Ik loop al langer rond met deze vraag, en ben benieuwd hoe het bij jullie geregeld is.
onze oudste zit (nog) op de psz, en begint nu steeds vaker te vragen of er kindjes mogen spelen.
Op zich niks mis mee hoor, maar ze vraag het iedere dag. (gelukkig gaat ze nog maar 3x naar school)
maar het is zo dat ik dus nu ook 3x in de week een kindje te spelen heb (of onze oudste gaat spelen)
maar ben benieuwd hoe dat bij jullie gaat, spreken jullie af van zovaak mag je spelen of iemand meenemen? of hebben jullie zoiets van ik bekijk het per moment?
ik vertel nu bv van te voren… vandaag mag je bij iemand spelen of iemand mag bij ons spelen, maar ja… zij wil het liefste 7 dgn in de week. :roll:
op de psz maakten wij helemaal nog geen echte speelafspraakjes, dat is hier pas op de basisschool begonnen.
En dan wordt er alleen op de korte dagen gespeeld. Woensdag en vrijdagmiddag dus.
Ook dan komt het wel eens niet uit/ kan het niet en dat zeg ik dan wel duidelijk vantevoren tegen de heren, anders komen ze uit school gezet met een vriendje en zit ik met hele sippe koppies die ik had kunnen voorkomen.
Op de psz dus nog niet, maar vriendinnen met kindjes in dezelfde leeftijd als mijn oudste 2, dus die speelden wel met elkaar (zaten niet met elkaar op de psz).
De 3e gaat na de zomer naar de psz en speelt nu ook wel met het buurmeisje/ dochter van vriendin. Net even wat ouder als hij, maar gaat prima samen. Dikke lol in elk geval :lol:
Hier mochten ze in de peuterklas ook nog helemaal geen speelafspraakjes maken eigenlijk. Ze gingen ook vrij lang nog slapen na de peuterklas, dan waren ze hartstikke moe.
Ik sprak met de jongste wel regelmatig af op niet-pszdagen om 's morgens ff ergens een kop thee te drinken bij andere moeders uit het klasje, dus dan werd er wel samen gespeeld.
Nu kan het gewoon maar op twee dagen, omdat de andere dagen vol zitten met zwemles etc of verdeelde schooltijden (jongste(n) vroeg uit, oudste(n) niet). En dan heb ik er ook nog drie die dan af willen spreken dus soms komen er twee vriendjes mee naar huis (dat is wel mijn max ) of heb ik geen een kindje wat mee gaat naar huis uit school.
Ook hier is het op de psz vrij ongebruikelijk om al af te spreken. Nu L op de basisschool zit wordt er wel regelmatig afgesproken. We hebben geen afspraken hoe vaak of op welke dagen, alleen als het echt niet kan zeg ik dat er 's morgens duidelijk bij.
Hier is mijn jongste draak gisteren even gaan spelen bij een leeftijdsgenootje,
eigenlijk was het ook meer oppassen (voor mij dan)…
maar op de psz hier, hoor ik die vraag eigenlijk nooit…
Idd pas op de basis school gaat die grote vraag meestal pas echt beginnen…
tegen mijn oudste zeg ik al in de ochtend,
vandaag hebben we plannen,
dus niks afspreken…
op een woensdagmiddag is het vaak het leukste om echt af te spreken…
Lastig zoiets. Waar ik opgegroeid ben speelden we al met een jaar of 1,5 a 2 buiten, in een onwijs kindvriendelijke omgeving, zonder auto’s, en met bergen kinderen. Dus speelden we al jong de hele dag met andere kinderen. Die liepen ook gewoon in- en uit bij ons thuis.
Maar nu met onze zoon zal het ook anders zijn, omdat we nu niet in een kindvriendelijke buurt wonen, en er ook weinig andere kinderen hier zijn. Dus dan zal het ook om afspreken gaan. Maar om eerlijk te zijn zou ik er nu helemaal nog niet op zitten te wachten. Soms speelt hier zijn neefje van een jaar ouder wel, maar dat is dan als oppas, niet omdat we ze ‘af laten spreken’. Dat vindt hij fantastisch, maar voorlopig hou ik het lekker bij zelf spelen, of met mij samen spelen. Anders zou ik me zo vast voelen zitten. Die tijd komt met de basisschool vanzelf wel, dan kan het altijd nog.
maarja, als ze het zo leuk vindt, dan is het wel lastiger, als ze er zelf om gaat vragen. Maar dan zou ik het bij een middag in de week ofzo houden denk ik, maar dat is omdat ik iets teveel gehecht ben aan mijn eigen vrijheid, en ook nog wat dagen werk, dus dat er dan sowieso al niet afgesproken kan worden (maar dan zit hij dus op het kdv, en heeft hij weer kinderen genoeg om zich heen)
Hier 1 of 2 keer in de week, maar ik let erop dat er ook afgewisseld wordt en mijn kinderen ook bij andere spelen.
Meer vind ik niet nodig. Sociale contacten onderhouden ze heel goed op school zelf en buiten school vind ik het ook gezellig, maar niet elke dag.
Op de psz spraken ze nooit af om te spelen. Ik vond dat ook niet nodig.
Nu spelen ze 3 keer per week, maar ik vind dat wel te veel. 't Is zo’n geregel met ophalen, of het wachten op ouders die op komen halen…Ik weet dat het voor de kinderen zelf wel goed en leuk is, maar ik moet iedere keer weer over een drempel. Best stom eigenlijk :oops:
Mij petertje speelt alleen heel soms bij vrienden die we sowieso goed kennen en die om de hoek wonen.
Mijn kleuter spreek ongeveer 2x per week af. Mijn oudste (groep 3) heeft van die vlagen…Dan opeens het liefst iedere dag en dan opeens weer eens weken niks :think:
Nu ik niet werk ben ik erg flexibel en maakt het mij niet zoveel uit waar en wanneer. Als ze moe zijn mag het niet. Dan vertel ikj ze het wel al in de ochtend, of als we andere plannen hebben.
@maantje wrote:
Mijn oudste (groep 3) heeft van die vlagen…Dan opeens het liefst iedere dag en dan opeens weer eens weken niks :think:
Wat herkenbaar :) .
Onze oudste (ook goep 3) heeft dus precies hetzelfde.
Op het moment spreekt hij op school weinig tot niks af, maar wel elke dag lekker naar buiten in de buurt (waar dan ook wel weer 2 klasgenootjes wonen).
Als hij een periode veel afgesproken heeft dan lijkt het net of hij daarna even bij moet komen ofzo en lekker thuis beetje aanrommelen ed.