Hoesten van peuterdochter nachtastma?

Ik weet niet of t hier thuis hoort, maar ik wil toch een vraag voorleggen.



Ben vandaag met mijn peuterdochter naar het cb geweest. Moest er zijn voor mn jongste, maar heb meteen even gevraagd over de hoesterij van de oudste. Ze heeft nu al voor de derde keer in pak em beet 4 maanden dat ze een paar dagen van de leg is. Dan moet ze (met name) s nachts vreselijk hoesten, soms tot spugen toe. Er komt dan slijm mee, maar ook etensresten, dus t is echt spugen.



Op het cb dacht de arts dat t wel eens nachtastma zou kunnen zijn, maar veel kon ze me er ook niet over vertellen.



Wie heeft er wel eens van gehoord en kan me er meer over vertellen???!!!

Vervelend voor je kleine meid.



Ik weet niet of het hetzelfde is, maar mijn jongens zijn allebei ook de laatste tijd om de haverklap verkouden. En dan staat de afwasbak regelmatig in bed. En het lijkt wel of we in een zeehondencreche wonen. En het gekke is, dat het inderdaad meestal 's avonds in bed zo erg is.



Volgens mijn moeder is het niet abnormaal dat kinderen door het hoesten moeten spugen dus ik heb daar nooit iets achter gezocht.



Beterschap voor Samila.

Dank je. Het gaat nu gelukkig alweer iets beter, al moet ze (zowel s avonds als overdag) wel erg hoesten als ze zich druk maakt (fysiek). Ze klinkt ook nog steeds heel erg vol.

Ze is vandaag wel verkouden geworden, dus misschien dat dat daar toch wel een beetje mee te maken heeft?!

Gaat ze al naar een peuterspeelzaal ofoz?

Mijn oudste zoon was als baby nooit verkouden, maar sinds ie naar de psz gaat regelmatig. En daardoor is mijn jongste zoon ook altijd aan het mee-hoesten als het weer zover is. Misschien dat daardoor mijn babydochter ook nog steeds zo neusverkouden is…

Yoni hoest ook 's nachts regelmatig. Overdag merk je er weinig van en 's nachts komt het op. Soms een heel droog hoestje, dat heeft vaak met stof te maken of een kat die overdag stiekem op haar bed heeft gelegen. Maar nu heeft ze weer zo’n echte verkouden hoest, bijna tot spugends toe. Doordat ze op haar rug ligt loopt ze vol met slijm en gaat dan hoesten. Ik leg haar steeds weer op een kussen en dan op de zij. Toen ze nog in een kleiner bedje sliep legde ik iets onder het hoofdeinde van de matras. Dat hielp ook. Dat spugen ken ik, dat komt door het hoesten. Heeft Yoni ook veel gehad.

Peuters zijn gemiddeld elke maand verkouden. Tenminste, dat is mijn toentertijd verteld en Yoni was inderdaad om de haverklap een paar dagen verkouden of ziek.



Nachtastma? nog nooit van gehoord. Astma heeft toch ook niet direct wat met hoesten te maken? Dan hebben ze het benauwd omdat ze niet goed kunnen uitademen. Klinkt mij eerlijk gezegd heel raar in de oren. Volgens mij is het gewoon verkouden wat 's nachts meer naar boven komt door het liggen.

@bianca68 wrote:

Astma heeft toch ook niet direct wat met hoesten te maken? Dan hebben ze het benauwd omdat ze niet goed kunnen uitademen.




Er kan door astma overvloedige slijmvorming in de longen zijn… Ze kunnen dan niet goed uithoesten, omdat de luchtpijp vol met slijm zit, en de longblaasjes vol met slijm zitten, waardoor de rek eruit gaat en het hoesten moeilijk gaat, en ze het dus weer benauwd krijgen… :roll: Dus, ze hebben het benauwd omdat ze niet goed uit kunnen ademen, maar dat komt dus weer door het slijm in de longblaasjes waardoor ze niet kunnen hoesten, en het slijm blijft zitten…

Ja, maar dan hoesten ze toch niet echt? Wel de aanzet, maar niet kunnen doorhoesten. Ik snap dat er slijm in de longen kan zitten, maar ze kunnen het er niet uithoesten? Dat is het probleem dan toch?



Yoni moet ook weleens zo hoesten dat ze er van gaat spugen. Maar ze hoest het slijm er wel uit. Door de hoestbui gaat ze spugen. Dan denk ik niet aan astma.

Mijn dochter van nu inmiddels 6 jaar heeft vanaf haar 1 ste jaar elk begin van de hersft, last van nachtelijke hoestbuien tot het begin van de lente.

En inderdaad, tot kokhalzen en spugen toe.



Ik heb al menig ziekenhuisbezoek hiervoor afgelegd.



Waar het op neerkomt is, dat zij slijm in haar longen had en dat is eruit gezogen. Ze had bijna elke maand een longontsteking. Ze krijg de ene kuur na de ander.

Verder is ze dagelijks aan de (seretide) puf. en krijgt ze nu al 2 jaar de griepprik.

Ze heeft een lagere weerstand, dus wanneer het eerste kindje begint te hoestent, krijgt zij het 3 keer zo erg.

In die zware tijd van hoesten is ze heel wat kilo kwijt geraakt.

Ik moet zeggen na al die jaren van onderzoeken, zijn we nu eindelijk op het goede pad.



Wat ik je wil advieseren is dit niet te licht op te nemen.

Ik spreek uit ervaring dat de Ha. snel zegt dat ze er wel overheen groeien, maar dat is niet altijd het geval. Ook geven ze de ene na de andere kuur mee. Helass is mijn dochter ook voor dit onder narcose geweest om zo 3 kiezen te laten trekken en 4 tanden te restaureren. Dit door die troep wat in de kuren zit. :x



Trek de stoute schoenen aan en laat je kind door een kinderarts en longarts onderzoeken.



Doordat ik zelf naar de ehbo ben gegaan toen der tijd is nu duidelijk dat ik een meisje van 6 jaar heb, met helaas al beschadigde longetjes door de vele longontstekingen.



Als ik zo jou verhaal leest, zou ik zeker verder gaan in het ziekenhuis.



Sterkte!



maris

Mijn dochter (7) was drie weken toen ze ernstige hoestbuien kreeg, met name 's nachts. We zijn vanaf die tijd heeeel vaak naar de huisarts geweest. Iedere keer schreef hij weer andere medicijnen voor, sommige hadden zoveel bijwerkingen dat het hoesten erbij in het niet viel. de huisarts wilde ons niet doorverwijzen omdat hij dacht aan virussen. Uiteindelijk, toen mijn dochter 6 was, moest ze zo erg hoesten al dagen achtereen, dat we maar naar de E.H.B.O gereden zijn. Ze is dezelfde dag nog opgenomen en heeft luchtwegverruimers en onstekingremmers gehad en het ging meteen beter. Sinds die tijd, krijgt ze een puffer ( ontstekingsremmer ) en heeft ze nooit meer zo gehoest. Diagnose : Kinderastma. Ze moet nu 1 maal per jaar naar de astmaverpleegkundige, waar word gekeken hoe ze het met de medicijnen doet, en 1 maal per jaar naar de kinderarts, die kijkt hoe ze er lichamelijk aan toe is. Maar ja, zo blijkt de huisarts weet ook niet alles :wall: Groetjes Anitawz

Maris, Samila is er gelukkig alweer een tijdje af. Ik ga wel in de gaten houden of ik ook maar iets aan signalen krijg dat t weer terug gaat komen…