hoeveel afgekolfde melk geven?

Hallo,



Ik heb een zoontje van 2 maand, ik kolf vanaf het begin bijna alle melk,

En geef het terug in een flesje, heb wel geprobeerd live te voeden, maar dit lukt niet, is te pijnlijk, heb daar al diverse begeleiding voor gehad.

Mijn vraag is zijn er meer moeders die afgekolfde melk geven, en hoeveel doen jullie dan?

Soms drinkt hij namelijk wel 250cc wel verspreid over een uur maar toch. Bij cb zeiden ze dat 200 wel de Max was eigenlijk, maar goed hij is dan soms echt niet tevreden. Hij geeft ook heel duidelijk als hij genoeg heeft, soms is dat ook wel na een voeding van 130.

Als hij uit de borst zou drinken zou ik natuurlijk niet weten hoeveel hij drinkt… maar dan zou hij misschien minder drinken, omdat het lastiger drinkt dan uit een flesje.

Hij slaapt snachts gewoon door, van 21:00 tot 6:00 ongeveer.

@Mijke83 wrote:

Hallo,



Ik heb een zoontje van 2 maand, ik kolf vanaf het begin bijna alle melk,

En geef het terug in een flesje, heb wel geprobeerd live te voeden, maar dit lukt niet, is te pijnlijk, heb daar al diverse begeleiding voor gehad.

Mijn vraag is zijn er meer moeders die afgekolfde melk geven, en hoeveel doen jullie dan?

Soms drinkt hij namelijk wel 250cc wel verspreid over een uur maar toch. Bij cb zeiden ze dat 200 wel de Max was eigenlijk, maar goed hij is dan soms echt niet tevreden. Hij geeft ook heel duidelijk als hij genoeg heeft, soms is dat ook wel na een voeding van 130.

Als hij uit de borst zou drinken zou ik natuurlijk niet weten hoeveel hij drinkt… maar dan zou hij misschien minder drinken, omdat het lastiger drinkt dan uit een flesje.

Hij slaapt snachts gewoon door, van 21:00 tot 6:00 ongeveer.




Bij borstvoeding kun je, een enkele echte uitzondering daargelaten, niet te veel geven, dat geldt als ze live voeden, maar dus ook als je kolft. Raar dat ze op het cb wel over een maximum spreken.



Er is een rekensommetje die je kunt gebruiken als richtlijn, ken je die?

Het is 150ml x het aantal kilo’s aan lichaamsgewicht gedeeld door het aantal voedingen dat een kindje op een dag gemiddeld drinkt.



Het is natuurlijk lastig als je alles kolft om beetje te gokken hoe en wat, want voor je het weet zit je heel veel kostbare melk weg te gooien. Maar ik zou het toch gewoon uitproberen, kijken of je iets van een ritme ontdekt wanneer ie wat meer drinkt en wanneer wat minder. En je van dat cb advies niet al te veel aantrekken :shifty:

Vaak drinkt hij na de nacht wat meer, logisch natuurlijk :slight_smile:

Volgens zijn gewicht zou hij dus 975cc mogen. de afgelopen dagen drinkt hij

1000 tot 1200cc dus op zich niet zo veel meer.

Maar ging ook bij cb om dat hij per voeding niet 250 moest drinken, omdat zijn maagje dan teveel zou oprekken. Maar hij drinkt dat ook niet ieder voeding, soms heeft hij ook aan 150 of soms zelfs 100 genoeg.

@Mijke83 wrote:

Vaak drinkt hij na de nacht wat meer, logisch natuurlijk :slight_smile:

Volgens zijn gewicht zou hij dus 975cc mogen. de afgelopen dagen drinkt hij

1000 tot 1200cc dus op zich niet zo veel meer.

Maar ging ook bij cb om dat hij per voeding niet 250 moest drinken, omdat zijn maagje dan teveel zou oprekken. Maar hij drinkt dat ook niet ieder voeding, soms heeft hij ook aan 150 of soms zelfs 100 genoeg.




