die al deels hebben afgebouwd, wat een vertekend beeld geeft voor het totaal.
Wie heeft meer info voor me? Thanks!
Trouwens, ik vind dat Tris bij oma ook gewoon op verzoek mag drinken, ik zoek alleen een uitgangspunt voor die eerste voedingen, daarna zullen ze hun weg er wel in vinden de rest van de dag
Ik heb eigenlijk ook ná 6md en mét bijvoeding altijd deze regel toegepast. Ik gaf altijd liever te veel mee dan te weinig :shifty: (ook met gewoon eten zo, tja laten we het erop houden dat het een familiekwaal is…) Bovendien was kolven voor mij altijd erg gemakkelijk waardoor ik het niet erg vond om ook eens wat weg te gooien als ik te veel mee had gegeven.
Als ik lees wat die kleine nu aan bijvoeding krijgt, denk ik persoonlijk niet dat je minder mee moet geven, want het vervangt nog geen hele voeding…
Bedankt voor je antwoord! Ik kolf minder makkelijk (doe het ook zelden dit keer). Bij A.nouk kolfde ik destijds met gemak 200 ml in een paar minuten (eerste 6 weken fulltime gekolfd, dus mijn lijf was al snel geoefend daarin ), maar nu zit ik een hele poos voor slechts de helft daarvan. Weggooien wil ik dus eigenlijk proberen te voorkomen, want elk flesje dat hij krijgt is voor mij al voorraadverlies en moet ik op een ander tijdstip weer bijkolven. Maar ondertussen hebben we gewoon geprobeerd, en hij was na 160 ml tevreden, dus gebruik ik dat denk ik maar als uitgangspunt Een klein beetje meer opwarmen als hij toch meer wil is zo gebeurd dan natuurlijk, en zo gooi ik niet hele plensen weg als hij bij 160 elke keer verzadigd blijkt.
Ik geef trouwens ook liever teveel mee dan te weinig hoor, ik geef alle ingevroren blokjes mee, en zie wel weer wat ik terug krijg
Bedankt!