Hoesten bij astma... en vraagje of hoe om te gaan hiermee

Mijn zoontje van bijna 2 jaar heeft de griep te pakken. Op zich niet erg, maar met zijn luchtwegproblemen is het al een iets groter probleem.

Zijn longen klinken nog schoon (gister voor de zekerheid bij de ka geweest) en dat wil ik GRAAG zo houden! Maar hij hoest nu nog meer dan gisteren.

Ik wil hem geen hoestsiroop nemen omdat daar op staat dat het niet geschikt is voor mensen die slijm ophoesten. En dat is dus wat hij doet.

Maar hij ligt nu te slapen en hij stikt zowat in zijn hoest. Bedje aan het hoofdeinde omhoog is niet zo’n goed idee aangezien het slijm juist naar boven moet, en niet naar beneden richting zijn longen.

Ui naast zijn bed heeft alleen maar zin tegen een verkoudheid, vicks krijgt hij het benauwder van. Stomen mag niet ivm zijn longen.

Ik ben dus een beetje door mijn ideeen heen.

Wie kan mij helpen?

thee met honing doen wij hier altijd.

Je hebt van het merk bisolvon druppels voor kinderen bij vastzittende hoest is vanaf 1 jaar, maar ik weet niet of hij dat mag gebruiken. Heeft hij verder ook medicijnen

Ja, hij gebruikt inderdaad medicatie.

Xylometazoline voor zijn neus en Salbutamol en Q-far voor zijn longen.

Ik vind hoestdrankjes altijd zo eng. Zeker voor die kleintjes. Want die Bisolvon, is voor vastzittende hoest zeg je. Dat is het bij hem dus ook niet. Het is slijm wat in zijn luchtpijp zit wat er uit moet. Hoestdrankjes staan er ook om bekend dat ze hoestminderend/voorkomend zijn en dat wil ik niet, juist omdat het slijm er uit moet, en dat kan alleen maar door te hoesten.

Maar hij hoest nu zoveel en zolang en zo heftig, dat hij af en toe geen lucht in ademt.

Honing, ik dacht dat dat alleen werkte voor keelpijn.

Honing ken ik idd ook vooral voor keelpijn.

Idd zeker geen hoestdrank nemen die hoestverminderend werken want dan komt het echt niet goed. Ik dacht daarna ook aan bij een hete douche zitten net als je doet bij kroep maar dat mag dus niet hmmmm ik ga voor je denken.

Dus toch maar een klein beetje het hoofdeinde omhoog? Okay dan.

Kaya, bij L.R. wordt zijn astma inderdaad erger als de lucht vochtiger wordt. Stomen is dus niets voor hem.

Ik zal gelijk mijn titel even aanpassen… want ik merk dat ik het toch moeilijk vind, ik vind het best wel lastig, een kind met astma. En dat terwijl ikzelf er ook last van had. Ben allang blij dat ik 95% van mijn astma af ben.

ik weet het verder echt even niet :hug:

Met de kinderarts heb ik al overleg gehad over een vernevelapparaat. Zij vond de thuisapparaten niet zo goed en voldoende werken als die in het ziekenhuis. Dus als hij verneveld moet worden zal dat in het ziekenhuis moeten gebeuren.

En laat ik dat nu net niet willen (gek toch dat ik dat niet wil :mrgreen: )

AB-kuurtje heb ik al in huis. Was gisteren nog bij de kinderarts. Omdat hij ook op de lijst staat om aan zijn neusamandel geopereerd wordt, mag hij niet ziek worden. Hij heeft nu de griep, maar godzijdank geen koorts.

Zodra hij koorts krijgt, mag ik de AB-kuur openmaken en gelijk starten.

Volgens de ka ben ik zelfredzaam met de meds… Ik mag hier ook zelf bepalen of ik de pufjes verhoog of verlaag. Of ik Xylo geef of niet. Wat dat betreft ben ik wel heel blij dat ze mij zo vertrouwd hiermee. Ze geeft me wel het gevoel mij dat zij mij als ouder serieus neemt, dat ze vertrouwd op mijn gevoel wat betreft L.R. Dat hebben we inmiddels ook wel bewezen hoor. Maar ja, we lopen dan ook al 2 jaar met dit bij haar en ze weet inmiddels wel hoe en wat binnen ons gezin :mrgreen:

Gisteren was trouwens de 2de keer in 2 jaar tijd dat ik gewoon voor de zekerheid liet luisteren naar zijn longen en dat ze gelukkig schoon bleken (al had manlief 1,5 uur voor het bezoek nog gepuft, wat dus niet zo heel slim was).

Maar je zegt het goed… de machteloosheid. Die is zo erg. Je ziet je kind haast stikken in zijn hoest en het enige wat je kan doen is zijn armen omhoog houden en uit laten hoesten. Maar ja, dat doe je ook weer niet in zijn slaap.

Ik weet alleen van mijn man (astmatische bronchitus die enkel nog opspeelt bij griep en erge verkoudheid) dat hij dan zuivel vermijd (ivm slijmvorming ws lastig nu hij nog zo klein is) en dat een kopje koffie helpt om de heftigheid van een aanval te verminderen. Dat heeft iets te maken met vaatverwijding oid. :think:

Kan helaas verder weinig voor je betekenen behalve beterschap wensen. :-*

Mijn man slaapt soms zittend, als het heel erg is, maar da’s vooral tegen de benauwdheid. En hij heeft wel pufjes die wel wat helpen als het hoesten heel erg is.

Sterkte met je knul!

meid een :hug: van mij.

Wat sta je machteloos he als ze zo benauwd zijn

Ik vind het ook moeilijk wat ik moet doen met Indy als ze zo benauwd is.

Weet ook zo niet wat je nog meer kan doen :hug: hoop dat het gauw beter gaat met je ventje :-*

Hoe is de nacht gegaan met je mannetje?

Midden in de nacht is hij dus hoestend en proestend wakker geworden. Hij is toen naast zijn vader gaan liggen en is gelukkig vrij snel weer in slaap gevallen.

Chantal, ja je staat gewoon echt toe te kijken en meer dan dat kán je gewoon niet. Het enige wat we kunnen doen is het proberen te voorkomen cq te verminderen. Jij ook een dikke :hug: :hug: :hug:

Melkproducten krijgt hij hier al niet. Ik probeer het calcium e.d. op te vangen dmv vitaminepilletjes. Juist ter voorkoming van de slijmvorming.

Rhiannon, kan mijn knulletje wel koffie geven, maar hij stuitert nu al :lol: en caffeine vrije koffie heb ik niet in huis, maar dat zal ook niet werken denk ik :lol:

Ik zal dalijk inderdaad zijn hoofdeinde ietsjes omhoog doen. Niet teveel iig.

Vind het wel lief dat jullie meedenken!

Enige wat ik kan bedenken is toch het hoofeind iets ophogen door bijv. 1 deken onder de matras te leggen.

Lars heeft ook astma en als hij benauwd, verkouden is etc. dan helpt dit toch wel iets. Verder doe je alles al wat goed voor hem is. Meer kan je niet doen. Ja, als het onhoudbaar wordt naar de huisarts. Sterkte :hug: !!

Astma is ook een moeilijk iets. En in dit soort tijden snap ik je machteloosheid heel goed. Je kan zo weinig voor ze doen. Stomen, Bisolvon hoestdrank en Luuf inderdaad niet gebruiken. Kan de astma erger van worden. Als het echt onhoudbaar wordt dan toch de huisarts waarschuwen, misschien kan dan een puf met een vernevelapparaat verlichting bieden? Of een antibiotica-kuurtje?