Maar als volgens hun 250 echt slecht zou zijn voor het maagje van je baby, hoe werkt dat dan met vrouwen die gewoon aan de borst geven? Die zouden dan vanwege dat ‘gevaar’ halverwege moeten gaan wegen om te kijken of het kind nog niet aan de max zit?

ik ben er van overtuigd (en vele met mij :slight_smile: ) dat bv van nature gewoon zo werkt dat een kind daar van drinkt wat het nodig heeft. Bij kv zit het allemaal anders in elkaar natuurlijk, dat is ook veel minder licht verteerbaar. MIsschien dat het cb doordat je het in een fles geeft, daarmee in de war was? :eh:

Wat Fiep zegt, volgens mij (das puur een theorie ik geef live dus heb geen maatstreepjes :wink: ) verteerd BV soms zo snel dat het al tijdens de voeding ‘doorloopt’ dus dat zijn maagje te ver wordt opgerekt…dat zal vast reuze meevallen. Zoonlief hier drinkt de ene keer 5 minuten en een andere keer wel een half uur aan 1 borst. En de laatste dagen meer drinken? Lijkt me ook niet heel raar. Zoonlief hier wilde ook meer drinken want jemig moeders wat was het heeeet. En BV is OOK drinken, waar kindjes met FV apart ook water erbij gegeven kunnen krijgen om de dorst te lessen is dat bij BV niet nodig, vaker drinken is genoeg. :thumbup:

Als je blijft twijfelen, een LK vragen om antwoorden (als het goed is ook bereikbaar via het CB) want veel verpleegkundigen van het CB hebben net niet genoeg kennis van BV. Maken ze je aan het twijfelen terwijl je het eigenlijk top doet.

Jullie bevestigingen wat ik eigenlijk ook denk. Was even een kleine twijfel door de opmerking van het maagje oprekken.

Maar vooral omdat hij ook heel duidelijk aangeeft wanneer hij genoeg heeft ga ik er gewoon vanuit dat het goed is. En idd in je borst zit geen maatstaaf om te zien hoeverl hij drinkt. En aangezien ik zo een 200 a 300 cc kolf per keer zou hij het ook kunnen krijgen als

hij aan de borst zou drinken.

Logisch ook dat hij meer dorst had met het warme weer :slight_smile:

Mijke je kolfopbrengst is waarschijnlijk zelfs minder dan je kindje veelal live aan de borst zou drinken. :wink: Wellicht krijg je een wat vertekend plaatje wanneer je vanaf het begin kolft (je borsten maken meer melk aan maar geen kindje live aan de borst betekend dat je kolfopbrengst dus ook ‘aangepast’ is aan de behoefte van je kindje wanneer je wel op de hongersignalen let en op die momenten kolft soort van kolven op verzoek) Dus je kolft 200 maar wanneer je kindje zou drinken kan het zomaar zijn dat er dan eigenlijk 300 cc gedronken wordt. Dus het gaat top! Je opbrengst is genoeg om in zijn behoefte te voorzien, en wanneer zijn behoefte omhoog gaat en jij dan weer meer gaat kolven (zelf ingelaste kolfregeldagen) dan blijf je op dat vlak echt heel fijn bij voor hem. :thumbup:

Blijf luisteren naar je gevoel en kijken naar je kindje. Hij tevreden jij tevreden. :inlove:

Ik kolf ook fulltime omdat live voeden te pijnlijk was. Ik kolf wel een stuk meer dan hij drinkt, dus of dat inderdaad aan elkaar aangepast is vraag ik me af.

Mijn zoon is lekker aan de maat (boven de +1 lijn) maar drinkt minder dan hij volgens CB zou moeten. Zij trekken de vergelijking met kv. Hij zou volgens hen 5 flessen van 180 moeten drinken terwijl hij 4 Ã 5 flessen drinkt van gemiddeld 160. Hij slaapt lekker 11 uurtjes achter elkaar snachts en is verder heel tevreden. Daar vertrouw ik maar op :thumbup: